Szkoła promująca zdrowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła Promująca Zdrowie
Advertisements

Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROGRAMU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Posumowanie projektu Szkoła Promująca Zdrowie
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Szkoła Podstawowa nr 139, im
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
MAMO, tato NIE PAL PRZY MNIE
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROGRAMU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROJEKTU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Szkoła Promująca Zdrowie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
AUTOEWALUACJA PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI W DNIU 27 MAJA 2013 ROKU W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA W SKALE.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
Zdrowe odżywianie – kondycji wzrastanie
Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Podstawowa nr 5 w Chojnicach otrzymała
Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie. KONCEPCJA SZKO Ł Y Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo.
AUTOEWALUACJA Prezentacja wyników autoewaluacji w dniu 1 grudnia 2011r. w Szkole Podstawowej nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Głownie.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE W dniu 23 listopada 2000 podpisano Porozumienie o współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej, Ministrem Zdrowia i Ministrem.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Toniego Halika w Ostrołęce Prezentacja wyników autoewaluacji II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Szkoła Promująca Zdrowie.
Szkoła Promująca Zdrowie
Witamy w Szkole Promującej Zdrowie ZSO nr 13 w Sosnowcu
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. gen. J.H. Dąbrowskiego
Szkoła Promująca Zdrowie
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Szkoła promująca zdrowie

Zespół Placówek Oświatowych w Skrzydlnej Nasza Szkoła - Zespół Placówek Oświatowych w Skrzydlnej - od wielu lat promuje zasady zdrowego stylu życia i podejmuje liczne działania z zakresu edukacji zdrowotnej w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania szkoły. Chcielibyśmy, aby nasze działania łączyły nas z Siecią Szkół Promujących Zdrowie, dlatego nasza szkoła będzie się starać o certyfikat „Szkoły Promującej Zdrowie”. Projekt ten ma na celu podniesienie świadomości uczniów, rodziców, pracowników szkoły na temat wpływu stylu życia na zdrowie, promowanie właściwych nawyków żywieniowych i higienicznych oraz aktywności fizycznej.

Projekt "Szkoła Promująca Zdrowie" Koncepcja szkoły promującej zdrowie narodziła się w Europie w połowie lat 80 dwudziestego wieku. W 1991 r. Światowa Organizacja Zdrowia zaproponowała Polsce, Czechosłowacji i Węgrom realizację projektu: „Szkoła promująca zdrowie?. W 1992 r. utworzona została Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Polska przystąpiła do niej i tak stopniowo w całym kraju szerzona była idea szkół promujących zdrowie. Ruch szkół promujących zdrowie rozwija się w Europie i obejmuje obecnie 45 krajów stowarzyszonych w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie, którym wspólnie patronuje Światowa Organizacja Zdrowia, Rada Europy i Komisja Europejska.

Koncepcja szkoły promującej zdrowie 1. SZKOŁA: jest środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje, ale także żyje – nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się. Szkoła zatem jest miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna dobrze się czuć jest elementem środowiska lokalnego: oba te środowiska wzajemnie na siebie oddziałują jest miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia, w tym do dokonywania „zdrowych” wyborów 2. PROMUJĄCA: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia umożliwia aktywne uczestnictwo w społeczności szkolnej w działaniu na rzecz zdrowia 3. ZDROWIE: ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii decyduje o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków ekonomicznych

Definicja szkoły promującej zdrowie Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi tworzenie zdrowego środowiska

Pragniemy, aby nasza szkoła była: miejscem, w którym panuje dobra atmosfera i obowiązują zasady współpracy. miejscem, w którym społeczność szkolna podejmuje działania dla poprawy własnego samopoczucia i zdrowia miejscem, w którym uczniowie uczą się jak zdrowiej i lepiej żyć

Szkoła Promująca Zdrowie – koncepcja i strategia – standardy

5 standardów szkoły promującej zdrowie Standard 1. Pomaga członkom społeczności szkolnej zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie. Standard 2. Zarządza projektami promocji zdrowia w jaki sposób sprzyjający: uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i przedstawicieli społeczności lokalnej oraz skuteczności i długofalowości działań. Standard 3. Prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników i dąży do zwiększenia jej skuteczności. Standard 4. Tworzy klimat społeczny sprzyjający: - zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników - osiąganiu przez wszystkich sukcesów i wspierający ich poczucie własnej wartości - uczestnictwu partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, w tym rodziców oraz osób ze społeczności lokalnej Standard 5. Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu uczniów i pracowników

Cechy szkoły promującej zdrowie: Akceptuje fakt że zdrowie społeczności szkolnej może być tworzone przez połączenie edukacji zdrowotnej i innych działań, które podejmuje szkoła aby chronić i poprawić zdrowie wszystkich, którzy się w niej znajdują. Troszczy się w równym stopniu o zdrowie pracowników i uczniów. Uczniowie i pracownicy są świadomymi i aktywnymi uczestnikami procesu promocji zdrowia. Edukacja zdrowotna ma określony czas w programie nauczania szkoły oraz w ramach nauczania poszczególnych przedmiotów.

