PROCES WDRAŻANIA USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINIE MIASTA GDAŃSKA Konferencja podsumowująca projekt „Odpady pod Kontrolą” Warszawa, 16.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rychwał
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
Najem okazjonalny i zmiany przepisów dotyczących podatku od najmu lokali mieszkalnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym.
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
PROPOZYCJE STAWEK PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH NA 2013.
Politechnika Krakowska
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
System zbiórki odpadów w Pszczynie
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA PODSTAWIE OPRACOWANIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ W POZNANIU (LISTOPAD 2012r.) Urząd Gminy i Miasta,
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
System zbiórki odpadów
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI W GMINIE POSTOMINO
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUMUNALNYMI W GMINIE.
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
Segreguj odpady według nowej zasady
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
INFORMACJA NA TEMAT WDRAŻANIA USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Warszawa, dnia 18 marca 2014 r.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR LIPIEC 2013 – CZERWIEC 2014 stan na dzień 15 lipca 2014r.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gdańsk, dnia 23 października 2014 r. Kongres Smart Metropolia 2014 debata nt. „Gospodarka odpadami” Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Podatek od nieruchomości
. Lipinki Łużyckie, r.. Liczba złożonych deklaracji 867 w tym:  Liczba deklaracji z segregacją670 /2198 osób /  Liczba deklaracji z brakiem.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
Gospodarka odpadami komunalnymi. opłata odpady umowa opłata odpady umowa opłata ZUO.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Ul. Wszystkich Świętych 1
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Zapis prezentacji:

PROCES WDRAŻANIA USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINIE MIASTA GDAŃSKA Konferencja podsumowująca projekt „Odpady pod Kontrolą” Warszawa, 16 styczeń 2014 r.

Miasto jest podzielone na 6 sektorów NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI W GDAŃSKU 1 sektor = ok. 75 tys. mieszkańców 2 firmy wywozowe wyłonione w przetargu

-nadzór nad systemem: Prezydent Miasta Gdańska poprzez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku -zarządzający systemem: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku -odbiór odpadów surowcowych: Zakład Utylizacyjny Sp. z o. o. PODZIAŁ ZADAŃ W SYSTEMIE GMG

Odpady zbierane selektywnie: 0,56 zł/m 2 do 110m 2 pow. mieszkalnej i 0,05 zł/m 2 powyżej 110m 2 Odpady zbierane nieselektywnie: 0,72 zł/m 2 do 110m 2 pow. mieszkalnej i 0,07 zł/m 2 powyżej 110m 2 SPOSÓB NALICZANIA OPŁATY PRZEZ GMINĘ - METODA POWIERZCHNIOWA Trwają prace nad obniżeniem stawek w 2014 r. z naciskiem na odpady zbierane selektywnie.

nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy NOWY SYSTEM OBEJMUJE WSZYSTKIE NIERUCHOMOŚCI POŁOŻONE W GRANICACH ADMINISTRACYJNYCH MIASTA GDAŃSKA: W ramach opłaty Gmina wyposaża nieruchomości w pojemniki

Od właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy odbierana zostanie każda ilość wyprodukowanych odpadów: Mokrych ( ) Suchych ( A) Niesegregowanych ( ) Zielonych ( ) Wielkogabarytowych ( ) Zużytych opon ( ) Przeterminowanych leków ( ) Od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy odebrana zostanie ilość odpadów wynikająca z zadeklarowanej ilości i pojemności pojemników: Mokrych ( ) Suchych ( A) Niesegregowanych ( ) FUNKCJONOWANIE SYSTEMU

SYSTEM DUALNY wprowadzany etapowo od 2010 r. SELEKTYWNA ZBIÓRKA ODPADÓW

Punkty selektywnej zbiórki odpadów (tzw. PSZOK - i): punkt selektywnej zbiórki odpadów funkcjonujący na terenie ZU wybudowany w ramach modernizacji Zakładu, do którego mieszkańcy mają prawo przywieźć odpady: wielkogabarytowe, budowlane, ZSEiE, niebezpieczne, zielone i opakowaniowe, selektywna zbiórka odpadów opakowaniowych w 4-pojemnikowych zestawach ustawionych na terenie miasta będących uzupełnieniem PSZOKu. FUNKCJONOWANIE SYSTEMU

Odpady budowlane przyjmowane są w PSZOKu na preferencyjnych warunkach. FUNKCJONOWANIE SYSTEMU Kod odpaduRodzaj Cena brutto 1 tona zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia 10,80 zł zmieszane odpady z budowy, remontów i demontaż 21,60 zł

System selektywnej zbiórki odpadów komunalnych: papier i tektura tworzywo sztuczne szkło kolorowe szkło białe SELEKTYWNA ZBIÓRKA ODPADÓW

Krótki termin weryfikacji deklaracji – zmiana 22 kwietnia 2013 r. uchwał o stawce i metodzie naliczania opłaty oraz zmiana wzoru deklaracji opóźniły składanie przez właścicieli nieruchomości deklaracji – deklaracje wpływały do połowy lipca; 70% deklaracji wypełnionych błędnie – konieczność wezwania do korekty; Wdrożenie w jednym terminie systemu na terenie nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych; Konieczność rozstawienia wszystkich pojemników w bardzo krótkim czasie przy braku pojemników na rynku (zwłaszcza na odpady mokre); Kradzieże pojemników (ościenne gminy obowiązek dostarczenia pojemników pozostawiły po stronie właściciela nieruchomości); Wcześniejsze (nawet do tygodnia) zabieranie z posesji pojemników na odpady przez firmy świadczące usługi przed 1 lipca 2013 r. oraz pozostawianie niewywiezionych odpadów w ostatnim tygodniu czerwca; Nieznajomość topografii miasta przez jednego z wykonawców wyłonionego w przetargu; Niedopracowane harmonogramy realizacji usług odbioru odpadów spowodowane późnym złożeniem deklaracji i objęciem systemem nieruchomości dotychczas nie posiadających umów na odbieranie odpadów (tzw. „szara strefa”); Zwiększona produkcja odpadów przez mieszkańców (szczególnie odpadów wielkogabarytowych). PROBLEMY OPERACYJNE na początku funkcjonowania systemu

