w stronę nowoczesnej pracy dydaktycznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Projekt „Edukacja ku Przyszłości”
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY Z FUNDUSZY UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki projekt edukacyjny.
w stronę nowoczesnej pracy dydaktycznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
PRACOWNIKU OŚWIATY – SKORZYSTAJ Z NOWYCH MOŻLIWOŚCI Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Coaching i tutoring W stron ę nowoczesnej pracy dydaktycznej  W naszym gimnazjum realizowany jest projekt „Coaching i Tutoring – w stron ę nowoczesnej.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko- Pomorskiego w Toruniu Departament Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Edukacji Wydział Projektów Edukacyjnych i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
„Programowanie czas zacząć”
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Szkoła Nauczycielem stoi
Przykłady dobrych praktyk
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Zapis prezentacji:

w stronę nowoczesnej pracy dydaktycznej TUTORING i COACHING – w stronę nowoczesnej pracy dydaktycznej Departament Edukacji i Sportu Wydział Projektów Edukacyjnych i Stypendiów

Cel projektu Głównym celem projektu jest wzrost skuteczności kształcenia poprzez podniesienie kompetencji 250 nauczycieli języków obcych z województwa kujawsko – pomorskiego, którzy będą uczestniczyć w różnorodnych formach doskonalących warsztat pracy nauczyciela języków obcych w czasie realizacji projektu od 1.03.2014 r. do 30.06.2015 r.

Okres realizacji projektu: 1. 03. 2014 – 30. 06 Okres realizacji projektu: 1.03.2014 – 30.06.2015 (16 miesięcy) Wartość projektu: 2.768.051,97 zł

Uczestnicy projektu: 250 nauczycieli - tutorów 50 coachów- metodyków nauczania 1250 uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

Czym jest tutoring? Tutoring to zindywidualizowana współpraca nauczyciela – tutora z uczniem odbywająca się w czasie cyklicznych spotkań. Podczas zajęć uczeń pracuje pod kierunkiem tutora nad własnym rozwojem, a więc np. poznaniem siebie, wybranego obszaru wiedzy, rozwinięciem umiejętności samodzielnego zdobywania wiadomości oraz wykorzystaniem własnego talentu.

Tutoring (wzmocnienie pracy wychowawczej w szkole) Uczestniczenie w tutoringu pozwoli nauczycielowi lepiej zrozumieć misję zawodu, udoskonalić warsztat pracy, ze szczególnym rozwinięciem kompetencji wychowawczych. Każdy nauczyciel obejmie opieką merytoryczną jako tutor grupę 5 uczniów ze szkoły, w której pracuje, i odbędzie co najmniej 30 godz. spotkań.

Tutoring prowadzony będzie w oparciu o następujące metody pracy: Spotkania indywidualne – 15 godz. przeznaczone dla 5 osób, przy założeniu, że jedna osoba zrealizuje 3 godz. wsparcia indywidualnego. Spotkania grupowe - 15 godz. O doborze uczniów do grupy tutorskiej zdecyduje nauczyciel wraz z dyrektorem szkoły (nauczyciel musi wskazać kryteria doboru uczniów do tych zajęć). Na podstawie diagnozy potrzeb rozwojowych każdego ucznia uczestniczącego w programie wypracowany zostanie Indywidualny Plan Rozwoju (zgodnie z przekazanym wzorem).

Na czym polega coaching? Celem kursu jest dostarczenie praktycznych rozwiązań wspomagających proces podnoszenia jakości nauczania języków obcych na każdym etapie edukacyjnym. Coaching to przede wszystkim partnerska relacja między coachem, czyli kimś w rodzaju osobistego trenera, a osobą zdecydowaną na taką współpracę. Coach koncentruje się na tym, czego Ty chcesz, aktywnie słucha, jakie są Twoje potrzeby, zadaje pytania, które pomogą Ci dostrzec najlepsze rozwiązanie. W szkołach i innych placówkach edukacyjnych coaching znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie istnieje system przekazywania informacji zwrotnych, a praca nauczycieli jest postrzegana nie tylko przez pryzmat ocen uczniów.

