Międzynarodowy rynek turystyczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Popyt, podaż, rynek.
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
P O P Y T , P O D A Ż.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Rynki konkurencji niedoskonałej
LOGISTYKA międzynarodowa
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Teoria wyboru konsumenta
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Turystyka a środowisko naturalne - ćwiczenia
Rynek: popyt, podaż, cena
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Równowaga rynkowa.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia
Prawo popytu.
Techniki działań terrorystycznych kryteria zaliczenia
Skąd się biorą ceny?!.
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
INFORMACJA MARKETINGOWA
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Zarządzanie Przedsiębiorstwem Turystycznym
Produkt przedsiębiorstwa
Popyt i podaż jako regulatory rynku
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
POPYT TURYSYTCZNY. Jest to suma dóbr turystycznych, usług i towarów, które turyści są skłonni nabyć przy określonym poziomie cen.
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
CECHY POPYTU TURYSTYCZNEGO
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OD RECESJI DO KONIUNKTURY CZYLI ZMIENNA GOSPODARKA
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
KURS WALUTOWY Prof. dr hab. Jan Wiśniewski Kierunek Logistyka - Wykład
E-turystyka w sektorze publicznym
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Publiczne prawo konkurencji
Zapis prezentacji:

Międzynarodowy rynek turystyczny ćwiczenia mgr Łukasz Stokłosa

Warunki zaliczenia przedmiotu ĆWICZENIA: Obecność na zajęciach: do 10 pkt. Aktywność na zajęciach: do 30 pkt. Kolokwium zaliczeniowe (forma opisowa): do 60 pkt. (aby zaliczyć kolokwium należy zdobyć przynajmniej 30 pkt.) Przedziały punktowe: 0 – 50 punktów => ocena 2,0 51 – 60 punktów => ocena 3,0 61 – 70 punktów => ocena 3,5 71 – 80 punktów => ocena 4,0 81 – 90 punktów => ocena 4,5 91 – 100 punktów => ocena 5,0 PROJEKT: projekt na zaliczenie bez oceny – tematyka zostanie podana na AFD KONSULTACJE: wtorki A/B, pok. KA16, godz. 11:00-13:00

Literatura Kachniewska M., Nawrocka E., Niezgoda A., Pawlicz A., Rynek turystyczny, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012, Panasiuk A., Rynek turystyczny. Studium Strukturalne, Difin, Warszawa 2014, Dąbrowska B., Turystyka międzynarodowa w globalnej gospodarce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011, Altkorn J., Marketing w turystyce, PWN, Warszawa 2002, Łazarek R., Ekonomika turystyki, WSE, Warszawa 2001 Mynarski S., Analiza rynku. Makromechanizmy, AE w Krakowie, Kraków 2000, Middleton V.T.C., Marketing w turystyce, PAPT, Warszawa 1996, Wodejko S., Ekonomiczne zagadnienia turystyki, PWSH, Warszawa 1997, Helnarska K.J., Międzynarodowy ruch turystyczny w Unii Europejskiej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2004, Alejziak W., Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków 1999.

Czym jest rynek turystyczny? Pod pojęciem rynku rozumiemy proces w ramach którego nabywcy i sprzedawcy określają co mają zamiar kupować i sprzedawać i na jakich warunkach (J. Altkorn) Rynek (z punktu widzenia marketingu) jest zbiorem aktualnych lub potencjalnych nabywców produktu (Kotler).

Czym jest rynek turystyczny? RYNEK - to zespół warunków, które doprowadzają do kontraktów między kupującymi a sprzedającymi w procesie wymiany dóbr i usług (R. Łazarek) RYNEK - to wzajemne stosunki wynikające z wymiany między dostawcami i odbiorcami, których decyzje kształtują podaż i popyt (J.Altkorn) RYNEK - wszyscy potencjalni klienci mający określoną potrzebę lub pragnienie, którzy w celu ich zaspokojenia są gotowi i są w stanie dokonać wymiany, czyli wszyscy którzy są zainteresowani i mogą zakupić ofertę przygotowaną przez ort (E.Dziedzic)