Liczba mieszkańców (dane wg GUS za rok 2012): Powierzchnia mieszkalna (wg deklaracji od mieszkańców): ,19 m 2 STATYSTYKA GMG

Łączna powierzchnia lokali mieszkalnych w Gdańsku zgodnie z danymi z „Informatora o sytuacji społeczno-gospodarczej Miasta Gdańska za 2012 r.” (stan na 31 XII 2012 r.): m 2 Powierzchnia mieszkalna (wg deklaracji od mieszkańców): ,19 m 2 Różnica wynosi: 5% STATYSTYKA GMG

Różnice w definicji powierzchni użytkowej / mieszkalnej: Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U j.t. z późn. zmianami): „powierzchnia użytkowa budynku lub jego części - powierzchnia mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych; za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe”. Ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U j.t. z późn. zmianami): „powierzchni użytkowej lokalu - należy przez to rozumieć powierzchnię wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania; za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresoli, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału”; STATYSTYKA GMG

Ustawa o podatku od spadków i darowizn (Dz.U j.t. z późn. zmianami): „Za powierzchnię użytkową budynku (lokalu) w rozumieniu ustawy uważa się powierzchnię mierzoną po wewnętrznej długości ścian pomieszczeń na wszystkich kondygnacjach (podziemnych i naziemnych, z wyjątkiem powierzchni piwnic i klatek schodowych oraz szybów dźwigów)”. Definicja wg GUS-u: „Suma powierzchni wszystkich pomieszczeń w mieszkaniu lub budynku mieszkalnym, w którym znajduje się tylko jedno mieszkanie, tj. pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alkow, holi, korytarzy, łazienek, ubikacji, obudowanej werandy, ganku, garderoby oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom mieszkańców bez względu na ich przeznaczenie i sposób użytkowania (m. in. pracownia artystyczna, pomieszczenia rekreacyjne itp.)”. STATYSTYKA GMG

Definicja przyjęta przez Gminę Miasta Gdańska do deklaracji: „Powierzchnię lokalu mieszkalnego ustala się na zasadach określonych w ustawie z dnia r. o podatkach i opłatach lokalnych. Przez powierzchnię lokalu mieszkalnego należy rozumieć powierzchnię wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, w szczególności: pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym potrzebom lokatorów, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania. Powierzchnię mierzy się po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych; za kondygnację uważa się sutereny i poddasza mieszkalne, przy czym powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50%, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m, powierzchnię tę pomija się. Do powierzchni lokalu mieszkalnego nie zalicza się pomieszczeń przynależnych w szczególności: garaży, piwnic, komórek lokatorskich, a także balkonów, tarasów i logii.” STATYSTYKA GMG

Inne przyczyny rozbieżności: niezgłoszone niezamieszkane nieruchomości mieszkaniowe, tzw. pustostany (zgodnie z ustawą ucpg pierwszą deklarację należy złożyć 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca); „szara strefa” – część mieszkańców nie złożyła deklaracji i pozostaje poza systemem; zaniżenie powierzchni mieszkalnej w składanych deklaracjach; STATYSTYKA GMG

MASA ODPADÓW SUROWCOWYCH

2012 r. surowcowe [Mg], w tym:IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII papier i tektura tworzywo sztuczne szkło Łącznie SUMA r. surowcowe [Mg], w tym:IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII papier i tektura tworzywo sztuczne szkło Łącznie SUMA5 299

MASA ODPADÓW SUROWCOWYCH

MASA ODPADÓW „MOKRYCH”

Niedookreślone obowiązki osób sprawujących zarząd nieruchomością wspólną m.in. od kogo windykować należności, Brak solidarnej odpowiedzialności współwłaścicieli nieruchomości Konieczność rozszerzenia uprawnień organów podatkowych przysługujących szefom gmin, Samodzielne wyliczenie wysokości opłaty przez organ przyjmujący deklaracje przy zmianach stawek opłaty Zmiana terminu złożenia nowej deklaracji w przypadku właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy – 14 dni przed a nie po powstaniu obowiązku Wnoszenie opłaty w miesiącu następnym po którym nastąpiła zmiana Podzielenie opłaty na część stałą-koszty zarządzania systemem i zmienną obejmującą koszty odbioru (transportu) i zagospodarowania odpadów Określenia charakteru prawnego opłat – czy opłata jest podatkiem, opłatą lokalną czy nieopodatkowaną należnością budżetową Wyłączenie w sprawach dotyczących opłat stosowanie Działu III rozdziału 7a ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie stosowania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych co umożliwi bilansowanie się kosztów systemu zgodnie z zapisem art.6 ust. 2 ucpg Dopisanie do katalogu kosztów systemu wydatków na usuwanie nielegalnych wysypisk Dookreślenie (w sposób nie budzący wątpliwości ) pojęcia „zamieszkiwanie” na danej nieruchomości. PROBLEMY DO ROZSTRZYGNIĘCIA: