OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Jak analizować wyniki egzaminów zewnętrznych?
Advertisements

z ewaluacji zewnętrznej szkoły obrazem działań i efektów kształcenia
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Edukacyjna wartość dodana, czyli jak wykorzystać wyniki egzaminów zewnętrznych, do oceny efektywności nauczania Dr Maria Krystyna Szmigel Anna Rappe.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
EWD W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH POWIATU BYTOWSKIEGO
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Edukacyjna Wartość Dodana
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Diagnoza edukacyjna pomaga uczyć efektywniej
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Szkolny organizator rozwoju edukacji (SORE)
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2013r
Analiza osiągnięć III LO w Krakowie na tle innych liceów krakowskich
Raport z wyników egzaminu maturalnego
Analiza osiągnięć III LO w Krakowie na tle innych liceów krakowskich.
Edukacyjna Wartość Dodana- EWD
Agata Szuta I Małopolski Wicekurator Oświaty
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacyjna Wartość Dodana czyli EWD
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Co chcieliśmy osiągnąć?
Egzamin gimnazjalny Wyniki egzaminów w Gimnazjum nr 14 w Olsztynie Edukacyjna wartość w naszej szkole Opracował mgr K.Gremblewski.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
RODZICE W SZKOLE.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
EWD Gimnazjum w Wieliczce Ilona Dziuba Ilona Dziuba grudzień 2012r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
EWD III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu I II III IV V.
LUBELSKA OŚWIATA W LICZBACH Rok szkolny 2008/2009.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów.
ANALIZA WYNIKÓW NAUCZANIA
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Wyznaczanie stopnia spełniania przez uczniów wymagań programowych ewaluacja pracy szkoły monitorowanie procesów edukacyjnych.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część IV.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
Szkoła sukcesu ! 1.Zdawalność egzaminu maturalnego w 100% ! 2.Należymy do szkół znajdujących się na wysokich miejscach w rankingach ! 3.EWD od lat w.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej (EWD) Prezentacja została opracowana w oparciu o materiały: - przygotowane przez Kuratorium Oświaty w Krakowie i OKE w Krakowie, - dostępne na stronach internetowych.

EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA (EWD)‏ Nowa informacja do wykorzystania przy ocenie efektywności nauczania w gimnazjach: EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA (EWD)‏

MOŻLIWOŚCI ZASTOSOWANIA WSKAŹNIKA EWD: Nowa informacja do wykorzystania przy ocenie efektywności nauczania w gimnazjach: EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA (EWD)‏ OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej (EWD) do ustalenia jakości nauczania w gimnazjach, w wewnątrzszkolnym doskonaleniu jakości nauczania w gimnazjach, w praktyce nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty.

Możliwości zastosowania wskaźnika EWD: CZYNNIKI WARUNKUJĄCE OSIĄGNIĘCIA SZKOLNE UCZNIÓW: do ustalenia jakości nauczania w gimnazjach, w wewnątrzszkolnym doskonaleniu jakości nauczania w gimnazjach, w praktyce nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty. Indywidualne (zdolności, uprzednie osiągnięcia szkolne); Środowiskowe (kapitał kulturowy i społeczny rodziny, wpływ grupy rówieśniczej); Szkolne (kwalifikacje i zaangażowanie nauczycieli, metody nauczania, warunki nauczania).

Czynniki warunkujące osiągnięcia szkolne uczniów: EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA: Indywidualne (zdolności, uprzednie osiągnięcia szkolne); Środowiskowe (kapitał kulturowy i społeczny rodziny, wpływ grupy rówieśniczej); Szkolne (kwalifikacje i zaangażowanie nauczycieli, metody nauczania, warunki nauczania). przyrost wiedzy uczniów w wyniku danego procesu edukacyjnego; przeciętna (średnia) dla danej szkoły różnica między wynikami rzeczywistymi, a przewidywanymi dla uczniów.

EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA: PO CO NAM EWD? 1) przyrost wiedzy uczniów w wyniku danego procesu edukacyjnego; 2) przeciętna (średnia) dla danej szkoły różnica między wynikami rzeczywistymi, a przewidywanymi dla uczniów. Uświadomienie, iż wyniki surowe nie mogą być jedyną miarą jakości nauczania. Łagodzenie negatywnych skutków konkurencji między szkołami. Zmniejszenie poczucia frustracji dobrych nauczycieli pracujących w trudnych środowiskach oraz pozbawienie słabych nauczycieli argumentu, iż przyczyną niepowodzeń jest uczeń („Z kim ja muszę pracować!”).

Po co nam EWD? CELE WPROWADZENIA EWD Uświadomienie, iż wyniki surowe nie mogą być jedyną miarą jakości nauczania. Łagodzenie negatywnych skutków konkurencji między szkołami. Zmniejszenie poczucia frustracji dobrych nauczycieli pracujących w trudnych środowiskach oraz pozbawienie słabych nauczycieli argumentu, iż przyczyną niepowodzeń jest uczeń („Z kim ja muszę pracować!”). CELE WPROWADZENIA EWD 1. Zmniejszenie roli surowych wyników sprawdzianu lub egzaminów. 2. Diagnozowanie jakości nauczania w celu nieustannej pracy nad poprawą efektywności nauczania. 3. Zachęcanie szkół do konkurencji jakością nauczania, a nie poziomem uczniów przyjmowanych do szkoły (docenienie dobrych szkół ze słabymi uczniami). 4. Docenienie pracy nauczycieli w środowiskach o niekorzystnych cechach społeczno-ekonomicznych.

Cele wprowadzenia EWD JAK LICZYMY EWD W POLSKIM MODELU? 1. Zmniejszenie roli surowych wyników sprawdzianu lub egzaminów. 2. Diagnozowanie jakości nauczania w celu nieustannej pracy nad poprawą efektywności nauczania. 3. Zachęcanie szkół do konkurencji jakością nauczania, a nie poziomem uczniów przyjmowanych do szkoły (docenienie dobrych szkół ze słabymi uczniami). 4. Docenienie pracy nauczycieli w środowiskach o niekorzystnych cechach społeczno-ekonomicznych. 1. Na podstawie wyniku ucznia na sprawdzianie szacujemy za pomocą metody regresji wynik przewidywany na egzaminie gimnazjalnym. 2. Obliczamy różnicę punktów (tzw. resztę) między faktycznym wynikiem ucznia na egzaminie, a jego wynikiem przewidywanym. 3. Obliczamy średnią reszt, czyli EWD dla szkoły (gminy, powiatu, województwa)‏. 4. Szacujemy przedział ufności dla EWD.

Jak liczymy EWD w polskim modelu? KRZYWA REGRESJI (PRZEWIDYWANY WYNIK EGZAMINU GMP) 1. Na podstawie wyniku ucznia na sprawdzianie szacujemy za pomocą metody regresji wynik przewidywany na egzaminie gimnazjalnym. 2. Obliczamy różnicę punktów (tzw. resztę) między faktycznym wynikiem ucznia na egzaminie, a jego wynikiem przewidywanym. 3. Obliczamy średnią reszt, czyli EWD dla szkoły (gminy, powiatu, województwa)‏. 4. Szacujemy przedział ufności dla EWD.

Krzywa regresji (przewidywany wynik egzaminu GMP) JAK LICZYMY EWD W POLSKIM MODELU?

JAK LICZYMY EWD W POLSKIM MODELU? TABLICA KORELACYJNA WYNIKÓW „SUROWYCH” DLA GIMNAZJÓW (A-J) I WYNIKÓW SKORYGOWANYCH, CZYLI WYNIKÓW KOŃCOWYCH Z UWZGLĘDNIENIEM WYNIKÓW UCZNIÓW „NA WEJŚCIU” DO GIMNAZJUM JAK LICZYMY EWD W POLSKIM MODELU? „SZKOŁA WSPIERAJĄCA” dobra efektywność mimo niskiej pozycji w rankingach „SZKOŁA SUKCESU” wysoce efektywne szkoły potwierdzone dwoma miarami „SZKOŁA WYMAGAJACA POMOCY” szkoły „nieefektywne „SZKOŁA NIEWYKORZYSTANYCH MOZLIWOŚCI” szkoły, które „spoczęły na laurach”

