Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 Wnioskowanie o płatność i rozliczanie projektów w ramach Działania 313, 322, 323 „Odnowa i rozwój.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Umowy o dofinansowanie projektów
Advertisements

WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Nowe możliwości finansowania inwestycji z PROW
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
WNIOSEK O PŁATNOŚĆ I ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU – „Odnowa wsi
Rozliczanie finansowe projektów w ramach działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego – przygotowanie wniosków o płatność,
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Czerwiec 2010 działanie Odnowa i rozwój wsi.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Rozliczenia Monitoring oraz Kwalifikowalność wydatków dla Działania 1.1 RPOWŚ Kielce r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 21 październik 2008 r. Umowa.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Procedury finansowe Toruń, grudzień 2005 r.. Wniosek o płatność podstawą ubiegania się o refundację poniesionych wydatków Wzór określony Rozporządzeniem.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
„Zasady poprawnego rozliczania projektów w ramach Programu Operacyjnego RYBY ” Pisz, r.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich PROBLEMY POJAWIAJĄCE SIĘ W PROCESIE PRZYZNAWANIA POMOCY W RAMACH DZIAŁANIA 413 WDRAŻANIE LOKALNYCH STRATEGII.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Opracował :© 2014 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2014/2015 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Dokumenty aplikacyjne do ubiegania się o pomoc na budowę lub modernizację dróg lokalnych w ramach PROW na lata Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji.
Opracował :© 2015 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2015/2016 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zasady rozliczania wniosków o płatność w ramach Działania,,Odnowa i rozwój wsi” oraz „Wdrażanie lokalnych.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Umowa o przyznaniu pomocy
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.2 Wsparcie inwestycji.
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.4 Wsparcie inwestycji.
Beneficjenci projektów finansowanych w ramach PO WER
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Wnioskowanie o płatność i rozliczanie projektów w ramach Działania 313, 322, 323 „Odnowa i rozwój wsi”

REGULACJE PRAWNE Rozporządzenie MRiRW z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego PROW na lata (Dz.U. Nr 38, poz. 220 oraz Nr 156, poz. 974) Umowa o przyznanie pomocy ( w szczególności § 3, 4, 5, 7, 8, 9 oraz 11)

INFORMACJE OGÓLNE Przed wypełnieniem formularza wniosku należy zapoznać się z Instrukcją wypełniania wniosku. Wniosek o płatność sporządza się na formularzu udostępnionym na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej.

SPOSÓB WYPEŁNIANIA WNIOSKU Wniosek może być wypełniony elektronicznie i wydrukowany lub wypełniony ręcznie pismem drukowanym. Dla każdego etapu realizacji należy złożyć osobny wniosek. Beneficjent wypełnia czytelnie tylko białe pola wniosku. Jeżeli dane pole nie dotyczy beneficjenta – w pole to należy wstawić kreskę, a w przypadku danych liczbowych należy wstawić „0,00” lub kreskę.

SPOSÓB WYPEŁNIANIA WNIOSKU Gdy niezbędne informacje nie mieszczą się w przewidzianych do tego rubrykach lub tabelach, dane należy umieścić na dodatkowych kartkach. Dodatkowe kartki należy podpisać, opatrzyć datą i dołączyć przy pomocy zszywacza do wniosku. Przy wypełnianiu elektronicznym można dodawać wiersze lub zawijać tekst w polach.

SPOSÓB WYPEŁNIANIA WNIOSKU Dane finansowe we wniosku oraz w zestawieniu rzeczowo – finansowym należy wpisać w złotych, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Wyjątek : kwotę pomocy należy wpisać w pełnych złotych tj. po odrzuceniu groszy.

SPOSÓB WYPEŁNIANIA WNIOSKU Przed złożeniem wniosku należy upewnić się, że: - został podpisany przez osoby reprezentujące Beneficjenta w wyznaczonym do tego miejscu, - wypełniono wszystkie wymagane pola wniosku, - nie wypełniono zaciemnionych pól wniosku, - załączono wszystkie wymagane dokumenty.

