STRATEGIA ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 30 im. Marii Zientary-Malewskiej w Olsztynie 2013-2017 UCZEŃ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 30 im. Marii Zientary-Malewskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 IM. JANINY MAJKOWSKIEJ W SIERADZU NA LATA KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ale (a może przede wszystkim)
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
IM. EDMUNDA WOJNOWSKIEGO W WĄBRZEŹNIE
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 15 IM. WOJCIECHA KĘTRZYNSKIEGO W OLSZTYNIE KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 15 IM. WOJCIECHA KĘTRZYNSKIEGO W.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
MAŁGORZATA STEFANIAK KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WIOSNY LUDÓW W KSIĄŻU WIELKOPOLSKIM
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

STRATEGIA ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 30 im. Marii Zientary-Malewskiej w Olsztynie UCZEŃ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 30 im. Marii Zientary-Malewskiej w Olsztynie potrafi wykorzystać samodzielnie i odpowiedzialnie zdobytą wiedzę i umiejętności oraz rozwijać się w ciągle zmieniającej się rzeczywistości. SZKOŁA MIEJSCEM MOJEGO SUKCESU

Ukształtowanie patrioty oraz człowieka twórczego i uczciwego, który potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności dla dobra swego i innych, a także dla dobra kraju. POSTRZEGAMY UCZNIA JAKO AKTYWNEGO UCZESTNIKA PROCESU UCZENIA SIĘ, A NAUCZYCIELA JAKO DORADCĘ W UCZENIU SIĘ. DOSTRZEGANIE W KAŻDYM UCZNIU ZDOLNOŚCI I ROZWIJANIE ICH, KIERUJĄC SIĘ ZASADĄ WIARY W MOŻLIWOŚCI DZIECKA, RODZICA, PEDAGOGA STWARZANIE SYTUACJI UMOŻLIWIAJĄCYCH ODCZUWANIE RADOŚCI I ZADOWOLENIA Z OSIĄGNIĘTYCH SUKCESÓW ORAZ POKONYWANIA TRUDNOŚCI PRZEKAZYWANIE POLSKICH I REGIONALNYCH TRADYCJI, W TYM DBAŁOŚĆ O JĘZYK POLSKI, PRZY JEDNOCZESNYM MYŚLENIU O INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ WSPÓLNIE – DYREKTOR, NAUCZYCIELE, RODZICE – POMAGAMY KAŻDEMU UCZNIOWI STWORZYĆ WŁASNY PROGRAM ROZWOJU OSOBISTEGO

CEL: Ukształtowanie patrioty oraz człowieka twórczego i uczciwego, który potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności dla dobra swego i innych, a także dla dobra kraju. POSTRZEGAMY UCZNIA JAKO AKTYWNEGO UCZESTNIKA PROCESU UCZENIA SIĘ, A NAUCZYCIELA JAKO DORADCĘ W UCZENIU SIĘ. DOSTRZEGANIE W KAŻDYM UCZNIUZDOLNOŚCI I ROZWIJANIE ICH, KIERUJĄC SIĘ ZASADĄ WIARY W MOŻLIWOŚCI DZIECKA, RODZICA, PEDAGOGA STWARZANIE SYTUACJI UMOŻLIWIAJĄCYCH ODCZUWANIE RADOŚCI I ZADOWOLENIA Z OSIĄGNIĘTYCH SUKCESÓW ORAZ POKONYWANIA TRUDNOŚCI PRZEKAZYWANIE POLSKICH I REGIONALNYCH TRADYCJI, W TYM DBAŁOŚĆ O JĘZYK POLSKI, PRZY JEDNOCZESNYM MYŚLENIU O INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ WSPÓLNIE – DYREKTOR, NAUCZYCIELE, RODZICE – POMAGAMY KAŻDEMU UCZNIOWI STWORZYĆ WŁASNY PROGRAM ROZWOJU OSOBISTEGO

