1 Sprawozdanie z realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” w 2011 roku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Starostwo Powiatowe w Kościerzynie
Advertisements

KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
BUDŻET WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO
Rządowy program pomocy uczniom w 2013 r. Wyprawka szkolna.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Pomoc materialna dla uczniów
Sześciolatek idzie do szkoły
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Grupy producentów rolnych
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Gmina Miejska Mielec Zmiana stawek podatkowych i innych obciążeń w 2009 roku.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Ubezpieczenie wypadkowe
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Roczne Programy Współpracy Miasta Mławy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata: 2004,
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
Niepubliczne przedszkola I inne formy wychowania przedszkolnego
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Tarnów, 12 marca 2009 rok Program wieloletni Pomoc państwa w zakresie dożywiania Porozumienia na 2009 rok Wydział Polityki Społecznej MUW.
Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego Tarnów, dnia 22 czerwca 2009 rok Weryfikacja potrzeb realizacji Programu Pomoc państwa w.
Rządowy program Pomoc państwa w zakresie dożywiania kryteria podziału środków z budżetu państwa Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
„Pomoc państwa w zakresie dożywiania” Podsumowanie 2013 roku  Plan po zmianach zł, w tym rezerwy celowej zł.  Przekazano jednostkom.
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 135.  9-22 marca – Rejestracja w systemie wniosku o przyjęcie ucznia oraz złożenie wniosku w wersji papierowej w szkole.
Urząd Skarbowy w Rybniku
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Książki naszych marzeń
ŚRODOWISKOWE DOMY SAMOPOMOCY LATA Na funkcjonowanie ŚDS przekazano łącznie: zł, z tego:  zł z ustawy budżetowej, 
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
1 Sprawozdanie z realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” w 2010 roku.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
WYKONANIE BUDŻETU GMINY OLEŚNICA ZA 2009 ROK XLVIII SESJA RADY GMINY OLEŚNICA.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Spotkanie informacyjne
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
Książki naszych marzeń
Pomoc państwa w wychowywaniu dzieci PROGRAM RODZINA 500+
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

1 Sprawozdanie z realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” w 2011 roku.

2 POMOC PAŃSTWA W ZAKRESIE DOŻYWIANIA” - STAN PRAWNY Program wieloletni „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” został uchwalony przez Sejm ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. (Dz. U. Nr 267, poz z późn. zm.). Ustawa ta weszła w życie z dniem 31 grudnia 2005 r. i obowiązywała do dnia 31 grudnia 2009 r. Ustawą z 19 listopada 2009 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją wydatków budżetowych (Dz. U. z 2009 r. nr 219 poz. 1706), art. 17 wprowadzono zmiany do ustawy z 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu Programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz. U. nr 267 poz. 2259), przedłużając okres jego realizacji na lata Sposób realizacji programu wieloletniego, a także sposób planowania i dokonywania podziału środków budżetu państwa, przyznanych na realizację programu oraz zakres i formy monitorowania realizacji programu określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lutego 2006 r., w sprawie realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz. U. Nr 25, poz. 186, z późn. zm.). Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 i pkt 14 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz.1362, z późn. zm.) –– do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy m. in. dożywianie dzieci oraz zapewnienie posiłku osobom, które nie są w stanie go sobie zapewnić.

3 CEL PROGRAMU. Poprawa stanu zdrowia dzieci i młodzieży poprzez ograniczanie zjawiska niedożywienia, upowszechnianie zdrowego stylu żywienia, poprawę poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach oraz rozwój w gminach bazy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży. Cel zrealizowano poprzez:  zapewnienie pomocy w zakresie dożywiania (w formie posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych): dzieciom do siódmego roku życia, uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej oraz osobom i rodzinom znajdującym się w trudnych sytuacjach, w szczególności osobom samotnym, w podeszłym wieku, chorym lub niepełnosprawnym;  rozwój i wykorzystywanie bazy żywieniowej w gminach lub zwiększenia jej dostępności, w tym tworzenia lub doposażenia punktów przygotowywania lub wydawania posiłków oraz dowozu posiłków  monitorowanie skuteczności działań realizowanych w ramach programu dożywiania w skali kraju i poszczególnych gminach.