ZŁOŻENIE WNIOSKU Beneficjent składa wniosek o płatność: w wersji papierowej osobiście lub przez pełnomocnika lub osobę reprezentującą beneficjenta bezpośrednio w miejscu wskazanym przez Urząd Marszałkowski w terminie określonym w umowie o przyznanie pomocy wraz z wymaganymi załącznikami.

ZŁOŻENIE WNIOSKU Przebieg procesu składania wniosku o płatność: 1. przyjęcie i rejestracja wniosku o płatność przez pracownika UM 2. ostemplowanie oryginałów faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej 3. potwierdzenie złożenia wniosku o płatność (kopia pierwszej strony wniosku)

ROZPATRZENIE WNIOSKU O terminowości złożenia wniosku o płatność decyduje data jego złożenia w UM. Urząd Marszałkowski rozpatruje wniosek w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia otrzymania wniosku. Wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, lecz nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia jego złożenia.

ROZPATRZENIE WNIOSKU Jeżeli wniosek został wypełniony nieprawidłowo lub zawiera braki, Urząd Marszałkowski wzywa beneficjenta, w formie pisemnej do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli beneficjent pomimo wezwania, nie usunął nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, Urząd Marszałkowski ponownie wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia.

ROZPATRZENIE WNIOSKU W dniu wysłania pisma do beneficjenta o potrzebie dokonania poprawy/uzupełnień/wyjaśnień wniosku o płatność, Urząd Marszałkowski poinformuje beneficjenta o wezwaniu telefonicznie albo za pomocą faksu lub poczty mailowej.

ROZPATRZENIE WNIOSKU Jeżeli beneficjent, pomimo ponownego wezwania do usunięcia nieprawidłowości lub braków nie usunął ich w wyznaczonym terminie wówczas wniosek o płatność rozpatruje się w zakresie, w jakim został wypełniony oraz na podstawie dołączonych i poprawnie sporządzonych dokumentów.

ROZPATRZENIE WNIOSKU Uzupełnienia i wyjaśnienia do wniosku o płatność mogą być: przesłane przesyłką nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego lub złożone osobiście przez beneficjenta w Urzędzie Marszałkowskim.

ROZPATRZENIE WNIOSKU W przypadku przesłania uzupełnień do wniosku przesyłką nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego, o terminowości ich złożenia decyduje data stempla pocztowego. W przypadku złożenia uzupełnień osobiście – o terminowości decyduje data wpływu dokumentów do Urzędu Marszałkowskiego.

ROZPATRZENIE WNIOSKU W trakcie rozpatrywania wniosku Urząd Marszałkowski może wzywać beneficjenta, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

ROZPATRZENIE WNIOSKU Wszystkie załączone do wniosku o płatność dokumenty, sporządzone w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego. W przypadku, gdy podczas oceny wniosku Urząd stwierdzi, że cel operacji nie został osiągnięty lub nie zostanie osiągnięty – następuje odmowa wypłaty całości pomocy.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Część I Rodzaj płatności

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Należy zaznaczyć znakiem X jedno z dwóch możliwych pól: płatność pośrednia, jeżeli wniosek składany jest za etap, który nie jest etapem końcowym lub płatność ostateczna, w przypadku wniosków składanych w ramach operacji jednoetapowych i wniosków składanych w ramach ostatniego etapu realizacji operacji.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Część II Dane identyfikacyjne beneficjenta

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ W tej części wniosku wpisuje się dokładną nazwę beneficjenta, numer identyfikacyjny, numer NIP i REGON, dane adresowe beneficjenta oraz dane pełnomocnika i osoby uprawnionej do kontaktu.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ W polu „Nazwa Beneficjenta” beneficjent może przystawić czytelną pieczęć nagłówkową. W polu „Numer identyfikacyjny” należy wpisać numer nadany przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Dane adresowe beneficjenta wpisane w polu „Adres siedziby beneficjenta” powinny być zgodne z danymi zawartymi w umowie o przyznanie pomocy zawartej pomiędzy Samorządem Województwa a beneficjentem. Beneficjent powinien niezwłocznie poinformować Urząd Marszałkowski, jeżeli dane adresowe uległy zmianie.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Pole „Dane pełnomocnika beneficjenta” należy wypełnić w sytuacji, gdy w imieniu beneficjenta występuje pełnomocnik. W polu „Dane osoby uprawnionej do kontaktu”, należy wpisać dane osoby upoważnionej do kontaktów z Urzędem Marszałkowskim w sprawach dotyczących realizacji i rozliczenia operacji.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Część III Dane z umowy przyznania pomocy

