Zarządzanie zasobami ludzkimi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

system zarządzania zasobami ludzkimi
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Znaczenie podręcznika
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ POLITYKA KADROWA W SIŁACH ZBROJNYCH RP
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Zarządzanie kadrami Human Resources Management HRM
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Biznesplan.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
INFORMACJA MARKETINGOWA
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Wprowadzenie teoretyczne
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Ocena projektów inwestycyjnych
Agata Dulska Paulina Zielińska
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Zapis prezentacji:

Zarządzanie zasobami ludzkimi Ekonomia 3 rok

Modele polityki personalnej Zarządzanie kadrami jest zróżnicowane w zależności od modeli polityki personalnej stosowanej w danej firmie. Wyróżnia się 2 podstawowe modele: Sita Kapitału ludzkiego Model zarządzania może być też mieszany z przewagą modelu sita lub kapitału ludzkiego.

Model sita Stosowany jest w kulturach opartych na konkurencji i rywalizacji (najlepsi zostają i awansują, gorsi są odsiewani i zastępowani innymi). Innymi czynnikami, które determinują stosowanie tego modelu to: sytuacja na rynku pracy (otoczenie rynkowe) – im większy jest potencjał poszukujących pracę, tym sito jest większe prawo pracy regulujące sprawy zwalniania, zatrudnienie i koszty z tym związane społeczne, wyznaczane przez związki zawodowe instytucjonalne (szkolnictwo) pozwala na zdobycie stosowanych kwalifikacji wymiar kulturowy – na ile własna kultura pozwala na stosowanie tego modelu

Model kapitału ludzkiego Stosowany jest w kulturach opartych na lojalności, zaangażowaniu i współpracy. Dobierając pracowników zwraca się uwagę na osobowość, czy są skłonni do współpracy i działania. Jednocześnie stwarza się pracownikom możliwość rozwoju i doskonalenia.

Model mieszany Stosowany jest w firmach państwowych, urzędach z przewagą modelu sita.

Czym jest planowanie? Planowanie zasobów ludzkich – określenie potrzeb i wymagań organizacji w sferze zasobów ludzkich pod względem ilościowym i jakościowym oraz tworzenie planów umożliwiających zaspokojenie tych potrzeb. Planowanie potrzeb kadrowych- określenie zapotrzebowania pracowników; zapotrzebowanie to określa się na poziomie wewnętrznym jednostek organizacyjnych, np.działów jak też organizacji jako całości.

Rodzaje planów Ze względu na zasięg i okres planistyczny wyróżnia się plany: strategiczne – mają największy zasięg i najdłuższy okres Taktyczne – mają mniejszy zasięg i są konkretyzacją strategii Operacyjne – mają największy zasięg, konkretne zadania do wykonania, dotyczą roku/kwartału

Uwarunkowania przy tworzeniu planów: ZEWNĘTRZNE: Badanie rynku pracy z uwzględnieniem potrzeb kadrowych w firmie (czy pracownicy sś dostępni), badanie podaży trendów na rynku krajowym i lokalnym o firmy międzynarodowe na rynkach innych krajów Badanie konkurencji i ich polityki kadrowej, analiza szans i zagrożeń stąd wynikających Analiza uwarunkowań prawnych i badanie ich, wpływy na realizację planów zatrudnienia

Uwarunkowania przy tworzeniu planów: WEWNĘTRZNE: rozwiązania do celów strategii i misji firmy Analiza aktualnego stanu jakościowego potencjału kadrowego (zestawienie słabych i mocnych stron kadry aktualnie zatrudnionej) Analiza ilości odchodowych na emerytury, renty, przewidzianych do zwolnienia bądź przeniesienia, odchodzących z innych przyczyn Analiza wiekowa i analiza nieobecności

Techniki prognozowania potrzeb kadrowych: ocena menadżerstwa - istnieją 2 sposoby wykorzystania wiedzy i umiejętności kierowników do określenia potrzeb kadrowych „z dołu do góry” ( na niższym szczeblu) oraz „z góry do dołu” (kierownictwo wyższego szczebla)

Techniki prognozowania potrzeb kadrowych cd: Analiza ruchliwości pracowniczej- wykazuje ile pracowników odchodzi, jak zmienia się struktura zatrudnienia, wskaźniki są korzystne dla firm o stabilnej strukturze

Techniki prognozowania potrzeb kadrowych cd: Prognozowanie na bazie zerowej – coroczna ocena i korekta aktualnego zatrudnienia, zaletą tej techniki jest systematyczna aktualizacja opisów stanowisk pracy

Techniki prognozowania potrzeb kadrowych cd: Prognozowanie scenariuszowe – technika analizy i oceny zachodzących w otoczeniu zmian, ocena ta umożliwia określenie przyszłych warunków w jakich organizacja prawdopodobnie będzie musiała działać

Techniki prognozowania potrzeb kadrowych cd: Symulacja komputerowa – eksperyment jest oparty na modelowym przykładzie sytuacji rzeczywistej i obserwacji konsekwencji podejmowanych decyzji kadrowych. Daje to pewną możliwość oceny decyzji kadrowych i uniknięcia błędnych decyzji bez eksperymentowania na organizacji, metody te dają jednak często uproszczony obraz co może powodować wybór niewłaściwej decyzji kadrowej

Techniki prognozowania potrzeb kadrowych cd: Analizy statystyczne – ich istotą jest analiza zależności korelacyjnej i prognoza stanu pożądanego na podstawie danych, które w przeszłości miały wpływ na wielkość zatrudnienia ( sprzedaż, zysk, wydajność)

Szacowanie zapotrzebowania pracowników: jednostkowe normy pracy Normy wydajności (normy produkcji w jednostce czasu) Pomiar pracy

Jednostkowa norma czasu: Zn = Pn * Np. / Wwn * Te Zn- liczba pracowników niezbędnych do realizacji zadań okreslonych w planie przy pracach normowanych Pn- planowanie wielkości produkcji w naturalnych jednostkach miary Np – norma pracochłonności czasu dla każdego rodzaju produkcji i usługi na jednostkę Wwn- planowany wskaźnik wykonania norm ustalonych w oparciu o dane z poprzednich okresów Te- planowany czas efektywny pracy jednego robotnika

Prace nienormowane Z = S * No * Wz / Wwn Z- planowane zatrudnienie S- liczba stanowisk pracy No- norma obsługi Wz - współczynnik zmienności Wwn – współczynnik wykorzystania nominalnego czasu pracy

Stanowisko pracy Jest to najmniejsza cząstka struktury organizacyjnej, wymagająca zaprojektowania czyli przypisania zakresu uprawnień i odpowiedzialności dla osoby je zajmującej.

Czynniki wpływające na stanowisko organizacyjne: Lokalizacja Charakter struktury Sposób organizacji działalności podstawowej System organizacji pracy Poziom technologiczny Styl zarządzania Charakter relacji z klientami, dostawcami i kooperatorami Strategia zarządzania zasobami ludzkimi

Analiza stanowiska pracy: Cel ogólny- sens istnienia Przedmiot – zakres i charakter prac koniecznych Wyniki pracy – odpowiedzialność pracownika Kryteria oceny wyników – narzędzia Zakres obowiązków Czynniki organizacyjne- podległość służbowa Czynniki motywujące Czynniki rozwojowe Czynniki środowiskowe – warunki pracy

Techniki wspierające metodę analizy stanowiska pracy: rozmowy Listy kontrolne i spisy Charakterystyki pracowników Dzienniki i raporty Kwestionariusze Obserwacje Hierarchiczna analiza zadań

Wynikiem końcowym całej procedury planowania powinny by ć konkretne plany a mianowicie: Plan zatrudnienia- liczba, kwalifikacje, źródła rekrutacji i metody doboru, zwolnienia, liczby niezbędnej do zapełnienia niedoborów, kontakty ze szkołami, metody przyciągania kandydatów Plan doskonalenia kadr – kto, jakie szkolenia, forma, metody, techniki, czas trwania, wybór odpowiednich firm, koszty szkoleń, przewidywane korzyści

Wynikiem końcowym całej procedury planowania powinny by ć konkretne plany a mianowicie cd: Plan rozwoju pracowników- wskazanie poszczególnych etapów kariery, uwzględnienie wymagań, kryteria oceny, awansów itp. plan następstw- określenie zastępstw na stanowiska w razie odejścia, zwolnienia, przesunięcia lub czasowej nieobecności pracownika Plan działań motywacyjnych- obejmuje składniki materialne, racjonalne, elastyczne, spójne, kompletne, celowe, powinny obejmować odpowiedni długi okres, z odpowiednią szczegółowością

Dziękuję za uwagę