Ocena gotowości szkolnej pięciolatków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Diagnoza przedszkolna
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
KONFERENCJE POWIATOWE
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
O aktywności dorosłych i seniorów
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Diagnoza przedszkolna
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
PEDAGOG SZKOLNY.
Moje dziecko idzie do szkoły
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w przedszkolu
w praktyce pedagogicznej
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Małe dziecko w systemie edukacji
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Obserwacja wybranych uczniów
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Ocena gotowości szkolnej pięciolatków Materiały edukacyjne dla nauczycieli wychowania przedszkolnego www.ore.edu.pl Niniejszą prezentację proponujemy wykorzystać w pracy samokształceniowej nauczycieli, podczas zebrań Rad Pedagogicznych lub spotkań z rodzicami.

Plan prezentacji Diagnoza przedszkolna Społeczne cele diagnozy przedszkolnej Rozporządzenia MEN dotyczące diagnozy przedszkolnej Zadania nauczycieli wynikające z aktów prawnych 2. Obserwacyjna metoda dla nauczycieli przedszkoli Koncepcja gotowości szkolnej (edukacyjnej) Skala Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (SGE-5) Interpretacja wyników obserwacji z zastosowaniem SGE-5 3. Analiza gotowości dziecka do nauki w szkole Etapy analizy wyników Trafność diagnozy przedszkolnej Wspieranie dzieci w osiąganiu gotowości szkolnej Indywidualizacja pracy z dzieckiem Kształtowanie postawy uczenia się w ciągu całego życia

Społeczne cele diagnozy przedszkolnej Zwiększanie szans edukacyjnych dzieci: wyrównanie startu szkolnego dzieci, którym trudniej sprostać społecznym i instytucjonalnym oczekiwaniom; zapobieganie niepowodzeniom dzieci w nauce; podejmowanie wczesnych, racjonalnych i ekonomicznych działań wspierających ich rozwój; zapewnienie wszystkim dzieciom ważnych i pozytywnych doświadczeń edukacyjnych; budowanie u dzieci postaw sprzyjających kontynuowaniu edukacji w ciągu całego życia.

Znaczenie diagnozy dla wspierania rozwoju dziecka FUNKCJONOWANIE DZIECKA WSPIERANIE ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA SPOSTRZEŻENIA NAUCZYCIELA PLANOWANIE WSPIERANIE DZIAŁANIA NAUCZYCIELA WSPIERANIE ROZMOWA DZIAŁANIA RODZICA INF.

Korzyści wynikające z przeprowadzenia diagnozy przedszkolnej Indywidualizacja pracy z dzieckiem: rozpoznanie potrzeb i możliwości dziecka; zapewnienie zgodnych z potrzebami doświadczeń edukacyjnych i społecznych; indywidualizacja w doborze metod pracy; zaspokajanie ciekawości i budzenie zainteresowań, rozwijanie uzdolnień; dbałość o ciągłość w edukacji, możliwość nawiązania do tego, co dziecko już zna i rozumie; wzmacnianie poczucia własnej wartości czerpanego z aktywności i samodzielności; rozpoznanie umiejętności społecznych m.in. relacji w grupie, radzenia sobie z emocjami oraz trudnymi i nowymi sytuacjami.

Diagnoza przedszkolna – zadania nauczycieli w świetle rozporządzeń MEN wybór programu wychowania przedszkolnego, napisanie lub modyfikacja (program zawiera propozycję metody diagnozy i indywidualizacji pracy z dzieckiem); przeprowadzenie obserwacji (w październiku / listopadzie a po raz drugi w kwietniu), dokumentowanie obserwacji pedagogicznych; dokonanie analizy przygotowania dziecka do nauki w szkole; przekazanie informacji rodzicom, aby mogli dziecko wspierać; opracowanie planu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka; przekazanie wyników diagnozy specjalistom w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Obserwacja jako metoda poznawania dziecka Obserwacja pedagogiczna polega na świadomym, planowym i celowym rejestrowaniu zachowania człowieka, zjawisk i zdarzeń. umożliwia bezpośrednie poznanie zachowania się dzieci oraz ich wypowiedzi w naturalnych warunkach; pozwala na uzyskiwanie systematycznej informacji o dzieciach, ich rozwoju i postępach; jest bezpieczna i nieinwazyjna, można ją stosować wielokrotnie ułatwia określenie i zaplanowanie kierunków pracy wspierającej dzieci z uwzględnieniem kontekstu wystąpienia danego zachowania.

