Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Advertisements

HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
PROJEKT PREDEFINIOWANY Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego ANALIZA.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Joanna Brzozowska – Wabik związek lustracyjny spółdzielni pracy
Centrum Kariery i Sukcesu przy OSP w Budziszowie Wielkim Społeczeństwem obywatelskim jest społeczeństwo, w którym istnieją aktywni, myślący o interesach.
Spójność logiczna projektu.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Rozstrzygnięcie otwartego konkursu ofert Nr 1/2011 na wykonywanie zadań publicznych.
Izabela Kołodziejczyk
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Prof. Aleksander Surdej
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
Obserwacja wybranych uczniów
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Logika projektowa SPOTKANIE DLA OFERENTÓW PROGRAMU FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Logika projektowa SPOTKANIE DLA OFERENTÓW PROGRAMU FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Spotkanie informacyjne FIO Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Spotkanie informacyjne FIO 2016 – logika projektu Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Projekt „ Jesteśmy profesjonalni – działamy profesjonalnie II” realizowany dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Spotkanie informacyjne FIO Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2017 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Równościowe zarządzanie projektem
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1

2 Program spotkania 11:30 – 11:00Rejestracja uczestników 12:00 – 12:10Powitanie i otwarcie spotkania 12:10 – 13:10 Prezentacja Regulaminu Konkursu FIO w 2015 r. (wskazanie podmiotów uprawnionych i nieuprawnionych do udziału w konkursie, procedura ubiegania się o otrzymanie dotacji, kryteria ogólne i szczegółowe oceny, procedura oceny i przyznawania dotacji / pytania) 13:10 – 13:25Przerwa 13:25 – 14:25 Prezentacja logiki projektowej projektów społecznych (prezentacja dotycząca zagadnień logiki projektowej takich jak m. in. wyjaśnienie myślenia projektowego, opracowywanie projektów w kontekście rozumienia logiki projektu, planowanie działań, tworzenie harmonogramu i budżetu projektu. 14:25 – 15:00 Podsumowanie i zakończenie

Wprowadzenie 3 Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie trzech pierwszych lat złożono 6053 oferty realizacji zadań, spośród których dofinansowano Fundusz Inicjatyw Obywatelskich funkcjonował w latach jako Program Rządowy. W roku 2008 w celu jego realizacji stworzono rezerwę celową budżetu państwa. W latach podstawą funkcjonowania FIO był Program Operacyjny. 27 listopada 2013 r. przyjęty został Program FIO na lata Jest on podstawą do corocznej organizacji konkursu w tym okresie.

4 Logika projektowa

5 Czym jest Projekt? To określone w czasie działania podejmowane dla osiągnięcia konkretnego celu. W szerszym znaczeniu to: zorganizowany i ułożony w czasie, z określonym początkiem i końcem, ciąg działań, zmierzających do osiągnięcia konkretnego i mierzalnego celu, adresowany do wybranych grup odbiorców.

Logika projektowa 6 Identyfikacja Problemu Bez problemu nie ma projektu! Problem to określona sytuacja, która w chwili obecnej (i być może od dłuższego czasu) uznawana jest za niekorzystną, czy niesatysfakcjonująca, ale niekoniecznie dramatycznie złą. Każdy problem ma swoje przyczyny i to od ich usunięcia /złagodzenia zależy sukces działań nastawionych na rozwiązanie problemu. Bez poznania przyczyn problemu i bez odniesienia się do nich w ramach projektu nie mamy szans na osiągnięcie trwałego sukcesu.

Logika projektowa 7 Problem występuje w określonym miejscu, czasie, grupie/środowisku (nawet jeśli jest zjawiskiem dość powszechnym, to w różnych środowiskach występuje z różnym nasileniem i różnie się przejawia. Różne też mogą być przyczyny tego samego problemu dla różnych środowisk). Każdy problem wywołuje określone skutki, które najczęściej są dotkliwe dla otoczenia. To właśnie skutki danego problemu stanowią uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, a jego przyczyny określają charakter potrzebnej interwencji. To oznacza, że opis problemu wymaga wskazania zarówno jego przyczyn, jak i skutków.

Logika projektowa 8 Wiedzę o problemie, jego przyczynach, skutkach, skali itd. czerpiemy z własnej wiedzy – z obserwacji, wcześniejszych doświadczeń, znanych nam doświadczeń naszych partnerów oraz ze źródeł zewnętrznych takich jak wyniki badań czy statystyki.

Logika projektowa 9 Przydatne pytania, na które należy odpowiedzieć w trakcie identyfikacji Problemu: 1.Co go powoduje? 2.Kogo dotyczy? 3.Jaka jest jego uciążliwość? 4.Jakie wywołuje skutki? 5.Skąd o nim wiemy? 6.Jakie mamy dowody?

Logika projektowa 10 Grupa docelowa Różni ludzie w różny sposób odczuwają te same problemy, różnie dochodzą do podobnej sytuacji (różne są przyczyny, które spowodowały ich znalezienie się w podobnej sytuacji), różne są dla nich skutki danej sytuacji. Wreszcie – różni ludzie w różny sposób reagują na te same działania. Oznacza to, że różni odbiorcy wymagają więc różnych strategii działania.

