 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Współpraca szkoły z rodzicami
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Opracował J. Stryjkowski
Uniwersytety Trzeciego Wieku
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Szkoła Współpracy.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
III MAŁOPOLSKIE FORUM PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH IWONA JANEK GIMNAZJUM NR IM. B.GŁOWACKIEGO.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr 1 w Szczyrku.
BADANIE BYŁO CAŁKOWICIE ANONIMOWE. POSŁUŻYŁO NAM DO USTALENIA OCZEKIWANIA RODZICÓW NASZYCH UCZNIÓW W ODNIESIENIU DO NAJWAŻNIEJSZYCH KIERUNKÓW DZIAŁAŃ PLANOWANYCH.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Zespole Szkół w roku szkolnym 2013/2014 Przedmiot ewaluacji obszar III Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Czy Pana/Pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu szkoły?
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Przykłady dobrych praktyk
Szkoła Promująca Zdrowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została udzielona odpowiedź. W niektórych pytaniach można było zaznaczyć więcej niż jedna odpowiedź. Wynika z tego, że nie zawsze 100% równa się 93.

 Inne uwagi i propozycje dotyczące współpracy ze szkołą. (2 wypowiedzi)  poszerzenie wymiaru współpracy  brak informacji o formach i rodzajach współpracy akceptowanej przez szkołę

 Czy Pan/Pani rozpoznaje potrzeby rodziców w zakresie współpracy z rodzicami?  Zdecydowanie tak – 2  Raczej tak – 9

 Jeśli tak, to w jaki sposób uzyskuje Pan/Pani informacje na temat tych potrzeb? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)  Przeprowadzenie ankiet dla rodziców – 6  Indywidualne rozmowy z rodzicami – 11  Wykorzystanie informacji uzyskanych pośrednio od dzieci – 8

 Czy Pan/Pani opracowuje indywidualny plan współpracy z rodzicami?  Tak – 6  Nie – 3  Brak odpowiedzi – 2

 Jeśli tak, to które zdiagnozowane potrzeby rodziców uwzględnia Pan/Pani w tym planie?  Wszystkie zdiagnozowane – 3  Te, które uważam za możliwe do realizacji – 6

 Jakie inne czynniki bierze Pan/Pani pod uwagę przy opracowywaniu planu współpracy z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)  Kalendarz imprez szkolnych – 5  Aktualne problemy dydaktyczne i wychowawcze – 8  Zadania na rzecz integracji szkoły ze środowiskiem lokalnym – 5  Możliwości rodziców – 1  Brak odpowiedzi – 3

 Jakie formy współpracy proponuje Pan/Pani rodzicom? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)  Spotkania ogólne – 10  Spotkania indywidualne – 11  Konsultacje indywidualne w ustalone dni tygodnia – 7  Spotkania okolicznościowe – 10  Rozmowy telefoniczne – 1

 Czy planuje Pan/Pani przebieg spotkania ogólnego z rodzicami?  Zdecydowanie tak – 9  Raczej tak – 2

 Jakie tematy poruszane są podczas Pana/Pani spotkań z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)  Sprawy organizacyjne – 10  Informacje o osiągnięciach nauce i zachowaniu uczniów – 11  Informacje o funkcjonowaniu klasy – 11

 Jak często organizuje Pan/Pani spotkania indywidualne z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)  W miarę potrzeb na wniosek rodzica – 11  W miarę potrzeb na wniosek nauczyciela – 8

 Co jest tematem indywidualnych spotkań z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedna odpowiedź)  Przekazanie informacji o problemach w nauce - 11  Przekazanie informacji o problemach z zachowaniem dziecka – 11  Ustalenie kolejnego terminu spotkania, wskazanie gdzie mogą uzyskać pomoc w danej sprawie, zaproszenie na lekcję – 1

 Czy planuje Pan/Pani przebieg takiego spotkania?  Zdecydowanie tak – 4  Raczej tak – 6  Raczej nie – 1

 Jak przebiega indywidualne spotkanie Pani/Pana z rodzicami? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź)  Przekazuję informację – 6  Rozmawiam z rodzicem i ewentualnie opracowujemy plan oddziaływania – 10

 Jak ocenia Pani/Pan zaangażowanie rodziców w pracę szkoły?  Bardzo dobrze – 7  Raczej dobrze – 2  Bardzo źle – 2

 W jaki formy współpracy rodzice się angażują?

 Jak Pan/Pani ocenia swoją współpracę z rodzicami?  Bardzo dobrze – 1  Raczej dobrze – 10

Wnioski trzeba sformułować skrótowo

 Analiza ankiety z dyrektorem i wicedyrektor szkoły, pedagogiem  Podobnie jak wychowawcy współpraca rodziców ze szkołą i zadowolenie z niej określone zostało jako raczej dobre. Spotkania wynikają z wniosków rodziców lub nauczycieli, wychowawców i dotyczą spraw wychowawczych i dydaktycznych oraz socjalnych, rodzinnych (pedagog).  W przeciwieństwie do części nauczycieli dyrekcja szkoły jak i pedagog stara się udzielić pomocy we wszystkich sprawach, w których rodzice się do niej zwracają, np. poprzez organizowanie pomocy materialnej, pomoc psychologiczną, kontakt z innymi instytucjami.  Efektem współpracy z rodzicami jest integracja szkoły z rodzicami, rozwiązywanie problemów wychowawczych i pozyskanie środków finansowych.  Ostatni aspekt został również wskazany jako najsłabszy element współpracy rodziców ze szkołą. 

