Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP
Koncepcja przyznawania punktacji ETCS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP Zgodnie ze zmianami wynikającymi z Ustawy z dnia r. studia podyplomowe powinny umożliwić uzyskanie słuchaczom co najmniej 60 punktów ECTS. Konieczne jest zatem wprowadzenie do Regulaminu studiów podyplomowych UEP zasad przyznawanie punktów ECTS. Proponowany termin wprowadzenia: studia podyplomowe uruchamiane w semestrze zimowym 2012 r. Procedura przyznania punktów ECTS – Kierownik komórki inicjującej studia podyplomowe przedstawia do zaopiniowania wydziałowej komisji programowej sylabusy przedmiotów studiów podyplomowych zawierające propozycję punktacji ECTS stanowiących integralną część dokumentacji wniosku o uruchomienie studiów.
Koncepcja przyznawania punktacji ETCS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP Propozycja punktacji ECTS – Program studiów podyplomowych zawiera minimum 10 przedmiotów, które – 5 przedmiotów zaliczanych jest przez egzamin. Każdy przedmiot wyceniony jest na 6 punktów. W przypadku studiów podyplomowych, w ofercie których są przedmioty które realizowane są w większym niż przeciętnym (14) wymiarze godzin dopuszczalne jest przyjęcie mniejszej liczby egzaminów, które mogą być wycenione wyżej niż na 6 punktów. – Pozostałe przedmioty (minimum 5) zaliczane są bez egzaminu i każdy z nich wyceniony jest przeciętnie na 3 punkty. – Seminarium dyplomowe wycenione jest na 15 punktów w rozbiciu semestralnym 5p/10p – Suma uzyskanych punktów przy zastosowaniu powyższej reguły wynosić powinna minimum 60 punktów ECTS
Koncepcja przyznawania punktacji ETCS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP Odpowiednio do zapisów Ustawy konieczne jest określenie efektów kształcenia oraz sposobu ich weryfikacji i dokumentacji. Konieczne jest zatem opracowania do każdego przedmiotu sylabusa zwierającego : – Cele kształcenia (co najmniej 3) – Efekty kształcenia rozbiciu na: Wiedzę Umiejętności Kompetencje personalne i społeczne – Powiązanie treści programowych z celami kształcenia i efektami kształcenia – Czas poświęcony na pracę indywidualną słuchacza – Sposób zaliczania przedmiotu (łącznie z seminarium) – Sposób sprawdzenia osiągania zakładanych efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych)
Definicje stosowane przez Krajowe Ramy Kwalifikacji Efekty uczenia sie - oznaczają określenie tego, co uczący się wie, rozumie i potrafi wykonać po ukończeniu procesu uczenia się, które dokonywane jest w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji Wiedza – oznacza efekt przyswajania informacji poprzez uczenie się. Wiedza jest zbiorem faktów, zasad, teorii i praktyk powiązanych z dziedziną pracy lub nauki Umiejętności – oznaczają zdolność dostosowania wiedzy i korzystanie z know – how w celu wykonania zdań i rozwiązywania problemów Kompetencje – oznaczają udowodnioną zdolność stosowania wiedzy, umiejętności i zdolności osobistych, społecznych lub metodologicznych ukazywaną w pracy lub nauce oraz w karierze zawodowej i osobistej
Zgodnie z przyjętą w UE metodologią poziomy kwalifikacji opisywać się będzie w PRK przy pomocy trzech grup deskryptorów 1.Określających poziom wiedzy 2.Określających poziom umiejętności 3.Określających poziom „kompetencji społecznych i personalnych”
Deskryptory uniwersalne dla 6 poziomu PRK WiedzaUmiejętnościKompetencje społeczne i personalne Ma wiedze ogólną i szczegółową w wybranych zakresach pozwalającą na rozumienie i rozwiązywanie problemów w kontekście uczenia się na poziomie studiów wyższych II stopnia i/lub pracy wymagającej zaawansowanego (wysoko profesjonalnego) przygotowania Ma opanowane wysoko profesjonalne umiejętności potrzebne do rozwiązywania problemów w kontekście uczenia się i/lub pracy Jest zdolny do: samodzielności i inicjatywy na różnych polach współpracy z innymi w ramach działań o różnym charakterze wypowiadania sądów w ważnych sprawach z uwzględnieniem etycznych wymiarów swojego postępowania
Efekty kształcenia dla obszarów studiów społecznych Źródło: Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, MNiSzW, W-wa 2010
Efekty kształcenia dla obszarów studiów społecznych