Coaching prowadzony będzie w oparciu o następujące metody pracy: spotkania indywidualne – 20 godz. przeznaczone dla 5 osób, przy założeniu że jedna osoba zrealizuje 4 godz. wsparcia indywidualnego, spotkania grupowe - 20 godz.

Jakie działania rozwojowe zostaną zaproponowane: diagnoza potrzeb rozwojowych i szkoleniowych związanych z nauczaniem, planowania procesów rozwojowych i programów szkoleniowych, prowadzenia ewaluacji efektywności programów szkoleniowych i rozwojowych. Wioski: systemowe wdrożenie coachingu w oświacie może zaowocować długo oczekiwanymi zmianami. Metoda ta wspierana nowoczesnymi technologiami może zrewolucjonizować tradycyjne nauczanie.

Zajęcia pozalekcyjne z języka obcego Każdy nauczyciel przeprowadzi 12 godz. zajęć z języka obcego obowiązującego w danej szkole. Zajęcia prowadzone będą na podstawie autorskiego programu nauczania wypracowanego na warsztatach metodycznych oraz w drodze konsultacji z coachem. Poprzez prowadzenie zajęć pozalekcyjnych nauczyciel będzie miał możliwość wykorzystać w praktyce wiedzę zdobytą podczas warsztatów metodycznych i seminariów, sprawdzić, jak działa przygotowany autorski program nauczania; będzie miał możliwość poprzez superwizje coachów i innych nauczycieli ocenić swoje silne i słabe strony w procesie dydaktycznym. O doborze uczniów do zajęć zdecyduje nauczyciel wraz dyrektorem szkoły. (nauczyciel musi wskazać kryteria doboru uczniów do tych zajęć, np. uczeń zdolny, uczeń mający trudności w uczeniu się języka, grupa mieszana - uczniowie mogą pochodzić z różnych klas). Liczebność grupy – co najmniej 10 osób.

Superwizja Nauczyciele będą objęci superwizją przez swoich coachów. W czasie prowadzonych zajęć odbywających się według autorskiego programu nauczania udział wezmą też inni nauczyciele - uczestnicy projektu. Będą oni obserwatorami. Działania te wzmocnią współpracę i wymianę doświadczeń pomiędzy uczestnikami. Superwizja realizowana będzie w ramach spotkań indywidualnych coacha z nauczycielem. Superwizja to system przekazywania informacji zwrotnej – spotkanie zakończone zostanie omówieniem doświadczeń i spostrzeżeń z zajęć.

Seminaria (2 seminaria – 1 dwudniowy zjazd weekendowy) Przeprowadzone zostaną 2 seminaria. Poprowadzą je pracownicy naukowi z zakresu dydaktyki ogólnej i szczegółowej oraz socjologii edukacji. Ich celem będzie zapoznanie z metodologią pracy metodą tutoringu. Projekt zakłada, że seminaria będą prowadzone w 6 grupach seminaryjnych liczących po ok. 40 osób. Wsparciem objętych zostanie 250 nauczycieli.

Seminaria (2 seminaria) c.d. Zapewnione zostaną materiały dydaktyczne oraz catering. Zrefundowane zostaną koszty dojazdów nauczycieli na warsztaty i seminaria. Realizacja warsztatów i seminariów odbywać się będzie w kilku ośrodkach regionu, aby zminimalizować koszty dojazdu i czas podróży uczestników.

