Ewaluacja 2013/2014 "Wpływ umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem na wyniki sprawdzianów wewnętrznych i zewnętrznych w SP 46 w Częstochowie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Advertisements

NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 IM. JANINY MAJKOWSKIEJ W SIERADZU NA LATA KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Praca metodą projektu edukacyjnego
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Raport ewaluacji wewnętrznej EFEKTY DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ ORAZ INNEJ DZIAŁALNOŚCI STATUTOWEJ SZKOŁY UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Ewaluacja 2013/2014 "Wpływ umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem na wyniki sprawdzianów wewnętrznych i zewnętrznych w SP 46 w Częstochowie.

„e-valesco” – móc, zdołać, wzmocnić się, nabrać siły, spotężnieć, być zdolnym, potrafić znaczy wzmocnić”

Czym jest EWALUACJA ? Ewaluacja w szkole to systematyczne gromadzenie, porządkowanie i ocena danych dotyczących dokumentów, działań i osób. Ewaluację przeprowadzamy według ustalonych kryteriów w celu podjęcia decyzji dotyczących przyszłych działań.

Należy pamiętać o tym, że celem ewaluacji wewnętrznej szkoły nie może być tylko kontrola efektów końcowych. Ewaluacja ta służy głównie optymalizacji i ciągłemu rozwojowi pracy pedagogicznej. Początkiem tej drogi musi być refleksja i podsumowanie własnej pracy, co w rezultacie pozwala na dokonanie zmian i zaplanowanie dalszych działań.

Ewaluacja wewnętrzna w aspekcie prawnym jest jednym z zadań postawionych przed dyrektorem i zespołem nauczycielskim. Przeprowadza ją dyrektor i powinien wykorzystać jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły. Przeprowadzana jest w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.

Ponad to: Ewaluacja może dostarczyć pracujących w szkole ludziom wiedzy, jak działać, aby się rozwijać- zarówno indywidualnie, jak i w zespole Ewaluacja może pomagać w zapobieganiu sytuacjom problemowym bądź zapewniać szybkie i trwałe rozwiązywanie problemów, które już się pojawiły

Badania ankietowa - odpowiedzi na pytania, Wywiad - Rodzaj uporządkowanej rozmowy, Obserwacja - obserwacja zastanej sytuacji, Analiza dokumentacji - przegląd istniejących dokumentów i danych

Dlaczego temat takiej ewaluacji? Wpływ umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem na wyniki sprawdzianów wewnętrznych i zewnętrznych w SP 46

Podstawowym warunkiem skuteczności procesu dydaktyczno-wychowawczego jest określony poziom umiejętności czytania ze zrozumieniem. Sprawne opanowanie tej umiejętności ułatwia pokonywanie trudności w procesach przyswajania, pogłębiania i utrwalania wiedzy, gdyż umożliwia samodzielne zdobywanie wszelkich informacji. Czytanie ze zrozumieniem jest furtką, która otwiera ogromne możliwości kształcenia się, rozwijania własnej osobowości, nadążania za narastającą wiedzą. Nauczyć dziecko czytać - to otworzyć przed nim drogę rozwoju umysłowego.

Wszyscy nauczyciele w szkole są nauczycielami czytania! Kształtowanie umiejętności pracy z tekstem jest procesem długotrwałym i występuje na lekcjach wszystkich przedmiotów nauczania, na różnych szczeblach nauki szkolne Współczesny człowiek musi być przygotowany do wieloaspektowego funkcjonowania w świecie i dlatego najważniejszym zadaniem szkoły staje się wdrożenie ucznia do odczytywania wielości przekazów komunikacyjnych, a co za tym idzie, szkoła musi wyposażyć go w umiejętność czytania ze zrozumieniem. Ważna jest kontrola postępów uczniów w czytaniu ze zrozumieniem. Ma być ona bieżąca i okresowa Czytanie jest czynnością osobistą, zależną jedynie od indywidualnych potrzeb, zainteresowań i woli człowieka.

Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Rozpoznanie przyczyn w trudności czytania tekstów Jak umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem wpływa na pracę uczniów na poszczególnych przedmiotach i etapach edukacyjnych? Umiejętność korzystania ze źródeł informacji Posiadanie umiejętności samodzielnego czytania

Określenie odbiorców ewaluacji Wszyscy uczniowie klas I-VI Rodzice Wychowawcy Wszyscy nauczyciele

Osoba przeprowadzająca ewaluację gromadzi informację o wartości działań poddanych ewaluacji Nie jest sędzią , złośliwą koleżanką, kolegą oceniającym czy jest dobrze czy jest źle – jest w takiej samej sytuacji , a nawet trudniejszej Nie doradza co zrobić aby było dobrze – może jak wszyscy w zespole proponować rozwiązania do dyskusji

Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) Jaki udział biorą rodzice, od pierwszych lat życia dziecka w procesie nauki czytania ze zrozumieniem? Czy rodzice są świadomi jak ważny jest to proces w życiu dziecka? Czy uczniowie chętnie biorą udział w działaniach biblioteki szkolnej? Czy biblioteka stwarza przyjazny klimat dla ucznia i zaspokaja jego potrzeby?

