Nowe regulacje oceny parametrycznej jako element reformy nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce Prof. dr hab. Marek Ratajczak Katedra Teorii i Historii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Ocena jednostek naukowych Nowelizacja Ustawy o stopniach naukowych
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka PANEL I. Strategiczne kierunki kształcenia.
System ewaluacji NPR i NSRO
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
KATEGORYZACJA … (wyciąg z prezentacji na zebraniu pracowniczym I23 w dn ( dr inż. L.Szczurowski ) Źródła: 1.Prof. dr hab. inż. Eugeniusz Rusiński,
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
KOMITET NAUK ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
III Seminarium Rankingowe Potencjał, efektywność i siła naukowa w Rankingu Szkół Wyższych 2012 oraz rozważane zmiany w tym obszarze.
Zmiany w systemie stypendialnym UW 2012/ kwietnia 2012.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Ocena parametryczna jednostek naukowych za lata: 2005 – 2009 Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 maja 2010 r.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
System zachęt dla młodych naukowców Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Leszek Grabarczyk.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
Finansowe aspekty ustawy o zasadach finansowania nauki
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Regionalny Program Operacyjny
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
01 \ Cel i adresaci programu 02 \ Warunki udziału w konkursie 03 \ Wnioskodawcy 04\ Przedmiot programu 05 \ Kryteria i tryb oceny wniosków 06 \ Najczęściej.
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Skąd wziąć pieniądze na badania naukowe?. Biuro Obsługi Badań UW, 1 grudnia Nakłady na naukę ► Budżet MNiSW w części Nauka w 2014 roku – 6 mld.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Projekty badawcze dla panelu HS (nauki humanistyczne) Anna Kowalcze-Pawlik Kraków 2013.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelnie wyższe.
Ewaluacja jakości działalności naukowej
Ustawa z 20 lipca 2018 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Zapis prezentacji:

Nowe regulacje oceny parametrycznej jako element reformy nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce Prof. dr hab. Marek Ratajczak Katedra Teorii i Historii Ekonomii

Nowe regulacje oceny parametrycznej jako element reformy nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce Prof. dr hab. Marek Ratajczak Katedra Teorii i Historii Ekonomii Przewodniczący Komisji do spraw Grupy Nauk Humanistycznych i Społecznych Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych

Plan wystąpienia: 1.Reforma nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce 2.Nowe rozwiązania instytucjonalne w sferze nauki i szkolnictwa wyższego 3.Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych i jego zadania 4.Dylematy oceny parametrycznej 5.Wnioski dla przyszłości i pro domo sua Marek Ratajczak,

Reforma nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce: Cele reformy: jakość, innowacyjność, miejsce na naukowej i akademickiej mapie świata Idee przewodnie: konkurencja (instytucji i osób), internacjonalizacja, menedżeryzm, ekonomizacja, zmiana roli państwa (kurator, regulator i weryfikator a nie gwarant i protektor) Narzędzia: zmiany legislacyjne, a w tym związane ze sferą finansowania nauki i szkolnictwa wyższego Ryzyko: idea „sprawdzonych wzorców”, reforma w dobie oszczędności budżetowych, „papierowy model nauki” Marek Ratajczak,

Reforma nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce: zmiany legislacyjne USTAWA z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki USTAWA z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki USTAWA z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych USTAWA z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju USTAWA z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk USTAWA z dnia 30 kwietnia 2010 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki USTAWA z dnia 4 lutego 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( 18 marca 2011 przegłosowana ostatecznie przez Sejm po poprawkach Senatu; czeka na podpis Prezydenta) Marek Ratajczak,

Nowe rozwiązania instytucjonalne w sferze nauki i szkolnictwa wyższego Komitet Polityki Naukowej: do głównych zadań Komitetu należy „udzielanie pomocy ministrowi przy opracowywaniu dokumentów dotyczących rozwoju nauki oraz polityki naukowej i innowacyjnej, projektu budżetu państwa oraz planu finansowego określającego środki finansowe na naukę, krajowych i zagranicznych priorytetów inwestycyjnych, a także opiniowanie: projektów aktów normatywnych dotyczących rozwoju nauki i innowacyjności, planów działalności NCN i NCBR oraz sporządzanie merytorycznych ocen sprawozdań z ich działalności.” W składzie Komitetu wśród 12 osób 2 ekonomistów: prof. Anna Olejniczuk-Merta i prof. Tomasz Domański. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju: „Centrum zarządza strategicznymi programami badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansuje lub współfinansuje te programy”. W składzie Rady Centrum 1 ekonomista na 30 osób: prof. Juliusz Engelhardt. Marek Ratajczak,

