Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Hanna Nowakowska Wirtualny Uniwersytet Trzeciego Wieku 17 wrzesień 2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
SPRAWOZDANIE z działalności Stowarzyszenia Miłośników Droszkowa
Twórcza gmina – warsztaty muzyczne i fotograficzne w Żuławskim Ośrodku Kultury i Sportu w Cedrach Wielkich r. Projekt realizowany w ramach Osi 4 Leader.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ”
Działania prowadzone przez Stowarzyszenie ETAP na rzecz seniorów.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO W OLSZTYNIE
2 1. Założenia ramowe 2. Partnerstwo 3. Idea projektu 3. Idea projektu WŁĄCZwiek 4. Planowane działania/Polska 5. Cele i przyszłość
Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Targi Aktywni 50+ Poznań, 13 marca 2011
ZAANGAŻUJ SIĘ! 8 lutego 2012 WIELOPOKOLENIOWY KLUB WOLONTARIUSZA W LUBLINIE Wolontariat Seniorów.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Łeba, sierpnia 2012 Seniora wieloletni program partnerski Maria Jedlińska (WBP w Krakowie)
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Solidarność międzypokoleniowa a aktywność społeczna osób starszych.
Szkoła SuperBabci i SuperDziadka - na warszawskim Ursynowie 29 sierpnia 2011 r Dzienny Dom Pomocy Społecznej ul. Cybisa 7 Projekt dofinansowany ze środków.
 Seniorzy w akcji Partner.
Beata Tokarz-Kamińska
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
4 maja- 3 września 2009 Gmina Szczawin Kościelny.
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
Klub Aktywni 50+ zaangażowanie w sekcje tematyczne i działania wolontarystyczne Poznań, STOWARZYSZENIE WZAJEMNEJ POMOCY FLANDRIA.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej.
Łeba, sierpnia 2012 Konferencja ogólnopolska: Perspektywy rozwoju infrastruktury społecznej na rzecz edukacji i aktywności osób starszych - rola.
Projekt tranSPORTing emotions wrzesień 2009 – czerwiec 2011.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Mam 6 lat Chcę poznawać świat
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
w praktyce pedagogicznej
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła Promująca Zdrowie
O MÓWIENIE WYNIKÓW ANKIETY EWALUACYJNEJ PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD UCZESTNIKÓW PROJEKTU „E CHA E UROPY ” ORAZ OSÓB ZAINTERESOWANYCH DZIAŁANIAMI PROJEKTOWYMI.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
Szkoła Promująca Zdrowie
Sejmowa Komisja Polityki Senioralnej Podsumowanie pracy Elżbieta Achinger Posłanka na Sejm RP.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
AKTYWNOŚCI SENIORALNE Fundacja Inicjatyw Społeczno – Kulturalnych FORUM LIDER LOKALNEJ KOALICJI NA RZECZ STAREGO PRZEDMIEŚCIA I GŁÓWNEGO MIASTA Fundacja.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Wychowywać to kochać i wymagać
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
„Dzielimy się doświadczeniami”
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
Projekt „Aktywny Targówek” trwa od 2008 roku Do końca 2013 r. wzięło w nim udział 499 osób.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
„Zdrowie, aktywność i integracja międzypokoleniowa”
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
m.st. Warszawa | Działania m.st. Warszawy na rzecz społeczności LGBT+
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Szkoła Promująca Zdrowie
Sprawozdanie z realizacji VII edycji Akademii Zdrowego Przedszkolaka
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Projekt dofinansowany ze środków Rządowego Programu na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata
Zapis prezentacji:

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Hanna Nowakowska Wirtualny Uniwersytet Trzeciego Wieku 17 wrzesień 2014 r.

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Fundacja na Rzecz Kobiet JA KOBIETA Fundacja działa od 1995 roku, formalnie 2003 r. misja (m.in.):  działanie na rzecz aktywności i rozwoju osobowego kobiet, umacnianie własnej godności i poczucia wartości.  promocja zdrowia i propagowanie aktywnego stylu życia, celem zachowania zdrowia psychicznego i fizycznego jak najdłużej.  podnoszenie świadomości – promowanie wartości, zasad i praktyk podkreślających równość w społeczeństwie.  zwalczanie przejawów społecznego wykluczenia oraz przeciwdziałanie wszelkim zachowaniom dyskryminacji, w tym ze względu na płeć, wiek, rasę, religię, kulturę.  Od marca 2005 r. do czerwca 2011 r. była Koordynatorem FORUM50+ Seniorzy XXI wieku !, nieformalnej płaszczyzny 25 organizacji pozarządowych działających z i na rzecz osób starszych w Polsce.  Prowadzi portal  Zrealizowała i realizuje projekty krajowe i międzynarodowe

