Potrzeby szkoleniowe kobiet na wsi Dr Iza Desperak Katedra Socjologii Polityki i Moralności IS UŁ
Co wiemy o potrzebach kobiet wiejskich Niewiele, temat to terra incognita Brak reprezentatywnych rzetelnych badań w tym zakresie Nieliczne wyjątki – Barbara Tryfan lata 60-te [wył. okolice Płocka] Diagnoza sytuacji społeczno-zawodowej kobiet wiejskich w Polsce, red. J. Krzyszkowski, 2008
Bariery zatrudnienia kobiet wiejskich Nawet nieliczne i niereprezentatywne badania wskazują, że bariery zatrudnienia kobiet wiejskich w pierwszym rzędzie to brak miejsc pracy i bariery komunikacyjne – polska wieś wciąż znajduje się „daleko od szosy” Same szkolenia nie zbudują miejsc pracy ani zapotrzebowania na działalność gospodarczą
Bariery uczestnictwa w rynku pracy W przypadku kobiet wiejskich wynikają z ich specyficznej sytuacji oraz samej płci – bariery są więc podwojone Nawet bariery doświadczane przez wszystkie kobiety bez względu na miejsce zamieszkania mają na wsi swoją specyfikę – np. badanie FocusGroup (2012) wskazuje, że dużo silniejszą rolę pełni podział zawodów na męskie i kobiece
Szkolenie powinno Być poprzedzone rzetelnym badaniem potrzeb, oczekiwań i spodziewanej użyteczności Dopasowane do potrzeb szkolonych a nie szkolących Zapewnić umiejętności które będą służyć także pokonywaniu barier odległości, oddalenia od centrum
Szkolenie powinno Być częścią szerszych systemowych działań na rzecz stworzenia warunków do wzrostu aktywności ekonomicznej kobiet wiejskich TRAINING SHOULD be only a part of complex systemic actions for increase of economic activity of rural women