Nowe rozwiązania instytucjonalne w sferze nauki i szkolnictwa wyższego Narodowe Centrum Nauki: „Do zadań Centrum należy: 1) finansowanie badań podstawowych realizowanych w formie: a)projektów badawczych, w tym finansowanie zakupu lub wytworzenia aparatury naukowo-badawczej niezbędnej do realizacji tych projektów, […] c) projektów badawczych realizowanych przez osoby rozpoczynające karierę naukową […], d) stypendiów doktorskich i staży po uzyskaniu stopnia naukowego doktora; e) projektów badawczych dla doświadczonych naukowców mających na celu realizację pionierskich badań naukowych, w tym interdyscyplinarnych, ważnych dla rozwoju nauki, wykraczających poza dotychczasowy stan wiedzy, i których efektem mogą być odkrycia naukowe;” W składzie Rady Centrum 1 ekonomista na 24 osoby: prof. Janina Jóźwiak. Marek Ratajczak,

HS4 Jednostka, instytucje, rynki: ekonomia, finanse, zarządzanie, demografia, m.in.: HS4_1 Makroekonomia (w tym: równowaga ekonomiczna, wzrost gospodarczy, wahania koniunkturalne w globalnej gospodarce); HS4_2 Mikroekonomia i ekonomia instytucjonalna HS4_3 Ekonometria i metody statystyczne HS4_4 Dynamika ludności i procesy demograficzne HS4_5 Ludność, gospodarka, rozwój społeczno-ekonomiczny HS4_6 Rynki finansowe, bankowość, finanse przedsiębiorstw HS4_7 Ekonomia behawioralna, konsumpcja i zachowania konsumentów, marketing HS4_8 Zarządzanie organizacjami, zarządzanie strategiczne HS4_9 Zarządzanie zasobami ludzkimi, zatrudnienie i płace HS4_10 Gospodarka publiczna, infrastruktura społeczna, administracja publiczna HS4_11 Warunki i jakość życia, dochody, ubóstwo HS4_12 Międzynarodowe stosunki gospodarcze HS4_13 Geografia ekonomiczna Marek Ratajczak, Panele Narodowego Centrum Nauki w ramach działu Nauki Humanistyczne, Społeczne i o Sztuce obejmujące nauki ekonomiczne:

Nowe rozwiązania instytucjonalne w sferze nauki i szkolnictwa wyższego W trakcie powoływania Rada Młodych Naukowców, której najważniejszym zadaniem „jest tworzenie warunków do dynamicznego rozwoju karier młodych polskich naukowców i wprowadzanie regulacji, które pozwolą w szerszym, niż dotąd zakresie uwolnić i spożytkować talenty młodego pokolenia uczonych.” Planowane zmiany instytucjonalne: Rada Główna Szkolnictwa Wyższego na Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Państwowa Komisja Akredytacyjna na Polska Komisja Akredytacyjna Marek Ratajczak,

Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych i jego zadania Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych: wśród 30 członków Komitetu 1 ekonomista, przewodniczącym Komitetu jest prof. dr hab. Maciej Zabel z UM w Poznaniu. Komitet jest organem opiniodawczo-doradczym Ministra. Organami Komitetu są Przewodniczący oraz 4 Komisje do spraw Grupy : Nauk Ścisłych i Inżynierskich Nauk o Życiu Nauk o Sztuce i Twórczości Artystycznej Nauk Humanistycznych i Społecznych. Komisja do spraw Grupy Nauk Humanistycznych i Społecznych obejmuje: nauki ekonomiczne i inne nauki społeczne, nauki humanistyczne, prawne i teologiczne. Marek Ratajczak,

Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych i jego zadania „ Do zadań Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych należy: 1) przeprowadzanie, nie rzadziej niż co 4 lata, kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych; 2) przedstawianie Ministrowi wniosków w sprawie przyznania poszczególnym jednostkom naukowym kategorii; 3) wskazywanie Ministrowi wiodących pod względem jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych, które w wyniku oceny, o której mowa w pkt 1, znacznie wyróżniają się poziomem prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych, w celu uwzględnienia przy określaniu wysokości środków finansowych na utrzymanie potencjału badawczego w kolejnych latach budżetowych; 4) opracowywanie projektu szczegółowych parametrów i kryteriów oceny jednostek naukowych oraz trybu przeprowadzania ponownej oceny jednostek, które otrzymały kategorię C; 5) opracowywanie planu działania zespołów do spraw ewaluacji jednostek naukowych, zwanych dalej „zespołami ewaluacji”, przeprowadzających ocenę działalności różnych rodzajów jednostek naukowych;[…] Marek Ratajczak,

