Polityka spójności instrumentem wsparcia rozwoju regionów w perspektywie finansowej 2014-2020 Nałęczów, 11 września 2014 Marceli Niezgoda Podsekretarz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia Regionalnego Programu Operacyjnego - LUBUSKIE 2020
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Perspektywa finansowa :
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Programowanie perspektywy finansowej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Krajowe i regionalne programy operacyjnego na lata wsparcie rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich. Pani Agnieszka Dawydzik, Dyrektor.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Z czego wynika SMART SPECIALIZATION STRATEGY? 1 Strategia inteligentnej specjalizacji to krajowa lub regionalna strategia innowacji, polegająca na określeniu.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Polityka spójności instrumentem wsparcia rozwoju regionów w perspektywie finansowej Nałęczów, 11 września 2014 Marceli Niezgoda Podsekretarz Stanu MIiR

Dotychczasowy wpływ polityki spójności na rozwój regionów – wzrost Wpływ polityki spójności na wszystkie regiony w okresie jednoznacznie pozytywny; Około 20% średniorocznego wzrostu gospodarczego było efektem realizacji inwestycji współfinansowanych z funduszy unijnych; Zmniejszenie dystansu pomiędzy Polską a UE o 19 p.p., z czego ok. ¼ było efektem polityki spójności; Wykorzystanie funduszy unijnych pomogło wszystkim polskim regionom zbliżyć się do przeciętnego poziomu rozwoju UE-27; Polityka spójności jako przeciwwaga dla procesu pogłębiania międzyregionalnych rozpiętości w poziomie rozwoju – środki dostępne w ramach polityki spójności pozwalają częściowo powstrzymać proces różnicowania regionów. 2

Wpływ polityki spójności na wzrost PKB 3

Wpływ polityki spójności na konwergencję 4

Dotychczasowy wpływ polityki spójności na rozwój regionów – rynek pracy Wykorzystanie funduszy unijnych wpłynęło pozytywnie na wskaźnik zatrudnienia w przypadku wszystkich województw; Pozytywny efekt europejskiej polityki spójności widoczny jest w tworzeniu nowych miejsc pracy, poprawie kwalifikacji pracowników i ich lepszej adaptacji do zmieniających się warunków na rynku pracy; Ilość miejsc pracy powstałych w wyniku realizacji inwestycji współfinansowanych z budżetu UE szacuje się na ponad 800 tys.; Implementacja środków w ramach polityki spójności spowodowała, że w latach stopa bezrobocia w grupie osób w wieku była o ponad 3 p.p. niższa niż gdyby nie realizowano inwestycji współfinansowanych z funduszy unijnych; co oznacza spadek liczby bezrobotnych o co najmniej pół miliona. 5

Wpływ polityki spójności na zatrudnienie 6

Podsumowanie dotychczasowych efektów 7 Zwiększenie potencjału rozwojowego Polski oraz odporności gospodarki na zjawiska kryzysowe w gospodarce światowej i europejskiej; Znaczący wzrost poziomu rozwoju kraju i poszczególnych regionów; Istotny wzrost zdolności instytucjonalnej państwa, w szczególności w zakresie zarządzania rozwojem; Poprawa sytuacji na rynku pracy; Podniesienie poziomu konkurencyjności polskiej gospodarki; Budowa i przebudowa infrastruktury transportowej; Budowa i unowocześnienie infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, ochrony środowiska i energetycznej; Zmiany cywilizacyjne wynikające z poprawy warunków komunikowania się i szeroko definiowanego sieciowania.

8 PERSPEKTYWA FINANSOWA

Środki unijne dla Polski w ramach perspektywy

10 Obszary wsparcia środkami unijnymi

11 Regionalne Programy Operacyjne

12 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne - ZIT

13 Główne obszary priorytetowe (1) Konkurencyjna gospodarka Główny cel – wzrost konkurencyjności, stanowiącej klucz do rozwoju kraju; Określenie tzw. inteligentnych specjalizacji, stanowiących bazę, na podstawie której podejmowana będzie większość decyzji inwestycyjnych, zarówno w zakresie innowacyjności, przedsiębiorczości, rozwoju kompetencji kadr występujących na rynku pracy, jak i inwestycji twardych; Wspieranie szerszego wykorzystania technologii informacyjno- komunikacyjnych; Stabilne i przejrzyste otoczenie biznesu jako warunek niezbędny dla zwiększenia innowacyjności i konkurencyjności gospodarki.