 Obszar 3 Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym  Wymaganie 3.4 – Rodzice są partnerami szkoły

 Szkoła pozyskuje opinie rodziców na temat swojej pracy.   Informacje pozyskiwane są za pośrednictwem ankiet, indywidualnych rozmów z rodzicami, zebrań z rodzicami i za pośrednictwem uczniów. W zależności od zagadnienia informacje pozyskiwane są na bieżąco lub co jakiś czas. (ewaluacja programu Gimnazjum mojego dziecka – 2009r.; programu profilaktycznego – 2010r.; programu wychowawczego – 2011r.)  Zebrania z rodzicami lub konsultacje indywidualne odbywają się z częstotliwością co około 2 miesiące.  Dominującym tematem opinii są sprawy dydaktyczne i wychowawcze. Aspekt imprez szkolnych, integracji ze środowiskiem lokalnym, pozyskiwania finansów jest pomijany.  Nie ma koordynatora organizującego pozyskiwanie opinii, nie ma planu pozyskiwania opinii.  Z ankiet przeprowadzonych wśród rodziców wynika, że informacje, opinie pozyskiwane są na zebraniach ogólnych lub w czasie spotkań indywidualnych, w których w 58% reprezentantem szkoly jest wychowawca ucznia. Bierzące problemy w zachowaniu lub wyniki w nauce to dominujący temat zebrań z rodzicami (68% badanych) i konsultacji indywidualnych (58%). Porady dotyczące rozwiązania tych problemów, problemy zgłaszane przez dzieci i informacje dotyczące ogólnego funkcjonowania szkoły zgłosiło jako temat rozmów po 20% ankietowanych.  90% uważa, ze rodzice powinni mieć wpływ na życie szkoły ale aż 40% badanych jednocześnie stwierdziło, ze rzadko lub bardzo rzadko jest pytana o możliwość współpracy ze szkołą.

 Szkoła wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej działalności.   W systemowy sposób opinie pozyskiwane są przy okazji ewaluacji programów realizowanych w szkole i służą jako narzędzie do ewaluacji tych programów. Pozostałe opinie dotyczące dydaktyki lub procesu wychowawczego są rozstrzygane na poziomie rodzic – nauczyciel ewentualnie rodzic dyrektor, pedagog.  Z punktu widzenia rodziców informacje pozyskiwane są w czasie zebrań ogólnych lub konsultacji indywidualnych, gdzie dominuje temat zachowania i wyników w nauce. 58% wskazało wychowawcę jako tą osobę, z którą najczęściej kontaktuje się, 10% dyrektora i 7% pedagoga. Zatem od postawy i zachowania 1/3 grona zalezy to co będzie rodzic wiedział o szkole, jak ja będzie postrzegał Od tych osób również zależy, jaki będzie przepływ informacji zgłaszanych przez rodziców „wewnątrz szkoły”.

 Szkoła wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci.   Jeżeli przyjmiemy założenie, że wspieranie rodziców musi opierać się na rozpoznaniu potrzeb i opracowaniu indywidualnego programu współpracy z rodzicami, czyli dostosowania form i metod do konkretnej osoby i sytuacji to z ankiet wynika: wszyscy potrafią rozpoznać i zdiagnozować potrzeby, ale tylko połowa wychowawców opracowuje indywidualny plan współpracy i połowa arbitralnie dokonuje oceny czy dane problemy są możliwe do rozwiązania czy nie. Dyrekcja szkoły, pedagog i trzech wychowawców starają się uwzględnić wszystkie zgłaszane potrzeby. Powyższe zdanie jest również odpowiedzią na pytanie kto w pełnym zakresie wspiera rodziców.  Dokumentacja wskazująca na wspieranie rodziców – teczka wychowawcy, programy wychowawcze, dokumentacja pedagoga.  Monitoring działań prowadzony jest w cząstkowych elementach. Brak całościowego spojrzenia.  Sposób prowadzenia zebrań ogólnych dobrze lub bardzo dobrze oceniło 90% badanych rodziców, ale tylko 20% wskazało na porady dotyczące rozwiązywania problemów wychowawczych i edukacyjnych rodziców jako temat zebrania. Generalnie rodzice dowiadują się jak zachowuje się i jak uczy ich dziecko.

 Wnioski:   Opracowanie planu współpracy z rodzicami  Stworzenie funkcji koordynatora sprawującego nadzór nad realizacją planu  Egzekwowanie realizacji zadań wynikających ze współpracy z rodzicami w aspektach innych niż przekazanie informacji na temat ocen i zachowania uczniów.  80% rodziców deklaruje chęć wsparcia szkoły pytanie brzmi na ile ten potencjał jest wykorzystany w kontekście pracy wychowawców.

 Dziękuję za uwagę