Zakres tematyczny prezentacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Działania Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Rodziny
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Konkurs i Katowice r..
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Komplementarność EFS z PO PŻ
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Zakres tematyczny prezentacji Uwarunkowania społeczno-prawne tworzenia Strategii Sytuacja demograficzna Pomoc społeczna Sytuacja dziecka Problemy na rynku pracy Problemy uzależnień i przemocy w rodzinie Sytuacja osób niepełnosprawnych Bezpieczeństwo publiczne Problemy społeczne w opinii środowiska lokalnego Analiza SWOT Podsumowanie diagnozy Misja Cele strategiczne Cele operacyjne do celów strategicznych Wdrożenie i monitorowanie realizacji Strategii Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

1. UWARUNKOWANIA SPOŁECZNO-PRAWNE TWORZENIA STRATEGII Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Obowiązek opracowania, w ramach zadań własnych gminy, strategii rozwiązywania problemów społecznych wynika wprost z art. 17. ust. 1 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 182 z późn. zm.). Różnorodność problemów społecznych, występujących w gminie, powoduje także konieczność wzięcia pod uwagę innych aktów prawnych, mających istotny wpływ na treść i realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Należą do nich: ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r, poz. 594 z późn. zm.), ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1356 z późn. zm.), ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz.135 z późn. zm.), ustawa z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz.1456 z późn. zm.), ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1228 z późn. zm.), ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 966 z późn. zm.), ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1118), Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1457), ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 231, poz. 1375), ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1059 z późn. zm.), ustawa z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustalaniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Dz. U. z 2014 r., poz. 567). Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia jest dokumentem zgodnym z dokumentami strategicznymi i programowymi, które funkcjonują na poziomie europejskim, ogólnopolskim, wojewódzkim i gminnym: Europa 2020 – Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Wieloletnie Ramy Finansowe na lata 2014-2020, Narodowa Strategia Integracji Społecznej, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Strategia Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020, Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Strategia Rozwoju Powiatu Krakowskiego na lata 2013-2020, Strategia Rozwoju Gminy Jerzmanowice-Przeginia. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

2. SYTUACJA DEMOGRAFICZNA (opracowano na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Ludność gminy Jerzmanowice-Przeginia według płci z końcem 2013 roku Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Struktura wiekowa ludności gminy Jerzmanowice-Przeginia z końcem 2013 roku Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Struktura wiekowa ludności gminy z końcem roku: 2011, 2012 i 2013 – zestawienie porównawcze Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Sytuacja demograficzna gminy kształtowana jest przez takie wskaźniki, jak przyrost naturalny (będący różnicą między liczbą urodzeń żywych i zgonów) oraz saldo migracji. W latach 2011-2013 z roku na rok coraz niższa była dzietność rodzin (115 w 2011 r., 97 w 2012 r., 85 w 2013 r.). Przyrost naturalny był ujemny, co wynikało z wyższej liczby zgonów od urodzeń. Dodatnie saldo migracji (23 w 2011 r., 31 w 2012 r., 44 w 2013 r.) wpływało na wzrost liczby mieszkańców gminy. Obserwowane tendencje będą wymagały dostosowania usług społecznych do potrzeb poszczególnych grup wiekowych. Niezależnie od malejącej liczebności dzieci i młodzieży, trzeba im zapewnić dostęp do wychowania, edukacji, kultury, sportu i rekreacji. Natomiast coraz liczniejszej grupie mieszkańców w wieku poprodukcyjnym trzeba ułatwić korzystanie z usług medycznych, opiekuńczych i rehabilitacyjnych, różnorodnych form aktywnego spędzania czasu wolnego, potrzebującym udzielić stosownej pomocy materialnej i rzeczowej, Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

