„Matura z chemii nie musi być trudna”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Advertisements

Obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki od 2010 roku
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
Liczby pierwsze.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Fizyka i astronomia na egzaminach zewnętrznych w 2008 roku Egzamin gimnazjalny Matura Pracownia Doskonalenia Metodycznego Opracował: Zbigniew Łuczka.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
MAJAMI1 1. MAJAMI2 2 stosuje ogólne reguły sprawdzania zadań otwartych tworzy schematy punktowania zadań otwartych projektuje sprawdzanie zadań otwartych.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów Warszawa l matura.oeiizk.waw.pl doradca.oeiizk.waw.pl.
ZASADY REKRUTACJI DO GIMNAZJUM NA ROK SZKOLNY 2007/2008.
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Jak wypadliśmy na maturze z matematyki w 2010 roku?
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.
MATURA 2010 podstawowe informacje o egzaminach wykonał Zbigniew Szubert.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Próbna matura z matematyki listopad 2009
Egzamin maturalny w 2014 roku podstawowe informacje.
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce
Chemia na egzaminie maturalnym od 2010 roku
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co warto wiedzieć o sprawdzianie w szkole podstawowej ? – informacje dla ucznia.
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Sprawdzian w szóstej klasie
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Egzamin gimnazjalny 2014 część humanistyczna – 23 kwietnia 2014 r.
STAŻE Z MOŻLIWOŚCIĄ WYPŁATY STYPENDIUM STAŻOWEGO PRAKTYCZNY PORADNIK, CZYLI CO ZROBIĆ ŻEBY DOSTAĆ SIĘ NA STAŻ?
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Matura 2015 Ważne zasady/terminy.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
Konkursy Przedmiotowe w województwie świętokrzyskim rok szkolny 2009/2010 przygotowała: Bożena Zielińska.
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
Egzamin maturalny w roku szkolnym 2015/2016 Spotkanie informacyjne dla uczniów –
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
1 Egzamin maturalny w roku 2008 czyli co każdy uczeń, absolwent, nauczyciel, rodzic powinien wiedzieć na temat matury w 2008 roku.
SZÓSTOKLASIŚCI SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 35 W GDAŃSKU OLIWIE NA START
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
INFORMACJE O EGZAMINIE GIMNAZJALNYM DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY2017/2018
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Wyniki egzaminu próbnego
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2019 EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2019
Zapis prezentacji:

ZESTAWIENIE WYNIKÓW XXI KONKURSU CHEMICZNEGO DLA SZKÓL PONADGIMNAZJALNYCH MIASTA KIELCE

„Matura z chemii nie musi być trudna” Hasło konkursu „Matura z chemii nie musi być trudna” termin konkursu : 21 luty 2013 - 24 kwietnia 2014r.

Patronat konkursu : Organizatorzy: Kurator Oświaty Małgorzata Muzoł Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach we współpracy z XI Liceum Ogólnokształcącym im. K. I. Gałczyńskiego w Kielcach oraz V Liceum Ogólnokształcącym im. ks. Piotra Ściegiennego Organizatorzy:

Organizatorzy: Joanna Kimla - doradca metodyczny chemii w SODMiDN w Kielcach, nauczyciel XI LO im. K. I. Gałczyńskiego Grażyna Piasecka - nauczyciel V LO im . ks. P . Ściegiennego Edyta Kolasa - nauczyciel V LO im . ks. P . Ściegiennego Agnieszka Czub - nauczyciel V LO im . ks. P . Ściegiennego

W I etapie, który odbył się 21 lutego 2014 roku wzięło udział 240 uczniów. Do II etapu konkursu zakwalifikowali się uczniowie, którzy w eliminacjach szkolnych uzyskali minimum 14 punktów (128 osób).