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Misja portalu  zmiana wizerunku osób dojrzałych w Polsce  propagowanie aktywnego stylu życia  zachęcanie do współpracy  przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek i płeć  przeciwstawienie się wykluczeniu społecznemu;  odkłamanie stereotypów przypisanych osobom dojrzałym

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Projekt był dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (FIO) Partnerzy projektu:  Dzielnica Ursynów m.st. Warszawy  Ośrodek Pomocy Społecznej przy ul. Cybisa 7  Ursynoteka Biblioteka Publiczna im. Ursyna Niemcewicza  OGRODY ZMIAN  Seniorzy w Akcji  Forum 50+ Seniorzy XXI wieku !  portal

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Projekt 2014 realizowany ze środków m.st. Warszawa Dzielnica Ursynów  Ursynoteka Biblioteka Publiczna im.Ursyna Niemcewicza  Wydawnictwo Bliżej Przedszkola  portale internetowe Qlturka.pl i egodziecka.pl  Liceum Ogólnokształcące nr LXIII im. L. Kossutha  Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 343  serwis społecznościowy  Klub Mieszkańców „Przy Lasku”

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie  założenia opracowane przez dr Zofię Zaorską wybitnego pedagoga i gerontologa, założycielkę Klanzy, autorkę książki „Dodać życia do lat”  przetestowane w ramach programu zrealizowanego w Lublinie – grant „Seniorzy w Akcji” Towarzystwa Inicjatyw Kulturalnych „ę”  projekt realizowany w Białymstoku, Supraślu, Lublinie, 2014 r. nowe Szkoły powstają w Poznaniu i Wrocławiu  strona

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Potrzeba realizacji projektu  polscy dziadkowie w porównaniu do ich europejskich rówieśników aktywnie angażują w wychowanie wnuków,  to właśnie ta pomoc dziadków umożliwia młodym matkom podjęcie pracy po urlopie macierzyńskim,  rodziców nie stać na opiekunkę a infrastruktura żłobków jest słabo rozwinięta,  inwestowanie w więzi międzypokoleniowe -dziadkowie, rodzice, wnuki ma znaczenie dla przyszłości całej rodziny,  model rodziny się zmienia – rozwody, adopcje emigracja zarobkowa, późne powroty z pracy do domu,  nowe oczekiwania co do edukacji dzieci – nowoczesne zabawki, bajki, muzyka,  opiekunami dzieci „przed i po szkole” są dziadkowie.

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie

Czas trwania projektu: od września 2011 do czerwca 2012 Miejsce spotkań: Ośrodek Pomocy Społecznej - Dzienny Dom Seniora przy ul. Cybisa 7 Ilość spotkań: 14 spotkań w 1 semestrze 16 spotkań w 2 semestrze

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Zakładana liczba godzin warsztatowych:  40 godz. (po 20 godz. na semestr)  16 godz. (po 8 godz. na semestr) warsztatów rozwijających zdolności twórcze dzieci,  20 godz. Pracy z komputerem (po 10 godz. na semestr), Przeprowadzonych zajęć dodatkowych ( przez wolontariuszy):  19 godzin warsztatowych w 1 semestrze  15 godzin warsztatowych w 2 semestrze

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Uczestnicy:  Osoby niezamożne, mające problemy w rodzinach,  Najmłodsza uczestniczka miała 42 lata najstarsza 72 lata,  Liczba uczestników: 22 osoby Mężczyzn – 1 Kobiety – 21

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Zajęcia 1 semestr:  Spotkanie integracyjne - Własne granice,  Dzieci tańczą razem z nami - Taniec i ruch,  Zdrowy sen,  Promocja zdrowia, żywienie,  Rozmawiamy o uczuciach,  Warsztaty plastyczne,  Długie życie jako wartość,  Bajkoterapia, czytanie bajek,  Lektury dzieci młodszych,  SuperBabcia i SuperDziadek poznaje swoją moc,  Aktualne wieści na temat karmienia piersią i pielęgnacji noworodka,  Jak działa pomocna pochwała i zachęta – Każdy z nas może dostrzec dobro w drugim człowieku,  Jak rozwiązywać problemy i konflikty,