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Tą część wniosku beneficjent uzupełnia w oparciu o dane zawarte w umowie o przyznanie pomocy, wpisując : tytuł operacji numer umowy datę zawarcia umowy kwotę pomocy przyznanej dla całej operacji kwotę pomocy przyznanej dla danego etapu.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Pola „Kwota pomocy z umowy przyznana dla całej operacji” oraz „Kwota pomocy z umowy przyznana dla danego etapu operacji” należy uzupełnić uwzględniając ewentualne zmiany kwoty pomocy, wynikające z zawartych aneksów.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Część IV Dane dotyczące wniosku o płatność

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ W tej części wniosku beneficjent wpisuje ramy czasowe realizacji operacji (daty) oraz dane dotyczące kosztów całkowitych, kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych, związanych z realizacją operacji. Dane dotyczące kosztów wpisuje się w oparciu o dokumentację finansową, składaną wraz z wnioskiem.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ W polu „Wniosek za okres” należy wpisać jako pierwszą datę złożenia wniosku o przyznanie pomocy („ data od”) i jako drugą – faktyczny dzień złożenia wniosku o płatność w Urzędzie Marszałkowskim lub ostatni dzień terminu złożenia wniosku o płatność przewidzianego w umowie dla danego etapu („data do”).

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Pola dotyczące kosztów całkowitych, kwalifikowalnych oraz niekwalifikowalnych należy wypełnić z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Wnioskowaną kwotę pomocy należy wpisać bez groszy.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Redukcja kwoty pomocy (pole 18) w przypadku, gdy wnioskowana przez Beneficjenta kwota pomocy będzie wyższa o więcej niż 3% od kwoty pomocy wyliczonej podczas weryfikacji WOP przez pracownika UM, zastosowana zostanie redukcja kwoty do refundacji.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Część V Wykaz faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej dokumentujących poniesione koszty

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ W tabeli „Wykaz faktur…” dane finansowe należy wpisać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. „Wykaz faktur …” uzupełnia się w oparciu o dokumenty finansowe dołączone do wniosku (faktury i dowody zapłaty). W kolumnie 7 należy podać, do której pozycji w zestawieniu rzeczowo-finansowym odnosi się dany dokument.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ W kolumnie 8 należy wpisać daty dokonania płatności, za przedstawione do refundacji dokumenty, na podstawie dołączonych do wniosku dowodów zapłaty. W kolumnie 9 należy wpisać kwoty brutto z faktur. W kolumnie 10 należy wpisać kwoty wydatków kwalifikowalnych, wynikających z przedstawionych faktur.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Część VI Zestawienie rzeczowo-finansowe

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Pozycje w „Zestawieniu…”, zawierające dane finansowe należy wpisać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. „Zestawienie…” uzupełnia się w oparciu o tabelę „Wykaz faktur…” a także zgodnie z danymi zawartymi w zestawieniu rzeczowo-finansowym, stanowiącym załącznik do umowy o przyznanie pomocy. W nagłówku należy wpisać numer etapu, w ramach którego składany jest wniosek.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ W „Zestawieniu…” należy ująć koszty całkowite oraz koszty kwalifikowalne w podziale na koszty inwestycyjne i koszty ogólne. Zakres zrealizowanych robót w ramach danego etapu należy przypisać do tych samych pozycji zestawienia, do których zostały one przypisane w zestawieniu rzeczowo-finansowym będącym załącznikiem do umowy. Pozycje zestawienia rozliczane w pozostałych etapach należy pozostawić niewypełnione.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Jeżeli wartości wpisane w poszczególnych pozycjach „Zestawienia…” różnią się od wartości wpisanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym, stanowiącym załącznik do umowy, wówczas należy wyliczyć odchylenia (kolumna 12). Odchylenia podaje się w procentach.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Część VII Załączniki do wniosku o płatność

