Zasoby przedsiębiorstwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Budżetowanie kapitałów
Warsztat z pomysłem, cz. III
Damian Korczowski Jakub Patykowski
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Transakcje kompensacyjne
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Czynniki konkurencyjności organizacji publicznych
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Katedra Marketingu Usług
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
dr inż. Arkadiusz Borowiec Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
1.
Rynek usług medycznych
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
rachunkowość Wartości niematerialne i prawne
Kluczowe czynniki sukcesu
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
GOSPODAROWANIE KAPITAŁEM LUDZKIM I NIEMATERIALNYM W ORGANIZACJI
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ ISTOTNYM ELEMENTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Adam Wiśniewski Urząd Patentowy RP.
System rodziny w biznesie może stanowić źródło jego trwałej przewagi konkurencyjnej.
5. Pedagogika pracy w zarządzaniu
Międzynarodowa integracja gospodarcza
PRODUKT.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
ZARZĄDZANIE DZIAŁEM SPRZEDAŻY
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Ochrona własności intelektualnej a rozwój przedsiębiorczości dr hab. Adam Grzegorczyk Kielce,
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Katedra Logistyki dr Cezary Gradowicz. Katedra Logistyki kierując się potrzebą uzupełnienia i poszerzenia wiedzy podstawowej oferowanej w ramach przedmiotów.
Ip4inno ip4inno Moduł 5B Własność przemysłowa w realnym świecie Praktyczne ćwiczenia, które pomogą zdecydować „Jaka ochrona jest odpowiednia?” Nazwisko.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
GOSPODAROWANIE KAPITAŁEM LUDZKIM I NIEMATERIALNYM W ORGANIZACJI
MARKETING INTERNETOWY
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Zapis prezentacji:

Zasoby przedsiębiorstwa

Zasoby przedsiębiorstwa Współczesne teorie firmy, a w szczególności zasobowa teoria firmy poszukują źródeł przewagi konkurencyjnej w posiadanych przez przedsiębiorstwo zasobach. W ujęciu zasobowej teorii firmy przedsiębiorstwo jest zbiorem szeroko rozumianych zasobów, których użytkowanie kształtuje jego konkurencyjność i możliwości rozwoju. Przedsiębiorstwa różnią się poziomem wyposażenia w zasoby, a więc i poziomem konkurencyjności. Znaczenie poszczególnych rodzajów zasobów dla kształtowania konkurencyjności i skuteczności realizacji określonej strategii jest różne.

Zasobami mogą być wszystkie elementy, które można rozpatrywać jako silne strony, bądź słabości przedsiębiorstwa.

Cechy zasobów rzadkość – ich ograniczoność, jest jedną z ich najistotniejszych cech, zmusza bowiem do racjonalnego ich użytkowania, możliwe jest różne wykorzystanie konkretnego zbioru zasobów (tworzenie różnych kombinacji zasobów), niektórych z nich nie można kupić, lecz zdobywa się je w wyniku trwania i ewolucji organizacji, niektóre z zasobów posiadają charakter kumulatywny.

Zasoby przedsiębiorstwa Tradycyjnie wyróżnia się trzy ich grupy: zasoby naturalne zasoby ludzkie zasoby kapitałowe

Zasoby przedsiębiorstwa Materialne Ludzkie Niematerialne Naturalne Kapitałowe Cechy Kompetencje Urzeczywistniane przez ludzi Urzeczywistniane przez przedsiębiorstwo – minerały – zasoby fizyczne – cechy fizyczne – umiejętności, – know-how, informacja, licencje, patenty, – energia słoneczna – zasoby finansowe – cechy psychiczne – wiedza – marka, reputacja, image – przestrzeń geograficzna   – charakter – doświadczenie – kompetencje przedsiębiorstwa, – rośliny, zwierzęta – zdrowie – kwalifikacje, – kultura organizacyjna, technologia, – wykształcenie – znak towarowy, znak firmowy, – kapitał partnerski, kapitał kliencki, – tajemnice przedsiębiorstwa, – prawa własności intelektualnej (wynalazki, wzory przemysłowe), – prawa autorskie, – nazwa przedsiębiorstwa, – tradycja, lokalizacja.

