AKTYWNY ŚWIADOMY ODPOWIEDZIALNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Dlaczego Sieć 118? art. 118 Konstytucji RP większe zaangażowanie obywateli w życie publiczne zachęta do aktywnego tworzenia legislacji chęć podniesienia.
UNICEF PATRONEM GIMNZAJUM PUBLICZEGO W CYBINCE
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Rozwój społeczności lokalnych
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Ewa Smuk Stratenwerth Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne ZIARNO
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Aktywne konsultacje FORUM AKTYWIZACJI OBSZARÓW WIEJSKICH.
PRAWA CZŁOWIEKA.
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 3, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Lokalny ekorozwój - założenia, a rzeczywistość
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
Ekonomia w pigułce.
Jedlnia Wolontariat w praktyce edukacji leśnej w różnych krajach Anna Kalinowska Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym.
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Internet pośrednikiem w zdobywaniu przez młodzież funduszy na rozwiązywanie problemów idealizacje marzeń Budowanie społeczeństwa informacyjnego w Częstochowie.
Obywatele dla Demokracji czerwiec Obywatele dla Demokracji Program finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Młodzi dla świata Youth 4 Earth projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i Urzędu Miasta Częstochowy Stowarzyszenie Wspierania Działań Młodzieży.
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Rozwój zrównoważony Marzena Łyp.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
Lokalna Grupa Działania Rozwój przedsiębiorczości przygotowała: Patrycja Butlewska.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Warmińsko-Mazurska Akademia Antydyskryminacyjna
Nasz wpływ na kwestie globalne
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

AKTYWNY ŚWIADOMY ODPOWIEDZIALNY YOUTH 4 EARTH – MŁODZI DLA ŚWIATA Projekt współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej i Miasta Częstochowy WARSZTATY OPEN BOOK AKTYWNY ŚWIADOMY ODPOWIEDZIALNY MIESZKANIEC domu, miejscowości, kraju, kontynentu, planety

Stowarzyszenie Wspierania Działań Młodzieży Cz-Art: działa w Częstochowie od 2010 roku założone przez kilka osób zajmujących się projektami europejskimi, m.in. Wolontariatem Europejskim (EVS) realizuje edukację rozwojową (globalną) poprzez udział w projektach międzynarodowych i inicjatywy lokalne wspiera lokalne i międzynarodowe działania młodzieży w ramach tzw. edukacji nieformalnej Strona internetowa: http://czart.org/ https://www.facebook.com/stowarzyszenieczart Youth 4 Earth- Młodzi dla świata międzynarodowy projekt współfinansowany z funduszy UE i Miasta Częstochowy realizowany jednocześnie w Polsce, Chorwacji i Włoszech przez 6 organizacji, 2013-2016 poświęcony edukacji globalnej, 7. Milenijnemu Celowi Rozwoju – zrównoważony rozwój skierowany do dzieci (3-14 lat) i młodzieży (15-24 lata) warsztaty w szkołach podstawowych i przedszkolach, edukacja nieformalna młodzieży https://www.facebook.com/youth4earthpoland

Zrównoważony rozwój Środowisko Społeczeństwo Gospodarka Mądry Odpowiedzialny Rozsądny Dojrzały Trwały Stabilny Ekorozwój Równomierny Sensowny Równy Proporcjonalny

Definicja zrównoważonego rozwoju Zrównoważony rozwój to taki, który zaspokaja potrzeby obecne, nie zagrażając możliwościom zaspokojenia potrzeb rozwoju przyszłych pokoleń. W Konstytucji RP idea zrównoważonego rozwoju jest zapisana w wielu artykułach: *Art. 5 „Rzeczypospolita Polska (…) strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju” *Art. 86 „Każdy jest zobowiązany o dbałość o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie (…)”. Z takiego brzmienia wynika, iż idea zrównoważonego rozwoju oraz ochrony środowiska stanowi obowiązek nałożony przez Państwo na siebie oraz na wszystkich obywateli.