Cel strategiczny - dydaktyka: POSTRZEGAMY UCZNIA JAKO AKTYWNEGO UCZESTNIKA PROCESU UCZENIA SIĘ, A NAUCZYCIELA JAKO DORADCĘ W UCZENIU SIĘ. Nauczyciele są odpowiedzialni za wyniki swojej pracy (cele, realizacja i efekty) Nauczyciele wprowadzają zmiany w swojej pracy Nauczyciele skutecznie współpracują

Cel strategiczny - wychowanie: DOSTRZEGANIE W KAŻDYM UCZNIU ZDOLNOŚCI I ROZWIJANIE ICH, KIERUJĄC SIĘ ZASADĄ WIARY W MOŻLIWOŚCI DZIECKA, RODZICA, PEDAGOGA Nauczyciele znają swoich uczniów i potrafią dostrzec ich zdolności oraz motywować do ich rozwijania Nauczyciele posiadają i stosują narzędzia do właściwego diagnozowania profilu ucznia Nauczyciele wykorzystują kompetencje metodyczne i są systematyczni, konsekwentni w swoich działaniach

Cel strategiczny - opieka: STWARZANIE SYTUACJI UMOŻLIWIAJĄCYCH ODCZUWANIE RADOŚCI I ZADOWOLENIA Z OSIĄGNIĘTYCH SUKCESÓW ORAZ POKONYWANIA TRUDNOŚCI Nauczyciele efektywnie kształtują postawy i kompetencje społeczne Nauczyciele kształtują postawy : prozdrowotne, ekologiczne Współpraca między dyrektorem, nauczycielami, uczniami i rodzicami w realizacji wspólnych zadań i celów przy udziale instytucji wpierających procesy szkolne

Cel strategiczny - patriotyzm: PRZEKAZYWANIE POLSKICH I REGIONALNYCH TRADYCJI, W TYM DBAŁOŚĆ O JĘZYK POLSKI, PRZY JEDNOCZESNYM MYŚLENIU O INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ Nauczyciele efektywnie kształtują postawy patriotyzmu „małej ojczyzny Twórczość Patronki Szkoły podnosi świadomość patriotyczną i obywatelską uczniów Tradycje narodowe kształtują postawy patriotyczne i obywatelskie uczniów oraz pozytywne myślenie o integracji europejskiej Wspólne dbanie o dobre imię Szkoły „Pani Marii”.

Cel strategiczny w zakresie zarządzania: WSPÓLNIE – DYREKTOR, NAUCZYCIELE, RODZICE – POMAGAMY KAŻDEMU UCZNIOWI STWORZYĆ WŁASNY PROGRAM ROZWOJU OSOBISTEGO Dyrektor i wicedyrektorzy posiadają pełne kompetencje bycia LIDEREM podczas całego procesu zarządzania zmianą Szkoła posiada zaktualizowane procedury regulujące pracę szkoły Zapewnienie rodzicom i uczniom wsparcia pedagogiczno- psychologicznego – wspólne realizowanie wyznaczonych celów

Cel Szkoły: ukształtowanie patrioty oraz człowieka twórczego i uczciwego, który potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności dla dobra swego i innych, a także dla dobra kraju. „Młodzieży! Ocknij się i zbudź Do pracy wstań, do czynów idź Za młodu trzeba los swój kuć, Trzeba pracować, mądrze żyć! Młodzież, tobie świat się lśni I tobie niesie chwałę, cześć, Więc nie próżnować pora ci Lecz z czynów trzeba wianki pleść…” „Do warmińskiej młodzieży” Maria Zientara-Malewska

