Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
Sześciolatek idzie do szkoły
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Reforma edukacji Zmiana programowa
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Reforma edukacji Zmiana programowa
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Edukacja dla bezpieczeństwa
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Język obcy w przedszkolu
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego

Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r., Nr 4, poz. 17). Zakres: Książki pomocnicze Diagnoza przedszkolna Edukacja dzieci 6 - letnich

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz.674 ze zmianami) – art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a. Zakres: Nauczyciel oddziału przedszkolnego a prowadzenie opieki świetlicowej Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) – art.61 ust. 1. Oddział przedszkolny a struktura organizacyjna szkoły

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400) – §14 ust. 4. Zakres: Wczesne wspomaganie - kwalifikacje

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.) dyrektor zapewnia wszystkim uczniom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach poza szkołą. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 poz. 977) omawia warunki i sposób realizacji podstawy programowej.

Dostosowania lokalowe: powinno wydzielić się przestrzeń dla dzieci sześcioletnich w części szkoły przeznaczonej wyłącznie dla uczniów z klas I – III uczniowie sześcioletni wymagają specjalnych warunków i powinni przebywać na oddzielnej kondygnacji lub mieć wydzieloną część korytarza lub budynku w miarę możliwości powinno się zapewnić osobne wejście do szatni ważne jest ograniczenie kontaktów dzieci młodszych ze starszymi, co sprzyja poczuciu bezpieczeństwa sześciolatków

zajęcia edukacyjne powinny odbywać się w jednej wydzielonej pracowni lekcyjnej wyjątek stanowi korzystanie z pracowni do zajęć wychowania fizycznego (sala gimnastyczna) i sala komputerowa do zajęć komputerowych sala lekcyjna powinna być przygotowana w szczególny sposób stołówka szkolna powinna posiadać odrębne stoliki dla dzieci młodszych najlepiej o niższej wysokości

Dostosowania organizacyjne: przydzielenie jednego nauczyciela do wszystkich zajęć edukacyjnych Podstawa programowa daje możliwość wprowadzania do poszczególnych zajęć edukacyjnych specjalistów, np. do zajęć komputerowych czy też do wychowania fizycznego, jednakże różnorodność nauczycieli nie wpływa korzystnie na adaptację dziecka sześcioletniego do pracy w szkole, zwłaszcza, że w przedszkolu opiekował się dziećmi jeden, maksymalnie dwóch nauczycieli. zajęcia lekcyjne powinny być rozłożone równomiernie w ciągu tygodnia i powinny rozpoczynać się codziennie o tej samej godzinie Dopuszcza się przesunięcie rozpoczęcia zajęć o jedną godzinę. Stabilizacja czasowa wpływa korzystnie na rytm pracy dziecka.

szkoła powinna zapewnić realizację minimum jednej godziny wychowania fizycznego w tygodniu na boisku lub w sali gimnastycznej Dla dziecka sześcioletniego istotnym elementem jest duża przestrzeń podczas zajęć ruchowych. Nauczyciel ma wpływ na regulowanie długości trwania zajęć edukacyjnych i momentu rozpoczęcia przerwy. W edukacji wczesnoszkolnej istnieje możliwość regulowania przez nauczyciela długości trwania lekcji (od 30 do 60 minut). Dobrze jest, aby korzystał z tej możliwości zwłaszcza w stosunku do dzieci sześcioletnich. Początkowy okres nauki jest dla dziecka męczący, a nauczyciel łatwo może zniwelować znudzenie i zamęczenie skracając trwanie określonej jednostki edukacyjnej i rozpoczynając przerwę. W późniejszym okresie czas trwania zajęć można stopniowo wydłużyć.

przerwy międzylekcyjne powinny trwać minimum 10 minut Powinno się stosować w czasie zajęć edukacyjnych również mikroprzerwy. Uczniowie w wieku 6 lat szybko się męczą. Należy im umożliwić różnorodność zajęć i przerwy w nauce. Czas czynnej uwagi to ok. 20 minut. Mikroprzerwy pomagają w ponownym skupieniu uwagi na pracy. dwie przerwy na posiłki Uczniowie powinni mieć możliwość spokojnego spożycia posiłków. Przerwa śniadaniowa 10-15 minut, przerwa obiadowa minimum 20 minut. dzieci sześcioletnie powinny jeść obiady na przerwie wydzielonej dla uczniów klas I-III Izolacja dzieci młodszych od starszych wpływa korzystnie na poczucie bezpieczeństwa u dzieci młodszych.

Karta innowacji pedagogicznej Odpowiedzialność Dyrektora za programy dopuszczone przez niego w szkole Czy jesteś pewien, że program: 1. stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. 2. Zawiera: szczegółowe cele kształcenia i wychowania, treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej, kształcenia ogólnego.

Najnowsze rozporządzenie wprowadza brak konieczności dopuszczenia do użytku szkolnego dodatkowych materiałów przeznaczonych dla ucznia dołączanych do podręczników, a więc zeszytów ćwiczeń, kart pracy i innych tego typu materiałów pomocniczych a także podręczników wspomagających edukację(tzw. podręczników pomocniczych) przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.

Po dokonaniu wyboru podręcznika nauczyciel może korzystać z gotowych programów nauczania opracowanych przez specjalistów czy oferowanych przez wydawnictwa edukacyjne, może dokonać modyfikacji takiego programu nauczania, jak również opracować samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami autorski program nauczania. Modyfikacja gotowego programu nauczania może być jednoznaczna z opracowaniem programowej innowacji pedagogicznej (karta innowacji; przepisy dotyczące innowacji nie zmieniły się – patrz: stosowny akt prawny) aczkolwiek można poprzestać tylko na modyfikacji i wypisać zmiany w treściach programowych.