Ewaluacja wewnętrzna w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W naszej szkole uczniowie czują się bezpiecznie.
Advertisements

z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Respektowanie norm społecznych w szkole
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Publicznym Gimnazjum nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Rudkach przez zespół w składzie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
i bezpieczeństwa uczniów
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Respektowane są normy społeczne
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE Raport ewaluacyjny
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Gimnazjum nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Sulechowie w roku szkolnym 2014/2015 Przedmiot ewaluacji obszar I Efekty.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Szkoła Promująca Zdrowie
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Przykłady dobrych praktyk
Szkoła Promująca Zdrowie
Zapis prezentacji:

Ewaluacja wewnętrzna w szkole Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Szkole Podstawowej w Rudkach w roku szkolnym 2010/2011 przez zespół w składzie: lider- Bożena Jop Aneta Kluzek, Agnieszka Cedzyńska, Marianna Brzezińska, Grażyna Gąsior, Marek Kozłowski, Sylwester Spelak

Obszar ewaluacji 1.4 Respektowane są normy społeczne

Cele i zakres ewaluacji Ocena respektowania norm społecznych w szkole celem doskonalenia i modyfikacji działań wychowawczych nauczycieli wzmacniających właściwe zachowania uczniów

Pytania kluczowe ewaluacji; Jaki jest poziom wiedzy na temat bezpieczeństwa w szkole? W jaki sposób w szkole diagnozuje się zachowania uczniów? Jakie działania wychowawcze podejmuje szkoła celem eliminowania zagrożeń i wzmacniania właściwych postaw?

Organizacja ewaluacji Metody badawcze: ankiety, wywiady, analizy dokumentów

Wyniki analizy materiału badawczego Wszyscy uczniowie zostali zapoznani głównie przez wychowawców z zasadami bezpieczeństwa, jednak tylko 48% przestrzega ich. Najczęstszymi formami łamania przyjętych zasad jest niewłaściwe zachowanie podczas przerw, nieodpowiednie poruszanie się po korytarzu. Zdaniem rodziców do negatywnych zachowań dochodzi w szatni oraz w toalecie. Najwięcej trudności uczniowie mają z przestrzeganiem norm społecznych dotyczących wywiązywania się z obowiązków ucznia (30%). Zdaniem 55% nauczycieli uczniowie nie przestrzegają norm społecznych.

Duże trudności maja uczniowie także w przypadku dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych oraz okazywanie szacunku innym( po 17%), podobne zdanie w tej sprawie mają nauczyciele oraz rodzice. Nauczyciele promują właściwe zachowania uczniów, jednak aż 46% rodziców nie potrafi wskazać żadnych z form.

W szkole działają organizacje propagujące właściwe postawy społeczne(ZHP,SU, SKS, koła zainteresowań), wśród rodziców najskuteczniejszą z form jest wolontariat. Duże znaczenie dla rozwijania postaw uczniów są organizowane przez szkołę warsztaty terapeutyczne, prelekcje, Tydzień Ekologiczno – Zdrowotny, Tydzień Kultury Języka. Rodzice za najważniejsze uważają spotkania z ciekawymi ludźmi.

Wszyscy uczniowie oraz rodzice zostali zapoznani z WSO, głównie na godzinach z wychowawcą oraz na spotkaniach z rodzicami. Najczęściej oceny zachowań uczniów dokonuje się na podstawie wpisów do zeszytów uwag, obserwacji zachowań, opinii nauczycieli. Zdaniem 90 % rodziców punktowy system oceniania jest właściwy i spełnia ich oczekiwania.

Ocena zachowania uczniów prowadzona jest rytmicznie przez wychowawców,a kryteria są ich zdaniem sprawiedliwe. Celem właściwego diagnozowania zachowań uczniów wychowawcy prowadzą testy socjometryczne, rozmowy z uczniami, obserwacje. Za najważniejsze kryteria zachowania wychowawcy uważają kulturalne i grzeczne odnoszenie się do pracowników szkoły, umiejętne opanowanie negatywnych emocji, wywiązywanie się z obowiązków ucznia

96% uczniów zostało zapoznanych z prawami i obowiązkami uczniów 96% uczniów zostało zapoznanych z prawami i obowiązkami uczniów. O właściwych postawach dowiadują się najczęściej uczniowie od wychowawców (51 %), rodziców(40%). Zdaniem 100% nauczycieli system nagród i kar jest wystarczający. Najczęściej stosowane według uczniów są nagrody książkowe, rzeczowe, dyplomy uznania, pochwała wychowawcy wobec klasy. Najbardziej motywującymi nagrodami są: nagroda rzeczowa, dyplomy uznania, nagrody książkowe Najmniej: pochwały dyrektora wobec klasy i szkoły.

Według 91% uczniów szkoła stosuje kary Według 91% uczniów szkoła stosuje kary. Najczęściej stosowanymi są: nagana pisemna wychowawcy, wpis do zeszytu uwag, indywidualna rozmowa z wychowawcą, upomnienie ustne, rozmowa z pedagogiem szkolnym. Do kar najczęściej stosowanych przez rodziców zdaniem uczniów należą: zakaz korzystania z komputera(44%), zakaz oglądania telewizji(19%), rozmowa z rodzicem(12%).