Zestawienie wyników II Etapu Etap II – 14 marca 2014r. Zestawienie wyników II Etapu lp. Nazwa szkoły Liczba osób liczba osób uzyskujących punktację 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 i mniej 1. I Liceum Ogólnokształcące im. S. Żeromskiego - 1 3 2 4 2. I Liceum Ogólnokształcące Akademickie 3. II Liceum Ogólnokształcące im. J. Śniadeckiego 29 6 4. IV Liceum Ogólnokształcące im. H. Sawickiej 5. V Liceum Ogólnokształcące im. ks. P. Ściegiennego 6. VI Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego 25 5 7 7. Liceum Ogólnokształcące im. Św. Jadwigi Królowej 26 8. Liceum Ogólnokształcące im. św. Stanisława Kostki 9. Prywatne Technikum Zawodowe PRO- FIL RAZEM: 117 8 9

Do III etapu konkursu zakwalifikowali się uczniowie, którzy w eliminacjach uzyskali minimum 15 punktów (75%). (63 osoby)

liczba osób uzyskujących punktację Etap III – 4 kwietnia 2014r. Zestawienie wyników III Etapu (maksymalna liczba punktów 66) lp. Nazwa szkoły l. osób liczba osób uzyskujących punktację 55 54 50 48 47 46 45 44 43 42 41 40 39 38 37 36 mniej 1. I LO im. Im. S. Żeromskiego 6 1 2 3. II LO im. J. Śniadeckiego 18 7 4. IV L O im. H. Sawickiej 8 3 2. V Liceum Ogólnokształcące im. ks. P. Ściegiennego 5. VI LO im. J. Słowackiego 6. LO im. Św. Jadwigi Królowej 20 4 5 RAZEM: 61 19

55 punktów otrzymała- 1 osoba 46 punktów otrzymało- 7 osób 45 punktów otrzymało- 3 osoby 44 punktów otrzymała- 1 osoba 43 punkty otrzymało- 4 osoby 42 punkty otrzymało- 3 osoby 41 punktów otrzymało- 3 osoby 40 punktów otrzymało- 2 osoby 39 punktów otrzymało- 6 osób 38 punktów otrzymało- 4 osoby 37 punktów otrzymało- 3 osoby 36 punktów otrzymała- 1 osoba 35 punktów otrzymało- 3 osoby 34 punkty otrzymała- 1 osoba 33 punkty otrzymało- 2 osoby 32 punkty otrzymała- 1 osoba 31 punktów otrzymała- 1 osoba 30 punktów otrzymała- 1 osoba 29 punktów otrzymała- 1 osoba 27 punktów otrzymała- 1 osoba 26 punktów otrzymało- 2 osoby 25 punktów otrzymała- 1 osoba 24 punkty otrzymała- 1 osoba 20 punktów otrzymała- 1 osoba 19 punktów otrzymała- 1 osoba 17 punktów otrzymała- 1 osoba 15 punktów otrzymała- 1 osoba

Za rozwiązanie arkusza konkursowego uczeń mógł uzyskać maksymalnie 66 punktów. Pułap 70% (46 i więcej punktów) uzyskało 12 uczniów- co stanowi 19,7% wszystkich uczestników konkursu. Tytuł laureata uzyskali Ci uczniowie, którzy otrzymali nie mniej niż 46 punktów ( co stanowi 70% i więcej maksymalnej liczby punktów).

LO św. Jadwigi Królowej w Kielcach Lista Laureatów miejsce Nazwisko i imię ucznia L. pkt. szkoła I Sędek Szczepan 55 II LO w Kielcach II Woźniak Wiktor 54 VI LO w Kielcach III Miksa Marcin 50 IV Kopacz Dominika 48 V Wolak Piotr 47   VI Adach Miłosz 46 Czarnota Aleksandra LO św. Jadwigi Królowej w Kielcach Gębska Martyna Jaszczołt Jakub Pawłowska Magdalena IV LO w Kielcach Redlich- Michalski Maciej Śmiech Zuzana

Chemia na egzaminie maturalnym Opracowanie: Krystyna Traple i Beata Kupis

Struktura i forma egzaminu maturalnego z chemii Egzamin z chemii trwa 150 min polega na rozwiązaniu zadań egzaminacyjnych, sprawdzających umiejętność zastosowania poznanych metod do rozwiązywania problemów trwa 120 min polega na rozwiązaniu zadań egzaminacyjnych, sprawdzających wiedzę i umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce na poziomie podstawowym na poziomie rozszerzonym

Ogólne zasady oceniania egzaminu maturalnego z chemii Zdający otrzymuje punkty tylko za poprawne rozwiązania, precyzyjnie odpowiadające poleceniom zawartym w zadaniach. Odpowiedzi niezgodne z poleceniem (nie na temat) są traktowane jako błędne. Komentarze wykraczające poza zakres polecenia nie podlegają ocenianiu. Z zasady tej wynika, że każde rozwiązanie, które precyzyjnie odpowiada poleceniu i jest poprawne, oceniane jest pozytywnie.