Uwzględnia priorytety dotyczące zdrowia w „ukrytym” programie szkoły Uwzględnia priorytety dotyczące zdrowia w „ukrytym” programie szkoły. Obejmuje to m.in: nacechowane szacunkiem relacje międzyludzkie, sprzyjające zdrowiu środowisko fizyczne i wyposażenie szkoły. Tworzy rzeczywiste partnerstwo między szkołą, domem i społecznością lokalną. Znajduje czas na dyskusje i upowszechnianie wartości, które głosi oraz wdraża je dożycia szkoły. Zwraca uwagę nie tylko na treści ale także metody nauczania.

Akceptuje jako podstawową zasadę, potrzebę wzmacniania poczucia własnej wartości uczniów, rodziców i pracowników. Dostarcza możliwości wyboru zajęć stymulujących rozwój uczniów, tak aby mogli oni doświadczać współuczestnictwa oraz sukcesu w czasie zajęć szkolnych i w czasie wolnym. Zatrudnieni w szkole pracownicy służby zdrowia, pedagog, psycholog odgrywają istotną rolę w tworzeniu zdrowia przez odpowiednie świadczenia zdrowotne oraz pomoc psychologiczną i społeczną dla uczniów, rodziców i pracowników szkoły.

Pielęgniarka szkolna ( i inni zatrudnieni w szkole pracownicy służby zdrowia) uczestniczy czynnie w programie edukacji zdrowotnej. Pracownicy szkoły i rodzice mają możliwości uczestniczenia w działaniach w zakresie edukacji zdrowotnej w ramach programu kształcenia pracowników oraz spotkań z rodzicami. Zwraca uwagę na objawy i skutki nadmiernego stresu oraz podejmuje działania dla jego zmniejszenia oraz uczenia uczniów i pracowników radzenia sobie ze stresem. Uznaje, że posiłki szkolne i artykuły spożywcze, dostępne w szkole, stanowią ważną role w promocji zdrowia członków społeczności szkolnej.

Cele Szkoły Promującej Zdrowie do zdrowego stylu życia oraz stwarzać uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów, umożliwić uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać ich poczucie własnej wartości, zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko fizyczne pracy i nauki, włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania, wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego, włączyć do działań szkoły służbę zdrowia zwłaszcza do edukacji zdrowotnej oraz do pomocy uczniom we wchodzeniu w rolę aktywnego konsumenta opieki zdrowotnej.

Szkoła Promująca Zdrowie jest organizacją : Szkoła promująca zdrowie dąży do rozwoju całościowego, w którym uwzględnia rozwój osobowy i zawodowy pracowników oraz rozwój organizacji jako określonej całości. Ucząca się organizacja poszukuje sposobów odnowy w procesie zespołowych refleksji, oceny wyników działań, tworzenia nowych zasad postępowania, doskonalenie pracowników. Współpraca, partnerstwo i dialog, eliminowanie współzawodnictwa i rywalizacji jest warunkiem skutecznych działań w promocji zdrowia. Skuteczne działanie ludzi w SzPZ jest możliwe dzięki uczeniu się planowania działań oraz ewaluacji ich procesu i wyników. Wielu szkołom udało się to wdrożyć do różnych obszarów funkcjonowania szkoły, nie tylko do promocji zdrowia.

Zespół d/s. promocji zdrowia w ZPO w Skrzydlnej mgr Bogumiła Śmiałek – koordynator ds. promocji zdrowia mgr Anna Maśko – koordynator ds. promocji zdrowia mgr Jolanta Płoskonka – koordynator ds. bezpieczeństwa mgr Teresa Opioła mgr inż. Stanisław Opach mgr Maria Szynal mgr Celina Zając lic. Monika Cieślak pani Maria Cygal –przedstawiciel społeczności lokalnej pani Barbara Kozakiewicz – pracownik niepedagogiczny szkolna pielęgniarka przewodniczący Samorządu Uczniowskiego SP i G przewodniczący Rady Rodziców

„Śniadanie daje moc” Problem priorytetowy: -Niewłaściwe nawyki żywieniowe ucznia. -Przewaga produktów żywnościowych o małej zawartości odżywczej Wszyscy uczniowie szkoły podstawowej jedzą obowiązkowo drugie śniadanie Po drugiej lekcji również uczniowie z kl. IV – VI wraz z nauczycielem schodzi na świetlicę Każdy uczeń ma obowiązkowo drugie śniadanie(kanapka, bułka, rogalik itp.) Zostanie zmieniony asortyment produktów w szkolnym sklepiku

Opracowała : mgr Anna Maśko