3. POMOC SPOŁECZNA (opracowano na podstawie danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jerzmanowicach) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Liczba osób, którym przyznano decyzją świadczenie, liczba rodzin i łączna liczba osób w rodzinach objętych pomocą społeczną przez GOPS w Jerzmanowicach w latach 2011-2013 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Rzeczywista liczba osób korzystających z systemu pomocy społecznej a pozostali mieszkańcy gminy Jerzmanowice-Przeginia w 2013 roku Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Wydatki Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jerzmanowicach na pomoc społeczną w gminie w latach 2011-2013 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Struktura beneficjentów pomocy społecznej w gminie ze względu na aktywność zawodową w 2013 roku Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Rodzaje pomocy udzielanej przez GOPS w Jerzmanowicach w latach 2011-2013 (liczba osób, którym przyznano decyzją administracyjną świadczenie) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Wydatki GOPS-u w Jerzmanowicach na świadczenia rodzinne w latach 2011-2013 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Świadczenia alimentacyjne przyznane przez GOPS w Jerzmanowicach w latach 2011-2013 Liczba osób, którym decyzją przyznano świadczenie alimentacyjne Liczba przyznanych świadczeń alimentacyjnych Wielkość wydatków na świadczenia alimentacyjne (w zł) 2011 r. 2012 r. 2013 r. 24 31 33 318 372 406 121 930 143 490 161 860 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Liczba osób objętych pomocą społeczną w gminie w latach 2011-2013 spadała (807 w 2011 r., 651 w 2012 r., 551 w 2013 r.). Zmieniał się udział beneficjentów systemu w ogóle ludności gminy (7,57% w 2011 r., 6,09% w 2012 r., 5,12% w 2013 r.). Najczęstszymi przyczynami przyznawania pomocy społecznej w 2013 r. były: ubóstwo (225 osób w rodzinach), bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego (261 osób w rodzinach), potrzeba ochrony macierzyństwa (157), długotrwała lub ciężka choroba (156), bezrobocie (126), niepełnosprawność (124). Dostosowanie rodzajów pomocy do potrzeb beneficjentów jest jednym z zadań GOPS, realizowanych w oparciu o ustawę o pomocy społecznej. Poza Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w gminie funkcjonuje Świetlica „Nadzieja” Opiekuńczo-Wychowawcza Wsparcia Dziennego oraz Środowiskowy Dom Samopomocy – Ognisko Terapeutyczne. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

4. SYTUACJA DZIECKA (opracowano na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych w placówkach oświatowych funkcjonujących na terenie gminy) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Najczęściej występujące problemy w środowisku dzieci i młodzieży z gminy (liczba ujawnionych przypadków) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Do problemów najczęściej występujących w szkole i w domu rodzinnym dzieci i młodzieży ankietowani zaliczyli: zaniedbanie przez dom, problemy wymagające nadzoru kuratora sądowego, stosowanie agresji i przemocy w grupie rówieśniczej, nadużywanie używek w rodzinach i sięganie przez uczniów po papierosy i alkohol, niszczenie mienia szkolnego oraz przypadki kradzieży. Wskazując najpilniejsze potrzeby dzieci i młodzieży, pedagodzy zwrócili uwagę na konieczność zwiększenia im dostępu do alternatywnych form spędzania wolnego czasu poprzez tworzenie świetlic środowiskowych i budowę boisk sportowych („Orliki”). Wśród innych potrzeb ankietowani wskazali potrzebę poświęcania dzieciom większej ilości czasu, udzielania pomocy w rozwiązywaniu ich problemów poprzez zapewnienie opieki po lekcjach dla dzieci rodziców pracujących czy częstsze dyżury filii Biblioteki Publicznej. Pedagodzy dostrzegli konieczność wsparcia finansowego lub rzeczowego dla rodzin, a także możliwość zorganizowania półkolonii. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

5. PROBLEMY NA RYNKU PRACY (opracowano na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Urzędu Pracy Powiatu Krakowskiego) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Stopa bezrobocia w powiecie małopolskim i w województwie krakowskim w latach 2011-2013 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Bezrobotni w stosunku do ogółu osób w wieku produkcyjnym w gminie z końcem 2013 roku Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Bezrobotni w gminie Jerzmanowice-Przeginia z końcem 2013 roku Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Liczba osób bezrobotnych z prawem do zasiłku w gminie w latach 2011-2013 wahała się (57 w 2011 r., 78 w 2012 r., 55 w 2013 r.). Natomiast z roku na rok systematycznie wzrastała liczba osób długotrwale bezrobotnych (od 134 w 2011 r., 151 w 2012 r., 164 w 2013 r.). Wahaniom ulegała liczba osób bezrobotnych, będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy ze względu na wiek. Bezrobotnych w wieku do 25 roku życia było w gminie 101 w 2011 r., 129 w 2012 r., 127 w 2013 r.; powyżej 50 roku życia było 57 w 2011 r., 78 w 2012 r., 55 w 2013 r.). Znacznie mniejszą grupę stanowiły osoby bezrobotne w wieku do 27 lat z wykształceniem wyższym, których liczba w kolejnych latach ulegała wahaniom (8 w 2011 r., 6 w 2012 r., 9 w 2013 r.). Praca socjalna prowadzona przez pracowników socjalnych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jerzmanowicach to między innymi pomoc w planowaniu nowych koncepcji życia zawodowego podopiecznych, rozbudzanie ich motywacji do działania ukierunkowanego na zatrudnienie. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

