Gminne Plany Gospodarki Odpadami Kraków, 26 września 2008 Marcin Chełkowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Ochrona środowiska naturalnego
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwo Środowiska
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Gdańsk, 26 sierpnia 2011 r. Aktualizacja PGO 2010 dla województwa pomorskiego.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Cel badań – Uzyskanie informacji jaką wiedzę posiadają mieszkańcy Krakowa na temat segregacji odpadów – Uzyskanie informacji w jaki sposób mieszkańcy.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zagospodarowanie odpadów
Gmina Walim P UNKT S ELEKTYWNEJ Z BIÓRKI O DPADÓW K OMUNALNYCH W JUGOWICACH.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Zapis prezentacji:

Gminne Plany Gospodarki Odpadami Kraków, 26 września 2008 Marcin Chełkowski

wymagania w zakresie sporządzania gminnych planów gospodarki odpadami ocena systemu gospodarki odpadami aktualizacja gminnych planów gospodarki odpadami sankcje karne za niewykonanie zobowiązań wynikających z Ustawy o odpadach Gminne Plany Gospodarki Odpadami

DOKUMENT STRATEGICZNY umożliwia zdiagnozowanie stanu gospodarki odpadami umożliwia podejmowanie decyzji strategicznych w zakresie gospodarki odpadami pozwala na ukierunkowanie rozwoju systemu gospodarki odpadami Czym jest gminny plan gospodarki odpadami?

Plan gospodarki odpadami jest dokumentem, który pozwala uporządkować działania władz lokalnych lub regionalnych, określając ramy dla planów bardziej szczegółowych Plany gospodarki odpadami Plan gospodarki odpadami pozwala na bardziej precyzyjne określenie kosztów systemu gospodarki odpadami i tworzy podstawy do prowadzenia analiz i ocen inwestycji niezbędnych dla potrzeb systemu

Gminny plan gospodarki odpadami obejmuje odpady komunalne powstające na obszarze danej gminy oraz przywożone na jej obszar z uwzględnieniem odpadów komunalnych ulegających biodegradacji oraz odpadów niebezpiecznych zawartych w odpadach komunalnych. Zakres gminnych planów gospodarki odpadami

Podstawy prawne sporządzania planów g. o. Podstawy prawne dotyczące planów gospodarki odpadami wynikają zarówno z przepisów prawa wspólnotowego i polskiego. Główne źródła regulacji:  Dyrektywa Rady nr 75/442/EWG z 15 lipca 1975 w sprawie odpadów, z późniejszymi zmianami  Ustawa z dnia 27. kwietnia 2001 o odpadach, z późniejszymi zmianami oraz  Rozporządzenie Ministra Środowiska z 9 kwietnia 2003 w sprawie sporządzania planów gospodarki odpadami + Rozp. zmieniające z 13 marca 2006 §

Plany gospodarki odpadami wprowadza się: dla realizacji celów założonych w polityce ekologicznej państwa oraz realizacji zasad polegających na: 1.zapobieganiu, 2.odzysku i 3.unieszkodliwianiu, stworzenia w kraju zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów Cel wprowadzenia planu gospodarki odpadami

opis stanu aktualnego gospodarki odpadami z podaniem: a)rodzaju, ilości, źródła pochodzenia odpadów, które mają być poddane odzyskowi i/lub unieszkodliwieniu b)wyszczególnienia posiadaczy odpadów prowadzących działalność w zakresie zbierania, odzysku, unieszkodliwiania c)rozmieszczenia istniejących instalacji do zbierania, odzysku, unieszkodliwiania d)identyfikacji problemów w zakresie gospodarowania odpadami Co określają plany gospodarki odpadami

cele w zakresie gospodarki odpadami z podaniem terminów ich osiągania prognozowane zmiany w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami zadania, których realizacja zapewni poprawę sytuacji w zakresie gospodarowania odpadami rodzaj przedsięwzięć i harmonogram ich realizacji Co określają plany gospodarki odpadami

instrumenty finansowe służące realizacji celów w zakresie gospodarki odpadami: a)wskazanie źródeł finansowania planowanych działań b)harmonogram rzeczowo – finansowy tych działań system gospodarowania odpadami system monitoringu i sposób realizacji celów w zakresie gospodarki odpadami Co określają plany gospodarki odpadami