Czym jest rynek turystyczny? RYNEK TURYSTYCZNY - to ogół stosunków wymiennych między osobami i instytucjami sprzedającymi towary i usługi turystyczne przedstawiającymi podaż, a osobami i instytucjami nabywającymi towary i usługi zaspokajające potrzeby turystyczne – przedstawiającymi popyt. (K. Naumowicz) RYNEK TURYSTYCZNY - to ogół stosunków wymiennych, towarowych i pieniężnych podejmowanych przez osoby indywidualne, przedsiębiorstwa, organizacje i instytucje, które reprezentują podaż turystyczną oraz popyt na różne dobra i usługi turystyczne. (R. Łazarek)

Elementy rynku Podaż to ilość produktu, którą dostawcy są skłonni dostarczyć na rynek w określonym miejscu i czasie po określonej cenie. Popyt to ilość produktu, którą nabywcy skłonni są kupić w określonym miejscu i czasie po określonej cenie. Cena to ilość środków pieniężnych, jaką należy zapłacić za nabycie jednostki określonego produktu. (E. Garbacik)

Cechy rynku turystycznego Jest to rynek towarów i usług z przewagą usług, Występuje tu popyt łączny na towary i usługi, których sprzedaż wzajemnie się uzupełnia, Konsumpcja następuje w miejscu podaży jednocześnie z produkcją usług, Rynek turystyczny występuje nie tylko w miejscu czasowego pobytu turystów, ale także w miejscu stałego zamieszkania, przed wyjazdem oraz po powrocie z podróży

Popyt turystyczny Popyt turystyczny jest sumą dóbr turystycznych, usług i towarów, które turyści są skłonni nabyć przy określonym poziomie cen (W. Hunziker, K. Krapf)

Właściwości popytu turystycznego Popyt turystyczny ma charakter indywidualny Konsumpcja turystyczna charakteryzuje się dużymi możliwościami wyboru (różne rodzaje i formy turystyki) Zależność od czynników irracjonalnych (moda, snobizm) Popyt turystyczny jest zjawiskiem złożonym, co znajduje odbicie w elastyczności cenowej i wynika ze struktury potrzeb turystycznych Popyt turystyczny jest bardzo podatny na propagandę i reklamę Popyt turystyczny charakteryzuje sezonowość Duża wrażliwość na wahania koniunktury Substytucyjność wynikająca ze substytucyjności produktu turystycznego

Podaż turystyczna Podaż turystyczna – to taka ilość dóbr i usług turystycznych, którą przy określonej cenie wewnętrznej (turystyka krajowa) lub kursie wymiennym waluty danego kraju (turystyka zagraniczna) producenci są skłonni odstąpić nabywcom krajowym lub zagranicznym.

Podaż turystyczna Cechy podaży turystycznej : nieprzenośna ( z wykluczeniem wyjątków) nierozdzielność (usługi są świadczone w obecności turysty) zróżnicowanie (wpływ preferencji turystów) sztywność (nieelastyczność) brak możliwości magazynowania (tworzenia zapasów) – ale katalogi ofert można traktować jako zapasy dóbr materialnych duże ryzyko, kapitałochłonność, wysokie koszty stałe duży udział małych i średnich firm w strukturze gospodarki turystycznej

Austria, Brazylia, Chorwacja, Rosja, RPA, Tajlandia, Włochy Zadanie W grupach 4-5-osobowych proszę dokonać charakterystyki rynku turystycznego jednego z niżej wymienionych państw: Austria, Brazylia, Chorwacja, Rosja, RPA, Tajlandia, Włochy Z uwzględnieniem: Co takiego dany kraj jest w stanie zaoferować turyście (atrakcje turystyczne, infrastruktura i zagospodarowanie turystyczne, obsługa ruchu turystycznego)? Jakie formy turystyki można tam uprawiać? Jaka jest skłonność turystów do wyjazdów do danego kraju? Których jest najwięcej i kiedy przyjeżdżają? Po co głównie przyjeżdżają? Co może sprzyjać rozwojowi, a co hamuje popyt turystyczny (wydarzenia, wszelkie ułatwienia, komunikacja, sytuacja polityczna, społeczno-gospodarcza, bezpieczeństwo, czystość, ekologia, itp.)? Czy ceny produktów i usług turystycznych są odpowiednio „wyważone” w stosunku do istniejącej podaży i występującego popytu?