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ 1. Faktury lub dokumenty o równoważnej wartości dowodowej. 2. Dowody zapłaty. 3. Decyzja ostateczna o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego. 4. Zawiadomienie właściwego organu o zakończeniu budowy. 5. Pozwolenie wodnoprawne.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ 6. Protokoły odbioru robót lub protokoły montażu lub rozruchu maszyn i urządzeń. 7. Kosztorys powykonawczy. 8. Zaświadczenie o numerze rachunku bankowego beneficjenta, na który mają być przekazane środki finansowe. 9. Umowy z dostawcami lub wykonawcami.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ 10. Uzasadnienie zmian dokonanych w poszczególnych pozycjach zestawienia rzeczowo-finansowego. 11. Interpretacja indywidualna w zakresie prawa podatkowego wydana przez upoważniony organ. 12. Sprawozdanie z realizacji operacji. 13. Operat szacunkowy zakupionego budynku. 14. Wycena wraz z opinią rzeczoznawcy określająca wartość rynkową zakupionego używanego sprzętu.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ 15. Dokumenty potwierdzające przyznanie dotacji/dofinansowania z Funduszu Kościelnego lub j.s.t. lub Programu Promesa MKiDN lub ze środków będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu i ministra właściwego do spraw turystyki. 16. Opis sposobu rozliczenia środków przekazanych przez FK lub j.s.t. lub z Programu Promesa MKiDN lub przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu i ministra właściwego do spraw turystyki.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ 17. Pełnomocnictwo. 18. Wydruk elektroniczny z dokumentacji księgowej lub kopia z książki ewidencji środków trwałych. 19. Umowa cesji wierzytelności. Inne załączniki: Beneficjent może załączyć inne załączniki, które mogą być niezbędne do oceny wniosku.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Część VIII Oświadczenia beneficjenta

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ Po zapoznaniu się z treścią oświadczeń należy wpisać miejscowość i datę oraz złożyć w wyznaczonym miejscu pieczęć imienną i podpis osoby reprezentującej beneficjenta lub pełnomocnika.

SPRAWOZDANIE Zalecenia ogólne Sprawozdanie powinno zostać wypełnione czytelnie, bez skreśleń i korekt w wersji papierowej i elektronicznej. Sprawozdanie składane jest wraz z wnioskiem o płatność ostateczną. Przed wypełnieniem sprawozdania należy zapoznać się z Instrukcją.

SPRAWOZDANIE I. INFORMACJE OGÓLNE pkt 1 Znak sprawy – nadany przez Urząd Marszałkowski. pkt 5 Numer i tytuł operacji – należy wpisać numer umowy oraz tytuł realizowanej operacji. pkt 5a Rodzaj operacji – należy zaznaczyć odpowiedni rodzaj, zgodnie z wnioskiem o przyznanie pomocy. pkt 6 Okres realizacji operacji – należy wpisać faktyczne daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji operacji, przy czym rozpoczęcie oznacza dzień podpisania umowy o przyznanie pomocy, a zakończenie – dzień złożenia wniosku o płatność ostateczną.

SPRAWOZDANIE pkt 7 Nazwa beneficjenta pomocy – należy podać nazwę zgodnie z umową. pkt 8 Numer identyfikacyjny– numer identyfikacyjny nadany wnioskodawcy. pkt 9 Siedziba i adres Beneficjenta – należy podać zgodnie z umową o przyznanie pomocy. pkt.10 – 12 – Osoba uprawniona do kontaktu – należy podać dane osoby, która przygotowała sprawozdanie lub innej osoby upoważnionej, która jest w stanie udzielić informacji na temat sprawozdania.

SPRAWOZDANIE II. INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZEBIEGU REALIZACJI OPERACJI ORAZ REALIZACJI PLANU RZECZOWEGO 1. Opis realizacji operacji - należy opisać w kilku zdaniach główne etapy przebiegu realizacji operacji, zgodnie z harmonogramem przyjętym w umowie (uwzględniając aneksy) - dane dla operacji jednoetapowych należy podać tylko w wierszu „Etap końcowy realizacji operacji” - dla operacji dwuetapowych należy dokonać rozbicia na oba etapy realizacji.

SPRAWOZDANIE 2. Efekty rzeczowe realizacji operacji -należy odnieść się do wszystkich efektów rzeczowych wymienionych w tabeli w kolumnie „Osiągnięta wartość”; jeżeli w ramach operacji nie realizowano inwestycji w zakresie którejkolwiek z pozycji zawartych w tabeli należy wpisać skrót „n.d.” (nie dotyczy) -w tabeli należy podać wszystkie efekty rzeczowe realizacji operacji niezależnie od tego do jakiej kategorii została zakwalifikowana operacja w pkt 5a

SPRAWOZDANIE -jeżeli w wyniku realizacji operacji powstaje więcej efektów rzeczowych niż ujęte wyłącznie w jednej pozycji tabeli należy do każdej z pozycji efektów rzeczowych przypisać proporcjonalną wartość kosztów całkowitych oraz wartość środków refundowanych w ramach EFRROW.

SPRAWOZDANIE -w kolumnie Wydatki całkowite należy wykazać wartość wszystkich kosztów poniesionych w związku z realizacją operacji przypisaną proporcjonalnie do danego efektu rzeczowego -w kolumnie Wartość dofinansowania ze środków EFRROW należy wykazać wartość uzyskanej refundacji w części pochodzącej ze środków UE, proporcjonalnie odpowiadającej danemu efektowi rzeczowemu.

SPRAWOZDANIE 3. Ludność zamieszkująca obszary wiejskie korzystająca z dostępu do elementów infrastruktury będących efektem realizacji operacji -należy wypełnić tabelę w oparciu o liczbę mieszkańców (miejscowości lub gminy), którzy potencjalnie mogą korzystać z efektów operacji -dla większości operacji to wszyscy mieszkańcy obszaru -dla operacji kompleksowych (gdzie wypełniamy więcej niż 1 wiersz tabeli) liczbę ludności wprowadzamy dwukrotnie w dwóch stosownych wierszach - liczby te nie podlegają sumowaniu, w wierszu „Łącznie” wprowadzamy po raz kolejny tę samą wartość

SPRAWOZDANIE III. INFORMACJA O NAPOTKANYCH PROBLEMACH ORAZ PRZEPROWADZONYCH U BENEFICJENTA KONTROLACH 1. Opis najczęściej napotykanych problemów powstałych podczas realizacji operacji wraz z informacją o podjętych działaniach mających na celu ich usunięcie.

SPRAWOZDANIE Należy opisać problemy powstałe podczas realizacji operacji (o ile się pojawiły) wraz z informacją o podjętych działaniach naprawczych. W szczególności należy uwzględnić te zmiany, które zaistniały w stosunku do oryginalnego zakresu operacji. Jeżeli zostały zawarte aneksy do umowy, to należy podać datę zawarcia i numer każdego aneksu. Należy również podać te zmiany, które nie wymagały zawarcia aneksu do umowy.

SPRAWOZDANIE Problemy podzielono na dwa rodzaje: problemy z przyczyn wewnętrznych (wynikające ze sposobu realizacji operacji) problemy zewnętrzne ( na które beneficjent nie miał żadnego wpływu). Jeżeli nie wystąpiły żadne problemy należy wpisać: „Brak” lub „Brak problemów” lub „Brak problemów tego typu”.

SPRAWOZDANIE 2. Przeprowadzone kontrole Należy podać informacje o kontrolach przeprowadzonych w trakcie realizacji operacji (kontrole podejmowane przez podmiot wdrażający lub inną uprawnioną jednostkę). 3. Wnioski/obserwacje beneficjenta dotyczące funkcjonującego systemu kontroli ( uwzględniając ilość i zakres kontroli, przygotowanie instytucji kontrolujących oraz proponowane zmiany w tym zakresie. IV. OŚWIADCZENIE BENEFICJENTA

Dziękuję za uwagę Dane kontaktowe: Wydział Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Biuro autoryzacji wniosku o płatność Anna Kyc tel