PARTNERSTWO LOKALNE Model Lokalnej Współpracy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Konsultacje społeczne
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Rozwój społeczności lokalnych
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Koszalińskie Centrum Wspierania Inicjatyw Społecznych
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Regionalny Ośrodek EFS w Olsztynie prowadzony jest przez Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych ul. Staromiejska 16/7, Olsztyn.
STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH W POWIECIE MALBORSKIM
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Komunikacja społeczna wspólnoty lokalnej na rzecz pożądanego rozwoju Leszek Stafiej, Stafiej Partnerzy Konferencja regionalna projektu pn. Mazowieckie.
1 LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA ….. – obszar gmin Szemud, Linia, Luzino Spotkanie inicjatywne powołania Grupy Przetoczyno, 4 wrzesień 2007.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Miejski w Modliborzycach
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Projekt nr 1.48 „Kompleksowe formy reintegracji społecznej i zawodowej w ś rodowisku lokalnym” – projekt współfinansowany ze ś rodków finansowych Europejskiego.
I n s t y t u t W s p ó ł p r a c y i P a r t n e r s t w a L o k a l n e g o MODEL PARTNERSTWA LOKALNEGO.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Koszalińska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. podejmuje działania, które inicjują, wspierają oraz promują zrównoważony rozwój województwa zachodniopomorskiego.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
„Szerokie partnerstwo trójsektorowe jako narzędzie rozwiązywania problemów Obszaru Funkcjonalnego Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów” oraz „Dobre praktyki.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Partnerstwo Nyskie 2020 Głubczyce, 21 października 2014 PARTNERSTWA SAMORZĄDÓW Razem dla rozwoju.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
CENTRUM ROZWOJU REGIONALNEGO I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Mirosław Gębski.
Dorota Szybała-Pelak ROLA OŚRODKÓW WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ W ROZWOJU SEKTORA EKONOMII SPOŁECZNEJ Szczyrk, 13 kwiecień 2016.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Ekonomia społeczna – istota problemu
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

PARTNERSTWO LOKALNE Model Lokalnej Współpracy WSKAZÓWKI Tworzenia i funkcjonowania partnerstwa Projekt EFS nr 1.48

Dziesięć wskazówek tworzenia partnerstwa WSKAZÓWKA 1: JAK ROZPOCZĄĆ i KOGO ZAINSPIROWAĆ IDEĄ PARTNERSTWA ? WSKAZÓWKA 2: WSPÓLNE OKREŚLENIE CELÓW PARTNERSTWA LOKALNEGO WSKAZÓWKA 3: DIAGNOZA PROBLEMÓW LOKALNYCH – WSPÓLNY INTERES WSKAZÓWKA 4: BEZ DIAGNOZY NIE MA PARTNERSTWA LOKALNEGO WSKAZÓWKA 5: POSZUKIWANIE PARTNERÓW WSKAZÓWKA 6: WIZJA, MISJA I CELE WSKAZÓWKA 7: WYBÓR FORMY DZIAŁANIA PARTNERSTWA WSKAZÓWKA 8: WYBÓR FORMY PRACY PARTNERÓW WSKAZÓWKA 9: OPRACOWANIE PLANU DZIAŁANIA WSKAZÓWKA 10: EWALUCAJ I MONITORING W PARTNERSTWIE

WSKAZÓWKA 1: JAK ROZPOCZĄĆ i KOGO ZAINSPIROWAĆ IDEĄ PARTNERSTWA Partnerstwo Lokalne to nie to samo co współpraca. Współpraca ma charakter krótkotrwały i wiąże się z uzyskaniem określonego celu Specyficzną cechą odróżniającą partnerstwo od współpracy jest długotrwałość działań tego pierwszego pojęcia. Partnerstwo (w zależności od formy) jest oparte na porozumieniu między partnerami, które może mieć charakter formalno-prawnych lub uznaniowy. Zainicjowanie partnerstwa lokalnego oraz budowanie jest procesem długotrwałym, czasochłonnym i wymagającym cierpliwości i konsekwencji. Modelowe rozwiązanie dla partnerstwa lokalnego to pozyskanie podmiotów reprezentujących trzy podstawowe sektory – samorządowy, pozarządowy i biznesowy. Partnerstwo lokalne jest nową formą zarządzania rozwojem środowiska lokalnego oraz przeciwdziałania problemom społecznym