REALIZACJA STRATEGII ROZWOJU ZARZĄDZANIE PRZESZKODYCEL POŚREDNIDZIAŁANIATERMINOSOBY ODPOWIEDZIALNE Niepełne kompetencje dyrektora w zakresie efektywnego delegowania uprawnień i zarządzania zespołem ludzkim. Dyrektor i wicedyrektorzy posiadają pełne kompetencje bycia LIDEREM podczas całego procesu zarządzania zmianą. szkolenia samodoskonalenie delegowanie uprawnień 2013/2014 Dyrektor wicedyrektorzy Nieuporządkowane procedury regulujące pracę szkoły – brak dokumentu „Księga jakości pracy szkoły” Szkoła posiada zaktualizowane procedury regulujące pracę szkoły dokonanie aktualizacji obecnych procedur utworzenie „Księgi jakości pracy szkoły” ewaluacja procedur (praca systemowa – raz w roku) I półrocze 2013/2014 wicedyrektorzy pedagodzy Brak jednakowych zasad współpracy dyrektor –nauczyciel- uczeń - rodzic Zapewnienie rodzicom i uczniom wsparcia pedagogiczno- psychologicznego – wspólne realizowanie wyznaczonych celów wypracowanie jednakowych zasad współpracy II półrocze 2013/2014 Dyrektor Rada Rodziców opiekunowie grup wiekowych (wyznaczeni nauczyciele)

REALIZACJA STRATEGII ROZWOJU DYDAKTYKA PRZESZKODYCEL POŚREDNIDZIAŁANIATERMINOSOBY ODPOWIEDZIALNE Nie każdy nauczyciel bierze odpowiedzialność za wyniki i efekty swojej pracy Nauczyciele są odpowiedzialni za wyniki swojej pracy (cele, realizacja i efekty) wyznaczanie konkretnych celów na dany rok szkolny każdemu nauczycielowi monitorowanie działalności nauczyciela zakończone rozmową ewaluacyjną nauczanie metodami aktywizującymi wicedyrektor d.s. dydaktycznych wszyscy nauczyciele Nie każdy nauczyciel jest otwarty na zmianę Nauczyciele wprowadzają zmiany w swojej pracy kontynuacja i monitorowanie realizacji nowej podstawy programowej stopniowe wdrażanie projektu „Umiem się uczyć” prowadzenie innowacji pedagogicznych z każdego bloku przedmiotowego szkolenia w zakresie zmian oświatowych / wszyscy nauczyciele koordynator projektu przewodniczący Zespołów Przedmiotowych dyrektor Brak skutecznej współpracy nauczycieli -Nauczyciele skutecznie współpracują : - między poszczególnymi etapami edukacyjnymi - w zespołach nauczycielskich -ze specjalistami - z nadzorem pedagogicznym określenie zasad współpracy między nauczycielami poszczególnych etapów działalność nauczycieli w Zespołach Klasowych praca nauczycieli w Zespołach Przedmiotowych – stworzenie Programu działań przygotowujących do sprawdzianu ucznia kl. VI oraz podniesienie efektywności kształcenia wymiana „dobrych praktyk” I półrocze 2013/ II półrocze 2013/2014 realizacja od 2014/2015 od 2014/2015 pedagodzy wychowawcy klas przewodniczący Zespołów Przedmiotowych wszyscy nauczyciele dyrektor

REALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WYCHOWANIE PRZESZKODYCEL POŚREDNIDZIAŁANIATERMINOSOBY ODPOWIEDZIALNE Niewystarczające umiejętności motywowania uczniów Nauczyciele znają swoich uczniów i potrafią dostrzec ich zdolności oraz motywować do ich rozwijania Szkolenia Diagnoza potrzeb ucznia i ich ewaluacja : -przed I etapem -po I etapie -po II etapie / / /2017 dyrektor koordynator d.s. diagnozy ucznia pedagodzy Brak narzędzi do właściwego diagnozowania profilu ucznia Nauczyciele posiadają i stosują narzędzia do właściwego diagnozowania profilu ucznia stosowanie poznanych narzędzi podczas zajęć tworzenie programów edukacji dostosowanych do profilu ucznia oraz stosowanie odpowiednich metod pracy indywidualnej z uczniem zajęcia terapii pedagogicznej ocena efektów wychowawczych i dydaktycznych wszyscy nauczyciele wicedyrektorzy pedagog koordynator d.s. ewaluacji wewnętrznej Brak konsekwencji nauczycieli do wdrażania ucznia do samodzielności i odpowiedzialności Nauczyciele wykorzystują kompetencje metodyczne i są systematyczni, konsekwentni w swoich działaniach integracja zespołów klasowych pod kątem współpracy dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych lekcje otwarte wychowawcy klas pedagodzy Przewodniczący Zespołów Przedmiotowych

