1 Badanie współpracy opiekunów i koordynatorów projektów realizowanych w ramach regionalnego komponentu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na Mazowszu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Ogólne zasady realizacji projektów w ramach PO KL
Identyfikacja i ocena barier w wykorzystaniu środków strukturalnych UE
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Działanie 9.5 Kraków, 23 kwietnia.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
Omówienie bieżących spraw dotyczących wdrażania osi priorytetowej 4 PO RYBY Warszawa, 28 września 2012 r. Unia Europejska Europejski Fundusz.
SSE MOVE: wyniki projektu w obszarze świadczeń z tytułu
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Budujemy współpracę na Mazowszu – od organizacji do federacji Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Regionalny Program Operacyjny
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Ministerstwo Finansów
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Zarządzanie projektem EFS
Równościowe zarządzanie projektem
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Zapis prezentacji:

1 Badanie współpracy opiekunów i koordynatorów projektów realizowanych w ramach regionalnego komponentu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na Mazowszu Warszawa 27 października 2010 III Spotkanie Mazowieckich Projektodawców

Potrzeba realizacji badania Reakcja na napływające sygnały o problemach we współpracy projektodawców z MJWPU: –Problemy organizacyjne omawiane na I i II SMP, –Problemy z przepływem środków. Rozpoczęcie dialogu i potrzeba pogłębienia wiedzy o problemach, których rozwiązanie jest możliwe na poziomie regionalnym: –Problemy komunikacyjne, –Współpraca z MJWPU jako przykład relacji Obywatel – Państwo, –Jakość świadczenia usług publicznych. 2

Badane obszary 3 Obszary problemowe wcześniej zdiagnozowaneObszary problemowe objęte niniejszym badaniem Współpraca na poziomie merytorycznym – nierówne kompetencje merytoryczne pracowników (wielu opiekunów projektów cechuje nieumiejętność odpowiedzi na pytania, przekazywanie błędnych informacji, niespójne interpretacje), – niedotrzymywanie przez MJWPU terminów zapisanych w umowach lub wynikających z dokumentów programowych, – trudności w uzyskaniu informacji w sytuacjach trudnych lub nietypowych, – długie terminy rozwiązywania podstawowych problemów. Komunikacja oraz dostęp do informacji – problemy z dodzwonieniem się do MJWPU, – sprzeczne lub błędne informacje uzyskiwane w MJWPU, – utrudniony kontakt z opiekunem projektu, – niejasna dokumentacja konkursowa oraz instrukcje i wytyczne. Finanse i Rozliczenia projektów – opóźnienia w przekazywaniu transz, nieterminowy zwrot środków nie wygasających, – częste zmiany w dokumentacji, – niewykrywanie błędów we wnioskach o płatność przez osoby, które weryfikują te wnioski w MJWPU. źródło: Sieczkowski 2009 Współpraca na poziomie merytorycznym – kompetencje koordynatorów i opiekunów projektów, – wzajemne wyobrażenia i oczekiwania na temat obowiązków i możliwości działań podejmowanych przez opiekunów i koordynatorów, – nadmierne obciążenie opiekunów i ich specjalizacja. Komunikacja oraz dostęp do informacji – czas reakcji MJWPU na potrzeby projektodawców, – dostęp do informacji potrzebnych do poprawnego rozliczania projektów. Finanse i rozliczenia projektów – poprawność rozliczeń oraz stosowane procedury, – najczęściej pojawiające się błędy i sposoby ich rozwiązywania.

Przebieg badania i użyta metodologia 4 30 indywidualnych wywiadów pogłębionych (Kwiecień – Maj 2010) 15 wywiadów z opiekunami projektów15 wywiadów z projektodawcami (koordynatorzy lub osoby pracujące przy rozliczaniu projektu) Za dobór informatorów wśród opiekunów projektów odpowiadała MJWPU. Uczestników badania rekrutowaliśmy spośród osób obecnych na I i II SMP. Zrealizowana przez 11 wcześniej przeszkolonych badaczy – studentów lub absolwentów studiów socjologicznych lub pokrewnych. Prowadzone z wykorzystaniem dyspozycji, które zostały opracowane na podstawie wyników wcześniejszego badania ankietowego. Rozmowy były rejestrowane a następnie kodowane przez badaczy. Wstępne analizy zostały połączone, a na ich podstawie zbudowano dokument zawierający informacje przedstawione przez uczestników badania, które zostały zaklasyfikowane do poszczególnych zagadnień problemowych. Wywiad grupowy (maj 2010) Przedstawiciele obu stron procesu wdrażania. Czworo opiekunów projektów oraz sześcioro koordynatorów – zarówno reprezentantów firm jak i organizacji pozarządowych. Osoby, z którymi wcześniej przeprowadzono wywiady indywidualne.