W szkole nie dochodzi do rażącego naruszania norm W szkole nie dochodzi do rażącego naruszania norm. Jednocześnie sami uczniowie dostrzegają potrzebę podniesienia stopnia kultury osobistej. Respektowanie norm społecznych według wychowawców w dużej mierze zależy od wsparcia domu rodzinnego, grupy rówieśniczej i autorytetu nauczyciela. W szkole opracowany jest program wychowawczy szkoły, który poddany zostaje ocenie na zebraniach rad pedagogicznych, a co trzy lata przeprowadzana jest ewaluacja programu za pomocą różnorodnych metod badawczych. Zapisy dotyczące norm społecznych stanowią fundamentalną część Programu Wychowawczego. 93 % rodziców uważa, że w domu rodzinnym respektowane są normy społeczne, jednak 44 % nie potrafi wskazać żadnych sposobów.

W przypadku łamania norm społecznych przez swoje dziecko rodzice stosują najczęściej zakaz lub ograniczenie korzystania z TV i komputera oraz prowadzenie rozmowy na temat zachowania. 55 % nauczycieli ocenia zaangażowanie rodziców w kształtowaniu właściwych postaw na dobrym poziomie, 18 % jako niewystarczające. Na podobnym poziomie rodzice(57%) oceniają zaangażowanie nauczycieli. 23 % ocenia je na poziomie bardzo dobrym.

Najczęstszymi normami respektowanymi w domu rodzinnym zdaniem nauczycieli są: okazywanie szacunku innym, dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie. 25 % rodziców stwierdziło, iż dzieci nie zgłaszają problemów dotyczących zachowania w szkole. Według 21% problem stanowi nadmierna agresja, przezywanie. Duża grupa rodziców w opinii nauczycieli zgłasza problemy dotyczące niechęci do odrabiania lekcji, brak posłuchu.

Rodzice (51%) współpracę z nauczycielami, wychowawcami, dyrektorem szkoły ocenia na poziomie bardzo dobrym, (43 %) na poziomie dobrym.

Słabe strony szkoły: Niewystarczające formy informowania rodziców o sposobach promocji przez nauczycieli właściwych zachowań uczniów. Zbyt słaba kontrola zachowań uczniów w szatniach szkolnych i toaletach podczas pełnienia dyżurów przez nauczycieli. Niewystarczająca pedagogizacja rodziców na temat zasad dotyczących respektowania norm społecznych. Niepełny przepływ informacji na temat działań podejmowanych przez szkołę na temat przeciwdziałania agresji.

Mocne strony szkoły: Zaangażowanie nauczycieli w kształtowaniu wśród uczniów właściwych postaw poprzez działalność organizacji szkolnych, kół zainteresowań. Zapoznanie wszystkich uczniów i ich rodziców z kryteriami WSO. Sprawdzony i dobrze funkcjonujący punktowy system oceniania. Właściwa współpraca z rodzicami, wysoko ocenione przez rodziców zaangażowanie nauczycieli w pracę na rzecz szkoły oraz w kształtowanie postaw uczniów.

Organizowanie spotkań, warsztatów, prelekcji na tematy dotyczące zachowań. Systematyczne monitorowanie zachowań uczniów,wpieranie uczniów sprawiających problemy wychowawcze, organizowanie różnych form pomocy. Tworzenie różnorodnych programów profilaktyczno – wychowawczych propagujących właściwe postawy i zachowania.

Rekomendacje Celem zwiększenia poczucia bezpieczeństwa uczniów szczególnie w toaletach, szatni szkolnej należy zwiększyć czujność personelu, a także nauczycieli w zakresie sprawowania dyżurów podczas przerw. Należy konsekwentnie odnotowywać w zeszytach uwag niewłaściwe zachowania uczniów. Na godzinach z wychowawcą konieczne jest przeprowadzenie pogadanek na temat bezpieczeństwa i zachowania w szkole, w szczególności w toaletach i w szatni.

Należy przeprowadzić pedagogizację rodziców na temat norm społecznych, ich znaczenia, różnych form, a także na temat systemu nagród i kar. Wzbogacić ofertę zajęć dotyczących przeciwdziałania agresji. W większym stopniu rozpropagować te działania wśród rodziców. Na stronie internetowej szkoły zamieszczać informacje o podejmowanych działaniach profilaktyczno – wychowawczych.

Przeprowadzić pedagogizację rodziców na temat norm społecznych, ich znaczenia, różnych form, a także na temat systemu nagród i kar. Wzbogacić ofertę zajęć dotyczących przeciwdziałania agresji. W większym stopniu rozpropagować te działania wśród rodziców.

Celem wskazywania właściwych wzorców zachowania należy zwiększyć liczbę spotkań z ciekawymi ludźmi. Wzbogacić program profilaktyczny o zajęcia warsztatowe dotyczące savoir- vivre.