Plany gospodarki odpadami opracowywane są na szczeblu:  Krajowym  Wojewódzkim  Powiatowym  Gminnym Szczeble planów gospodarki odpadami Gminny PGO jest częścią gminnego programu ochrony środowiska !

Projekt gminnego planu gospodarki odpadami podlega zaopiniowaniu przez:  Zarząd Województwa  Zarząd Powiatu w terminie 2 miesięcy od daty złożenia projektu planu Opiniowanie gminnego PGO W powiatach grodzkich wyłącznie przez Zarząd Województwa !

Organy wykonawcze gmin zrzeszonych w związkach międzygminnych mogą opracować jeden projekt wspólnego planu gospodarki odpadami. Projekt taki jest opiniowany przez zarządy powiatów i województw, na terenie których położone są zrzeszone gminy. Gminne PGO w związkach gmin

Organ wykonawczy gminy jest obowiązany:  przygotować sprawozdanie z realizacji gminnego PGO co 2 lata na dzień 31 grudnia  przedłożyć to sprawozdanie do dnia 31 marca roku następnego radzie gminy i radzie powiatu  przygotować aktualizację GPGO nie rzadziej niż raz na 4 lata Sprawozdawczość i aktualizacja GPGO

Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie sporządzania planów gospodarki odpadami wymaga następującego zakresu planu: Wstęp Analiza stanu gospodarki odpadami Prognoza zmian Założone cele i przyjęty system gospodarki odpadami Zadania strategiczne – co najmniej wizja 8 letnia Harmonogram realizacji – co najmniej wizja 4 letnia Wnioski z analizy oddziaływania na środowisko projektu planu Sposób monitoringu i oceny wdrażania planu Streszczenie w języku niespecjalistycznym Wymagany zakres PGO

Części składowe oceny stanu gospodarki odpadami: Oszacowanie ilości obecnie wytwarzanych odpadów Ocena stanu istniejącego w zakresie świadczonych usług Instalacje do segregacji, odzysku i unieszkodliwiania odpadów Ocena systemu gospodarki odpadami

Ustalenie i pozyskanie źródeł danych Najlepsze źródło: wiarygodne sprawozdania W innych przypadkach modelowanie matematyczne na podstawie danych ogólnych i szacunków strumieni w powiązaniu z demografią Oszacowanie ilości odpadów

Źródła „emisji” odpadów: Gospodarstwa domowe Handel Usługi (komercyjne, publiczne) Biura Szpitale i ośrodki zdrowia Inne źródła (m.in. oczyszczalnie ścieków) Oszacowanie ilości odpadów

Wojewódzka baza danych dotyczących wytwarzania i gospodarowania odpadami Sprawozdania firm wywozowych Ogólnie dostępne dane – GUS, WIOŚ W przypadku braku danych źródłowych stosujemy metody modelowania na podstawie danych np. z istniejących planów szczebla wyższego, podręczników, poradników Źródła danych do szacowania ilości odpadów

Oszacowanie ilości odpadów - przykłady Normatywy nagromadzenia odpadów komunalnych

Oszacowanie ilości odpadów - przykłady Przykładowe wskaźniki nagromadzenia odpadów komunalnych w Polsce

Oszacowanie ilości odpadów - frakcje Przykładowe skład morfologiczny odpadów komunalnych w Krakowie

Należy przedstawić opis wszystkich usług związanych z usuwaniem odpadów oraz wszystkich systemów usuwania odpadów Należy zanalizować, czy zaspakajane są potrzeby mieszkańców w zakresie działań związanych z odbieraniem odpadów od właścicieli nieruchomości Stan istniejący w zakresie świadczenia usług