„Kompleksowa ocena jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek […], jest przeprowadzana na podstawie wyników oceny poziomu naukowego prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych oraz ich efektów w odniesieniu do standardów międzynarodowych, a także oceny znaczenia działalności jednostki naukowej dla rozwoju nauki w skali międzynarodowej oraz wzrostu innowacyjności w skali kraju.[…] W wyniku kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo- rozwojowej jednostkom naukowym jest przyznawana kategoria: 1) A+ — poziom wiodący; 2) A — poziom bardzo dobry; 3) B — poziom zadowalający, z rekomendacją wzmocnienia działalności naukowej, badawczo-rozwojowej lub stymulującej innowacyjność gospodarki; 4) C — poziom niezadowalający. Parametry i kryteria oceny jednostek naukowych zależą od ich wielkości, rodzaju i profilu naukowego i są dostosowane do specyfiki każdej z czterech grup dziedzin nauki, odrębne dla instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk, Polskiej Akademii Umiejętności, podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni, instytutów badawczych i jednostek naukowych,[…] Marek Ratajczak,

Podstawowymi kryteriami kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych jest ocena: 1) poziomu naukowego prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych; 2) efektów działalności naukowej w odniesieniu do standardów międzynarodowych — w tym zwłaszcza publikacje autorstwa pracowników jednostki naukowej w renomowanych wydawnictwach oraz monografie naukowe, opracowane nowe technologie, materiały, wyroby, systemy i usługi, wdrożenia, patenty, licencje i prawa ochronne na wzory użytkowe, a także ocena znaczenia działalności jednostki naukowej dla rozwoju nauki w skali międzynarodowej oraz wzrostu innowacyjności w skali kraju, a w zakresie twórczości artystycznej aktywny udział w międzynarodowych wystawach, festiwalach, wydarzeniach artystycznych, plastycznych, muzycznych, teatralnych i filmowych.” Konsekwencje uzyskania kategorii A+: możliwość uzyskania statusu Krajowego Naukowego Ośrodka Wiodącego. Konsekwencje uzyskania kategorii C: „Jednostce […] przyznaje się dotacje na utrzymanie potencjału badawczego na okres 6 miesięcy od dnia przyznania kategorii. Jednostka […] może złożyć wniosek o ponowną ocenę nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia przyznania kategorii.” Marek Ratajczak,

Wyniki oceny parametrycznej z 2010 roku Marek Ratajczak, Kategorie Grupy nauk12345Razem12345 Razem (%) N N N N N N N M-N1-N M-N Razem Wszystkie jednostki objęte oceną

Główne etapy nowej parametryzacji: 1.Powołanie KEJN 2.Ustalenie nowych/zmodyfikowanych reguł oceny parametrycznej 3.Nadanie regułom oceny parametrycznej formy rozporządzenia Ministra 4.Powołanie Zespołów Ewaluacji 5.Przeprowadzenie oceny parametrycznej Wszystko musi być zakończone do końca września 2012!!!! Marek Ratajczak,

Dylematy oceny parametrycznej: 1.Co i jak mierzyć: ilość a jakość („publish or perisch”) 2.Kryteria oceny i szczegółowe mierniki 3.Ocena sformalizowana/ilościowa a ocena ekspercka/uznaniowa 4.Specyfika dziedzinowa i na poziomie dyscyplin naukowych 5.Problemy przyporządkowywania konkretnych jednostek i ich dorobku 6.Problemy definicyjne w sferze publikacji i innych efektów działalności naukowej 7.Wizja internacjonalizacji Marek Ratajczak,

Wnioski dla przyszłości i pro domo sua: 1.Pewne procesy w naszym otoczeniu należy traktować jako nieodwracalne, a w tym ograniczanie środków finansowych gwarantowanych z tytułu samego istnienia instytucji czy przynależności do jej kadry. 2.Będzie rosło znaczenie konkurencji w dostępie do środków na finansowanie nauki i oceny przez pryzmat uzyskanych efektów. 3.Nauki społeczne a wśród nich nauki ekonomiczne nie są i niestety raczej nie będą traktowane jako obszar priorytetowy. 4.W wypadku instytucji o statusie uniwersyteckim nie wchodzi w rachubę swoiste „obrażenie się” na sferę nauki i zasady jej finansowania. 5.Rozwiązania wewnętrzne poszczególnych jednostek naukowych powinny być dostosowywane do zasad systemów oceny zewnętrznej. Marek Ratajczak,

Dziękuję Państwu za uwagę !!!