6. PROBLEMY UZALEŻNIEŃ I PRZEMOCY W RODZINIE (opracowano na podstawie danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jerzmanowicach oraz Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Liczba rodzin i liczba osób w rodzinach objętych pomocą społeczną przez GOPS w Jerzmanowicach z powodu alkoholizmu w latach 2011-2013 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Środki finansowe służące rozwiązywaniu problemów uzależnień i przemocy w rodzinie w Jerzmanowicach w latach 2011-2013 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Ważną rolę w procesie przeciwdziałania uzależnieniom oraz przemocy w rodzinie odgrywa Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która w ramach swoich działań przeprowadza rozmowy interwencyjno-motywujące w związku z nadużywaniem alkoholu. W latach 2011-2013 liczba osób nimi objętych spadała (z 42 w 2011 r. do 19 w 2013 r.). Liczba osób uzależnionych od alkoholu, wobec których GKRPA wystąpiła do sądu z wnioskiem o zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego wynosiła 15 w 2011 r., 20 w 2012 r., 7 w 2013 r. W analizowanym okresie liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych w gminie zmniejszała się nieznacznie z roku na rok (z 47 w 2011 r. do 40 w 2013 r.). W punktach sprzedaży przeprowadzono 31 kontroli. W latach 2011-2013 GKRPA kontaktowała się z jedną osobą dotkniętym problemem przemocy w rodzinie, skierowała jedną osobę na terapię, nie złożyła w stosunku do sprawców przemocy w rodzinie żadnego zawiadomienia do prokuratury o popełnieniu przestępstwa. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

7. SYTUACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH (opracowano na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jerzmanowicach) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Jedynym pełnym badaniem, pozwalającym określić liczbę osób niepełnosprawnych, są narodowe spisy powszechne. Dlatego w analizie sytuacji tej grupy ludności gminy Jerzmanowice- Przeginia uwzględniono dostępne na ten temat dane ostatniego opublikowanego Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań, przeprowadzonego w 2002 roku. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w gminie mieszkały wtedy 2.353 osoby niepełnosprawne (w tym 1.073 mężczyzn i 1.280 kobiety), w tym 2.230 osób niepełnosprawne prawnie i 150 osób niepełnosprawnych tylko biologicznie. Udział osób niepełnosprawnych w ogólnej liczbie ludności gminy Jerzmanowice-Przeginia wynosił 22,73%. Informacje, które w pewnym stopniu umożliwiają obserwację zachodzących w kolejnych latach zmian liczebności osób niepełnosprawnych w gminie oraz wskazania trendu tych zmian, zawierają dane dotyczące liczby rodzin, którym przyznano pomoc społeczną z powodu niepełnosprawności oraz liczby wydanych w analizowanym okresie orzeczeń o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Liczba rodzin i osób w rodzinach, którym przyznano pomoc społeczną z powodu niepełnosprawności i ich udział w ogólnej liczbie ludności gminy Rok 2011 2012 2013 liczba rodzin 55 59 63 liczba osób w rodzinach 116 118 124 udział liczby osób w rodzinach w ogólnej liczbie ludności gminy 1,08% 1,10% 1,15% Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Orzeczenia wydane mieszkańcom gminy przez Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności w latach 2011-2013 Rok 2011 2012 2013 liczba orzeczeń o niepełnosprawności wydanych dzieciom z gminy do lat 16 8 15 9 liczba orzeczeń o stopniu niepełnosprawności wydanych mieszkańcom gminy powyżej lat 16 86 103 117 łączna liczba orzeczeń wydanych mieszkańcom gminy 94 118 126 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Osoby niepełnosprawne zamieszkałe w gminie Jerzmanowice- Przeginia mogą korzystać ze wsparcia finansowego udzielanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Krakowie, które dysponuje środkami na dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, likwidacji barier architektonicznych, technicznych lub w komunikowaniu się. Poza instytucjonalnymi jednostkami pomocy społecznej, wsparcie i opiekę osobom niepełnosprawnym świadczą także organizacje pozarządowe. Do tych organizacji, z których pomocy mogą korzystać osoby niepełnosprawne z gminy Jerzmanowice-Przeginia, zalicza się Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Osób Niepełnosprawnych w Jerzmanowicach. Od czerwca 2012 r. siedziba Stowarzyszenia znajduje się w nowym budynku, przeznaczonym przede wszystkim na prowadzenie Środowiskowego Domu Samopomocy Ognisko Terapeutyczne. Budynek został sfinansowany ze środków Województwa Małopolskiego, PFRON i Gminy Jerzmanowice-Przeginia. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

8. BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE (opracowano na podstawie danych Komisariatu Policji w Krzeszowicach) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Bezpieczeństwu publicznemu zagraża przestępczość, która jest zjawiskiem dynamicznym, które – podobnie jak społeczeństwo – podlega rozwojowi. Choć stanowi margines życia społecznego, poprzez swą intensywność i częstotliwość może mieć wpływ na formowanie się postaw i zachowań ludności oraz odciskać dotkliwe piętno na jej funkcjonowaniu. Według danych Komisariatu Policji w Krzeszowicach w 2013 roku w gminie Jerzmanowice-Przeginia odnotowano ogółem 82 przestępstwa. Wśród odnotowanych czynów dominowały przestępstwa i wykroczenia polegające na spożywaniu alkoholu w miejscach publicznych (76), kradzieży mienia (17), kradzieży z włamaniem (16) oraz uszkodzeniu mienia (14). Odnotowano 2 nieletnich, którzy dopuścili się 42 czynów karalnych, takich jak posiadanie i udzielanie innym osobom środków odurzających. Ponadto na terenie gminy w 2013 roku było 9 wypadków drogowych oraz 48 kolizji. W wypadkach drogowych zginęły 2 osoby, 8 osób było rannych. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

9. PROBLEMY SPOŁECZNE W OPINII ŚRODOWISKA LOKALNEGO (opracowano na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych w środowisku lokalnym) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Podstawowym narzędziem badawczym, za pomocą którego identyfikowano problemy społeczne, była ankieta rozesłana do osób mających wpływ na kształt lokalnej polityki społecznej. Wśród największych atutów gminy respondenci wskazali dające możliwości rozwoju położenie geograficzne w nieznacznej odległości od Krakowa i Katowic, przy drodze krajowej nr 94. Duże znaczenie przywiązywali również do atrakcyjności turystycznej. Docenili też wykorzystywanie środków unijnych na rozwój gminy, czyste środowisko, odpowiednio zorganizowany system oświaty, sieć placówek oświatowych i kulturalnych, które oferują dobry poziom nauczania i umożliwiają prowadzenie zajęć edukacyjnych i rozwijanie zainteresowań. Najczęściej wymienianymi słabościami były: brak funduszy, mała liczba miejsc pracy, niekorzystne warunki dla inwestorów, komunikacja pomiędzy mniejszymi miejscowościami, zły stan kanalizacji, zła infrastruktura drogowa, brak lub złe odwodnienie przy drogach, brak placówek kulturalno-rozrywkowych i placów zabaw. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Problemy najczęściej dotykające mieszkańców gminy Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Obszary, w których oferta pomocy świadczonej osobom i rodzinom dotkniętym problemami społecznymi jest najbardziej niezadowalająca Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

10. ANALIZA SWOT Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

rodzina, dziecko i młodzież, uzależnienia i przemoc w rodzinie, Analiza SWOT jest bardzo użyteczną metodą przy określaniu priorytetów rozwojowych w ramach strategii, będąc efektywną metodą identyfikacji mocnych i słabych stron lokalnego systemu pomocy społecznej oraz szans i zagrożeń, jakie przed nim stoją. Pozwala oszacować potencjał, jakim się dysponuje oraz określić stopień, w jakim posiadane zasoby odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom społeczności lokalnej. Przygotowana przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jerzmanowicach analiza SWOT obejmowała następujące obszary: bezrobocie i ubóstwo, rodzina, dziecko i młodzież, uzależnienia i przemoc w rodzinie, bezdomność, starość, niepełnosprawność, kapitał społeczny i ludzki. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

11. PODSUMOWANIE DIAGNOZY Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Zespół, dokonujący diagnozy problemów społecznych na terenie gminy Jerzmanowice-Przeginia, korzystał z szeregu możliwości pozyskania informacji: od jednostek organizacyjnych gminy, organizacji pozarządowych oraz od instytucji współdziałających w szeroko rozumianym obszarze polityki społecznej. Oprócz analizy danych ze źródeł zastanych, korzystano ze źródeł wywołanych – badań ankietowych i analizy SWOT. Sumując uzyskane informacje i nakładając wyniki diagnozy na kompetencje samorządu gminnego, dokonano opracowania założeń polityki społecznej gminy na lata 2015-2020. Opracowując założenia polityki społecznej gminy Jerzmanowice- Przeginia określono misję samorządu, wyznaczono cele strategiczne i cele operacyjne oraz przyporządkowane tym celom działania, które powinny przyczynić się do zminimalizowania problemów społecznych występujących w gminie zarówno obecnie, jak też w najbliższych latach. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

