Wpływ regulacji czasu pracy na bezpieczeństwo lotów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Wydział ds. Analiz i Standardów Departament Personelu Lotniczego
Zasady szkolenia maszynistów
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Organizacja nauczania indywidualnego
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Projekt ustawy o informacji i konsultacji z pracownikami przykładem lekceważenia zapisów Strategii Lizbońskiej.
System nawigacji satelitarnej
1 Zmiany dotyczące raportów z IRZ. 2 Nowe rozporządzenia: Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
elektronicznego fakturowania
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Stypendium Marii Curie
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Czy byłaby różnica jeżeli zamiast usługi kurierskiej byłaby usługa pocztowa? Usługa pocztowa byłaby realizowana przez: UPS, DPD, Pocztę Polską, InPost.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa,
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Podatki Vat.
Podatki Dalej. Vat W dniu 1 maja 2004r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535,
Nowe przepisy dotyczące utrzymania loch i loszek Główny Inspektorat Weterynarii 11 kwietnia 2012 r.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Regionalny Program Operacyjny
Regulamin Prac Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Dolnośląskiego ZMIANA §7 Procedury pisemne Wydział Europejskiego.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Właściwość sądów administracyjnych
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
związane z budownictwem energooszczędnym
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
 Art Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może.
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
FDS OPS Sp. z o.o. ul. Pilchowicka 9/11 02 – 175 Warszawa NIP: REGON: KRS: Kapitał zakładowy: PLN
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Awans zawodowy nauczycieli
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zapis prezentacji:

Wpływ regulacji czasu pracy na bezpieczeństwo lotów Dr Anna Konert Dr Magdalena Rycak Wydział Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego

ICAO W pkt 9.6 Załącznika 6, część I znajduje się zalecenie, zgodnie z którym w celu zarządzania zmęczeniem, państwo operatora ustanowi przepisy zawierające ograniczenia mające zastosowanie do czasu lotu, okresów pełnienia czynności lotniczych, okresów służby i okresów odpoczynku dla członków załogi lotniczej.

ICAO Przepisy te muszą być oparte na zasadach naukowych wiedzy oraz, gdzie jest to możliwe, ukierunkowane na zapewnienie, że członkowie załogi lotniczej wykonują swoje obowiązki z odpowiednim poziomem czujności.

ICAO Zalecenia ICAO były wyznacznikiem do uregulowania czasu służby (w tym czasu czynności lotniczych i czasu lotu oraz odpoczynku). - najpierw w przepisach krajowych - następnie w przepisach UE (część Q załącznika III do rozporządzenia EU-OPS - UE 3922/91).

UE (przejściowe) Wprowadzajac wspomniane przepisy UE w zakresie czasu pracy w 2006 w preambule rozporządzenia 1899/2006 nadajacego nowa tresc rozporzadzeniu 3922/91, w klauzuli (13), wskazano, iż uznaje się za stosowne przeprowadzenie naukowej i medycznej oceny przepisów dotyczących ograniczeń czasu lotu i służby oraz wymagań dotyczących odpoczynku, jak również, o ile to konieczne, przepisów dotyczących członków załogi, w terminie 2 lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. 

UE (EASA) Dnia 8 kwietnia 2008r. weszło w życie rozporządzenie nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia EASA. 

UE (EASA) Wraz z wejściem w życie rozporządzenia 216/2008, rozpoczęto prace nad rozporządzeniami wykonawczymi dotyczącymi licencjonowania personelu lotniczego i operacyjnej eksploatacji statków powietrznych, w tym przepisów dotyczących ograniczeń czasu lotu, służby i wypoczynku załóg statków powietrznych

UE (EASA) Zgodnie z art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 przepisy wykonawcze dotyczące czasu lotu i służby oraz wymagań dotyczących wypoczynku powinny : początkowo obejmować wszystkie istotne postanowienia części Q załącznika III do rozporządzenia (EWG) nr 3922/91, oraz uwzględniać najnowsze ustaleniá naukowe i techniczne.

UE (EASA) Na tej podstawie w dniu 30 sierpnia 2008r., a więc nieco ponad rok od dnia wejścia w życie rozporządzenia 1899/2006 moeubus Aviation na zlecenie EASA, opracował raport p.t. „Naukowa i medyczna ocena FTL”. EASA zleciła wykonanie tego raportu, w celu późniejszego przygotowania opinii dla Komisji, w wykonaniu nałożonych na nią przez rozporządzenie 216/2008 obowiązków.

EU (FTL) ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 83/2014 z dnia 29 stycznia 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 18 lutego 2016 r.

EU (FTL) Artykuł 9a Agencja regularnie dokonuje oceny skuteczności przepisów dotyczących ograniczeń czasu lotu i służby oraz wymagań dotyczących wypoczynku zawartych w załącznikach II i III. Nie później niż 18 lutego 2019 r. agencja przygotowuje pierwsze sprawozdanie na temat wyników tej oceny. Wspomniana ocena zawiera ekspertyzę naukową i opiera się na danych operacyjnych zebranych przy pomocy państw członkowskich w perspektywie długoterminowej po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.

Wpływ regulacji czasu pracy na bezpieczeństwo lotów W dniu 30 sierpnia 2008r. moeubus Aviation na zlecenie EASA, opracował raport p.t.  „Naukowa i medyczna ocena FTL” (dalej: raport).

Wpływ regulacji czasu pracy na bezpieczeństwo lotów W raporcie zaproponowano, aby wskazać limit godzin służby także w ciągu kolejnych 14 dni. Miałby on wynosić 100 godzin. Uniemożliwiłoby to wykonywanie służby przez 120 godzin w ciągu kolejnych 14 dni.

Wpływ regulacji czasu pracy na bezpieczeństwo lotów W odniesieniu do obowiązującego obecnie 13 godzinnego maksymalnego dziennego okresu FDP raport wskazał, że maksymalny dzienny okres FDP powinien być zależny od czasu rozpoczynania służby. Człowiek jest bowiem bardziej narażony na negatywne skutki zmęczenia w nocy, aniżeli w dzień.

Wpływ regulacji czasu pracy na bezpieczeństwo lotów Zalecono, aby maksymalny dzienny okres FDP w razie, gdy przypada on w nocy lub w WOCL, nie przekraczał 10 godzin. Powinno się ponadto ograniczyć liczbę następujących po sobie okresów służby, które zaczynają się lub kończą w WOCL.

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego 1. DYREKTYWA RADY 2000/79/WE z dnia 27 listopada 2000 r. dotycząca Europejskiego porozumienia w sprawie organizacji czasu pracy personelu pokładowego w lotnictwie cywilnym, zawartego przez Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych (AEA), Europejską Federację Pracowników Transportu (ETF), Europejskie Stowarzyszenie Cockpit (ECA), Stowarzyszenie Linii Lotniczych Regionów Europy (ERA) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych (IACA) (Dz.U.UE L z dnia 1 grudnia 2000 r.).

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego Porozumienie stosuje się do czasu pracy personelu pokładowego lotnictwa cywilnego.

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego Dyrektywa 2000/79 jest błędnie przetłumaczona (personel pokładowy zamiast latający). Wbrew użytemu sformułowaniu „personel pokładowy” chodzi o członków załogi statku powietrznego obejmujących zarówno personel lotniczy (flight crew), jak i personel pokładowy (cabin crew). Polskie tłumaczenie powinno się posługiwać pojęciem członków załogi statków powietrznych.

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego Maksymalny czas pracy w ciągu roku, w tym niektóre elementy gotowości w oczekiwaniu na przydzielenie obowiązków, stosownie do obowiązujących przepisów, wynosi 2.000 godzin, z czego zablokowany czas latania jest ograniczony do 900 godzin (klauzula 8).

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego Personelowi pokładowemu lotnictwa cywilnego przysługują, po uprzednim zawiadomieniu, następujące dni wolne od wszystkich obowiązków i gotowości: a) co najmniej siedem dni w miejscu zamieszkania w każdym miesiącu kalendarzowym, można tu wliczać okresy przerw w pracy wymagane przez prawo, i b) co najmniej 96 dni w miejscu zamieszkania w każdym roku kalendarzowym, można tu wliczać wszystkie okresy przerw w pracy wymagane przez prawo (klauzula 9).

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego Maksymalny czas pracy w ciągu roku winien być rozłożony na cały rok, w takim zakresie, jak jest praktycznie możliwe.

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego W ocenie Komisji Europejskiej czas pracy, o którym mowa w klauzuli 2.1. dyrektywy 2000/79/WE odpowiada pojęciu służby, o którym mowa w EU-OPS. Przepisy EU-OPS skupiają się na regulacji czasu służby w okresie krótko i średnioterminowym, natomiast przepisy dyrektywy mają na celu ograniczenie czasu pracy w wymiarze rocznym.

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego Personelowi pokładowemu lotnictwa cywilnego przysługują, po uprzednim zawiadomieniu, następujące dni wolne od wszystkich obowiązków i gotowości: a) co najmniej siedem dni w miejscu zamieszkania w każdym miesiącu kalendarzowym, można tu wliczać okresy przerw w pracy wymagane przez prawo, i b) co najmniej 96 dni w miejscu zamieszkania w każdym roku kalendarzowym, można tu wliczać wszystkie okresy przerw w pracy wymagane przez prawo (klauzula 9) – okresy te nie obejmują płatnego urlopu wypoczynkowego.

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego 2. Rozporządzenie Rady 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego. Załącznik III (EU-OPS) do tego rozporządzenia określa szczegółowo wymagania w zakresie czasu wykonywania obowiązków przez członków załóg statków powietrznych, posługując się m.in. pojęciami czasu lotu, czasu służby czy czasu odpoczynku.

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego Rozporządzenie Komisji (UE) nr 83/2014 z dnia 29 stycznia 2014 r. wprowadza przepisy wykonawcze dotyczące ograniczeń czasu lotu i służby oraz wymogów dotyczących odpoczynku (FTL) w zarobkowym transporcie lotniczym (CAT) przy użyciu samolotów.

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego Rozporządzenie wprowadza wspólne przepisy UE w obszarach dotychczas regulowanych na poziomie krajowym zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia Rady nr 3922/91 „EU-OPS” (z późn. zm.), mianowicie w zakresie: a) podzielonego okresu służby; b) odpoczynku równoważącego wpływ różnic stref czasowych; c) ustaleń dotyczących skróconego okresu odpoczynku; d) wydłużania okresu pełnienia czynności lotniczych na pokładzie w związku z odpoczynkiem w trakcie lotu oraz e) pozostawania w gotowości w trybie innym niż gotowość w porcie lotniczym.

Regulacje unijne czasu pracy personelu latającego Zgodnie z art. 9a nowego rozporządzenia proponuje się wdrożenie programu prac nad przemęczeniem i jakością pracy pilotów.