Logika projektowa 11 Ważne jest, by grupa odbiorców projektu była maksymalnie jednorodna, a jeśli z różnych względów nie jest to możliwe – to projektodawca powinien zdawać sobie sprawę z tej różnorodności i uwzględniać ją w swojej koncepcji projektu. Liczebność grupy odbiorców musi być dostosowana do potencjału projektodawcy; wielkość grupy musi też dawać gwarancję indywidualizacji działań oraz skutecznego monitoringu osiągania rezultatów z punktu widzenia jednostek.

Logika projektowa 12 Ważny aspekt opisu grupy docelowej jest rekrutacja. W zależności od specyfiki grupy – można mieć do czynienia z trudnościami w pozyskaniu uczestników, ale można też mieć problem z nadwyżką zgłaszających się kandydatów. Kryteria doboru muszą brać pod uwagę opisane problemy grupy. Kryterium „kto pierwszy ten lepszy” czy „tylko zmotywowani” rzadko bywa dobrym kryterium. Ostrożnie trzeba zakładać listy rezerwowe!

Logika projektowa 13 Przydatne pytania, które pomogą w określeniu Grupy docelowej: 1.Kim są odbiorcy? 2.Ilu ich jest w ogóle, a do ilu kierujemy ofertę projektu? 3.Jakie są specyficzne cechy odbiorców, odróżniające ich od reszty społeczeństwa? 4.Jak grupa odbiorców jest zróżnicowana wewnętrznie? 5.Skąd mamy pewność, że potrzebują takiego właśnie wsparcia i że są (potencjalnie) zainteresowani naszą ofertą? 6. Jak będziemy do nich docierać? 7.Co zrobimy, by nie rezygnowali z udziału w projekcie i jakie działania podejmiemy, jeśli mimo to zaczną rezygnować?

Logika projektowa Cel projektu Cel główny projektu to pożądany stan w przyszłości, po zakończeniu realizacji projektu. Rolą projektu jest doprowadzenie grupy z sytuacji wyjściowej do sytuacji pożądanej. Cel charakteryzuje sytuację pożądaną na miarę sił i możliwości wykonawcy, w stosunku do danej grupy, w konkretnych okolicznościach (prawnych, społecznych, finansowych, naturalnych itp.). Może to oznaczać, że będzie to „tylko” sytuacja trochę lepsza od obecnej. 14

Logika projektowa Cel musi być konkretny, dostosowany do potrzeb i okoliczności, mierzalny i weryfikowalny, realny (osiągalny), określony w czasie. „Przeprowadzenie szkolenia”, „zorganizowanie doradztwa”, „objęcie wsparciem…” itp. – to są działania, a nie cele. Cele szczegółowe prowadzą do osiągnięcia celu głównego. Cel projektu musi wiązać się z celami programu, w ramach którego można otrzymać dotację. Każdy projekt musi przyczyniać się do osiągania celów programu. 15

16 Przydatne pytania, które pomogą określić Cel w projekcie: 1.Jak sytuacja będzie wyglądała po zakończeniu realizacji projektu? 2.O ile będzie lepsza? 3.Jak to sprawdzimy? 4.Kiedy należy przeprowadzić pomiar (w jakim czasie po zakończeniu realizacji projektu)? 5.Czy będą dostępne stosowne dane? Logika projektowa

17 Planowane Działania Mówią o sposobie osiągania celu; muszą być logicznie powiązane z problemem i celem. To oznacza, że: - nie ma potrzeby realizowania działań, które nie odnoszą się do charakterystyki sytuacji problemowej i specyfiki grupy odbiorców, - nie ma potrzeby realizowania działań, które nie przekładają się na cel (rezultaty istotne dla osiągnięcia celu), Logika projektowa

18 - działania muszą być prowadzone w taki sposób i z taką intensywnością, aby maksymalnie wspierały odbiorców, utrzymywały ich zainteresowanie projektem, a jednocześnie nie przemęczały oraz by racjonalnie kosztowały, przynosząc w zamian interesujące efekty (rezultaty), - nie powinien być wdrażany projekt, który nie uwzględnia działań istotnych z punktu widzenia zawartej w założeniach projektu logiki „problem-cel”. Logika projektowa

19 - działania niezbędne dla osiągnięcia celu mogą (m.in.) odnosić się do utrzymywania zainteresowania uczestników działaniami projektu (np. zajęcia integracyjne) lub do umożliwienia im wzięcia udziału w projekcie (np. opieka nad dziećmi, finansowanie podróży), o ile taka potrzeba wynika z opisu problemu i specyfiki grupy. Logika projektowa