Wpływ funduszy UE na działalność projektodawców 1/2 Wdrażanie projektów dofinansowanych ze środków UE wiąże się z następującymi wyzwaniami: –Spełnienie wymogów formalnych zapisanych w projekcie i umowie. –Pilnowanie procedur i przejrzystości podejmowanych działań. –Konieczność realizacji działań opisanych w projekcie nawet przy zmieniających się warunkach zewnętrznych. Realizacja projektów wpływa na instytucję: –Poprawa organizacji pracy, w tym rozwinięcie współpracy pomiędzy poszczególnymi działami/pracownikami instytucji, –Zwiększenie zatrudnienia, –Stabilizacja działalności, –Rozszerzenie oferty, –Realizacja projektu dofinansowanego z Funduszy UE podnosi prestiż instytucji. Wpływ projektów nie ogranicza się jedynie do wykorzystania środków finansowych na cel przewidziany we wniosku. Pozostawia ślad w jakości pracy danej instytucji. 5

Wpływ funduszy UE na działalność projektodawców 2/2 6 Wpływ Funduszy nie ogranicza się jedynie do wykorzystania środków finansowych. By osiągnąć pozytywne efekty, bezwzględnie muszą być spełnione dwa warunki: Profesjonalna obsługa projektodawców przez MJWPU Dotrzymywanie terminów i warunków umowy przez MJWPU i banki Zaniedbanie tych warunków prowadzi do zmiany nastawienia do Funduszy oraz zniechęca do podejmowania kolejnych prób zdobycia środków europejskich. Projektodawcy dążąc do dotrzymania warunków umowy, potrafią sami kredytować system wdrażania. Asymetria odpowiedzialności. MJWPU występując z pozycji dysponenta środków, nie respektuje zasad wymaganych od projektodawców. Naruszenie zasad umowy przez tych drugich, skutkować będzie odebraniem części lub całej dotacji. Niedotrzymanie przez MJWPU obiecanych terminów lub nieprzekazanie na czas informacji lub dyspozycji płatności, nie przyniesie dla jednostki żadnych konsekwencji (jeśli projektodawcy nie zdecydują się na wejście na drogę sądową).

Zadania uczestników systemu wdrażania Zadania opiekunów Sprawozdawczość projektu i kontakty z MJWPU Działania administracyjne i związane z zarządzaniem Działania w ramach projektu Zadania projektodawców Sprawy administracyjne Pomoc projektodawcom –W ramach obowiązków (zasadna) –Poza obowiązkami (dodatkowe, zabierające czas) 7 Źródła wiedzy o zadaniach: Dokumenty – wytyczne, instrukcje wykonawcze, regulaminy, ustawy i rozporządzenia. Współpracownicy – przełożeni, koleżanki i koledzy, pracownicy działów specjalistycznych (księgowość, kadry). Szkolenia – wewnętrzne oraz zewnętrzne, w tym te organizowane przez MJWPU dla projektodawców. Samodzielne wyszukiwanie informacji – strony internetowe, specjalistyczna prasa i poradniki.

Porównanie obowiązków 8 OpiekunowieProjektodawcy Elastyczność Osadzenie w pracy urzędniczej, biurowej, której sprawna realizacja wymaga rutyny. W swojej pracy zmuszeni do realizacji zadań z różnych porządków – od rekrutacji uczestników, przez logistykę do spraw prawnych i finansowych. Skoncentrowani są na wąskim zakresie zadań, wynikających z przepisów określonych z góry i zaleceń, których nie wolno im przekroczyć. Zadania powinny być wykonywane w odniesieniu do zmieniającej się rzeczywistości. Obciążenie pracą Mają dużo pracy w związku z liczbą projektów, które są im przydzielone. Mają dużo pracy w związku z różnorodnością zadań jakie muszą realizować w obrębie projektu.

