Program antykorupcyjny polskiej Służby Celnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Profilaktyka etyczna i strategia antykorupcyjna
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda

Założenia do projektu ustawy
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Wydziału Spraw Cudzoziemców Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
UŁATWIENIA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW Działania MG doskonalące otoczenie prawne w Polsce.
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Źródła wzrostu gospodarczego
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
UCZCIWOŚĆ URZĘDNICZA w służbie dobra wspólnego
Przygotował Andrzej Potucha
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
PROGRAM ANTYKORUPCYJNY POLSKIEJ SŁUŻBY CELNEJ
Korupcja.
Korupcja.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
CZYNY KARALNE WOBEC FUNKCJONARIUSZY CELNYCH
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. System Przeciwdziałania.
Regionalny Program Operacyjny
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych – wykład nr 4
WARSZAWA May 2006 J. P. BUEB - Conseiller au SCPC1 WYSPECJALIZOWANE SŁUŻBY DO WALKI Z KORUPCJĄ? Jean Pierre BUEB CENTRALNY URZĄD ds. ZAPOBIEGANIA KORUPCJI.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Działania Zachodniopomorskiej
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
PROGRAM ANTYKORUPCYJNY POLSKIEJ SŁUŻBY CELNEJ
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Zespół Ekspertów do spraw Alimentów 9 luty 2016 r. Wspólna inicjatywa Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Zwalczanie nadużyć finansowych w projekcie
Zasada lojalności.
Zasada lojalności.
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Program antykorupcyjny polskiej Służby Celnej 2010-2013+

Programu antykorupcyjnego polskiej Służby Celnej 2010 – 2013+ Organizacyjne i prawne mechanizmy ograniczające możliwość wystąpienia sytuacji korupcyjnych Założenia Programu antykorupcyjnego polskiej Służby Celnej 2010 – 2013+ 2 2

Wprowadzenie Definicja Korupcji CBA Organizacyjne i prawne mechanizmy ograniczające możliwość wystąpienia sytuacji korupcyjnych Wprowadzenie Definicja Korupcji CBA „Żądanie, proponowanie, wręczanie lub przyjmowanie, bezpośrednio lub pośrednio, łapówki lub jakiejkolwiek innej nienależnej korzyści lub jej obietnicy, które wypacza prawidłowe wykonywanie jakiegokolwiek obowiązku lub zachowanie wymagane od osoby otrzymującej łapówkę, nienależną korzyść lub jej obietnicę. W obecnym stanie prawnym Służba Celna nie dysponuje kompetencjami organów ścigania w zakresie zwalczania przestępczości korupcyjnej. Może jedynie posługiwać się środkami administracyjnymi i organizacyjnymi, aby zapobiegać temu zjawisku. 3

Organizacyjne i prawne mechanizmy ograniczające możliwość wystąpienia sytuacji korupcyjnych Wprowadzenie Walka z korupcją, będąca częścią polityki państwa, polega na: identyfikowaniu, wykrywaniu zapobieganiu korupcji przy jednoczesnym ściganiu i karaniu jej sprawców. W obecnym stanie prawnym Służba Celna nie dysponuje kompetencjami organów ścigania w zakresie zwalczania przestępczości korupcyjnej. Może jedynie posługiwać się środkami administracyjnymi i organizacyjnymi, aby zapobiegać temu zjawisku. 4

Konsekwencje i zagrożenia korupcją Organizacyjne i prawne mechanizmy ograniczające możliwość wystąpienia sytuacji korupcyjnych Konsekwencje i zagrożenia korupcją Korupcja zagraża praworządności , demokracji , prawom człowieka, narusza zasady ,uczciwości społecznej ,spowalnia rozwój gospodarczy i zagraża stabilności instytucji demokratycznych i moralnym podstawom społeczeństwa(Prawno-karna konwencja o korupcji ratyfikacja przez RP 5.06.2002r.) Polityka celna jest związana z realizowaniem funkcji fiskalnych, ochronnych i kontrolnych, których wypełnianiu nierozłącznie towarzyszy możliwość wystąpienia zachowań korupcyjnych, mających związek z podejmowaniem decyzji. 5

