Rola przedszkola i szkoły w przygotowaniu dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego. 4 marca 2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Sześciolatek idzie do szkoły
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki 1. art. 94a ustawy o systemie oświaty 1. Osoby niebędące obywatelami polskimi korzystają z nauki i opieki w publicznych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
,,Zadania dyrektora przedszkola i szkoły podstawowej w kontekście zmian organizacyjnych i programowych Czesław Stawikowski.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Niepubliczne przedszkola I inne formy wychowania przedszkolnego
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego. 5 i 7 marca 2014 r.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Rekrutacja do gdańskich przedszkoli i szkół na rok szkolny 2014/2015
I część O piekuńcza rola szkół i przedszkoli wobec dzieci najmłodszych wobec dzieci najmłodszych. spotkania w dniach 6-12 lutego 2014r.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego. Siedlce, 4 marca 2014 r.
Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 135.  9-22 marca – Rejestracja w systemie wniosku o przyjęcie ucznia oraz złożenie wniosku w wersji papierowej w szkole.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 8 stycznia 2016 r. Poz. 35.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Zmiana w systemie oświaty z dnia 29 grudnia 2015 r. Edukacja najmłodszych dzieci ma być skuteczna i przyjazna…… Powrót do obowiązku szkolnego dla 7-latków.
Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od roku szkolnego 2016/2017
Wychowanie przedszkolne i edukacja szkolna dziecka sześcioletniego i siedmioletniego.
Wychowanie przedszkolne – prawo i obowiązek 2015/ / / / latki prawo Art. 1 p. 2 lit. b ustawy z r. o zmianie uoso.
REKRUTACJA DO KLAS I SZKÓŁ PODSTAWOWYCH 2016/2017.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH I ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Rola przedszkola i szkoły w przygotowaniu dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego. 4 marca 2014 r.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7)

Zmiana w art. 3 pkt 10: Jeśli w ustawie o systemie oświaty jest mowa o rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.

Zmiana w art. 6 ust. 1 pkt 4: Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które: realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego; zapewnia bezpłatne nauczanie wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie; przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności; „zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem ust. 6”

W art. 6 dodanie ust. 5 w brzmieniu: "5. Niepubliczne przedszkole: realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego; zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych; przepisy ust. 6 i art. 7 ust. 1ba stosuje się odpowiednio."

art. 6 dodanie ust. 6 w brzmieniu: „6. W uzasadnionych przypadkach w przedszkolu publicznym może być, za zgodą kuratora oświaty, zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć. Przepisy art. 7 ust. 1b i 1ba stosuje się odpowiednio.”

art. 7 ust 1a, b (jest): „1a. W uzasadnionych przypadkach w szkole publicznej może być, za zgodą kuratora oświaty, (…) zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć.” „1b. Osobę o której mowa w ust. 1a zatrudnia się na zasadach określonych w Kodeksie Pracy (…).” art. 7 ust 2 (jest): szkoły niepubliczne

W art. 7, po ust. 1b dodaje się ust. 1ba w brzmieniu: "1ba W art. 7, po ust. 1b dodaje się ust. 1ba w brzmieniu: "1ba. Osoba, o której mowa w ust. 1a (osoba niebędąca nauczycielem, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora za odpowiednie do prowadzenia zajęć), może być zatrudniona w szkole, jeżeli spełnia warunki, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 Karta Nauczyciela (nie toczy się postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie, nie była karana za przestępstwo popełnione umyślnie). W celu potwierdzenia spełnienia warunku, o którym mowa w art. 10 ust. 5 pkt 4 Karty Nauczyciela, osoba ta, przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązana przedstawić dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego."

W art. 14 uchyla się ust. 2. (brzmiał – przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wych. przedszkolnego). Zmiana w art. 14a ust. 6 i 6a otrzymują brzmienie: "6. Nauczyciela oraz osobę, o której mowa w art. 6 ust. 6, prowadzących zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego prowadzonej przez gminę, zatrudnia dyrektor przedszkola lub szkoły podstawowej prowadzonych przez tę gminę. 6a. Zajęcia w innych formach wychowania przedszkolnego prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkoli. Przepisy art. 6 ust. 6 i art. 7 ust. 1b i 1ba stosuje się odpowiednio."