Karta Ziemi (fragmenty) Znajdujemy się w krytycznym momencie historii Ziemi; w czasie, w którym ludzkość musi wybrać swoją przyszłość. Chcąc się rozwijać, musimy dostrzec, iż pomimo całej różnorodności form życia i kultur, stanowimy jedną ludzką rodzinę i jedną ziemską społeczność o wspólnym losie.  Ludzkość jest częścią ogromnego, rozwijającego się wszechświata. Ziemia, nasz dom, stanowi wyjątkową, tętniącą życiem wspólnotę. Dominujące wzorce produkcji i konsumpcji powodują spustoszenia w środowisku, uszczuplanie surowców oraz masowe wymieranie gatunków. Korzyści płynące z rozwoju nie są dzielone sprawiedliwie; pogłębia się przepaść pomiędzy bogatymi i biednymi. Bezprecedensowy wzrost ludzkiej populacji przeciążył systemy ekologiczne i społeczne. Zagrożone są podstawy globalnego bezpieczeństwa. Trendy te są niebezpieczne, ale nie są one nieuniknione.

Edukacja dla zrównoważonego rozwoju W 2002 Zgromadzenie Ogólne NZ ustanowiło 2005-2014 Dekadą Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, nazywaną także Dekadą Zmiany. Jej zadaniem jest propagowanie zrównoważonych zachowań, inspirowanie krytycznego i twórczego myślenia, pozwalającego znaleźć rozwiązanie problemów uniemożliwiających trwały rozwój. EZR obejmuje nie tylko tematykę środowiskową, ale także: prawa człowieka, rozwiązywanie konfliktów, dobre rządy, gospodarkę, kulturę i sztukę.

Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju 3 WYMIARY SPOŁECZNO-KULTURALNY ŚRODOWISKOWY EKONOMICZNY Prawa człowieka Równość płci Surowce naturalne (woda, energia, bioróżnorodność) Zrównoważona produkcja i konsumpcja Zrównoważony transport Pokój i bezpieczeństwo Dobre rządy Zmniejszenie rozmiarów ubóstwa Zmiany klimatu Zapobieganie katastrofom  i łagodzenie ich skutków Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw Różnorodność kulturowa i wzajemne zrozumienie kultur Zrównoważone rolnictwo Zrównoważona urbanizacja

Story of stuff … Uff Story of stuff. Historia rzeczy. 23 min http://www.youtube.com/watch?v=waXLd93bYvk Story of solutions. Historia rozwiązań. 9 min http://www.youtube.com/watch?v=cpkRvc-sOKk Story of change. Historia zmiany. 7 min http://www.youtube.com/watch?v=oIQdYXCKUv0

Praca indywidualna, 5 min. Zrównoważony rozwój. Co to oznacza dla mnie? Czy chcę uczestniczyć w rozwoju gospodarczym? Czy w rozwoju zrównoważonym (gospodarka- społeczeństwo-środowisko)? Czy sprawy, o których dziś usłyszałam/usłyszałem są dla mnie ważne? Jak bardzo? Czy jestem gotowa/gotowy, żeby rozpocząć działania w celu poprawy sytuacji? Czy mogę coś zrobić dla planety? Co mogę zrobić w domu, rodzinie? Co mogę zrobić w swoim mieście? Jak władze miasta lub organizacje pozarządowe mogą wspierać moje działania? Czy i jak moje działania mogą wpłynąć na sytuację w kraju, w Europie, na świecie?

Praca w grupach, 30 min. Czego dotyczą nasze działania: Społeczeństwo: Prawa człowieka Równość płci Styl życia Ubóstwo, bezrobocie Inne: ………………… Środowisko: Energia, woda Inne zasoby naturalne Bioróżnorodność Rolnictwo Gospodarka: Konsumpcja, produkcja Transport Odpowiedzialność przedsiębiorstw Inne:…………. Czego potrzebujemy? Czego chcemy jako młodzi ludzie? Co powinniśmy zmienić, aby osiągnąć, to czego chcemy? Co możemy zrobić w domu, na osiedlu? Co i jak możemy tu zmienić? Co możemy zrobić w swojej miejscowości? Co i jak możemy tu zmienić? Jak władze miasta mogą wspierać nasze działania? Jak szkoła lub organizacje działające w mieście mogą wspierać nasze działania? Czy i jak nasze wybory i działania mogą wpłynąć na sytuację w kraju, w Europie, na świecie?