Proponowana koncepcja gotowości szkolnej Gotowość szkolna ma wielowymiarowy charakter, wyznaczony przez zadania rozwojowe (A. Brzezińska 1991, R. Stefańska-Klar 2000) i obszary aktywności dziecka w środowisku przedszkolnym; Gotowość do uczenia się jest wyrażana chęcią, zainteresowaniem, wytrwałością pomimo trudności i osiąganiem przez dziecko nieznacznych choćby postępów (E. Hurlock 1985); Gotowość szkolna to pojęcie związane z rozwojem dziecka, ale kryteria gotowości są pochodną systemu edukacji; zadań, programów, warunków, wymagań nauczyciela i oczekiwań rodziców (E. Gruszczyk-Kolczyńska 1994, B. Wilgocka-Okoń 2003)‏.

Kierunki obserwacji według arkusza Skali Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (SGE-5) Nauczyciel obserwuje, jak dziecko: poznaje środowisko i siebie, uczy się rozumieć świat; bawi się i uczy w grupie rówieśników, zdobywa doświadczenia społeczne; uczy się samodzielności w nowych i trudnych sytuacjach; wykonuje zadania, pracuje pod kierunkiem nauczyciela; przygotowuje się do nauki czytania, pisania, matematyki.

31 punktów opisuje zachowanie i umiejętności dzieci. Skala Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (SGE-5) obserwacyjna metoda dla nauczycieli Zadania rozwojowe u progu szkoły, obszary aktywności dziecka: poznawanie świata i siebie (6); zabawa i nauka w grupie rówieśników (5); samodzielność w trudnych sytuacjach (5); podejmowanie zadań i praca pod kierunkiem nauczyciela (3); przygotowanie do nauki czytania, pisania, matematyki(12). 31 punktów opisuje zachowanie i umiejętności dzieci. Nauczyciel szacuje występowanie zachowania lub umiejętności tak, raczej tak, raczej nie, nie. Podskale (SGE-5) rezultat statystycznej analizy wyników: Kompetencje Poznawcze (11); Aktywność (10); Sprawność Psychomotoryczna (5); Odporność Emocjonalna (5). Standardowe warunki, i procedura stosowania możliwe oszacowanie stopnia gotowości szkolnej dla każdej z czterech podskal.

Statystyczna interpretacja wyników obserwacji Statystyczna interpretacja wyników obserwacji. Stopnie gotowości edukacyjnej w podskalach SGE-5 Badania standaryzacyjne SGE-5 marzec 2009 r.: Próba 800 pięciolatków (ur. 2003), po 10 z grupy, 5 dziewcząt i 5 chłopców; 80 nauczycieli przedszkoli i oddziałów przedszkolnych z terenu całej Polski; 40 przygotowanych koordynatorów; Badania indywidualne – Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia, Kwestionariusz dla Rodziców Sześciolatków (A. Frydrychowicz). Rozkłady wyników w czterech podskalach lewoskośne. Dla każdej podskali określono 3 stopnie gotowości edukacyjnej: niski 10% najniższych wyników w badanej próbie; niewystarczający do 30% wyników w badanej próbie; dobry 70% dobrych i bardzo dobrych wyników w próbie.

Analiza gotowości dziecka do nauki w szkole Wskazanie zachowania, umiejętności, zainteresowań, które będą sprzyjać nauce w szkole oraz tych, które naukę w szkole utrudnią. Ustalenie, które umiejętności trzeba rozwinąć, usprawnić; 2. Odnoszenie wyników obserwacji do ogólniejszych kategorii: treści podstawy programowej; koncepcji teoretycznych np. zadań rozwojowych; kategorii empirycznych np. podskal SGE-5. 3. Próba wyjaśnienia zachowania dziecka poprzez wskazanie jego związku z dotychczasowymi doświadczeniami lub przez wskazanie, jaką funkcję pełni dane zachowanie w życiu dziecka.