WSKAZÓWKA 2: WSPÓLNE OKREŚLENIE CELÓW PARTNERSTWA LOKALNEGO Partnerstwo określa jakie cele będą priorytetowe i jakie metody wybierze do ich realizacji. Interesariusze, szczególnie w grupie „Zwolenników” mają wpływ na pierwsze określenie celów. Środki finansowe są w procesie inicjowania partnerstwa drugorzędną sprawą. Wykorzystanie potencjału Interesariuszy, szczególnie wiedzy i doświadczeń zasobów kadrowych może być ścieżką do poszukiwań tych środków. Każde partnerstwo musi samo poszukiwać możliwości pozyskania funduszy. Partnerstwo, które uzależnia swoją pracę wyłącznie od pozyskanych środków może nie przetrwać w sytuacji ich braku. Partnerstwo musi dążyć do zbudowania własnej stabilnej struktury. Partnerstwo samo określa system porozumiewania się. To bardzo ważny cel, szczególnie w sytuacjach kontrowersyjnych czy konfliktowych. Stopniowe osiąganie coraz większego wzajemnego zrozumienia i zaufania, uczenia się podejmowania decyzji na podstawie konsensusu.

WSKAZÓWKA 3: DIAGNOZA PROBLEMÓW LOKALNYCH – WSPÓLNY INTERES Każdy potencjalny Interesariusz patrzy na lokalny rozwój z innej perspektywy, z innych przewidywanych korzyści jakie może uzyskać w wyniku wspólnego działania. Każdy partner (Interesariusz) określa ważne z jego punktu widzenia problemy społeczne Gminy. Określanie wagi (priorytetu) dla każdego problemu pozwala zbliżać się w poglądach oraz ustalić „wspólne punkty” lub „rozbieżności”. A więc LISTA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH. Diagnoza może być przeprowadzona siłami własnymi partnerów. Partnerstwo wybiera wówczas odpowiednią metodę, pomocną przy przeprowadzeniu diagnozy. W przypadku partnerstwa formalnego, dysponującego środkami finansowymi, diagnoza może być zlecona ekspertom zewnętrznym, którzy konsultują z partnerstwem wybraną przez nich metodę opracowania diagnozy.

WSKAZÓWKA 4: BEZ DIAGNOZY NIE MA PARTNERSTWA LOKALNEGO Sojusznicy - kiedy są ustalone na zasadzie consensusu najważniejsze problemy lokalne, wówczas należy poszukiwać sojuszników dla ich rozwiązywania. Połączenie potencjałów organizacyjnych, kadrowych, technicznych i finansowych jest koniecznością dla rozwiązania problemów. Radni Gminy – argumenty i analizy. Tzw. Kalkulator wydatków szczególnie związanych z wypłacaniem zasiłków, świadczeń z pomocy społecznej na tle ewentualnych korzyści z tytułu podatków lokalnych, nowych miejsc pracy, kontaktów z innymi kontrahentami itp. Własny gminny program rozwiązywania problemów społecznych Wizyty studyjne - miejsca dobrych praktyk.

WSKAZÓWKA 5: POSZUKIWANIE PARTNERÓW Lider, który zdecydował się być inicjatorem partnerstwa musi wziąć na siebie ciężar promowania tej idei, gromadzenia coraz większej liczby sojuszników. A więc listy intencyjne – zaproszenia imienne, w treści których przedstawione są nie tylko cele, ale przede wszystkim zdiagnozowane problemy lokalne. Wskazanym jest aby na spotkanie zaprosi się reprezentantów „dobrych praktyk w kraju”. Poszukując partnerów należy rozważyć: jakie podmioty powinny uczestniczyć w partnerstwie, aby podjęty problem uzyskał możliwości rozwiązania, jakimi przesłankami kieruje się potencjalny partner w swojej podstawowej działalności, jakimi zasobami własnymi dysponuje. Partnerstwo jest otwarte na nowych członków.

WSKAZÓWKA 6: Wizja, misja, cele Wizja jest relatywnie najłatwiejsza do sformułowania, zakłada bowiem szeroką formułę ogólności. Wizją jest pożądany przez partnerów stan społeczności lokalnej, pozytywnie zmieniony w efekcie działania partnerstwa. Misja to dylemat: co musi być wpisane w misję, co można pominąć i co jest w niej najważniejsze. Podpowiedzią może być poniższy przykład sformułowania misji dla platformy współpracy: To platforma współpracy, której naczelną zasadą jest dialog społeczny służący zapobieganiu powstawaniu problemów społecznych oraz tworzący warunki do rozwoju zatrudnienia socjalnego. Odbiorcami działań partnerstwa są wszyscy mieszkańcy gminy. Fundamentem partnerstwa jest poszanowanie godności każdego człowieka oraz solidarności społecznej. Cele to określenie głównego i pośrednich punktów do których partnerstwo będzie zmierzało. Jakie cele szczegółowe uznać za priorytetowe, a jakie za mniej ważne? W tej kwestii bardzo pomocna okazała się przeprowadzona wcześniej diagnoza.