Konsekwencje i zagrożenia korupcją Organizacyjne i prawne mechanizmy ograniczające możliwość wystąpienia sytuacji korupcyjnych Konsekwencje i zagrożenia korupcją Do specyficznych czynników sprzyjających korupcji w Służbie Celnej, w szczególności należą: szeroki zakres, obszerność oraz złożoność przepisów prawa; bezpośredni styk Służby Celnej z grupami przestępczymi; specyfika pracy na granicy; realizacja zadań Służby Celnej poza siedzibą; bezpośredni kontakt z klientem. Polityka celna jest związana z realizowaniem funkcji fiskalnych, ochronnych i kontrolnych, których wypełnianiu nierozłącznie towarzyszy możliwość wystąpienia zachowań korupcyjnych, mających związek z podejmowaniem decyzji. 6

Konsekwencje i zagrożenia korupcją Przeciwdziałanie korupcji w Służbie Celnej Konsekwencje i zagrożenia korupcją Do najistotniejszych negatywnych skutków korupcji w Służbie Celnej należy zaliczyć: obniżenie poziomu dochodów budżetowych; utratę zaufania społecznego do instytucji państwowej; osłabienie poczucia bezpieczeństwa. Zjawisko korupcji powoduje szereg negatywnych konsekwencji, zarówno dla aparatu administracyjnego, gospodarki jak i społeczeństwa. 7

Wyzwania dla Służby Celnej w walce z korupcją Przeciwdziałanie korupcji w Służbie Celnej Wyzwania dla Służby Celnej w walce z korupcją Realizacja przez Służbę Celną kluczowych celów: zdobycie pozycji Służby skutecznie wspierającej generowanie dochodów budżetowych i jednocześnie przyjaznej przedsiębiorczości. zdobycie pozycji służby zapewniającej poczucie bezpieczeństwa i cieszącej się wysokim zaufaniem społecznym, zwłaszcza środowisk gospodarczych, organów państwa i UE, 8

Program antykorupcyjny polskiej Służby Celnej 2010-2013+ Przeciwdziałanie korupcji w Służbie Celnej Program antykorupcyjny polskiej Służby Celnej 2010-2013+ W efekcie podjętych działań w zakresie zwalczania przestępczości korupcyjnej w Służbie Celnej, w dniu 13 lipca 2010r. Szef Służby Celnej zatwierdził Program antykorupcyjny polskiej Służby Celnej 2010-2013+, który zawiera cele, mierniki, działania, terminy jego realizacji oraz jego finansowanie. 9

Liczba zatrzymań funkcjonariuszy w latach 2000 – 2011 – art. 228 kk Przeciwdziałanie korupcji w Służbie Celnej Liczba zatrzymań funkcjonariuszy w latach 2000 – 2011 – art. 228 kk 10

Program antykorupcyjny IC w Przemyślu 2010-2013+ Jednym z założeń „Programu antykorupcyjnego polskiej Służby Celnej 2010-2013+” jest jego kaskadowe dostosowanie i uszczegółowienie o lokalną specyfikę w każdej jednostce, poprzez Lokalny program działań antykorupcyjnych danej jednostki. 11

Program antykorupcyjny IC w Przemyślu 2010-2013+ Konsekwencją działań o charakterze ogólnopolskim było zatwierdzenie w maju 2012r. „Programu antykorupcyjnego Izby Celnej w Przemyślu 2010-2013+”, określającego cele główne, cele pośrednie, jak również uwzględniającego lokalne potrzeby zapewnienia mechanizmów analizy ryzyka i reakcji na ryzyko dla poszczególnych zadania oraz określający mierniki i terminy wykonania zadania w skali izby celnej. 12

Program antykorupcyjny Służby Celnej 2010-2013+ Wypracowane w wyniku realizacji Programu rozwiązania uwzględniają zarówno potrzeby Służby Celnej jak i funkcjonariuszy i pracowników, a także klienta i otoczenia zewnętrznego. Stąd przyjęto trzy perspektywy, które przyświecały kierunkom projektowanym w Programie. 13