Wg. B. Plawgo zasoby można podzielić na siedem kategorii: [B Wg. B. Plawgo zasoby można podzielić na siedem kategorii: [B. Plawgo, Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji, Instytut Organizacji i Zarządzania w przemyśle Orgmasz, Warszawa 2004 ] 1) zasoby finansowe – wszelkie zasoby pieniężne jakie mogą być użyte w działalności przedsiębiorstwa; 2) zasoby rzeczowe –technologie materialne, lokalizacja geograficzna, dostęp do surowców, budowle i budynki, maszyny, materiały; 3) zasoby rynkowe – potencjał jaki przedsiębiorstwo posiada dzięki trudno mierzalnym powiązaniom z rynkiem i klientami, np. marka handlowa, lojalni klienci, reputacja firmy, kanały dystrybucji i umiejętności współpracy z partnerami handlowymi, porozumienia licencyjne , inne rodzaje kontraktów korzystnych dla przedsiębiorstwa; 4) Własność intelektualna –w dużej mierze odzwierciedla ona prawny mechanizm ochrony wielu zasobów przedsiębiorstwa, np. patenty, prawa autorskie, zastrzeżone wzory, zarejestrowane marki handlowe, tajemnice handlowe, know – how; 5) Zasoby ludzkie np. doświadczenie, przeszkolenie, osądy, potrzeby ludzkie i preferencje, spostrzeżenia i oczekiwania, inteligencja, kontakty osobiste pojedynczych osób, wiedza, umiejętności twórczego myślenia i rozwiązywania problemów, umiejętności przedsiębiorcze i menedżerskie; 6) Zasoby organizacyjne – odnoszą się do technologii oraz procesów umożliwiających zarządzanie przedsiębiorstwem, czyli do szeroko rozumianej organizacji. Dotyczą takich aspektów jak: systemy zarządzania, struktura organizacyjna, systemy komunikowania się, procesy tworzenia strategii, filozofia zarządzania, metodyka oceny ryzyka. 7) Zasoby relacyjne (więzi z otoczeniem) – związane z politycznymi umiejętnościami wpływania na zewnętrzne gremia decyzyjne (tzw. bystrość polityczna) i z relacjami pomiędzy przedsiębiorstwem a organizacjami w otoczeniu np. instytucjami finansowymi, dostawcami itp.).

Jeszcze inny podział zasobów pozwala podzielić je na cztery kategorie: 1) zasoby rzeczowe 2) zasoby ludzkie 3) zasoby finansowe 4) zasoby informacyjne

Trzy cechy odróżniające zasoby niematerialne od materialnych: Zasoby materialne są wykorzystywane w miejscu ich lokalizacji. Zasoby niematerialne mogą być wykorzystywane w wielu miejscach, np. reputacja firmy-podczas zawierania umowy u kontrahenta, zawierania umowy w banku, przy procesie rekrutacji itd. Zasoby niematerialne trzeba długo wypracowywać. Markę firmy czy produktu, lojalność pracowników i klientów kształtuje się latami. Handel zasobami niematerialnymi jest utrudniony. Często kupuje się całą firmę aby zdobyć posiadany przez nią zasób niematerialny (np. markę) Zasoby niematerialne i umiejętności nie deprecjonują się w trakcie wykorzystywania lecz przeciwnie – najczęściej następuje ich wzbogacenie.

Zasoby, które mogą stanowić podstawę trwałej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, muszą spełniać następujące warunki: 1) Powinny być strategicznie wartościowe – powinny być podstawą realizacji skutecznej strategii 2) powinny charakteryzować się rzadkością posiadania przez aktualnych i przyszłych konkurentów – muszą być na tyle rzadkie, aby konkurenci nie mogli ich łatwo nabyć i w oparciu o nie realizować podobną strategię. 3) powinny być trudne do skopiowania przez konkurentów – trudne do imitacji, trwałość przewagi konkurencyjnej zależy bowiem od długości okresu w jakim są one charakterystyczne jedynie dla danego przedsiębiorstwa. 4) powinny być trudne do substytucji przez inne rodzaje zasobów