Aktywna integracja, jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu Kraków, 2.12.2010.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Advertisements

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Walka z bezrobociem w ramach Europejskiej Strategii Zatrudnienia
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Europejska Federacja Rodzin –
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Sytuacja na rynku pracy
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Zatrudnienie w Polsce w 2005
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Cele polityki regionalnej
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
Posiedzenie Narodowej Rady Rozwoju
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Polska - sytuacja na rynku pracy, wyzwania demograficzne
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Dlaczego trzeba podnosić wiek emerytalny?
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Ocena Krajowego Programu Reform
Kierunki Rozwoju Warszawy wobec perspektywy finansowej UE
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Instytut Statystyki i Demografii
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Dr hab. Ryszard Szarfenberg Warszawa,
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Polityka Zatrudnienia w UE.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Kobiety na rynku pracy.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
BEZROBOCIE.
„BEZROBOCIE A RYNEK PRACY W POLSCE”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
Unit D2: Social Inclusion and Poverty Reduction
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Zapis prezentacji:

Aktywna integracja, jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu Kraków,

1. Koncepcja Aktywnej Integracji i okoliczności powstania 2. Podejście do Aktywnej Integracji w działaniach państwach członkowskich 3. Kryzys i jego wpływ na poziom ubóstwa i wykluczenia 4. Strategia Europa Wyzwania dla Polski

Koncepcja Aktywnej Integracji i okoliczności powstania Komunikat Komisji towarzyszący wydaniu Zalecenia ws. Aktywnej integracji osob wykluczonych z rynku pracy (Październik 2008 r.): - mimo znacznej poprawy sytuacji na rynku pracy w UE nie zmienia się zasadniczo sytuacja w obszarze wykluczenia społecznego i ubóstwa

Znaczny spadek bezrobocia (do p. 2008)

Spadek bezrobocia wsrod mlodziezy Spadek bezrobocia wsrod mlodziezy

Stabilny wzrost zatrudnienia

W analogicznym okresie podstawowe wskaźniki odnoszące się do ubóstwa i wykluczenia społecznego nie uległy zasadniczej zmianie: - ubóstwo materialne: 2005: 8.6 – (2007:8.8) – 2008: osoby zamieszkujące gospodarstwa domowe, w których nikt nie pracuje: 2005: 8.8 – (2006: 9.1) – 2008: 8.2

Wskaźnik zagrożenia ubóstwem

Inne obserwacje - wysokość zasiłków z pomocy społecznej jest niewystarczająca dla zapewnienia dochodu powyżej granicy zagrożenia ubóstwem (poza UK) - w przypadku jednoosobowych gospodarstw korzystających z pomocy społecznej efektywność widoczna jest jedynie w: Danii, Holandii, Szwecji i Irlandii - dodatkowy dochód uzyskany w efekcie podjęcia zatrudnienia jest w dużym stopniu obniżany w rezultacie powstałych zobowiązań podatkowych i utraty niektórych świadczeń - aktywizacja zawodowa nie jest wystarczającym sposobem przeciwdziałania wykluczeniu, gdy nie towarzysza jej inne formy pomocy

Zalecenie Komisji z ws. Aktywnej Integracji osob wykluczonych z rynku pracy NINIEJSZYM ZALECA PAŃSTWOM CZŁONKOWSKIM PODJĘCIE NASTĘPUJĄCYCH DZIAŁAŃ: Opracowanie i wdrożenie spójnej, całościowej strategii aktywnej integracji osób wykluczonych z rynku pracy, łączącej odpowiednie wsparcie dochodu, integracyjny charakter rynków pracy oraz dostęp do usług wysokiej jakości. Polityka aktywnej integracji powinna sprzyjać uzyskiwaniu przez osoby zdolne do pracy trwałego zatrudnienia o wysokiej jakości, a osobom niezdolnym do pracy zapewniać środki wystarczające do godnego życia oraz wsparcie na rzecz ich uczestnictwa w społeczeństwie.

Aktywna Integracja – próba oceny wdrażania w państwach członkowskich Jesień 2008 – przedłożenie KPD na rzecz integracji społecznej ( ) Luty 2009 – Wspólny raport w zakresie integracji i zabezpieczenia społecznego Wstępna ocena podejścia państw członkowskich do wdrażania AI: - dominujące podejście wiążące AI z działaniami związanymi z aktywizacja zawodowa - jedynie w kilku przypadkach podejście spojone i horyzontalne do AI – w większości KPD elementy AI rozrzucone po rożnych działaniach i priorytetach - największy nacisk położony na działania aktywizacji zawodowej - w kilku państwach konkretne przykłady wspierania dochodu przy równoczesnej integracji z rynkiem pracy np. utrzymywanie prawa do dodatkowych zasiłków z tyt. opieki nad dzieckiem - uslugi wysokiej jakości – najczęściej w odniesieniu do usług opiekuńczych

Kryzys – wplyw na rynek pracy Kryzys i spowolnienie gospodarcze – dotychczasowe skutki: - największy kryzys gospodarczy od okresu przedwojennego (- 4% wzrost PKB w 2009 najgorszy od lat 30. XX wieku) - 20% spadek produkcji przemysłowej do poziomu z początku lat miliony osob bezrobotnych (o 7 mln wiecej niz w marcu 2008) - 20% bezrobocie wśród osob młodych

Zatrudnienie w UE – k. 3 kwartalu/2010

Kryzys a zagrożenie ubóstwem - W wielu krajach wzrost liczby wypłacanych zasiłków dla bezrobotnych ( ): kraje bałtyckie %, Czechy, Dania – ok. 80% - Wzrost wypłacanych zasiłków z pomocy społecznej ok.. 15% - Zadłużenie z tyt. opłat za energie i ogrzewanie np. 66% wzrost w niektórych państwach bałtyckich - Wzrost % osob zagrozonych ubóstwem w 12 na 21 państw (szacunki)