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie

Zajęcia 2 semestr:  Warsztaty plastyczne. Jak rozwijają się malarscy geniusze,  Nie taki diabeł straszny czyli rzecz o relacji teściów z synową/zięciem  Zachęcanie dziecka do współpracy i samodzielności Jak budować autorytet?  Wpisywanie dziecka w role i uwalnianie od grania ról –Taniec i Ruch  Bogactwo innych kultur. Jak rozmawiać z wnukami o tolerancji o różnorodności?,  Bezpieczeństwo dzieci i seniorów w ruchu drogowym,  Poczytajki dla wnuków – nastolatki w natarciu,  Jak być dobrą teściową/ dobry, teściem,  Mały człowiek – pielęgnacja niemowlęcia. Choroby wieku dziecięcego – postępowanie w chorobie,  Poczytajki dla dziadków: jak wybrać dobry poradnik i zrobić niego użytek?  Świat zabawek – jak wybierać dobre zabawki,

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie  Cel nr 1 wsparcie babć i dziadków w wychowaniu wnuków  aktualizacja wiedzy na temat rozwoju dziecka i jego potrzebach emocjonalnych i edukacyjnych – zachęcanie dziecka do współpracy, zachęcanie do samodzielności  pomoc w pierwszych latach podejmowania nauki w szkole  komunikacja w rodzinie ułatwiająca współpracę  Cel nr 2 promocja i rozwój wolontariatu  Zajęcia plastyczne, bajkoterapia, zajęcia ze sztuki opowieści i organizacji zabaw  Cel nr 3 zwiększenie umiejętności korzystania z Internetu  Zajęcia komputerowe z zakresu obsługi stron internetowych, smarfonów i tabletów- upowszechnianie projektu przez SuperBabcie i SuperDziadków  Cel nr 4 rozbudzenie troski o własne zdrowie, wygląd, sprawność fizyczną  nowe techniki aktywności i dbałości o własne zdrowie (zdrowe odżywanie, zajęcia w basenie, spacery z kijkami Nordic Walkinig)

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Dodatkowo odbyły się :  warsztaty plastyczne w Zachęcie „Jak to się robi” oraz „Na Zachętę – dobry sposób na niedzielę”,  warsztaty komputerowe ( oba semestry),

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie  spotkanie mikołajkowe,  bal noworoczny,

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie  3 dniowy wyjazd pt. Zdrowie i Uroda do Janowa Lubelskiego, w tym warsztaty z aerobiku na basenie, integracyjno – ruchowe, plastyczne, teatralne,

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Co się udało?  duże zainteresowanie lokalnej społeczności,  wiele osób zamierzało pracować na rzecz społeczności lokalnej,  chęć kontynuacji zajęć,  aktywizacja grupy wykluczonej,  odzew społeczeństwa – chęć zatrudnienia certyfikowanej SuperBabci.

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie Niepowodzenia  brak możliwości zwiększenia ilości osób przyjętych do szkoły,  nie wszyscy wykładowcy wiedzieli jak uczyć osoby starsze,  za mało było zajęć poświęconych samym seniorom – np. basen, pielęgnacja ciała, promocja zdrowia,  za mało warsztatów komputerowych i zajęć uczących nowych technologii np. posługiwanie się smartfonem, skypem.

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie

Kilka cytatów z ankiet ewaluacyjnych:  „Szkoła pomogła mi zrozumieć, jak duża jest rola babci w rodzinie. Dała mi możliwość poznania wielu zabaw, piosenek, wierszyków, przybliżyła sztukę opowiadania, uwrażliwiła na tematy związane z psychologia dziecka.”  „Szkoła pozwoliła mi poznać nowych ludzi i funkcjonować w nowej grupie społecznej przez okres jej trwania. Wytworzyła także większą mobilizację do życia i zwiększyła aktywność – należało nie tylko wyjść z domu, ale także przygotować się do zajęć.”  „Teraz wiem jak organizować zabawy i zajęcia z dziećmi, żeby dzieci się nie nudziły. Odważniej niż kiedyś podejmuję działania integracyjne z innymi dziećmi.”  „Czuję się spokojniejsza i pewniejsza jako babcia, zawsze mogę skonsultować problem z innymi babciami- koleżankami ze szkoły. Sprawniej niż kiedyś posługuję się Internetem.”

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka na warszawskim Ursynowie

Dziękuję za uwagę Fundacja na Rzecz Kobiet JA KOBIETA