Co sprzyja trafności diagnozy przedszkolnej? nastawienie na rozumienie dzieci, obserwowanie zachowań, zbieranie prac; rozmowy z rodzicami i opiekunami (dane o stanie zdrowia dziecka, sytuacji rodzinnej, uzdolnieniach); obserwowanie zachowań i umiejętności dziecka w codziennych sytuacjach, praktycznych, znanych dziecku; gromadzenie danych i ostrożne interpretowanie; świadomość różnic uwarunkowanych kulturowo i społecznie a także wynikających ze stanu zdrowia dzieci, płci i wieku liczonego w latach i miesiącach; przekazywanie rodzicom wyników obserwacji (dialog); i odpowiadanie na ich pytania dotyczące nauki w I klasie; postępowanie taktowne, dyskretne, cierpliwe i na miarę swoich umiejętności.

Jak przekazywać rodzicom wyniki obserwacji? zadbaj o dobry czas i miejsce na rozmowę; stwórz atmosferę zaufania i bezpieczeństwa; ustal cel spotkania; nazwij swoją pozytywną intencję, która motywuje Cię do udzielenia informacji; przypomnij pozytywne doświadczenia i osiągnięcia dziecka; opisz konkretne zachowanie, które powinno ulec zmianie; zdefiniuj zachowania pożądane.

Jak przekazywać rodzicom wyniki obserwacji? mów o zachowaniu dziecka, a nie o osobie; skup się na swoich spostrzeżeniach, a nie na wnioskach; dokonuj opisu, a nie oceniaj; dziel się pomysłami i informacjami, zamiast dawać dobre rady; skup się na korzyści, jaką chcesz przekazać odbiorcy, a nie na korzyści, jaką jest "wyrzucenie" jej z siebie; ogranicz się tylko do takiej liczby informacji, którą odbierająca osoba może spożytkować.

Diagnoza przedszkolna – o tym trzeba pamiętać! O wynikach nauki szkolnej decydują różne czynniki nie tylko poziom rozwoju umysłowego; Bez gotowości rozwojowej ćwiczenie nie daje poprawy albo daje tylko czasową. Ważne jest wspieranie aktywności i samodzielności dzieci; Gotowość szkolną trzeba odnosić do równowagi między wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka; Stopnie gotowości szkolnej w podskalach SGE-5 nie wyznaczają normy rozwojowej; Niski i niewystarczający stopień gotowości edukacyjnej oznacza ryzyko niepowodzeń w nauce; Wyniki uzyskane za pomocą metody obserwacyjnej nie mogą być jedyną podstawą podejmowania decyzji pedagogicznych.

Działania nauczyciela, które pomagają dzieciom w osiąganiu gotowości do nauki w szkole wspieranie aktywności i samodzielności dzieci – zachowanie równowagi między aktywnością dorosłych a aktywnością dzieci; stopniowe przechodzenie od aktywności do podejmowania zadań – poprzez celowe, zaplanowane zabawy; stopniowanie trudności zadań zapewnienie ciągłości w edukacji, możliwość nawiązania do tego, co dziecku jest już znane; elastyczne stosowanie reguł w zabawach z grupą dzieci o zróżnicowanych potrzebach; niestawianie dzieciom rygorystycznych wymagań, nieocenianie poprawności i nie karanie za brak oczekiwanych umiejętności.

Działania nauczyciela, które kształtują u dzieci postawę uczenia się w ciągu całego życia. zapewnienie dzieciom poczucia wartości, zadowolenia, radości i ufności we własne siły poprzez okazywanie dumy z ich osiągnięć; wspieranie rozwoju dzieci poprzez bogate, zróżnicowane środowisko wychowawcze – różnorodne materiały i sytuacje; rozwijanie umiejętności społecznych i wielokulturowych, wyrażania siebie, szacunku dla innych, umiejętności porozumiewania się; kształtowanie umiejętności językowych i komunikacyjnych, rozwijanie słownictwa, i zdolności ujmowania relacji przyczynowo-skutkowych.