WSKAZÓWKA 7: WYBÓR FORMY DZIAŁANIA PARTNERSTWA W polskim prawodawstwie brak odrębnej formuły prawnej dla partnerstwa lokalnego. Partnerstwo może uzyskać osobowość prawną jako: fundacja, stowarzyszenie, związek stowarzyszeń. Partnerstwo lokalne, które nie ubiega się o uzyskanie osobowości prawnej, może być związane umową partnerską. Partnerstwo lokalne, które nie zawiera umowy partnerskiej, nie posiada osobowości prawnej, oraz działa nieformalnie jest formą współpracy.

WSKAZÓWKA 8: WYBÓR FORMY PRACY PARTNERÓW Wspólnie opracowany plan i harmonogram pracy – poszczególnych zadań. Podział zadań - sprecyzowanie za jakie zadania jest odpowiedzialny dany partner, który z partnerów będzie prowadzić dokumentację działalności partnerstwa. Terminy spotkań – sposób komunikacji – przestrzeganie reguł i zasad postępowania. Niezbędne jest wybranie siedziby partnerstwa. W przypadku partnerstwa nieformalnego, siedzibą może być siedziba jednego z partnerów.

WSKAZÓWKA 9: OPRACOWANIE PLANU DZIAŁANIA W przypadku podjęcia przez partnerstwo działań długofalowych, wskazane jest opracowanie strategii partnerstwa, obejmującej działania w okresie kilku lat, np. 3-ech lub 4-ech. Partnerstwo określa i realizuje działania w oparciu o wspólnie opracowany i przyjęty plan i harmonogram pracy. Konieczne jest opracowanie rocznych planów partnerstwa.

WSKAZÓWKA 10: EWALUCAJ I MONITORING W PARTNERSTWIE Ewaluacja jest niezbędna przy ocenie partnerstwa i jego działań. Umożliwia polepszenie pracy partnerstwa. Częstotliwość ewaluacji powinna być uzgodniona wspólnie przez partnerów. Minimum stanowi przeprowadzanie ewaluacji raz na pół roku. Ewaluację można przeprowadzić siłami własnymi partnerstwa lub - w przypadku dysponowania odpowiednimi środkami - zlecić badanie ekspertowi /ekspertom zewnętrznym, co zwiększa obiektywizm badania. Ewaluacja kończy się spisaniem odpowiedniego dokumentu, przedstawiającym wykazane braki lub nieprawidłowości i zobowiązującym partnerów do usunięcia tychże braków i nieprawidłowości.

DOBRE RADY PARTNERSTWO - NA PEWNO SIĘ OPŁACA Budowa partnerstwa wymaga zaangażowania ze strony członków partnerstwa, ustawicznej edukacji, przełamywania stereotypów w lokalnym zarządzaniu. Dobra komunikacja i dobra organizacja pracy przy minimum formalności oraz wzajemne zaufanie, to cechy niezastąpione. Partnerstwo przynosi wymierne korzyści społeczności lokalnej, a także samym partnerom: - korzyści dla jednostek samorządu terytorialnego poprzez większy udział mieszkańców w sesjach rady miejskiej, - korzyści dla organizacji pozarządowych poprzez prowadzenie partnerskiego dialogu z władzą, - korzyści dla biznesu poprzez możliwość pozyskiwania zleceń i wykonywania usług, zwiększony wpływ na życie gospodarcze.

DOBRE RADY O partnerstwo trzeba dbać i ciągle je wzmacniać, aby mogło realizować wyznaczone sobie cele. W efekcie zaangażowania w jego pracę różnych podmiotów i osób, zmienia się sposób postrzegania przez instytucje i organizacje problemów lokalnych, poprawiają wzajemne relacje, zwiększa się wzajemne zrozumienie. Powstanie i działanie partnerstwa uświadamia mieszkańcom wagę współodpowiedzialności za rozwój środowiska lokalnego. Osoby działające w partnerstwach zachęcają innych do tworzenia partnerstw.

PYTANIA SZKOLENIOWE Czy ZSL MLW Janów Lubelski posiada cechy otwartości? Czy ZSL MLW Janów Lubelski posiada plany, harmonogramy, oraz własny system komunikacji? Czy ZSL MLW podjął się działań informujących potencjalnych partnerów (Interesariuszy) o celach pilotażu? Czy ZSL MLW dokonał diagnozy lokalnej, opracował listę potencjalnych – kodowania pozycji wyjściowej? Czy ZSL MLW będzie opracowywał analizę ekonomiczną w zakresie tworzenia podmiotu zatrudnienia socjalnego, rozszerzenia jego działalności (np. centrum integracji społecznej)?, Czy ZSL MLW będzie dążył do przedłożenia propozycji Paktu na rzecz MLW?.

Zakończenie Dziękuję za uwagę Andrzej Trzeciecki