Dobór metod badawczych Szeroka pedagogizacja rodziców przez nauczycieli, pedagoga, nauczyciela biblioteki oraz osoby z zewnątrz Prezentacje multimedialne, gazetki, ulotki, ankiety, analizy wpisów do dziennika, sprawdzianów wewnętrznych i zewnętrznych obserwacje poczynań w w/w zakresie przez dyrektora i członków zespołu Multimedia typu kasety z muzyką, książki na nośnikach CD

( oceny w zeszycie za czytanie tekstu) Określenie ram czasowych ewaluacji Cały czas monitorowanie czytania uczniów przez nauczyciela języka polskiego i nauczyciela biblioteki ( oceny w zeszycie za czytanie tekstu) Wrzesień – opracowanie koncepcji ewaluacji Październik – analiza dokumentacji szkolnej, rozmowa z pedagogiem, nauczycielami nad problemem, wstępna ankieta wśród uczniów, wywiad z uczniami Listopad – zapoznanie członków rady z tematem ewaluacji, założeniami, jej przebiegiem, opiniami zainteresowanych -ankieta wśród rodziców - włączenie czynne rodziców w pracę z dziećmi -Spotkanie z pracownikiem poradni ukierunkowujące rodziców Grudzień – proces ewaluacji w toku Styczeń – Pierwsze wnioski z przebiegu ewaluacji - co nam się udało, a co należy poprawić? - ankieta wśród uczniów i test czytania ze zrozumieniem oraz przedstawienie wyników rodzicom Luty, marzec, kwiecień - proces ewaluacji w toku, dalsza pedagogizacja rodziców i podczas konsultacji, nadzór pedagogiczny Maj – ponowna ankieta wśród rodziców i uczniów Czerwiec – podsumowanie ewaluacji, wprowadzenie zmian podyktowanych wynikami badań i raportem Zalecenia na następny rok szkolny i dalsze monitorowanie problemu przez dyrektora i nauczyciela polskiego i biblioteki

W jaki sposób następuje rozpoznawanie trudności w tym zakresie? Fragment wywiadu z pedagogiem szkoły W jaki sposób następuje rozpoznawanie trudności w tym zakresie? Trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności rozpoznają nauczyciele uczący danego przedmiotu oraz pedagog. Doprecyzowaniu tych trudności, ich przyczyn służą diagnozy P.P.-P., z których wychowawcy, nauczyciele korzystają, jeżeli rodzice wyrażą zgodę na pomoc Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej. Pytanie 4. Czy Pani zdaniem oferta zajęć mających na celu rozwiązanie chociaż po części problemu jest w szkole wystarczająca? Powiem tak, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla uczniów kl. 0-III, prowadzę ja w ramach godzin pedagoga i KN dla uczniów z opiniami z P.P-P, na większości z tych opinii są ujęte wskazania do pracy ucznia również w domu bez współpracy z domem rodzinnym efektów nie ma. Są również zajęcia wyrównawcze dla uczniów starszych, ale w tym temacie mogą wypowiedzieć się nauczyciele prowadzący te zajęcia. Z mojego doświadczenia wynika, że terapia pedagogiczna przynosi najlepsze efekty w kl.0- III, a w późniejszym etapie nauczania lepsze efekty dają zajęcia wyrównawcze.

Opinii z PPP mamy 13 ,każda wskazuje na usprawnianie funkcji poznawczych, a co za tym idzie nad czytaniem. Ale pamiętajmy mamy jeszcze dzieci niezdiagnozowane w PPP, ale są zdiagnozowane przez nas i tu też należy i trzeba pracować.

Z analizy dzienników zajęć wyrównawczych , dodatkowych oraz z dotychczasowych obserwacji Zespół matematyczno-przyrodniczy –zajęcia wyrównawcze z przyrody- nauka rozumienia czytanych tekstów, obliczenia ze skalą, odczytywanie tabel, kierunków , inne formy pracy-9 uczniów systematycznie, zajęcia w świetlicy szkolnej- również często praca z tekstem, czytaniem oraz czytaniem ze zrozumieniem - „ Radzę sobie coraz lepiej” założenia zgodne z programem naprawczym (5 ucz. z V na zmianę z 8 ucz. IV na bieżąco) Kl . VI systematycznie cała klasa czytanie ze zrozumieniem testy od 2003 – 2013 czytamy i robimy wspólnie co czwartek z wykorzystaniem multimediów. Na lekcjach wdrażam głośne czytanie zadań, wierszy i ciekawostek matematycznych. Na informatyce wszystkie wiadomości z nettu muszą być przez ucznia przeczytane a dopiero potem Kopiuj/wklej Na wychowaniu fizycznym nauczyciel poprawia samopoczucie i siłę walki naszych dzieci, tłumacząc dzieciom zasady gier zespołowych zmusza do podejmowania szybkich i trafnych decyzji. Wprowadza zestaw ćwiczeń wspomagających rozwój nie tylko fizyczny, ale również ma to wpływ na pracę całego organizmu