Systemy zbiórki selektywnej (aspekt organizacji wywozu):  Zintegrowane: wywóz surowców i odpadów resztkowych w jednym kontenerze dzielonym lub śmieciarce dzielonej (w Polsce raczej niespotykane)  Częściowo zintegrowane: naprzemienny odbiór segregowanych i resztkowych (np. Zakopane)  Dodane: zbiórka segregowanych realizowana dodatkowo w stosunku do normalnej zbiórki odpadów – oddzielne śmieciarki i kontenery (np. Kraków) Stan istniejący w zakresie świadczenia usług

Systemy zbiórki selektywnej (aspekt komfortu użytkowników):  System „odbierz” Stan istniejący w zakresie świadczenia usług

Systemy zbiórki selektywnej (aspekt komfortu użytkowników):  System „dostarcz” Stan istniejący w zakresie świadczenia usług

Systemy zbiórki selektywnej (aspekt stopnia wysortowania wstępnego):  Zbiórka wyłącznie jednej frakcji surowcowej (np. szkło – Radom)  Zbiórka poszczególnych surowców: kilka frakcji w poszczególnych kontenerach i odrębnie odpady resztkowe (Zakopane), lub zbiórka zmieszanych odpadów opakowaniowych i resztkowych odrębnie (Nowy Targ) Stan istniejący w zakresie świadczenia usług

Metody selektywnej zbiórki odpadów Stan istniejący w zakresie świadczenia usług

Opis każdego z funkcjonujących systemów powinien zawierać:  Określenie i rodzaj systemu,  Obszar, na którym realizowane są usługi i określenie wytwarzających odpady,  Władze odpowiedzialne za nadzór nad systemem, prawo lokalne  Rodzaj systemu gromadzenia odpadów z określeniem rodzaju i ilości pojemników  Częstotliwości odbierania odpadów  Rejony zbierania odpadów i operatorzy funkcjonujący w rejonach Stan istniejący w zakresie świadczenia usług

Opis każdego z funkcjonujących systemów powinien zawierać:  Rodzaje umów na odbiór odpadów,  Metody zbierania odpadów,  Ilości zebranych odpadów, miejsca prowadzenia odzysku i unieszkodliwiania,  Ocena efektywności systemu,  Ocena jakości świadczonych usług,  Koszty prowadzenia działalności, efektywność finansowa i ekonomiczna Stan istniejący w zakresie świadczenia usług

Należy dokonać m.in. jakościowej oceny wykorzystywanego sprzętu Stan istniejący w zakresie świadczenia usług

Odzysk i unieszkodliwianie:  Przedstawienie opisu funkcjonujących instalacji do odzysku,  Przedstawienie opisu funkcjonujących instalacji do unieszkodliwiania,  Określenie wydajności tych instalacji,  Ocena ewentualnego zapotrzebowania na moce przerobowe,  Ocena spełniania wymogów ochrony środowiska przez instalacje Stan istniejący w zakresie świadczenia usług Nie zapominamy o „dzikich wysypiskach” !!!

Schemat przepływu odpadów: Stan istniejący w zakresie świadczenia usług

 Aktualizacja GPGO winna następować nie rzadziej niż raz na 4 lata,  Proces weryfikacji powinien rozpocząć się 3 lata po uchwaleniu poprzedniego planu,  Weryfikacji i aktualizacji należy poddać cały plan gospodarki odpadami,  W wyniku aktualizacji powinna powstać nowa wersja dokumentu, Aktualizacja gminnych planów

Weryfikacja planu powinna odpowiedzieć na pytania:  Czy rozwiązano poprzednie problemy?  Czy pojawiły się nowe problemy?  Czy osiągnięto cele polityczne i prawne?  Czy wykonano zadania z poprzedniego planu?  Czy osiągnięto wymagane wskaźniki? Aktualizacja GPGO ?

