PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
EDUKACJA ZDROWOTNA W NOWEJ PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Szachy w przedszkolu i szkole
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Samorządowe Centrum Edukacji w Tarnowie
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Rozpoznawanie predyspozycji i zainteresowań – gwarancją życiowego sukcesu Konferencja otwarcia projektu współfinansowanego ze środków EFS w.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Przeciw przemocy w szkole Fundacja PRAESTERNO grudzień 2007.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
„Przyjaciele Zippiego” w Szkole Podstawowej nr 36 w Tychach
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cel studenckich praktyk pedagogicznych
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Partnership for Children
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
„Programowanie czas zacząć”
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
Przyjaciele Zippiego Program realizowany przez wychowawcę Agnieszkę Kuciej.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI DYREKTOR dr Roman Miruk-Mirski TRENER PROGRAMU mgr Sylwia Bloch Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej „WOM” w Rybniku ul. Parkowa 4a 44-200 Rybnik tel. 32 42 47 472 e-mail: info@wom.edu.pl www.wom.edu.pl „PRZYJACIELE ZIPPIEGO“ program promujący zdrowie i odporność psychiczną małych dzieci

GENEZA 1997 rok – opracowanie programu „Przyjaciele Zippiego“ przez psychologów i pedagogów angielskiej organizacji charytatywnej Partnership for Children; 1998 rok – pilotaż programu w przedszkolach w Danii. (Celem programu było nauczenie dzieci różnych umiejętności społecznych.) Pierwsza ewaluacja; 2000 rok – wszechstronna korekta programu. Pilotaż w Danii i na Litwie. Ponowna ewaluacja; 2004 rok – otrzymanie przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie propozycji sprawdzenia programu w Polsce;

GENEZA 2005 rok dokonanie przez polskich psychologów i pedagogów szczegółowej analizy programu z uwzględnieniem treści, zastosowanych metod, przydatności w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, zgodności z podstawą programową;   udział 3-osobowego zespołu z Polski w szkoleniu dla trenerów programu w Wielkiej Brytanii; pilotaż programu w warszawskich przedszkolach. Przekazanie raportu do MEN. Otrzymanie aprobaty na wdrażanie programu w polskich przedszkolach i szkołach podstawowych; pierwsze szkolenie dla trenerów programu z różnych województw Polski zorganizowane przez CMPPP w Warszawie;

GENEZA 2006 rok ukończenie szkolenia dla trenerów międzynarodowego programu „Przyjaciele Zippiego” przez nauczyciela-konsultanta RODN i IP „WOM” w Rybniku (p. Sylwię Bloch) prowadzenie przez trenera (p. Sylwię Bloch) bezpłatnych szkoleń dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, przygotowujących ich do realizacji programu.

Zippi z Przedszkola nr 42 w Rybniku GENEZA Program opowiada o grupie przyjaciół, a Zippi to patyczak, ulubieniec jednego z chłopców. Zippi z Przedszkola nr 42 w Rybniku

CELE Kształtowanie i rozwijanie kompetencji psychospołecznych i emocjonalnych u dzieci. Doskonalenie relacji dzieci z innymi osobami. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami i problemami oraz wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu.

CELE Program uczy dzieci: jak rozpoznawać własne uczucia i jak o nich rozmawiać, jak mówić to, co chce się powiedzieć, jak słuchać uważnie, jak prosić o pomoc, jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością,

CELE jak mówić przepraszam, jak radzić sobie w sytuacji, kiedy jest się krzywdzonym, jak rozwiązywać konflikty, jak radzić sobie ze zmianą i stratą, jak adaptować się do nowych sytuacji, jak pomagać innym.

CZAS TRWANIA Program realizowany jest w trakcie jednego roku szkolnego. Obejmuje on cykl 24 spotkań pogrupowanych w 6 części tematycznych: Uczucie Komunikacja Nawiązywanie i zrywanie więzi Rozwiązywanie konfliktów Przeżywanie zmiany i straty Dajemy sobie radę Każdą z nich rozpoczyna opowiadanie zilustrowane zabawnymi obrazkami oraz uzupełnione różnorodnymi zadaniami, takimi jak: odgrywanie ról, rysowanie, ćwiczenia muzyczno-ruchowe. Program w szczególności przeznaczony jest dla dzieci w wieku od pięciu do siedmiu lat. Najczęściej realizowany jest w przedszkolach w grupie pięciolatków czy sześciolatków lub w szkole podstawowej w klasie I.

ZAANGAŻOWANE ŚRODKI Osobowe Materialne Udział nauczyciela w szkoleniu dla realizatorów programu. Szkolenie obejmuje 4 spotkania. Łączny czas - 24 godziny. Materialne Zakup, przez każdą placówkę realizującą program, materiałów (scenariuszy zajęć, kart pracy, poradników dla nauczycieli i rodziców, ilustracji do opowiadań, plakatów) z Centrum Pozytywnej Edukacji w Warszawie w cenie 500 zł.

ETAPY WDRAŻANIA Zadania trenera Zorganizowanie i przeprowadzenie przez trenera spotkania informacyjnego dla dyrektorów i nauczycieli zainteresowanych wdrażaniem programu „Przyjaciele Zippiego” w swojej placówce. Rekrutacja do programu do końca września danego roku szkolnego. Przeprowadzenie szkolenia dla nauczycieli-realizatorów programu: przygotowanie do prowadzenia zajęć – 12 godzin, trzy spotkania superwizyjne po 4 godziny. Wręczenie nauczycielom zaświadczeń upoważniających ich do realizacji programu. (Zaświadczenia przygotowano wg wzoru Partnership for Children- organizacji, w której opracowano program.)