Warsztaty metodyczne dla nauczycieli (4 warsztaty- 2 dwudniowe zjazdy weekendowe) Każdy nauczyciel będzie uczestniczył w dodatkowych formach wsparcia – w warsztatach metodycznych w zakresie: przygotowania autorskiego programu nauczania, ewaluacji własnego warsztatu pracy z uwzględnieniem osiąganych efektów nauczania wyrażonych wynikami egzaminów zewnętrznych, oceniania ucznia, by jak najefektywniej wspierać go w rozwoju (uczący zapoznają się z zasadami takiego oceniania i przygotują się do stosowania ich w swojej pracy dydaktycznej),

Warsztaty metodyczne dla nauczycieli (4 warsztaty) c.d. stosowania przez nauczycieli w praktyce szkolnej technologii informacyjno – komunikacyjnych, planowania sposobów jej zastosowania dla własnego rozwoju zawodowego oraz w procesie dydaktycznym i w tutoringu. Wsparciem objętym zostanie 250 nauczycieli. Warsztaty realizowane będą w grupach liczących ok. 20 osób, co daje 12 grup warsztatowych. Zostaną zapewnione materiały dydaktyczne oraz catering. Zrefundowane zostaną koszty dojazdów nauczycieli na warsztaty i seminaria.

Kursy dodatkowe wspierające warsztat zawodowy nauczyciela Np. kurs doskonalący, szkolenia podnoszące kompetencje, studia podyplomowe. Dodatkowa ścieżka rozwoju zostanie dobrana indywidualnie, w drodze konsultacji z coachem, zgodnie z potrzebą dalszego rozwoju nauczyciela i będzie wynikać z Indywidualnego Programu Rozwoju (może również zostać zasugerowana przez dyrektora szkoły). Przykładowe kursy: podnoszące umiejętności komunikacji w relacji nauczyciel – uczeń, jak przygotować się do każdego wystąpienia/zebrania z rodzicami, jak prowadzić trudne rozmowy z rodzicami, współpraca z rodzicami na rzecz pomocy uczniom w ich rozwoju, jak budować motywację ucznia do uczenia się języków obcych, jak wspierać uczniów w rozwiązywaniu ich problemów związanych z sytuacjami w grupie rówieśniczej, rodzinie, itp.

Zagraniczny wyjazd studyjny Zorganizowany zostanie pięciodniowy studyjny wyjazd zagraniczny dla grupy 150 osób. Uczestnicy wyjazdu odwiedzać będą placówki oświatowe u zagranicznych partnerów, wymienią się doświadczeniami w zakresie modelowych rozwiązań zastosowanych do nauczania języków obcych, które będą upowszechnianie jako dobre praktyki na gruncie lokalnym. Wyjazd został zaplanowany na 5 dni, w tym 3 dni merytorycznych działań, 2 dni przeznaczone na podróż. Wyjazd zorganizowany zostanie dla 4 grup do 4 różnych krajów UE. Średnio w każdej grupie znajdzie się po 37 osób. W kosztach wyjazdu uwzględniony został: nocleg, wyżywienie, koszty korzystania z transportu miejskiego, ubezpieczenie, przewodnik, zwiedzanie, spotkanie integracyjne uczestników.

Ponadto udostępniona zostanie uczestnikom platforma edukacyjna Platforma edukacyjna będzie bazą tematów, materiałów edukacyjnych i metodycznych stanowiących wspólne zasoby do swobodnego wykorzystania przez tutorów w zależności od potrzeb podopiecznych i etapu współpracy. Zasoby platformy edukacyjnej będą wykorzystywane tylko przez nauczycieli języków obcych, a po zakończeniu projektu dostępne będę dla wszystkich nauczycieli szkół w województwie kujawsko-pomorskim. Platforma posiadać będzie wewnętrzny panel dyskusyjny udostępniany tylko uczestnikom projektu, stwarzając im możliwość udzielania porad on-line.

Odbiorcy projektu: Coach -metodyk nauczania języków obcych wspiera 5 tutorów Nauczyciel Tutor – 250 osób wspiera 5 uczniów Uczeń

Rodzaj wsparcia jakie otrzymuje nauczyciel – tutor: Coaching – w grupie 5 tutorów Warsztaty metodyczne dla nauczycieli Tutoring – w grupie 5 uczniów Nauczyciel- Tutor Seminaria Zajęcia pozalekcyjne dla uczniów na podstawie autorskiego programu Kursy dodatkowe np., szkolenie, kurs doskonalący, studia podyplomowe Studyjne wyjazdy zagraniczne dla 150 osób

Dziękuję za uwagę