14 Główne obszary priorytetowe (2) Nowoczesna infrastruktura Dalszy rozwój połączeń kolejowych i drogowych – dokończenie budowy nowoczesnej i kompletnej sieci transportowej – zwłaszcza dróg sieci TEN-T (poziom krajowy) oraz budowa dróg dołączających do niej inne obszary, takie jak miasta subregionalne i obszary o najniższej dostępności transportowej (poziom regionalny); Inwestycje z zakresu bezpieczeństwa energetycznego i efektywności energetycznej; Inwestycje związane z gospodarką wodno-kanalizacyjną oraz gospodarką odpadami.

15 Główne obszary priorytetowe (3) Poprawa jakości życia Poprawa dostępności do lokalnych rynków pracy; Działania związane z szeroko rozumianą rewitalizacją obejmującą sferę społeczną, gospodarczą, środowiskową oraz infrastrukturalną; Działania zwiększające możliwość nabywania nowych kompetencji, ułatwiające znalezienie zatrudnienia bądź rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej; Podnoszenie jakości edukacji, szkolnictwa wyższego oraz systemu kształcenia zawodowego; Zwiększenie aktywności społecznej i zawodowej osób dotkniętych i zagrożonych ubóstwem.

16 Zakres wsparcia realizacji celów rozwojowych kraju funduszami unijnymi (szczególnie ważnych dla regionów) wsparcie dla badań naukowych, rozwoju innowacji i nowych technologii (projekty dotyczące specjalizacji regionalnych opisanych w RSI), w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, projekty dotyczące cyfrowego rozwoju administracji samorządowej m.in. kompetencji cyfrowych, w przypadku gospodarki niskoemisyjnej projekty o charakterze regionalnym i lokalnym związane m.in. z efektywnością energetyczną, transportem publicznym, w zakresie zmian klimatu przedsięwzięcia związane np. z małą retencją oraz systemami ostrzegania i ratownictwa, w zakresie ochrony środowiska ważną rolę odgrywać będą inwestycje infrastrukturalne rozwiązujące problemy lokalne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej czy odpadów, ważnym elementem będą również działania dot. przeciwdziałanie degradacji środowiska, w tym działań na rzecz różnorodności biologicznej, w przypadku zrównoważonego transportu wspierane będą inwestycje dotyczące połączeń z siecią TEN, tym inwestycje na rzecz poprawy bezpieczeństwa i przepustowości ruchu, w zakresie wsparcia zatrudnienia, włączenia społecznego i edukacji, priorytetem będą przedsięwzięcia, które nie będą nosiły znamion działań systemowych, a ich odbiorcami pomocy będą osoby fizyczne.

17 Wyzwania dla regionów w perspektywie – finansowanie inwestycji Spowolnienie gospodarcze oraz ograniczone zasoby finansowe samorządów; Współfinansowanie projektów UE przez JST; Projekty w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

18 Przewidywany rozwój regionów i wpływ polityki spójności po 2014 r. (1) Zakładamy dalszy dynamiczny rozwój kraju w horyzoncie roku 2020; W 2012 roku PKB per capita w PPS wyniósł ok. 67% średniej unijnej, w roku 2020 przekroczy on granicę 80%; W horyzoncie 2020 roku próg 75% średniej UE przekroczy 6 województw: mazowieckie, dolnośląskie, śląskie, wielkopolskie, łódzkie i pomorskie, natomiast relatywnie niewiele zabraknie do przekroczenia progu województwu małopolskiemu; W okresie wpływ polityki spójności na rozwój kraju i regionów pozostanie pozytywny, jednak jego skala będzie znacznie mniejsza, co wynika głównie ze spadku skali interwencji w relacji do PKB; W dłuższym horyzoncie czasowym spodziewamy się, że interwencja finansowana ze źródeł wspólnotowych przełoży się najsilniej na rozwój Polski Wschodniej.

19 Przewidywany rozwój regionów i wpływ polityki spójności po 2014 r. (2) Wyniki ewaluacji ex ante perspektywy finansowej wskazują, że zaproponowana logika interwencji czyli zakres i sposób wydatkowania unijnych funduszy przełożą się na widoczne efekty społeczno-ekonomiczne; Dotyczy to zarówno interwencji ukierunkowanych na wzrost innowacyjności gospodarki i rozwój kapitału ludzkiego jak i przedsięwzięć infrastrukturalnych, mających istotne znaczenie makroekonomiczne i wpływ na przyspieszenie konwergencji Polski do średniej UE; Z pomocą funduszy unijnych osiągniemy m.in. 71% poziom zatrudnienia w 2020 r.; Alokację środków na poszczególne cele tematyczne oceniono jako adekwatną z punktu widzenia zdiagnozowanych potrzeb oraz oczekiwanych rezultatów interwencji; Należy pamiętać, że polityka spójności jest tylko jednym z elementów, które powinny pomóc wyzwolić endogeniczne potencjały regionów i dzięki temu umożliwić intensyfikację procesów rozwojowych.

Dziękuję za uwagę