4 Program przewiduje otrzymanie pomocy w następujących formach: posiłek, ze szczególnym uwzględnieniem posiłku gorącego, zasiłek celowy na zakup posiłku lub zakup żywności, świadczenie rzeczowe w postaci produktów żywnościowych. Ponadto w ramach programu są realizowane działania dotyczące w szczególności: tworzenia nowych lub doposażenia istniejących punktów, przygotowywania lub wydawania posiłków, dowóz posiłków. Zasady udzielania pomocy: Udzielanie pomocy w powyższych formach precyzują przepisy ustawy z 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego Pomoc państwa w zakresie dożywiania. Pomoc, o której mowa, zależy od dochodów. Dochód ten nie może przekraczać 150%. tzw. kryterium dochodowego, o którym mowa odpowiednio w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej. Rada gminy może podjąć uchwałę o podwyższeniu kryterium dochodowego. Osoba samotnie gospodarująca może ubiegać się o pomoc w ramach programu, jeżeli jej dochód nie przekracza kwoty 715, 50 zł, a osoba w rodzinie, lub rodzina może ubiegać się o pomoc w ramach programu, jeżeli dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 526, 50 zł.

5 W 2010 r. ustawą z 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu Programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz. U. nr 267 poz z późn. zm.) wprowadzono zmiany zgodnie z: 1) art. 5 ust. 2 – rada gminy może podjąć uchwałę w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego określonego w art. 5 ust. 1. 2) art. 5 ust w przypadku podwyższenia kryterium dochodowego pomoc przyznana osobom o którym mowa w art. 5 ust. 1, jest finansowana ze środków własnych gminy przeznaczonych na realizację Programu. 3) art. 6 a ust udział dzieci i uczniów, którzy mogą skorzystać z bezpłatnego posiłku, bez ustalania sytuacji w drodze rodzinnego wywiadu środowiskowego, nie może przekroczyć 20% dożywianych dzieci i uczniów w szkołach i przedszkolach na terenie gminy w danym miesiącu na podstawie wydanych decyzji administracyjnych. Pomoc, o której mowa w art. 6 a ust. 4. jest udzielana od początku 2009 roku w szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy uczeń albo dziecko korzystające z zajęć w ramach rocznego przygotowania przedszkolnego w szkole lub przedszkolu wyraża chęć zjedzenia posiłku, odpowiednio dyrektor szkoły lub przedszkola udziela pomocy w formie posiłku, informując jednocześnie ośrodek pomocy społecznej właściwy ze względu na miejsce zamieszkania ucznia lub dziecka o udzieleniu pomocy. Środki na zakup takich posiłków są przekazywane przez ośrodek pomocy społecznej na podstawie sporządzonej przez odpowiednio dyrektora szkoły lub przedszkola listy uczniów lub dzieci oraz liczby spożytych posiłków w przyjętym okresie rozliczeniowym.

6 FINANSOWANIE PROGRAMU Program dożywiania finansowany jest z budżetu państwa oraz ze środków budżetów gmin. Wielkość środków budżetu państwa na 2011 r. zaplanowano w rezerwie celowej. Przewidywana wielkość środków dla woj. opolskiego wynosiła tys. zł.) Na realizację programu zgodnie z art. 14 ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” gmina może otrzymać dotację, jeżeli udział środków własnych gminy wynosi nie mniej niż 40 % przewidywanych kosztów realizacji programu. Na uzasadniony, pisemny wniosek wójta, burmistrza, prezydenta miasta wojewoda może wyrazić zgodę na zwiększenie dotacji, z tym że udział środków własnych gminy nie może wynosić mniej niż 20 % przewidywanych kosztów dożywiania. Dotację przyznaje wojewoda na wniosek wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Wysokość dotacji jest ustalana na podstawie porozumienia między wojewodą a wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta, mając na uwadze w szczególności liczbę dzieci młodzieży oraz innych osób wymagających pomocy w zakresie dożywiania, konieczność rozwoju bazy żywieniowej i dowozu posiłków, a także sytuację finansową gminy.

7 REALIZACJA PROGRAMU W 2011 r. Dotacja zaplanowana w ustawie budżetowej na 2011 r. w rozdziale – Pozostała działalność § 2030 – na realizację Programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, podjęta ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” - wynosi zł. Decyzjami Ministra Finansów, dofinansowano realizację Programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, zwiększając w 2011 r. dotację o kwotę ogółem zł tj : (Decyzja MF z r. nr FS10/4135/403/16/DAB/11/3260, I transza środków – zł, Decyzja MF z r. nr FS10/4135/660/16/DAB/11/975, II transza środków, Decyzja MF z r. nr FS10/4135/957/16/DAB/11/8642, III transza środków zł. W grudniu 2011 r. zgłoszono do blokady kwotę zł. Natomiast do budżetu wojewody zwrócono niewykorzystaną kwotę w wysokości ,26 zł. Dotację przyznaną w 2011 r. w rozdziale § 2030, wykorzystano w wysokości ,74, co stanowi 99% planu po zmianach. Ustawa budżetowa na 2010r Rezerwa celowa Zwiększenia Plan po zmianieŚrodki zgłoszone do blokady Rozliczone środki Wykorzystanie % zł zł ,7499%