Tablica korelacyjna wyników „surowych” dla gimnazjów (A-J) i wyników skorygowanych, czyli wyników końcowych z uwzględnieniem wyników uczniów „na wejściu” do gimnazjum KORELACJA POMIĘDZY WYNIKAMI EGZAMINU W SKALI STANDARDOWEJ DZIEWIĄTKI A WSKAŹNIKAMI EWD – INTERPRETACJA: Szkoły B, C – szkoły wspierające: Dobra efektywność mimo niskiej pozycji w rankingach. Szkoły E, F, H, I – szkoły sukcesu: Wysoce efektywne szkoły potwierdzone dwoma miarami. Szkoły A, J – szkoły wymagajace pomocy: Szkoły nieefektywne. Szkoły D, G – szkoły niewykorzystanych mozliwości: Szkoły, które „spoczęły na laurach”. „SZKOŁA WSPIERAJĄCA” dobra efektywność mimo niskiej pozycji w rankingach „SZKOŁA SUKCESU” wysoce efektywne szkoły potwierdzone dwoma miarami „SZKOŁA WYMAGAJACA POMOCY” szkoły „nieefektywne „SZKOŁA NIEWYKORZYSTANYCH MOZLIWOŚCI” szkoły, które „spoczęły na laurach”

INTERPRETACJA WSKAŹNIKA EWD Korelacja pomiędzy wynikami egzaminu w skali standardowej dziewiątki a wskaźnikami EWD – interpretacja: INTERPRETACJA WSKAŹNIKA EWD Szkoły B, C – szkoły wspierające: Dobra efektywność mimo niskiej pozycji w rankingach. Szkoły E, F, H, I – szkoły sukcesu: Wysoce efektywne szkoły potwierdzone dwoma miarami. Szkoły A, J – szkoły wymagajace pomocy: Szkoły nieefektywne. Szkoły D, G – szkoły niewykorzystanych mozliwości: Szkoły, które „spoczęły na laurach”. Szkoła z wysoką średnią z egzaminu gimnazjalnego może mieć zarówno dodatnią, jak i ujemną EWD, w zależności od tego, jak w danej szkole został wykorzystany potencjał uczniów.

Interpretacja wskaźnika EWD INTERPRETACJA WSKAŹNIKA EWD Szkoła z wysoką średnią z egzaminu gimnazjalnego może mieć zarówno dodatnią, jak i ujemną EWD, w zależności od tego, jak w danej szkole został wykorzystany potencjał uczniów. Szkoły, które mają wyraźnie dodatnią EWD, pracują ponadprzeciętnie. Szkoły, w których EWD jest wyraźnie ujemna, wymagają wsparcia – uczniowie o podobnych wynikach na sprawdzianie w innych szkołach zdołali uzyskać wyższe wyniki na egzaminie gimnazjalnym.

DLACZEGO WARTO POZNAĆ METODĘ EWD ? Wyraża podejście do oceny skuteczności nauczania w szkole, które nauczyciele powinni przyjąć oraz wykorzystać w projektowaniu własnych działań dydaktycznych. Inspiruje do określania przewidywanych osiągnięć uczniów danej klasy lub całej szkoły na podstawie wyników egzaminu gimnazjalnego. Za kilka lat może być narzędziem oceny efektywności nauczania także w szkołach ponadgimnazjalnych.

Dlaczego warto poznać metodę EWD ? Więcej informacji: Wyraża podejście do oceny skuteczności nauczania w szkole, które nauczyciele powinni przyjąć oraz wykorzystać w projektowaniu własnych działań dydaktycznych. Inspiruje do określania przewidywanych osiągnięć uczniów danej klasy lub całej szkoły na podstawie wyników egzaminu gimnazjalnego. Za kilka lat może być narzędziem oceny efektywności nauczania także w szkołach ponadgimnazjalnych. Więcej informacji: www.ewd.edu.pl www.ptde.org www.oke.krakow.pl Dziękuję za uwagę – Ilona Dziuba, dyrektor wielickiego gimnazjum