Zmiana w art. 14c, który otrzymuje brzmienie: „art. 14c Zmiana w art. 14c, który otrzymuje brzmienie: „art. 14c. Osoby prawne i fizyczne mogą prowadzić inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7. Zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego prowadzi nauczyciel posiadający kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkoli. Przepisy art. 6 ust. 6 i art. 7 ust. 1ba stosuje się odpowiednio."

imiona i nazwiska rodziców; W art. 14d dodaje się ust. 11 i 12 w brzmieniu: "11. Informacje dotyczące dzieci nieprzyjętych w danym roku szkolnym do przedszkola i innej formy wychowania przedszkolnego, przekazywane przez dyrektora przedszkola lub szkoły, wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i wojewodę, zawierają: imię, nazwisko, datę urodzenia dziecka oraz numer PESEL dziecka, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość; imiona i nazwiska rodziców; adres miejsca zamieszkania rodziców i dziecka. 12. Zgromadzone dane, o których mowa w ust. 11, są przechowywane przez okres dwóch lat od dnia przekazania tych informacji.„ (wejście w życie - 1 stycznia 2015 r.)

[ustawa z dnia z 13 czerwca 2013 r. o zmianie Przepisy ustawy o systemie oświaty, które weszły w życie 1 stycznia 2014 r. [ustawa z dnia z 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz.827)].

Art. 80 ust. 3d oraz art. 90 ust. 3d: (publiczne, niepubliczne) Dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej.

Art. 14 ust. 1: 1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego. (ustawa z dnia z 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz.827).

Art. 14 ust. 1a: 1a. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. (ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r. nr 56, poz. 458 z późn. zm.)

Art. 62 ust. 1d i 1e: 1d. Organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzoną przez siebie szkołę podstawową z prowadzonymi przez siebie przedszkolami mającymi siedzibę na obszarze objętym obwodem tej szkoły. 1e. Organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzone przez siebie przedszkola mające siedzibę na obszarze objętym obwodem jednej szkoły podstawowej. (ustawa z dnia z 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz.827).

Według danych Komisji Europejskiej Polska ma największy przyrost miejsc edukacji przedszkolnej spośród wszystkich krajów UE

Okres programowania 2014 – 2020: likwidacja dysproporcji w sieci miejsc wychowania przedszkolnego, podnoszenie jakości edukacji przedszkolnej (wsparcie istniejących przedszkoli).

Docelowy model edukacji: Edukacja przedszkolna – wiek 3-5 lat; Wiek 3 i 4 lata – prawo do wychowania przedszkolnego; Wiek 5 lat – obowiązek rocznego wychowania przedszkolnego; Edukacja szkolna – wiek 6 lat.

Przedszkole to miejsce, gdzie dziecko rozwija umiejętności i nabywa ważne kompetencje. Badania dowodzą, że pobyt w przedszkolu jest istotny dla rozwoju człowieka przez całe dalsze życie. Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, przekazywana rodzicom do końca kwietnia, to ważna informacja o przygotowaniu dziecka do rozpoczęcia nauki w klasie I. Należy zadbać o jej rzetelność. Im wcześniej rozpocznie się edukację przedszkolną, tym lepsze osiąga się później wyniki.

Ocena stanu przygotowania szkół Monitoring (na co będziemy zwracać uwagę): przygotowanie pomieszczeń dydaktycznych do pracy z dziećmi 6-letnimi w klasie I przygotowanie pomocy dydaktycznych do pracy z dziećmi 6-letnimi Przygotowanie miejsca do zabawy i wypoczynku (część rekreacyjna, boisko) zapewnienie uczniom klas I miejsca na pozostawianie podręczników i przyborów szkolnych,

Ocena stanu przygotowania szkół Monitoring (na co będziemy zwracać uwagę): adaptację uczniów do warunków szkolnych, kwalifikacje nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne w klasach I, funkcjonowanie świetlicy szkolnej (dobór dzieci do grup świetlicowych, liczba uczniów w grupie, czas pracy dostosowany do potrzeb rodziców), zapewnienie uczniom posiłków, Inicjatywy rodziców uczniów klas I.

Współpraca przedszkola ze szkołą jest niezwykle istotna w procesie adaptacji dziecka do formalnej nauki szkolnej: programy adaptacyjne, odwiedzanie szkół podstawowych, wspólne przedsięwzięcia, spotkania informacyjne z rodzicami, wspieranie rodziców.

Sukces dziecka sześcioletniego w szkole zależy od współpracy jego rodziny, przedszkola i szkoły.