12. MISJA Stworzenie mieszkańcom Gminy Jerzmanowice-Przeginia możliwości rozwoju, zaspokojenie ich potrzeb oraz dążenie do integracji społecznej Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

13. CELE STRATEGICZNE Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Cele strategiczne Przeciwdziałanie ubóstwu, bezrobociu i bezdomności oraz zapobieganie ich skutkom. Wspieranie rodzin oraz wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży. Utrzymanie osób starszych i niepełnosprawnych w środowisku zamieszkania oraz umożliwienie im udziału w życiu społecznym. Zapewnienie mieszkańcom równego dostępu do służby zdrowia oraz wspieranie rodzin i osób dotkniętych problemami uzależnień i przemocy w rodzinie. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa w gminie. Rozwój kapitału społecznego i ludzkiego. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

14. CELE OPERACYJNE DO CELÓW STRATEGICZNYCH Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

1. Wsparcie bezrobotnych i poszukujących pracy. Cele operacyjne do celu strategicznego 1: Przeciwdziałanie ubóstwu, bezrobociu i bezdomności oraz zapobieganie ich skutkom 1. Wsparcie bezrobotnych i poszukujących pracy. 2. Zapewnienie ubogim bezpieczeństwa socjalnego. 3. Pomoc zagrożonym bezdomnością i bezdomnym. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

1. Wzmacnianie rodzin, podnoszenie poziomu ich funkcjonowania. Cele operacyjne do celu strategicznego 2: Wspieranie rodzin oraz wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży 1. Wzmacnianie rodzin, podnoszenie poziomu ich funkcjonowania. 2. Pomoc rodzinom będącym w kryzysie; rozwijanie systemu wsparcia. 3. Wsparcie dzieci i młodzieży w kształceniu i wszechstronnym rozwoju. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

1. Usprawnianie osób starszych i zapewnienie im właściwej opieki. Cele operacyjne do celu strategicznego 3: Utrzymanie osób starszych i niepełnosprawnych w środowisku zamieszkania oraz umożliwienie im udziału w życiu społecznym 1. Usprawnianie osób starszych i zapewnienie im właściwej opieki. 2. Ograniczenie skutków niepełnosprawności oraz aktywizacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

1. Zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie ochrony zdrowia. Cele operacyjne do celu strategicznego 4: Zapewnienie mieszkańcom równego dostępu do służby zdrowia oraz wspieranie rodzin i osób dotkniętych problemami uzależnień i przemocy w rodzinie 1. Zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie ochrony zdrowia. 2. Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych i narkomanii oraz przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

1. Przeciwdziałanie przestępczości, w tym wśród nieletnich. Cele operacyjne do celu strategicznego 5: Podniesienie poziomu bezpieczeństwa w gminie 1. Przeciwdziałanie przestępczości, w tym wśród nieletnich. 2. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa mieszkańców. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

2. Wyzwalanie aktywności obywatelskiej. Cele operacyjne do celu strategicznego 6: Rozwój kapitału społecznego i ludzkiego 1. Wzmacnianie kadry pomocy społecznej oraz rozwijanie infrastruktury socjalnej. 2. Wyzwalanie aktywności obywatelskiej. 3. Wspólne diagnozowanie problemów społecznych i potrzeb mieszkańców. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

15. WDROŻENIE I MONITOROWANIE REALIZACJI STRATEGII Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020

Koordynatorem realizacji działań wyznaczonych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice- Przeginia będzie Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Działania te będą prowadzone zgodnie z harmonogramem, ujętym w opracowywanych corocznie planach działań. Cele wyznaczone w ramach strategii podlegają systematycznej ocenie oraz ewentualnej modyfikacji w przypadku wystąpienia istotnych zmian społecznych, które mogą pojawić się poprzez zmianę regulacji prawnych czy też narastanie poszczególnych dolegliwości społecznych. Monitoring, polegający na systematycznym zbieraniu i analizie informacji o realizowanych działaniach pozwoli stwierdzić, czy wyznaczone zmierzają one w słusznym kierunku i przynoszą zakładane zmiany. Przedłożony materiał został opracowany w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Jerzmanowicach przy merytorycznym wsparciu Ośrodka Kształcenia Służb Publicznych i Socjalnych – Centrum AV w Częstochowie. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Jerzmanowice-Przeginia na lata 2015-2020