Strategia Europa 2020  Słabe punkty strukturalne Europy (diagnoza)  - "…niższa średnia stopa wzrostu gospodarczego w Europie w porównaniu z największymi partnerami gospodarczymi, głównie z uwagi na różnice w poziomach wydajności, rosnące w ciągu ostatniego dziesięciolecia. Wynika to w dużym stopniu z (…), niższego poziomu inwestycji w działalność badawczo-rozwojową i innowacje, niewystarczającego wykorzystania technologii informacyjno- komunikacyjnych, niechęci (…) do wprowadzania innowacji;  – mimo postępów, wskaźniki zatrudnienia w Europie – średnio 69% dla osób w wieku lat – są wciąż znacznie niższe niż w innych częściach świata. Pracuje tylko 63% kobiet, podczas gdy zatrudnienie mężczyzn wynosi 76%. Spośród osób starszych (osoby w wieku lat) zatrudnionych jest 46% – dla porównania, w Stanach Zjednoczonych i Japonii wskaźnik ten wynosi 62%. Ponadto Europejczycy pracują średnio 10% czasu mniej niż pracownicy w USA lub Japonii;"

Strategia Europa 2020 “Demografia, rynek pracy, polityka społeczna – społeczeństwa starzeją się coraz szybciej. Wraz z odchodzeniem na emeryturę pokolenia wyżu demograficznego liczba osób aktywnych zawodowo zacznie się w UE zmniejszać począwszy od 2013/2014 r. Liczba osób w wieku powyżej 60 lat rośnie dziś w tempie dwa razy szybszym niż przed rokiem 2007, tj. o ok. 2 mln osób rocznie – wcześniej był to 1 mln rocznie. Mniejsza liczba ludności czynnej zawodowo i wzrost liczby emerytów będzie dodatkowym obciążeniem dla naszych systemów opieki społecznej. - kryzys dotknął szczególnie ludzi młodych – bezrobocie wynosi wśród nich ponad 21%. Istnieje duże ryzyko, że (…) pracujący okazjonalnie stracą swoją pozycję na rynku pracy. – Umiejętności: ok. 80 mln osób ma niskie lub podstawowe kwalifikacje, a niezależnie od tego z uczenia się przez całe życie korzystają głównie najbardziej wykształceni. Do roku 2020 w kolejnych 16 mln miejsc pracy potrzebne będą wysokie kwalifikacje; jednocześnie liczba miejsc pracy wymagających tylko niskich kwalifikacji spadnie o 12 mln. – Walka z ubóstwem: przed kryzysem zagrożonych ubóstwem było 80 mln osób, z czego 19 mln to dzieci. 8% ludzi pracujących nie zarabia wystarczająco dużo, aby przeskoczyć próg ubóstwa. Szczególnie [ubóstwem] zagrożeni są bezrobotni.”

Strategia Europa 2020 Strategia EUROPA 2020 Bruksela, KOMUNIKAT KOMISJI EUROPA 2020 Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu Konkluzje Rady Europejskiej (25–26 marca 2010 r.). Najważniejsze cele:  - zwiększenie stopy zatrudnienia osób w wieku lat z obecnych 69% do co najmniej 75%; (PL: 71%)  – osiągniecie poziom inwestycji w działalność badawczo-rozwojową równa 3% PKB, przede wszystkim poprzez poprawę warunków inwestowania w B+R przez sektor prywatny i opracowanie nowego wskaźnika umożliwiającego śledzenie procesów innowacji;  – ograniczenie emisji dwutlenku węgla o co najmniej 20% w porównaniu z poziomem z 1990 r. oraz zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w naszym całkowitym zużyciu energii do 20% jak również zwiększenie efektywności wykorzystania energii o 20%;  – ograniczenie liczby osób przedwcześnie kończących naukę szkolną do 10% z obecnych 15% oraz zwiększenie odsetka osób w wieku lat posiadających wyższe wykształcenie z 31% do min. 40%; (PL: 4.5%/45%)  – ograniczenie o 25% (20 mln) liczby Europejczyków żyjących poniżej granicy ubóstwa (PL: w przygotowaniu)

Strategia Europa 2020 Wytyczne dla polityki zatrudnienia państw członkowskich Zintegrowane wytyczne dotyczące strategii Europa 2020 – część druga  Wytyczna 7: Zwiększenie aktywności zawodowej i ograniczenie bezrobocia strukturalnego  Wytyczna 8: Rozwijanie zasobów wykwalifikowanej siły roboczej odpowiadającej potrzebom rynku pracy, promowanie jakości zatrudnienia i uczenia się przez całe życie.  Wytyczna 9: Poprawa wydajności systemów kształcenia i szkolenia na wszystkich poziomach oraz zwiększenie liczby osób podejmujących studia wyższe.  Wytyczna 10: Promowanie integracji spolecznej i zwalczanie ubóstwa

Wyzwania dla Polski i rola AI - Relatywnie mniejszy niż w innych krajach negatywny wpływ kryzysu na rynek pracy - Zatrzymanie wzrostu zatrudnienia w 2008 r - Nadal niski, choć rosnący, poziom zatrudnienia osob starszych, zwłaszcza kobiet - Wzrost bezrobocia młodzieży - Wysoki wskaźnik zagrożenia ubóstwem osob pracujących - Brak usług opiekuńczych (zarówno dla dzieci jak i osob starszych) - Ograniczenia dla mobilności wewnątrz kraju - Ubóstwo dzieci i rodzin wielodzietnych