ETAPY WDRAŻANIA Przekazanie nauczycielom pakietu materiałów zawierającego scenariusze zajęć, poradnik dla nauczyciela, poradnik dla rodzica, karty pracy, ilustracje do opowiadań zawartych w scenariuszach, plakaty. Podsumowanie ewaluacji dokonanej przez nauczycieli. Sporządzenie raportu i wysłanie go do Centrum Pozytywnej Edukacji w Warszawie (jedynej w Polsce centralnej placówki koordynującej wdrażanie programu w kraju, po likwidacji CMPPP.)

ETAPY WDRAŻANIA Zadania nauczyciela Udział w szkoleniu obejmującym: przygotowanie do prowadzenia zajęć – 12 godzin, trzy spotkania superwizyjne po 4 godziny. Poinformowanie rodziców o programie i uzyskanie pisemnej zgody na jego realizację. Umożliwienie trenerowi programu przeprowadzenia monitoringu zajęć. Prowadzenie zajęć w ramach programu z dziećmi – 1 spotkanie tygodniowo x 45 minut przez 24 tygodnie.

ETAPY WDRAŻANIA Zakończenie realizacji programu do końca roku szkolnego. Podpisanie umowy o zachowaniu praw autorskich. Zrealizowanie programu w całości, z wykorzystaniem proponowanych scenariuszy i pomocy.

WYMIERNE EFEKTY SUKCESY W REALIZACJI PROGRAMU – NA PODSTAWIE OPINII NAUCZYCIELI, UCZNIÓW I RODZICÓW (zebranych w ciągu 5 lat realizacji programu w placówkach naszego województwa) integracja grupy (klasy) wzbogacenie słownika czynnego, nabycie umiejętności prowadzenia rozmowy, dochodzenie do kompromisu, umiejętność odnajdywania dobrych rozwiązań, unikanie zachowań agresywnych, uwrażliwienie na krzywdę i cierpienie innych, często obserwowalna wzajemna pomoc, lepsze przygotowanie do edukacji szkolnej.

WYMIERNE EFEKTY Program „Przyjaciele Zippiego” okazał się skuteczny również w realizujących go: szkołach specjalnych, zespole świetlic profilaktyczno-wychowawczych, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczo-rewalidacyjnym.

WYMIERNE EFEKTY Dane liczbowe Rok szkolny Liczba przeszkolonych nauczycieli Liczba oddziałów szkolnych i przedszkolnych realizujących program 2006/2007 23 13 2007/2008 41 28 2008/2009 27 29 2009/2010 35 38 2010/2011 33 24 Łącznie 159 132

WYMIERNE EFEKTY Przeszkoleni nauczyciele realizowali program „Przyjaciele Zippiego” w placówkach oświatowych następujących miejscowości: Rydułtowy, Żory, Pszów, Jastrzębie Zdrój, Marklowice, Mszana, Rybnik, Godów, Wodzisław Śląski, Zabełków, Radlin, Kędzierzyn Koźle, Gliwice, Jejkowice, Czekanów, Krostoszowice, Czerwionka-Leszczyny, Świerklany, Mikołów, Knurów. Gaszowice, Łaziska Górne,

WYMIERNE EFEKTY „Pracuję od 25 lat. Wychowałam trójkę dzieci. Szkoda, że dopiero teraz poznałam program „Przyjaciele Zippiego”. Program pozwolił mi się wyciszyć, nawiązać lepsze relacje z dziećmi, nauczył radzenia sobie z trudnościami dnia codziennego. Jest to program nie tylko dla dzieci. Dorośli też zyskują!!!” (Barbara- nauczycielka) „To niesamowite, co się stało. Moje dziecko nie wykonało mojego polecenia, więc zaczęłam na nie krzyczeć… A ono patrząc mi prosto w oczy mówi: mamusiu, czy ty wiesz, co ja czuję, kiedy tak na mnie krzyczysz? Rozpłakałam się, a potem razem posprzątaliśmy.” (Katarzyna- mama)

WYMIERNE EFEKTY

DLACZEGO POMYSŁ WARTO KONTYNUOWAĆ Udział w zajęciach programu: pomaga w przekraczaniu progu szkolnego, przygotowuje do funkcjonowania w nowym środowisku, wyposaża w umiejętności psychospołeczne potrzebne do radzenia sobie z trudnościami, rozwija samodzielność, realizuje treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Przedszkole Publiczne nr 10 w Rybniku FOTOREPORTAŻ Przedszkole Publiczne nr 10 w Rybniku

Przedszkole Publiczne nr 10 w Rybniku FOTOREPORTAŻ Przedszkole Publiczne nr 10 w Rybniku

Przedszkole Publiczne nr 10 w Rybniku FOTOREPORTAŻ Przedszkole Publiczne nr 10 w Rybniku

UWAGA ! Rodzice wszystkich uczniów, których podobizny znajdują się na zdjęciach wyrazili zgodę na ich publikację. Stosowne oświadczenia znajdują się w dokumentacji przedszkola.