9 Sytuacje problemowe W badanym obszarze możemy wskazać trzy kategorie problemów występujących przy wdrażaniu projektów Wewnątrz systemu funkcjonują następujące sposoby radzenia sobie z sytuacjami problemowymi: poszukiwanie rozwiązań problemu u współpracowników na tym samym szczeblu (ewentualnie w innych wydziałach) eksperci zewnętrzni lub pracownicy działów specjalistycznych (księgowość, kadry) skierowanie się z problemem do pracownika wyższego rzędu (kierownik, wyższy przełożony, pracownicy Urzędu Marszałkowskiego i Pracownicy Ministerstwa), Niedotrzymanie terminów przez MJWPU. Brak możliwości uzyskania jednoznacznej odpowiedzi na pytania związane z kwestiami proceduralnymi. Brak informacji ze strony MJWPU (lub informacja nie docierająca na czas) dotyczących zmian w procedurach lub regulacjach wewnętrznych w MJWPU. Konieczność podejmowania ryzyka finansowego związanego z projektem przez projektodawcę (nie wiadomo, czy umowa zostanie podpisana). Konieczność wprowadzania poprawek do powstających dokumentów lub obowiązek sporządzania ich na nowo. Przeniesienie ryzyka niedotrzymania warunków umowy na projektodawcę. Problem Konsekwencje

Pajęczyna komunikacyjna 10 Koordynator projektu Urząd Marszałkowski Opiekun Projektu Opiekun Projektu Opiekun Projektu Kierownik Dyrekcja PO KL w MJWPU Opiekun Projektu Opiekun Projektu Opiekun Projektu Kierownik Wydziały specjalistyczne Oficjalna droga koordynatora i opiekuna Nieoficjalna droga opiekuna Nieoficjalna droga koordynatora

11 Rekomendacje T2. Zbiór sytuacji typowych – „Problem – Rozwiązanie” Słuchając wypowiedzi obu stron, widać potrzebę stałego opracowywania bazy danych problemów występujących aktualnie u projektodawców, wraz z ich rozwiązaniami. Bazy Aktualizowanej możliwie często, najlepiej przez samych opiekunów (choć niesie to ryzyko dodatkowego obciążenia ich pracą). By taki pomysł mógł być zrealizowany, musiałby powstawać w ścisłej współpracy z opiekunami i odpowiadać na ich szczegółowe potrzeby informacyjne T3. Karta dobrych praktyk komunikacji Rekomendujemy też wspólne wypracowanie przez Projektodawców i Opiekunów karty dobrych praktyk w codziennej komunikacji między nimi. Głosy związane z publikacją zakresu obowiązków opiekunów (na stronach MJWPU) wynikają głównie z chęci zobligowania tychże opiekunów do regularnego kontaktu i utrzymywania standardów w komunikacji. Chcemy poddać pod publiczną dyskusję propozycję samoregulacji zasad współpracy przez jej uczestników. Wierzymy, że opiekunowie i projektodawcy na wspólnych spotkaniach są w stanie dojść do porozumienia, w następujących kwestiach: w jakim terminie należy odpowiedzieć na e- mail, z jakimi pytaniami nie zwracać się do opiekuna itd. Jesteśmy zdania, że taki dokument, mimo że nie obligatoryjny, mógłby z powodzeniem funkcjonować i pomagać w rozplątaniu komunikacyjnej pajęczyny. T4 Programy szkoleń Szkolenia powinny być prowadzone przez osoby znające system wdrażania nie tylko w teorii, powinny także zawierać możliwie dużo przykładów z codziennej pracy opiekunów i koordynatorów. Obecnie można usłyszeć głosy o nieprzygotowanych trenerach, którzy nie pracowali przy wdrażaniu środków UE. Z perspektywy projektodawców podczas szkoleniu najważniejsze jest uzyskanie wiedzy o sposobach postępowania w konkretnych sytuacjach.