Sankcje karne za niewykonania zobowiązań Ustawa z dnia 29 lipca 2005 o zmianie ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 175 poz. 1458) dodaje artykuł 79a, wprowadzający opłaty karne za naruszenia obowiązków wynikających z ustawy o odpadach. Artykuł ten, który wszedł w życie dnia 13 października 2005, wprowadza między innymi następujące zapisy:

Zobowiązania akcesyjne Sankcje karne Stwierdzając naruszenie przez gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, obowiązku w zakresie ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, wojewódzki inspektor ochrony środowiska nakłada na podmiot do tego obowiązany, w drodze decyzji, opłatę sankcyjną w wysokości od 40 tysięcy do 200 tysięcy złotych, ustalając wysokość opłaty w zależności od stopnia niewykonania obowiązku. Stwierdzając naruszenie przez podmiot, o którym mowa w ust. 1, obowiązku zorganizowania systemu selektywnego zbierania odpadów, wojewódzki inspektor ochrony środowiska nakłada na podmiot do tego obowiązany, w drodze decyzji, opłatę sankcyjną w wysokości od 10 tysięcy do 40 tysięcy złotych

Zasady klasyfikacji odpadów określa Rozporządzenie MŚ z dnia w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. nr 112 poz. 1206), wprowadzające katalog odpadów wraz z listą odpadów niebezpiecznych oraz sposób klasyfikowania odpadów. Zgodnie z rozporządzeniem odpady klasyfikuje się według miejsca ich powstawania. Katalog odpadów dzieli odpady na 20 grup. Zasady klasyfikacji odpadów

Sprawozdania z realizacji planów gospodarki odpadami skupiać się będą przede wszystkim na następujących odpadach:  grupa 20 – odpady komunalne  grupa 19 – odpady z instalacji i urządzeń służących zagospodarowaniu odpadów …  grupa 18 – odpady medyczne i weterynaryjne  grupa 17 – odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych …  grupa 16 – odpady nieujęte w innych grupach  grupa 15 – odpady opakowaniowe … Zasady klasyfikacji odpadów

Przetwarzanie odpadów komunalnych powoduje, że odpady powstające po przetworzeniu zaklasyfikowane muszą zostać do innych grup. Selektywnie gromadzone komunalne odpady opakowaniowe klasyfikowane są jako odpady podgrupy Właściwa klasyfikacja odpadów jest podstawą sporządzenia GPGO.

Przetworzone w wyniku sortowania odpady komunalne klasyfikowane są w następujący sposób: Klasyfikacja odpadów przetworzonych przykład Niesegregowane, zmieszane odpady komunalne Odpady opakowaniowe podgrupa Papier i tektura (nieopakowaniowe) Inne odpady („balast”) Inne odpady zawierające substancje niebezpieczne *

Zasady klasyfikacji odpadów - zbiórka Worek ze zbiórki selektywnej, zawiera zmieszane różne odpady opakowaniowe zmieszane odpady opakowaniowe A gdyby do tego worka dorzucić gazety???? niesegregowane, zmieszane …… Zbiórka selektywna, poskładane kartony opakowania z papieru i tektury

Zasady klasyfikacji odpadów - zbiórka Kontener ze zbiórki selektywnej, zawiera gruz betonowy odpady betonowe oraz gruz z rozbiórek i remontów Kontener ze zbiórki selektywnej, rury i kształtowniki stalowe żelazo i stal (z budów i rozbiórek)

Zasady klasyfikacji odpadów - zbiórka Zbiórka selektywna, makulatura gazetowa papier i tektura Zbiórka selektywna, butelki opakowania ze szkła

Zasady klasyfikacji odpadów - zbiórka „Wystawka przy krawężniku” – kuchenka gazowa odpady wielkogabarytowe Zużyte opony zużyte opony

Dziękuję

Bibliografia