8 Wydział Polityki Społecznej dokonał podziału środków zaplanowanych w rezerwie celowej na realizację Programu w 2011 r. i podpisał porozumienia, określające wysokość i cel przyznanej dotacji, a także sposób i terminy jej rozliczenia. Podziału środków dokonano w oparciu o wnioski złożone do Wojewody Opolskiego Spośród 71 gmin, które przystąpiły do Programu, 13 gmin wnioskowało o zmniejszenie 40 % udziału środków własnych w koszcie realizacji Programu. Powody uzasadniające zmniejszenie udziału środków własnych gmin to: wysoka liczba osób korzystających z pomocy społecznej, w tym wymagających dożywiania; wysokie wskaźniki bezrobocia strukturalnego, w tym osób długotrwale bezrobotnych, wynikające m. in. z likwidacji zakładów pracy i upadłości firm na terenie gmin, w tym gmin popegerowskich wykluczonych bądź zagrożonych wykluczeniem społecznym, potrzeba wsparcia większej liczby potrzebujących, szczególnie osób w podeszłym wieku, chorych, niepełnosprawnych, niewydolnych wychowawczo oraz otoczenie opieką samotnych matek, rodzin wielodzietnych; rolniczy charakter terenu, który ma zasadniczy wpływ na dochody gminy z podatku rolnego, nieznacznie wzrósł, lecz dochody gminy pozostają na poziomie roku 2010 ze względu na duże ulgi ustawowe z tytułu zakupu gruntów, b) gleby piaszczyste i mało urodzajne klasa IV – VI (klasa V – VI ustawowo zwolniona z podatku rolnego), leśny charakter terenu stanowiący ochronę rezerwatową – zakazujący budowy i rozbudowy obiektów wpływających szkodliwie na środowisko; likwidacja lub zawieszenie działalności znacznej ilości zakładów pracy co powoduje brak wpływów z podatków od nieruchomości do gmin oraz znaczny spadek dochodów podatkowych na mieszkańca gminy, mający wpływ na obniżenie poziomu życia; klęska żywiołowa – powódź - pozbawienie dochodów wielu rolników, a tym samym zmniejszenie wpływów gminy z tytułu podatków; zwolnienia i ulgi w podatkach lokalnych dla przedsiębiorców, brak nowej infrastruktury przemysłowej, która mogłaby wpłynąć na zmniejszenie bezrobocia; utrzymywanie się z pracy dorywczej (tj. roboty publiczne, prace społecznie użyteczne, prace sezonowe) bądź z niewielkich gospodarstw rolnych, których dochód nie pozwala na prawidłową egzystencję. Kryteria uprawniające do zmniejszenia udziału środków własnych przyjęte w 2011 r. : Stopień zagrożenia ubóstwem – wysoki (0,000 – 0,500) – umiarkowany (0,501 – 600), wskaźnik bezrobocia powyżej 5 %, wskaźnik liczby osób korzystających z pomocy społecznej powyżej 5 %, średni wskaźnik gminny Gg dochodów podatkowych dla kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca poniżej 1.180,20 zł, tereny zalewowe w gminie, likwidację zakładów pracy lub zawieszenia ich działalności.

9 D otacja jaką Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przewidziało dla woj. opolskiego na dofinansowanie kosztów realizacji Programu w 2011 r., zabezpiecza wszystkie zgłoszone potrzeby – podjęto decyzję o zwiększeniu dotacji dla 13 gmin. Liczba gmin w województwie opolskim Liczba gmin, których udział środków własnych wynosi: ogółem w tym liczba gmin które uczestniczyły w programie ogółem w tym: 20%21% - 30%31% - 39%40%pow. 40 % Liczba gmin, które podniosły kryterium dochodowe pow. 150%