ZASADY KARTY ZIEMI I. SZACUNEK I TROSKA WOBEC WSPÓLNOTY ŻYCIA 1. SZACUNEK DLA ZIEMI I ŻYCIA W CAŁEJ JEGO RÓŻNORODNOŚCI 2. PEŁNA ZROZUMIENIA, WSPÓŁCZUCIA I MIŁOŚCI TROSKA O WSPÓLNOTĘ ŻYCIA 3. BUDOWANIE DEMOKRATYCZNYCH SPOŁECZEŃSTW W DUCHU SPRAWIEDLIWOŚCI, WSPÓŁRZĄDZENIA, RÓWNOWAGI I POKOJU II. SPÓJNOŚĆ EKOLOGICZNA 4. ZABEZPIECZENIE DARU I PIĘKNA ZIEMI DLA OBECNEGO I PRZYSZŁYCH POKOLEŃ 5. PRZYWRACANIE I OCHRONA SPÓJNOŚCI EKOSYSTEMÓW ZIEMI, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGĘDNIENIEM RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ORAZ PROCESÓW NATURALNYCH PODTRZYMUJĄCYCH ŻYCIE 6. ZAPOBIEGANIE SZKODZENIU JAKO NAJLEPSZA METODA OCHRONY ŚRODOWISKA, A W KWESTIACH – W KTÓRYCH NASZA WIEDZA JEST OGRANICZONA – STOSOWANIE ZASADY PRZEZORNOŚCI 7. PRZYJĘCIE WZORCÓW PRODUKCJI, KONSUMPCJI I PROKREACJI, GWARANTUJĄCE REGENERACYJNE ZDOLNOŚCI ZIEMI, PRAWA CZŁOWIEKA I DOBRO POWSZECHNE 8. POGŁĘBIANIE BADAŃ NAUKOWYCH ZWIĄZANYCH Z EKOLOGICZNĄ RÓWNOWAGĄ I PROMOWANIE OTWARTEJ WYMIANY I SZEROKIEGO STOSOWANIA ZDOBYTEJ WIEDZY

III SPRAWIEDLIWOŚĆ SPOŁECZNO-GOSPODARCZA 9 III SPRAWIEDLIWOŚĆ SPOŁECZNO-GOSPODARCZA 9. ZWALCZANIE UBÓSTWA JAKO OBOWIĄZEK ETYCZNY, SPOŁECZNY I EKOLOGICZNY 10. ZAGWARANTOWANIE, ŻE INSTYTUCJE I DZIAŁANIA EKONOMICZNE PROMUJĄ NA KAŻDYM SZCZEBLU ROZWÓJ CZŁOWIEKA W SPRAWIEDLIWY I ZRÓWNOWAŻONY SPOSÓB 11. ZAGWARANTOWANIE RÓWNOŚCI PŁCI JAKO WARUNKU ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU ORAZ ZAPEWNIENIE POWSZECHNEGO DOSTĘPU DO OŚWIATY, OPIEKI MEDYCZNEJ I MOŻLIWOŚCI EKONOMICZNYCH 12. PRZESTRZEGANIE PRAWA WSZYSTKICH LUDZI, BEZ PODZIAŁÓW, DO ŚRODOWISKA NATURALNEGO I SPOŁECZNEGO, UMACNIAJĄCEGO LUDZKĄ GODNOŚĆ, ZDROWIE FIZYCZNE, DOBRO DUCHOWE, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM LUDÓW TUBYLCZYCH ORAZ MNIEJSZOŚCI IV. DEMOKRACJA, ODRZUCENIE PRZEMOCY I POKÓJ 13. UMOCNIENIE DEMOKRATYCZNYCH INSTYTUCJI WSZYSTKICH SZCZEBLI ORAZ ZAPEWNIENIE PRZEJRZYSTOŚCI I ODPOWIEDZIALNOŚCI W ZARZĄDZANIU, JAK RÓWNIEŻ WSPÓŁUCZESTNICTWA W PODEJMOWANIU DECYZJI ORAZ DOSTĘPU DO WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI 14. WŁĄCZENIE DO FORMALNEJ EDUKACJI I USTAWICZNEGO KSZTAŁCENIA WIEDZY, WARTOŚCI ORAZ UMIEJĘTNOŚCI POTRZEBNYCH W ZRÓWNOWAZONYM ŻYCIU 15. TRAKTOWANIE WSZYSTKICH ŻYWYCH ISTOT Z SZACUNKIEM I ROZWAGĄ 16. PROMOWANIE KULTURY TOLERACJI, ODRZUCANIA PRZEMOCY I POKOJU

NEW OPEN BOOK Po zapoznaniu się z tekstem Karty Ziemi (Inicjatywa Obywatelska) postarajcie się stworzyć swoją Kartę, Otwartą Księgę …. Księgę potrzeb, życzeń, zasad, którymi powinni kierować się wszyscy mieszkańcy Ziemi, aby możliwy był nasz wspólny, solidarny, trwały, zrównoważony rozwój.