Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Pomorskiego (PKM PO KL WP) PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
i inne dokumenty dotyczące perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Grupa robocza ds. opracowania i konsultacji społecznych Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” Warszawa lipca 2014 r.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
(Narodowej Strategii Spójności)
Zadania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata PIOTR JAN BAŃCZYK
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
STRATEGIA KOMUNIKACJI PROW
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej

Regulacje UE (1) - rozporządzenie ogólne Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku (rozporządzenie ogólne): podkreśla znaczenie zasady partnerstwa (punkt 11 preambuły) definiuje zasadę partnerstwa i wielopoziomowego zarządzania jako ogólne i wspólne dla wszystkich funduszy EFSI zasady udzielania wsparcia (art. 5) określa zasady funkcjonowania komitetu monitorującego uwzględniające zasadę partnerstwa (art. 47-49) w tym doprecyzowuje zakres zadań i definiuje wyjątkowe kompetencje komitetu monitorującego programy operacyjne finansowane środkami EFS, EFRR i FS (art. 110) (11) W odniesieniu do umowy partnerstwa oraz odpowiednio do każdego programu, każde państwo członkowskie powinno zorganizować partnerstwo z przedstawicielami właściwych władz regionalnych, lokalnych, miejskich i innych instytucji publicznych, partnerów gospodarczych i społecznych oraz innych właściwych podmiotów reprezentujących społeczeństwo obywatelskie, w tym partnerów działających na rzecz ochrony środowiska, organizacji pozarządowych i podmiotów odpowiedzialnych za promowanie włączenie społecznego, równości płci i niedyskryminacji, w tym także, w stosownych przypadkach, organizacji patronackich takich, instytucji i podmiotów. Celem takiego partnerstwa jest zapewnienie poszanowania zasad wielopoziomowego zarządzania, a także pomocniczości i proporcjonalności, oraz specyfiki ram i instytucjonalnych prawnych różnych dla poszczególnych państw członkowskich, zapewnienie odpowiedzialności zainteresowanych podmiotów za planowane interwencje oraz korzystanie z doświadczenia i wiedzy stosownych podmiotów. Państwa członkowskie powinny określić najbardziej reprezentatywnych właściwych partnerów. Wśród tych partnerów powinny się znaleźć instytucje, organizacje i grupy, które mogą mieć wpływ na przygotowywanie stosownych programów lub mogłyby odczuwać skutki ich przygotowywania i wdrażania. W tym kontekście państwa członkowskie powinny mieć też możliwość określenia w stosownych przypadkach, że odpowiedni partnerzy to organizacje patronackie, tj. związki, federacje lub konfederacje odpowiednich władz regionalnych, lokalnych i miejskich, a także innych podmiotów, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami krajowymi i praktykami przyjętymi w danym kraju.

Regulacje UE (2) - rozporządzenie ogólne Artykuł 5 rozporządzenia ogólnego jest kluczowy, gdyż konstytuuje partnerstwo i wielopoziomowe zarządzanie jako zasadę horyzontalną, a także: wskazuje na podmiot odpowiedzialny za organizację partnerstwa definiuje podmiotowy i przedmiotowy zakres partnerstwa zawiera upoważnienie dla KE do przyjęcia aktu delegowanego w celu ustanowienia europejskiego kodeksu postępowania w sprawie partnerstwa określając wyczerpująco jego zakres oraz termin poinformowania Parlamentu Europejskiego i Rady o jego przyjęciu zawiera zastrzeżenie o tym, iż nieprzestrzeganie przepisów aktu delegowanego nie może być podstawą korekty finansowej wymaga od KE konsultowania z organizacjami partnerów działającymi na poziomie UE sposobu realizacji wsparcia z poszczególnych funduszy

Regulacje UE (3) - rozporządzenie delegowane Rozporządzenie delegowane Komisji UE) nr 240/2014 z dnia 7 stycznia 2014 roku w sprawie europejskiego kodeksu postępowania w zakresie partnerstwa w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych: zostało opublikowane 14 marca 2014 r. uzupełnia i wskazuje sposób realizacji wybranych aspektów zasady partnerstwa określonych w rozporządzeniu ogólnym w formie zasad i dobrych praktyk nie ma skutku retroaktywnego akt o charakterze nieustawodawczym

Regulacje UE (4) - rozporządzenie delegowane Rozporządzenie delegowane odnosi się do: reprezentatywności partnerów identyfikacji właściwych partnerów na poziome UP i PO sposobu prowadzenia konsultacji z właściwymi partnerami głównych zasad i dobrych praktyk dotyczących zaangażowania właściwych partnerów w przygotowywanie umowy partnerstwa i programów operacyjnych, a także sposobu realizacji obowiązków informacyjnych z tym związanych standardów związanych z członkostwem w komitecie monitorującym i zasadami jego pracy sposobu zaangażowania partnerów we wdrażanie programów operacyjnych na etapie: naboru wniosków, sprawozdawczości, monitorowania oraz ewaluacji wzmacniania potencjału partnerów do uczestnictwa w realizacji programów roli KE w rozpowszechnianiu dobrych praktyk

Regulacje krajowe (1) – ustawa wdrożeniowa Projekt ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020: nie odnosi się wprost do zasady partnerstwa określa podstawowe krajowe wymogi dotyczące powoływania komitetów monitorujących (sposobu i formy ich powołania oraz składu) wskazuje w otwartym katalogu wytycznych horyzontalnych wytyczne dotyczące partnerstwa

Regulacje krajowe (2) – wytyczne Projekt wytycznych w zakresie realizacji zasady partnerstwa na lata 2014-2020 zakłada: zdefiniowanie partnerstwa i określenie sposobu realizacji zasady partnerstwa przedstawienie pozytywnych efektów realizacji zasady partnerstwa określenie przykładowych form budowania potencjału partnerów (warsztaty, szkolenia, struktury koordynacyjne i sieciowe, koszty uczestnictwa w przygotowaniu, realizacji i ocenie programów operacyjnych) opisanie środowiska partnerów m.in. przez pryzmat ich kategorii i reprezentatywności wskazanie zasad doboru partnerów do współpracy wyznaczenie obszarów i form uczestnictwa partnerów w programowaniu realizacji i ewaluacji programów operacyjnych skatalogowanie niezbędnego minimum praw i obowiązków partnerów powołanie grupy ds. partnerstwa przy KK UP

Regulacje krajowe (2) – wytyczne Projekt wytycznych w zakresie komitetów monitorujących na lata 2014-2020 zakłada: określenie sposobu powołania KM wskazanie zasad kształtowania składu KM (w tym instytucji reprezentowanych i proponowanych wymogów wobec członków KM) przedstawienie katalogu zadań KM i form ich realizacji opisanie trybu pracy KM wraz z minimalnymi standardami w tym zakresie określenie kosztów funkcjonowania KM finansowanych z pomocy technicznej skatalogowanie praw i obowiązków członków KM wyznaczenie minimalnych reguł dotyczących jawności i przejrzystości prac KM

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Dziękuję za uwagę Rafał Laskowski Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju www.mir.gov.pl www.funduszeeuropejskie.gov.pl