POPYT TURYSYTCZNY
Jest to suma dóbr turystycznych, usług i towarów, które turyści są skłonni nabyć przy określonym poziomie cen.
CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE POPYT 1.Czas wolny 2.Czynniki demograficzne 3.Czynniki cywilizacyjne 4.Czynniki psychologiczne 5.Czynniki marketingowe
Czas wolny Może być przeznaczony na uprawianie turystyki zarówno w skali dnia, ale przede wszystkim w skali tygodnia oraz roku.
Czynniki demograficzne Rozmiary popytu potencjalnego będą określone przede wszystkim przez liczbę ludności i przez wzrost liczby ludności Struktury ludności: -Wiek -Stan cywilny -Miejsce zamieszkania -Przynależność do grupy społeczno-zawodowej -Struktury wykształcenia
Czynniki cywilizacyjne Uprzemysłowienie, wprowadzenie nowej techniki, wzrost ludności zamieszkałej w miastach oraz zatrudnionych poza rolnictwem. Związane jest to z większym wysiłkiem psychicznym, skażeniem środowiska, chorobami cywilizacyjnymi, stąd rodzi się dążenie do ucieczki od codzienności i regeneracji sił.
Czynniki psychologiczne MODA – naśladownictwo, chęć pokazania się, oryginalność. RELIGIA – związane z miejscami szczególnego kultu religijnego, często o znaczeniu międzynarodowym UCZUCIE – turystyka o charakterze etnicznym.
Czynniki marketingowe PROMOCJA TURYSTYCZNA – oddziaływanie na potencjalnych turystów oraz pośrednie ogniwa sprzedaży polegające na przekazywaniu im informacji, która ma w odpowiednim stopniu zwiększyć ich wiedzę na temat produktu turystycznego, w celu stworzenia preferencji na rynku turystycznym. Spośród wielu rodzajów promocji szczególne znaczenie będzie miała REKLAMA i PROPAGANDA TURYSTYCZNA. Aby zaistniał popyt, potencjalny turysta musi wiedzieć o istnieniu produktu.