REALIZACJA STRATEGII ROZWOJU OPIEKA PRZESZKODYCEL POŚREDNIDZIAŁANIATERMINOSOBY ODPOWIEDZIALNE Brak koncentracji na kształtowanie postaw i kompetencji społecznych Nauczyciele efektywnie kształtują postawy i kompetencje społeczne analiza „cech absolwenta Szkoły Podstawowej nr 30 w Olsztynie” działalność Samorządu Uczniowskiego i Rzecznika Praw Ucznia realizacja Szkolnego Programu Współpracy z rodzicami I półrocze 2013/ wicedyrektor d.s. wychowawczych wychowawcy Nauczyciele kształtują postawy : prozdrowotne ekologiczne systemowe działania prozdrowotne i ekologiczne monitorowanie, obserwacje konkursy i imprezy środowiskowe pod patronatem Rady Rodziców Dyrektor wicedyrektor d.s. wychowawczych oddziałowe Rady Klasowe Nieprzestrzeganie ustalonych zasad współpracy nauczyciel – uczeń – rodzic - środowisko Współpraca między dyrektorem, nauczycielami, uczniami i rodzicami w realizacji wspólnych zadań i celów przy udziale instytucji wpierających procesy szkolne aktywny udział rodziców w życiu Szkoły „Twoja propozycja – Nasze wykonanie” systemowa współpraca z instytucjami partnerskimi według ustalonych zasad zajęcia pozalekcyjne zgodne z potrzebami i zainteresowaniami uczniów dyrektor pedagodzy Rada Rodziców wicedyrektorzy wicedyrektor d.s. wychowawczych wychowawcy Rada Rodziców

REALIZACJA STRATEGII ROZWOJU PATRIOTYZM PRZESZKODYCEL POŚREDNIDZIAŁANIATERMINOSOBY ODPOWIEDZIALNE Niewystarczająca koncentracja uczniów na kształtowaniu aktywnych postaw patriotyzmu regionalnego Nauczyciele efektywnie kształtują postawy patriotyzmu „małej ojczyzny” opracowanie i wdrażanie Szkolnego Programu „Moja mała ojczyzna” od 2014/1015 nauczyciele historii nauczyciele j. polskiego koordynator działań regionalnych Twórczość Patronki Szkoły podnosi świadomość patriotyczną i obywatelską uczniów opracowanie i wdrażanie na poszczególnych przedmiotach zagadnień związanych z życiem i twórczością Patronki Szkoły od 2014/2015 Przewodniczący Zespołów Przedmiotowych Opiekunowie grup wiekowych Brak jednoznacznej koncepcji pielęgnowania tradycji narodowych Tradycje narodowe kształtują postawy patriotyczne i obywatelskie uczniów oraz pozytywne myślenie o integracji europejskiej stworzenie katalogu ważnych wydarzeń narodowych na dany rok i działań z nimi związanych od 2015/2016 nauczyciele biblioteki wychowawcy klas Brak jednolitych zasad pielęgnowania tradycji szkolnych Wspólne dbanie o dobre imię Szkoły „Pani Marii”. opracowanie i wdrażanie katalogu tradycji szkolnych dyrektor wicedyrektorzy

ABSOLWENT NASZEJ SZKOŁY JEST pracowity, odpowiedzialny, samodzielny, systematyczny, koleżeński, wrażliwy na potrzeby innych UMIE poprawnie wyrażać swoje emocje, uczyć się postrzegać otaczający świat, komunikować się z innymi MA ŚWIADOMOŚĆ odpowiedzialności za siebie i innych, poszanowania wspólnego dobra, tolerancji, bycia częścią zespołu i społeczności POTRAFI współtworzyć życie społeczne grupy do której należy, rozpoznawać wartości w otaczającej go rzeczywistości DOSTRZEGA zmieniającą się rzeczywistość i niebezpieczeństwo płynące z nieprzemyślanych wyborów Jest przygotowany do odpowiedzialnego kształtowania Własnego Życia i prawidłowych wyborów ŻYCIOWYCH.