20 Przydatne pytania, które pomogą w zaplanowaniu Działań w projekcie: 1.Co konkretnie zostanie zrealizowane w ramach projektu? 2.Jaka będzie ścieżka wsparcia dla uczestnika? 3.Czy oferta wydaje się być atrakcyjna dla uczestników? 4.Czy nie będzie to zbyt nużące dla uczestników? 5.Czy uwzględniono wszystkie problemy i specyficzne cechy uczestników? 6.Czy uczestnicy mieli i będą mieli szansę wywierania wpływu na kształt oferty? 7.Czy harmonogram realizacji działań jest logiczny, uwzględnia wszelkie wymagania formalne, bierze pod uwagę obiektywne uwarunkowania typu wakacje? 8.Czy oferowane wsparcie ma szansę coś zmienić w sytuacji uczestników? Logika projektowa

21 Rezultaty Są wynikiem działań, pokazują, na ile zmierzamy do celu, są nowym stanem, korzyścią uzyskiwaną przez uczestników projektu już w trakcie jego trwania. Działania charakteryzujemy poprzez dwa pojęcia: produkty i rezultaty (niekiedy dzielone na miękkie i twarde lub na ilościowe i jakościowe). Produkty określają „dobra i usługi”, które powstaną w wyniku działań podjętych w ramach projektu Przykład: 50 uczestników zajęć, 5 publikacji, 1000 godzin udzielonych doradztwa, 2 wdrożone narzędzia. Logika projektowa

22 Rezultaty odzwierciedlają efekty, które powstaną w wyniku podjętych działań w ramach projektu, czyli np. w wyniku udzielenia wsparcia danej osobie/ grupie osób/ instytucji w ramach projektu Przykład: 40 osób podniesie swoje praktyczne umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych Rezultaty nie biorą się znikąd – musi być działanie (działania), które do danego rezultatu doprowadzą. Działania są po coś – z każdego wynika jakiś rezultat (lub przynajmniej ma wpływ na osiągnięcie jakiegoś rezultatu). To pokazuje związek między produktami a rezultatami. Logika projektowa

23 Rezultaty miękkie nie są gorszym gatunkiem rezultatu; projekty mają prawo kończyć się wyłącznie miękkimi rezultatami. Trzeba mieć świadomość, że nie ma jednej jasnej definicji rezultatów twardych i miękkich, nie można więc do tego podziału przywiązywać zbyt wielkiej wagi. Nie jest istotne, czy prawidłowo dzielimy rezultaty na twarde i miękkie – jest natomiast istotne, czy w ogóle umiemy wskazać rezultaty, czy wskazujemy je adekwatnie do działań i czy faktycznie prowadzą nas one do celu. [1] [1] Suma wszystkich przychodów. Logika projektowa

24 Rezultaty jakościowe jako przeciwieństwo ilościowych też są mierzalne i policzalne, tyle że dotyczą pewnych cech, których pomiar wymaga narzędzi bardziej subtelnych niż statystyka. Możemy bez problemu przeliczyć rezultat twardy dotyczący nabycia uprawnień prowadzenia wózków widłowych (liczba zdanych egzaminów), ale już wzrost motywacji wymaga znajomości jego poziomu sprzed projektu i po projekcie, a ponadto wymaga dobrej wiedzy oceniającego. Rezultaty, tak jak cele, muszą być weryfikowalne i mierzalne, miara i skala musi być znana; musza być znane momenty pomiaru i zapewnione źródła danych.

Logika projektu 25 Przydatne pytania podczas formułowania Rezultatów: 1.Jakie będą rezultaty projektu? 2.Czy są one realne – czy zaproponowane działania w ich opisanym kształcie mają szansę do nich doprowadzić? 3.Czy są one adekwatne – czy prowadzą do wskazanego celu? 4.Czy skala zaplanowanych rezultatów nas satysfakcjonuje z punktu widzenia dokuczliwości problemu, specyfiki grupy i przewidywanych nakładów? 5.Czy jest szansa na trwałość tych rezultatów?

Monitorowanie Monitorowanie to coś znacznie więcej niż gromadzenie list obecności i tzw. ankiet ewaluacyjnych. To stałe śledzenie przebiegu projektu po to, by odpowiednio wcześnie zauważać pojawienie się ryzyka niepowodzenia i – w konsekwencji – odpowiednio wcześnie podjąć działania naprawcze lub korygujące. Monitorowanie służy również wypełnianiu sprawozdań, ale nie może być utożsamiane z tą czynnością: żeby przygotować dobre sprawozdanie, trzeba mieć monitoring, zaś w drugą stronę – to, że sprawozdania są wypełniane, nie oznacza, że był prowadzony monitoring. 26 Logika projektu

Logika projektowa 27 Monitoring nie zawsze wymaga skomplikowanych specyficznych narzędzi, ale wymaga opisu, systematyczności, zorganizowania: - kto, komu, w jakich terminach, w jakim formacie przekazuje jakiego typu dane? - kto te dane przetwarza w odpowiedni (jaki) format raportu) i ile ma na to czasu? - komu raport jest przekazywany? - kto, kiedy dyskutuje nad raportem i wyciąga wnioski oraz podejmuje interwencję, jeśli potrzebna?

Dziękuję za uwagę Piotr Marzeda 28