12 T5 Konsultowanie zmian w wytycznych Problem nieznajomości bądź niezrozumienia wytycznych, a także częstej potrzeby ich zmiany wynikającej z niepraktyczności, można ograniczyć konsultując proponowane zmiany z opiekunami i projektodawcami – czyli ich bezpośrednimi użytkownikami. Konsultacje nie muszą być wiążące, ani też nie muszą przybierać formy rozbudowanych spotkań. Mogą to być odpowiednio sprofilowane badania, czy nawet dyskusja na liście malingowej. Ważne jest natomiast, by proponowane zmiany były weryfikowane z osobami, które będą je wykorzystywać w codziennej praktyce. T6 Wspólne szkolenia Łącząc wątek kompetencji oraz poruszony wcześniej – komunikacji, proponujemy by szkolenia, dotyczące niektórych zagadnień, mogły odbywać się wspólnie dla opiekunów i projektodawców. W badaniu zostały zdiagnozowane obszary, w których konieczne jest wspólne podnoszenie kompetencji. Stanowić to może dodatkowy pretekst do wspólnych rozmów i współpracy Rekomendacje T7 Opis działania systemu Powinny powstać warunki do stałej kontroli i opisywania funkcjonowania systemu wdrażania, tak by na bieżąco można było diagnozować zagrożenia dla powodzenia realizacji całego przedsięwzięcia. Komisje i podkomisje monitorujące wdrażanie PO KL powinny mieć dostęp do niezależnych informacji o systemie wdrażania.

13 Rekomendacje U1. Specjalizacja Postulujemy stworzenie trzyosobowych zespołów opiekunów, które w obrębie dotychczasowych wydziałów będą opiekować się grupą projektodawców. W skład zespołu wchodzić będą opiekunowie o różnych specjalizacjach, jednak przez cały okres realizacji i rozliczenia projektu zostanie on pod wspólną opieką. W ten sposób odpowiadamy na trzy wyzwania: 1. projektodawca ma stałego opiekuna (zespół) przez cały okres realizacji projektu, 2. zmniejsza się ilość czasu potrzebna na realizację jednostkowych działań opiekuna (powtarzalność działań), 3. cały zespół zna specyfikę danego projektu i jest w stanie pomóc projektodawcy, w związku z tym wykluczone zostaje ryzyko braku odpowiedzi/kontaktu ze strony MJWPU, co jest jednym z najczęściej podnoszonych zarzutów. U2. Poprawa obiegu dokumentów w MJWPU W okresie, w którym realizowaliśmy badanie powtarzały się głosy apelujące o wprowadzenie w MJWPU informatycznych rozwiązań dotyczących przepływu dokumentów. Ze względu na wysokie koszty, ta rekomendacja zostaje zapisana jako Uskrzydlająca, jednak musi być standardem, bez którego uruchomienie MJWPU nie powinno mieć miejsca. U3. Wprowadzenie realnej równości stron procesu wdrażania Wprowadzenie takich rozwiązań systemowych, które wymuszą na Instytucji Pośredniczącej dotrzymywanie terminów (które nakłada na siebie sama) a także zmuszą ją do ponoszenia odpowiedzialności za sytuacje, w których to projektodawcy kredytują system wdrażania komercyjnymi kredytami w związku z nie otrzymaniem przyznanych pieniędzy na czas.

14 Dziękujemy za uwagę i zapraszamy do dyskusji Zespół realizujący badanie: Kierownik zespołu i opracowanie raportu: Michał Bargielski Wstęp do raportu: Agnieszka Zowczak Współpraca merytoryczna: Katarzyna Leśko-Loda, Paweł Sieczkowski, Agnieszka Zowczak Koordynacja badania terenowego: Agnieszka Zowczak Wywiady przeprowadzili i analizowali: Paweł Bieniek, Dorota Chabiera, Łukasz Dziewięcki, Anna Fundowicz, Milena Górka, Agnieszka Kołodziejczyk, Katarzyna Leśko-Loda, Marcin Mitzner, Paweł Sieczkowski, Karina Wielomska, Stanisław Winch. Kontakt: tel./fax , Dodatkowe informacje dostępne będą na