10 Na podstawie wniosków jednostek samorządu terytorialnego r., ustalono przewidywane koszty realizacji Programu w 2011 r. – na kwotę ogółem zł w tym: środki własne gmin zł, z czego : na dożywianie (zasiłek celowy, świadczenie rzeczowe, posiłek) zł; pozostałe koszty (dowóz posiłków, tworzenie lub doposażenie punktów przygotowywania lub wydawania posiłków, inne koszty) zł; środki z dotacji zł, z czego :  pozostałe koszty (dowóz posiłków, tworzenie lub doposażenie punktów przygotowywania lub wydawania posiłków, inne koszty) zł;  na dożywianie (zasiłek celowy, świadczenie rzeczowe, posiłek) zł; środki własne gmin  Pomoc w formie posiłku nie wymagająca przeprowadzenia wywiadu środowiskowego zł, środki z dotacji  Pomoc w formie posiłku nie wymagająca przeprowadzenia wywiadu środowiskowego zł. Og ó łem Zasiłek celowy Świadczenie rzeczowePosiłek Inne koszty Dzieci do 20% Kwota Refundacji przekazanej dla innej gminie Koszt świadczeń w tym: środki własne dotacja ,49

11 PROGRAM "POMOC PAŃSTWA W ZAKRESIE DOŻYWIANIA" WYSZCZEGÓLNIENIEOGÓŁEM w tym na wsi w tym: dzieci do 7 roku życia uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej pozostałe osoby otrzymujące pomoc na podstawie art. 7 ustawy pomocy społecznej OGÓŁE M w tym na wsi OGÓŁEM w tym na wsi OGÓŁE M w tym na wsi RZECZYWISTA LICZBA OSÓB OBJĘTYCH PROGRAMEM OGÓŁEM w tym liczba osób korzystających z posiłku w tym z posiłku w formie: całodziennego wyżywienia (przedszkola, żłobki itp.) pełnego obiadu jednego dania gorącego mleka, bułki / kanapki w tym: liczba osób, którym dowieziono posiłek zasiłku celowego świadczenia rzeczowego Liczba dzieci bez wywiadu (do 20 %)839549

12 RZECZYWISTA LICZBA OSÓB OBJĘTYCH PROGRAMEM Legenda:

13 W okresie I-XII 2011 r. Programem objęto osób, w tym na wsi osób. Najliczniejszą grupą, która otrzymała pomoc w ramach Programu w formie posiłku, zasiłku celowego i świadczenia rzeczowego były osoby znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej objęte pomocą społeczną – osób (51 % wszystkich objętych pomocą). Pozostałe grupy osób objęte Programem to uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej osób (35 % wszystkich objętych pomocą), oraz dzieci do lat 7 – osób (16 %). Z pomocy w formie posiłku skorzystało łącznie osób, z zasiłku celowego przeznaczonego na zakup posiłku lub żywności – osób, a świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych – 939 osób. W ramach Programu ośrodki pomocy społecznej przyznały decyzją świadczenia pieniężne w formie zasiłków celowych, z przeznaczeniem na zakup posiłku lub żywności osobom. Koszt zasiłków celowych wyniósł ogółem zł, Ze środków własnych gminy wydatkowały na ten cel zł (24 %), natomiast ze środków z budżetu państwa zł (75 %). Średni koszt jednego świadczenia wyniósł 175 zł Najliczniejszą grupą otrzymującą pomoc w formie zasiłków celowych były osoby dorosłe o najniższych dochodach i będące w trudnej sytuacji życiowej objęte pomocą społeczną – osób

14 LICZBA OSÓB KORZYSTAJĄCYCH Z POSIŁKU Legenda:

15. W okresie I-XII 2011 r. z pomocy w formie świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych skorzystało 939 osób. Koszt tych świadczeń wyniósł zł, ze środków z budżetu państwa zł (57 %), a środków własnych gminy zł (43 %). W 2011 r. liczba dzieci i osób wymagających dożywiania, nie objętych Programem wyniosła 180, z tego 45 osób mieszkających na wsi (25 %). Powodami, dla których osoby te nie zostały objęte pomocą w formie dożywiania były: niechęć do korzystania z tej formy pomocy (dot. 97 % osób nieobjętych dożywianiem) – 175 osób, brak warunków technicznych i sanitarnych do przygotowania posiłków (3 %) – 5 osób. Gminy nie wykazały osób, nie objętych Programem z powodu braku środków W ramach realizacji Programu gminy zorganizowały dowóz posiłków dla 787 osób, w tym na wsi dla 536 osób. Koszt dowozu tych posiłków wyniósł zł (dowóz posiłków pokrywany był zarówno ze środków własnych gminy jak i z dotacji). Posiłki przygotowywano i wydawano w 571 punktach żywieniowych, w tym w 333 punktach zlokalizowanych na wsi. Liczba placówek prowadzących dożywianie wyniosła 730, z tego: szkół –371, przedszkoli – 251, żłobków – 8, innych – 100.

16 LICZBA PLACÓWEK PROWADZĄCYCH DOŻYWIANIE Legenda: