Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
Modernizacja kształcenia zawodowego
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Gabriela Albertin Pomorski Wicekurator Oświaty
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
+ Rok szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowej Wieluń, 28 października 2014 SEKRETARZ STANU W MEN – TADEUSZ SŁAWECKI.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Zmiany w kształceniu zawodowym odpowiedzią na oczekiwania pracodawców i rynku pracy Kazimierz Dolny, 29 października 2014 SEKRETARZ STANU W MEN – TADEUSZ.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
+ Rok 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców Opole, 7 listopada 2014 r. SEKRETARZ STANU W MEN – TADEUSZ SŁAWECKI.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Siedlce, 25 marca 2015 r. PROMOCJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW GIMNAZJÓW W RAMACH ROKU SZKOŁY ZAWODOWCÓW "Jeśli nie masz pojęcia.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Wojciechowska, Anna Krajewska, Witold Woźniak „W kierunku e-learningu 2.0. Wykorzystanie.
Grażyna Osicka Wspieranie procesu zmian w kształceniu zawodowym i ustawicznym Lublin, 12 września 2014 r.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
III KONFERENCJA NORMALIZACJA W SZKOLE „Edukacja na rynek pracy”
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego

Dlaczego potrzebne są zmiany Aby: Dopasować kształcenie zawodowe do potrzeb rynku pracy Uelastycznić ścieżki zdobywania kwalifikacji Pomóc uczniom i rodzicom w planowaniu kariery edukacyjno- zawodowej Wspierać kadrę szkół w profesjonalnej realizacji zadań Poprawić funkcjonowanie sytemu egzaminowania Podnieść atrakcyjność kształcenia zawodowego Poprawić jakość i efektywność kształcenia zawodowego

Uzasadnienie potrzeby zmian – diagnoza problemów rozpoznanych w procesie monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach – rekomendacje z badań dotyczących potrzeb pracodawców, a w tym Bilansu Kapitału Ludzkiego – BKL – wyniki egzaminów maturalnych w roku szkolnym 2013/2014 – sytuacja absolwentów szkół ponadgimnazjalnych na rynku pracy

Zmiany, zmiany, zmiany… Zmiany wdrażane od 1 września 2012 r. obejmują: modyfikację klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, wprowadzenie nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach, wprowadzenie możliwości realizowania przez szkoły zawodowe i placówki kwalifikacyjnych kursów zawodowych (dla dorosłych), ujednolicenie systemu egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe i otwarcie go na potwierdzanie efektów uczenia się innego niż formalne, rozwój współpracy z pracodawcami w procesie uczenia się i egzaminowania, możliwość realizacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z wykorzystaniem metod i technik KNO

Monitorowanie PPKZ – źródło informacji ZADANIA W PROJEKCIE 1)MONITOROWANIE PROCESU WDRAŻANIA PODSTAW PROGRAMOWYCH KSZTAŁCENIA W ZAWODACH  3 etapy monitorowania  narzędzia do ewaluacji wewnętrznej 2)DOSKONALENIE PROCESU WDRAŻANIA PODSTAW PROGRAMOWYCH KSZTAŁCENIA W ZAWODACH  szkolenia dla kadry zarządzającej i nauczycieli szkół zawodowych  sieci branżowe

II etap monitorowania – przebieg procesu kształcenia zawodowego – dotyczy roku szkolnego 2013/2014 Termin: 28 sierpnia – 5 października 2014 r. W monitorowaniu wzięły udział pojedyncze szkoły (ZSZ, T, SP), w pojedynczych zawodach MONITOROWANIE 2014

Wybrane wnioski z I etapu monitorowania wdrażania PPKZ: Współpraca szkół z pracodawcami Doradztwo zawodowe, w tym informacja edukacyjno-zawodowa Wykorzystanie TIK, w tym KNO Promocja kształcenia zawodowego, elastycznych ścieżek uczenia się, w tym, tzw. marketing edukacyjny Obszary wymagające wsparcia

II etap – OBSZARY BADAWCZE Obszar A. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły Monitorowanie PPKZ, ewaluacja wewnętrzna programów nauczania dla zawodu Obszar B. Oferta edukacyjna szkoły KKZ, doradztwo zawodowe, badanie losów absolwentów Obszar C. Plan i program nauczania dla zawodu Termin zakończenia realizacji poszczególnych kwalifikacji, termin przystąpienia uczniów do egzaminu potwierdzającego kwalifikację w zawodzie, realizacja efektów kształcenia, przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym (T) Obszar D. Warunki realizacji kształcenia Baza technodydaktyczna, TIK, współpraca z różnymi podmiotami, praktyki zawodowe/pnz Obszar E. Realizacja podstawy programowej kształcenia w zawodach Trudności w realizacji podstawy programowej kształcenia w zawodzie w poszczególnych obszarach Obszar F. Doskonalenie zawodowe kadry zarządzającej i nauczycieli Tematyka doskonalenia zawodowego kadry zarządzającej i nauczycieli

Kujawsko-pomorskie – wstępne dane Typ szkoływoj. kujawsko-pomorskie ZSZ51/140 Technikum89/162 Szkoła policealna16/29 Ogółem: 156 szkół, w tym 10 specjalnych 148 publicznych i 8 niepublicznych z uprawnieniami

Oferta KKZ

Oferta KKZ, cd.

Wykorzystanie KNO

Trudności (nauczyciele)

Proszę wpisać trudności i propozycje zmian dotyczące podstawy programowej kształcenia w zawodzie X

Doskonalenie (dyrektorzy ZSZ)

Doskonalenie (dyrektorzy T)

Doskonalenie (dyrektorzy SP)

Działania planowane do realizacji w roku szkolnym 2014/15 Realizacja wsparcia dla nauczycieli będzie prowadzona przez KOWEZiU w siedmiu obszarach tematycznych: I.Monitorowanie i doskonalenie procesu wdrażania podstawy programowej kształcenia w zawodach II.Wspieranie placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych i poradni psychologiczno- pedagogicznych we wspomaganiu szkół i placówek kształcenia zawodowego i ustawicznego III.Rozwój poradnictwa edukacyjno-zawodowego IV.Upowszechnianie wykorzystania KNO w kształceniu zawodowym i ustawicznym V.Współpraca z pracodawcami, uczelniami i organami prowadzącymi szkoły i placówki VI.Organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych awansu zawodowego nauczycieli VII.Upowszechnianie i promocja kształcenia zawodowego i ustawicznego

kursy blendedon-line Wirtualna Przestrzeń Robocza Edukacyjna Przestrzeń Wirtualna Kształcenie na odległość Programy nauczania dla zawodów Jakość w kształceniu i szkoleniu zawodowym Kształcenie modułowe Forum „Eksperta” Doradca zawodowy Nauka zawodu Oferta e-learningowa KOWEZiU Nowe warunki realizacji ścieżek kształcenia zawodowego Jak przygotować kurs on-line na platformie Moodle Projektowanie pakietów edukacyjnych – poradników dla nauczycieli oraz poradników dla uczniów Metodyka pracy w nauczaniu-uczeniu się dorosłych Organizacja kształcenia zawodowego – kształcenie ustawiczne Zmiany w szkolnictwie zawodowym - nowe możliwości uczenia się przez całe życie Dopuszczanie do użytku w szkole programu nauczania dla zawodu Prowadzenie kursów on-line Poradnictwo na odległość Poradnictwo kariery przez całe życie Wielokulturowość w poradnictwie zawodowym. Poziom zaawansowany Platforma Moodle dla początkujących Jak przygotować kurs on-line na platformie Moodle Organizacja praktyk zawodowych w technikach i szkołach policealnych Zarządzanie czasem przez nauczyciela Metodyka pracy w nauczaniu-uczeniu się dorosłych Język obcy zawodowy (JOZ) Sieci branżowe

Publikacje – poradniki Szkolne plany nauczania. Krok po kroku Programy nauczania dla zawodu. Krok po kroku Korelacje kształcenia ogólnego i zawodowego. Krok po kroku Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Krok po kroku Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie. Krok po kroku Kształcenie zawodowe i ustawiczne. Vademecum Standardy jakości kształcenia zawodowego Współpraca szkół zawodowych z pracodawcami – przykładowe rozwiązania Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe Poradnik – Jak skutecznie prowadzić zajęcia na platformie edukacyjnej 14 Poradników – Jak wdrażać modułowe programy kształcenia zawodowego Jak przygotować się do wdrożenia kształcenia modułowego z pomocą eksperta zewnętrznego

Autorzy: Zespół projektu (Wojciech Myka, Agnieszka Pfeiffer, Rafał Auch-Szkoda) Wydany w czerwcu 2014 r. i rozesłany do wszystkich szkół i placówek kształcenia zawodowego i ustawicznego Informator składa się z kart kursów, które zostały przygotowane do każdego ze 169 kursów

Dotychczasowe publikacje z zakresu doradztwa

Dziękuję i zapraszam na