Ogólne zasady oceniania egzaminu maturalnego z chemii Gdy do jednego polecenia zdający podaje kilka odpowiedzi (jedną prawidłową, inne nieprawidłowe) to nie otrzymuje punktów za żadną z nich. Odpowiedź do zadania jest traktowana jako całość. Nie można z niej wybierać elementów poprawnych, ignorując te, które zawierają błędy.

Ogólne zasady oceniania zdań: równania reakcji Jeżeli polecenie brzmi: Napisz równanie reakcji..., to w odpowiedzi zdający powinien napisać równanie reakcji oraz dobrać współczynniki stechiometryczne. Zasada ta wynika z konieczności precyzyjnego wykonywania poleceń. Poprawnie zapisane równanie musi spełniać prawo zachowania masy i ładunku. Schemat procesu nie spełnia tych kryteriów.

Ogólne zasady oceniania zdań: równania reakcji Zapisanie równania reakcji jest oceniane jednym punktem. Jeżeli w zapisie równania zabraknie dowolnego elementu (współczynników, produktu ubocznego lub poprawnie określonych warunków reakcji - jeśli są wymagane) zdający traci 1 punkt ! W poprawnie uzgodnionym równaniu reakcji współczynniki należy sprowadzić do najmniejszych liczb całkowitych. Za poprawne są uznawane także zapisy, w których współczynniki są zwielokrotnione. Jeżeli zdający stosuje współczynniki ułamkowe, musi mieć pewność, że równanie to nie jest interpretowane na poziomie molekularnym.

Ogólne zasady oceniania: zadania rachunkowe W rozwiązaniach zadań rachunkowych oceniane są: metoda (tj. sposób powiązania danych z szukaną), wykonanie obliczeń i podanie wyniku z jednostką. Błędny zapis jednostki lub jej brak przy ostatecznym wyniku liczbowym wielkości mianowanej powoduje utratę jednego punktu. W obliczeniach wymagane jest poprawne zaokrąglanie wyników liczbowych. Za poprawne obliczenia, będące konsekwencją zastosowania niepoprawnej metody, zdający nie otrzymuje punktów.

Ogólne zasady oceniania: zadania rachunkowe Poprawne rozwiązania zadań, uwzględniające inny tok rozumowania niż podany w przykładowym rozwiązaniu, oceniane są zgodnie z zasadami punktacji. Jeśli w rozwiązaniu zdający popełnił błąd i konsekwentnie używał błędnego wyniku, np. do dalszych obliczeń, a wykonane przez niego czynności są zgodne lub równoważne z tymi, które należałoby wykonać przy rozwiązaniu bezbłędnym, to za niepoprawnie wykonaną czynność nie otrzymuje punktów, ale pozostałe części rozwiązania zostaną wypunktowane tak, jakby błąd nie wystąpił.

Ogólne zasady oceniania: zadania rachunkowe W rozwiązaniach zadań rachunkowych należy w sposób czytelny i logiczny przedstawić tok rozumowania. Jeśli zdający, podczas wykonywania obliczeń pośrednich wykonuje działania na jednostkach lub je tylko podaje, to muszą być one poprawne.

Ogólne zasady oceniania: zadania doświadczalne Za rozwiązanie zadania, które polega na zaprojektowaniu doświadczenia, zdający otrzyma ocenę pozytywną tylko wtedy, gdy jego pomysł na doświadczenie będzie poprawny. Jeżeli będzie on niewłaściwy, nie otrzyma punktów nie tylko za projekt doświadczenia, ale także za kolejne elementy polecenia (obserwacje, wnioski), mimo że formalnie mogą być poprawne.