Perspektywy działań antykorupcyjny Perspektywa organizacji 1. Zabezpieczenie Służby Celnej przed występowaniem zjawisk korupcyjnych. 2. Ukierunkowanie Służby Celnej na prewencję antykorupcyjną. Perspektywa pracownika 1. Umacnianie antykorupcyjnych postaw etycznych funkcjonariuszy celnych i pracowników Służby Celnej. 2. Stworzenie środowiska pracy sprzyjającego promowaniu antykorupcyjnych postaw etycznych funkcjonariuszy celnych i pracowników Służby Celnej. Perspektywa klienta i otoczenia zewnętrznego 1. Ograniczenie bodźców ze strony środowiska zewnętrznego, potęgujących zjawisko korupcji. 2. Osiągnięcie wysokiego prestiżu i zaufania społecznego do Służby Celnej. 14

Wdrażanie Programu antykorupcyjnego polskiej Służby Celnej 2010-2013+ Przeciwdziałanie korupcji w Służbie Celnej Wdrażanie Programu antykorupcyjnego polskiej Służby Celnej 2010-2013+ W ogólnopolskim Programie antykorupcyjnym wyznaczono: 9 celów pośrednich, 26 działań realizacyjnych niezbędnych do osiągnięcia założonych celów. Podstawę do opracowania kolejnych działań Programu stanowiły badania ankietowe, przeprowadzone wśród funkcjonariuszy celnych. 15

Wdrażanie Programu antykorupcyjnego polskiej Służby Celnej 2010-2013+ Przeciwdziałanie korupcji w Służbie Celnej Wdrażanie Programu antykorupcyjnego polskiej Służby Celnej 2010-2013+ Badania ankietowe były jednym z kluczowych etapów wdrażania Programu i miały na celu zdiagnozowanie istniejącej sytuacji w Służbie Celnej w zakresie infrastruktury etycznej środowiska wewnętrznego, funkcjonowania rozwiązań prawnych i organizacyjnych mających wpływ na przeciwdziałanie korupcji. Wyniki badań zawarto w opracowaniach: „Przyczyny korupcji w Służbie Celnej RP” „Psychologiczne aspekty występowania korupcji w Służbie Celnej” 16 16

Kodeks etyki funkcjonariusza Służby Celnej W dziedzinie ograniczania możliwości wystąpienia sytuacji korupcyjnych istotnym jest dokument w postaci Kodeksu Etyki Funkcjonariusza Służby Celnej z dnia 21.09.2000r. wprowadzony do porządku prawnego poprzez zapisy art. 83 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o Służbie Celnej. Kodeks w różnych formach rozpropagowano wśród pracowników, funkcjonariuszy i petentów tut. Izby. Normy Kodeksu oparte o podstawowe wartości takie jak: uczciwość, godność, lojalność, rzetelność, bezinteresowność i praworządność zostały uzupełnione wydanym w 2001r. przewodnikiem praktycznym pt. „Etyka funkcjonariusza Służby Celnej”. Stanowi on główny wzorzec tematyki szkoleń prowadzonych z zakresu Etyki wśród funkcjonariuszy tut. Izby Celnej. 17 17

Kodeks etyki korpusu służby cywilnej W celu ustanowienia standardów postępowania ograniczających m.in. możliwość wystąpienia korupcji, których powinni przestrzegać urzędnicy i pracownicy służby cywilnej, zarządzeniem nr 114 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października 2002 r. wprowadzono Kodeksu Etyki Służby Cywilnej. (M.P. z dnia 14 października 2002 r.) 18 18

Przyjmowanie skarg Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków odbywa się od poniedziałku do piątku w godz.7.00.- 16.00 Dyrektor Izby Celnej przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków po uprzednim ustaleniu terminu spotkania. 19 19

Obowiązek społeczny art. 304 § 1 kpk Mechanizmy ograniczające możliwość wystąpienia sytuacji korupcyjnych Obowiązek społeczny art. 304 § 1 kpk Aby poszerzyć dotychczasowe źródła pozyskiwania informacji o nielegalnych zjawiskach Służba Celna uruchomiła specjalny telefon interwencyjny oraz osobny adres e-mail. 800 060 000 - czynny całą dobę bezpłatny telefon interwencyjny Służby Celnej powiadom-clo@mofnet.gov.pl- adres skrzynki e-mail, na który można przesyłać informacje  20 20