Zespół nauczania zintegrowaqnego W miesiącu październiku przeprowadzono analizę dokumentów szkolnych dzienników lekcyjnych klas I-III oraz dzienników zajęć pozalekcyjnych związanych z czytaniem. W klasach młodszych czytanie, czytanie ze zrozumieniem, słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu, odsłuchiwanie płyt z nagraniami lektur i innych tekstów, odpowiadanie na pytania do wysłuchanego lub przeczytanego tekstu występuje codziennie i na bieżąco. W edukacji matematycznej dominują zadania z treścią, które zmuszają do czytania i zrozumienia przeczytanego tekstu. Uczniowie również na bieżąco są oceniani za czytanie. -Zajęcia„Małego czytelnika”. Na zajęcia uczęszcza 10 uczniów, czyli cała klasa II. Głównym celem zajęć jest zapoznanie małych czytelników literaturą dziecięcą. Uczniowie ćwiczą opowiadanie tekstów, układają historyjki, prezentują swoje ulubione książki oraz w ramach zajęć odbywają się próby do przedstawień. Od bieżącego tygodnia uczestnicy „Małego czytelnika” będą odwiedzać oddział przedszkolny i prezentować utwory literackie. Zajęcia te będą odbywały się cyklicznie.

Drugie zajęcia to „Orzełki” prowadzone przez wychowawcę klasy trzeciej. Na zajęcia zapisanych jest 4 uczniów, jednak co tydzień przychodzą chętni uczniowie, którzy w nich uczestniczą. Zajęcia mają za zadanie wyrównać szanse słabszym uczniom w osiągnięciu sukcesu szkolnego i zminimalizować stres związany z uzyskiwaniem słabszych ocen. Na zajęciach ćwiczymy między innymi: pamięć, poprawiamy jakość czytania, uczymy korzystania z informacji, opowiadanie oraz czytanie ze zrozumieniem. W ramach tych zajęć w II semestrze uczniowie będą się przygotowywać do sprawdzianu OBUT.

propagowanie czytelnictwa wśród uczniów, pracowników i rodziców Duża rola nauczyciela biblioteki szkolnej, jej działalność statutowa to między innymi § 29. W szkole istnieje biblioteka służąca realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli, popularyzacji wiedzy pedagogicznej wśród rodziców. 29.3. Do głównych zadań nauczyciela bibliotekarza należy: w ramach obowiązkowych godzin pracy – 15 godz. w wymiarze tygodniowym – prowadzenie przysposobienia czytelniczo-medialnego, dla klasy pierwszej 1 godz., dla pozostałych klas po 2 godz. w wymiarze rocznym, propagowanie czytelnictwa wśród uczniów, pracowników i rodziców

organizowanie różnorodnych konkursów oraz opieka nad tablicą tematyczną, Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

Przykładowe pytania z ankiety klas IV,V,VI Jaką formę czytania preferujesz? Najchętniej czytasz

Czytasz? Jak oceniasz swoje czytanie?

JAK CZĘSTO MASZ ZADAWANĄ NAUKĘ CZYTANIA DO DOMU? CZY JESTEŚ NA BIEŻĄCO OCENIANY ZA CZYTANIE ?

Czy czytanie ze zrozumieniem w dalszym życiu według ciebie jest :

Wnioski z ewaluacji . Przeprowadzone badania wykazały, iż umiejętności uczniów w zakresie pracy z tekstem pozostawiają wiele do życzenia. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać w uwarunkowaniach zewnętrznych i wewnętrznych.

Do czynników zewnętrznych zaliczono: - brak nawyków czytania wyniesionych z domu. - nadmierne zaufanie do elektronicznych środków przekazu - negatywny wpływ gier komputerowych na percepcję uczniów. - przekonanie o anachronicznym charakterze książki, jako źródła informacji. - traktowanie obrazu jako głównego nośnika informacji

Do czynników wewnętrznych zaliczono: - atrakcyjność listy lektur szkolnych. - formę zajęć dydaktycznych na każdym etapie kształcenia. - ofertę zajęć pozalekcyjnych. - atrakcyjność konkursów związanych z czytelnictwem. - ofertę biblioteki szkolnej.

W nadchodzącym roku szkolnym 2014/2015 należy zwiększyć działania zmierzające do podniesienia kultury pracy z tekstem, ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania umiejętności rozumienia treści.

Propozycja wdrożenia następujących działań w roku szkolnym 2014/2015: - uświadamianie Rodzicom konieczności kształcenia nawyków czytelniczych wśród dzieci. weryfikację listy lektur szkolnych. uatrakcyjnienie propozycji biblioteki szkolnej. pełne wykorzystanie biblioteki multimedialnej organizację konkursów literackich i recytatorskich wskazywanie na pozyskiwanie informacji dot. wszystkich przedmiotów. doskonalenie metod korzystania z elektronicznych źródeł informacji.

Świat należy do entuzjastów, którzy potrafią zachować zimną krew Julian Tuwim Życzymy Nam entuzjazmu, optymizmu by nie myśleć o działaniu, które się nie udało zrealizować, zamiast tego czerpać radość z naszych małych osiągnięć. Zespół dziękuje za cierpliwość !!!