Ogólne zasady oceniania: zadania doświadczalne Za poprawne spostrzeżenia i wnioski będące konsekwencją niewłaściwie zaprojektowanego doświadczenia zdający nie otrzymuje punktów.

Ogólne zasady oceniania: notacja Za napisanie wzorów strukturalnych zamiast wzorów półstrukturalnych (grupowych) nie odejmuje się punktów. Punkty nie są przyznawane w przypadku zastosowania wzorów sumarycznych lub niejednoznacznych wzorów grupowych, np. –C4H9 W równaniach reakcji, w których ustala się stan równowagi, brak „⇄” nie powoduje utraty punktów, ale w równaniach reakcji przebiegających tylko w kierunku powstawania produktów (np. reakcje zachodzące w ogniwie) zapis „⇄” jest traktowany jako błędny. Zapis „↑”, „↓” w równaniach reakcji nie jest wymagany.

Rady dla maturzystów … Należy uważnie czytać treści zadań oraz występujące w nich polecenia. Trzeba pamiętać, że na egzaminie chodzi nie tylko o to, aby nie popełnić błędu merytorycznego, ale także o to, aby dokładnie wykonać polecenie. Zawsze sprawdź, czy forma zapisu odpowiedzi jest zgodna z tą, której wymaga polecenie, np. czy jest to wymagany opis słowny, równanie reakcji w określonej formie, obliczenie czy wykres. Pamiętaj, że należy podać tyle odpowiedzi (argumentów, cech, obserwacji) ile jest wymaganych w poleceniu.

Rady dla maturzystów … Podczas analizowania poleceń zwróć uwagę na tzw. czasowniki operacyjne, np. zapisz, wymień, narysuj, oblicz. Każdy z nich wskazuje, jakiego rodzaju i jak obszerna powinna być odpowiedź. Wszystkie rozwiązania oraz rysunki lub wykresy będące ich integralną częścią, muszą być zapisywane czytelnie. Należy unikać skrótów myślowych oraz sformułowań zbyt ogólnych. Przystępując do rozwiązania zadania, analizuj informacje wstępne (teksty, tabele, schematy, wykresy,) i postaraj się poprawnie je interpretować.

Rady dla maturzystów ... Zawsze sprawdź, czy zapisując równanie reakcji: napisałeś je w wymaganej formie (zapis jonowy, cząsteczkowy) nie pominąłeś produktów ubocznych właściwie dobrałeś współczynniki pamiętałeś, że musi ono spełniać prawo zachowania masy i ładunku określiłeś warunki procesu – jeśli były wymagane.

Rady dla maturzystów ... Zawsze sprawdź, czy projektując doświadczenie: wybrałeś odpowiednie odczynniki z podanej listy prawidłowo uzupełniłeś schemat doświadczenia lub prawidłowo opisałeś jego przebieg przedstawiłeś obserwacje towarzyszące doświadczeniu przy zastosowaniu wybranych odczynników Jeśli w obserwacjach podajesz zabarwienia roztworów, osadów itp. to muszą być one poprawne. Jeśli zapisujesz równanie reakcji, to sprawdź, czy forma zapisu jest zgodna z poleceniem.

Rady dla maturzystów … Pamiętaj, że obserwacje są rejestrem tych efektów towarzyszących reakcjom chemicznym, które możemy poznać za pomocą zmysłów (wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku) albo urządzeń, np. reagujących na przepływ prądu elektrycznego. W opisie obserwacji do danego doświadczenia powinieneś starać się dokładnie opisać przewidywane efekty, np. nie tylko stwierdzić, że roztwór zmienia zabarwienie, ale także określić, z jakiej barwy na jaką.

Rady dla maturzystów ... Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenianiu. W wyjątkowych przypadkach, np. jeśli rozwiązanie nie zmieści się w miejscu na to przeznaczonym, można je kontynuować w brudnopisie. Należy wtedy przekreślić słowo „brudnopis”, napisać „ciąg dalszy czystopisu” i podać numer rozwiązywanego zadania, a w rozwiązaniu zaznaczyć, że będzie ono kontynuowane w brudnopisie.

Rady dla maturzystów … Do najczęstszych przyczyn utraty punktów na egzaminie z chemii zaliczyć można: brak analizy treści zadań, automatyzm w ich rozwiązywaniu niedokładne, pobieżne czytanie informacji i poleceń lub ich niezrozumienie formułowanie odpowiedzi lub ich fragmentów nie na temat brak staranności i precyzji przy zapisie rozwiązania problemu.

Rady dla maturzystów … Do najczęstszych przyczyn utraty punktów na egzaminie z chemii zaliczyć można: nieumiejętne konstruowanie krótkiej i logicznej odpowiedzi, zbyt duże uogólnienia, niewłaściwe posługiwanie się terminologią chemiczną, mylenie przyczyn i skutków formułowanie odpowiedzi niejasnych lub niezrozumiałych albo zawierających elementy poprawne i błędne popełnianie błędów rachunkowych trudności w posługiwaniu się całością zdobytej wiedzy chemicznej.

Przykłady rozwiązań … Ocena: 1 pkt. Nie istnieje para sprzężona H2S – S2-

Przykłady rozwiązań … Ocena: 0 pkt – błędy merytoryczne w uzasadnieniu i błąd w równaniu reakcji

Przykłady rozwiązań … Ocena: 0 pkt – zapis stopni utlenienia żelaza w bilansie elektronowym jest błędny. Nie istnieją jony żelaza na VI stopniu utlenienia. Błędnie dobrane współczynniki stechiometryczne – bilans masy i bilans ładunku.

Przykłady rozwiązań … Ocena: 1 pkt – poprawny bilans elektronowy (równania reakcji połówkowych), ale błędnie dobrane współczynniki stechiometryczne – bilans masy.

Przykłady rozwiązań … Ocena: 1 pkt – w równaniu 2. użyto NaOH zamiast wodorotlenku potasu.

Przykłady rozwiązań … Ocena – 1 pkt – dokładność odpowiedzi niezgodna z poleceniem.

Przykłady rozwiązań … Ocena: 1 pkt - jednostka w wyniku pośrednim jest błędna.

Przykłady rozwiązań … Ocena: 1 pkt, poprawna metoda rozwiązania, ale błąd rachunkowy.

Przykłady rozwiązań … Ocena - 1 pkt, błędna interpretacja.

Przykłady rozwiązań … Ocena – 0 pkt, źle wybrany odczynnik- siarczan(VI) sodu – obserwacji nie ocenia się.

Przykłady rozwiązań … Ocena – 0 pkt, brak odczynnika – kwasu siarkowego(VI) – obserwacji nie ocenia się.

Przykłady rozwiązań … Ocena – 1 pkt - wzór kwasu niejednoznaczny ze względu na zapis grupy alkilowej.

Przykłady rozwiązań … Ocena – 0 pkt - woda nie jest produktem reakcji hydrolizy.

Przykłady rozwiązań … Ocena – 0 pkt Błędnie i poprawnie przedstawiona zależność wykorzystywana do obliczeń.

Pamiętaj, że … Aby dobrze przygotować się merytorycznie do egzaminu trzeba nauczyć się tego, co jest opisane w wymaganiach egzaminacyjnych. Nie wszystko da się wywnioskować – niektóre rzeczy trzeba wiedzieć i trzeba je zapamiętać. Najlepszym sposobem zapamiętywania jest rozwiązywanie dużej liczby zadań. Wymaga to jednak czasu i systematyczności.

Pamiętaj, że … Wszystkie próby korzystania z niedozwolonych pomocy mogą doprowadzić do unieważnienia egzaminu w czasie jego trwania (dotyczy to, np. korzystania ze ściąg lub z telefonów komórkowych). Egzaminatorzy oceniający prace maturalne, po znalezieniu dowodów niesamodzielnej pracy, wnioskują do dyrektora komisji egzaminacyjnej o podjęcie decyzji o unieważnieniu egzaminu.

Pamiętaj, że … Egzamin maturalny z chemii na poziomie podstawowym na poziomie rozszerzonym odbędzie się16 maja 2014 roku (piątek) o godzinie 9.00 Wszystkim zdającym życzymy najwyższych wyników na maturze.