Polityka fiskalna w gospodarce narodowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Makroekonomia I Ćwiczenia
Polityka budżetowa Materiał opracowany w oparciu o bibliografię austriackiej szkoły ekonomicznej © Joanna Jonczek.
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Finanse administracji publicznej
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
PRAWO FINANSOWE.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
POJĘCIE I FUNKCJE FINANSÓW
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Podstawy wiedzy ekonomicznej
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Budżet państwa.
Charakterystyka finansów publicznych
Rola państwa w gospodarce
Polityka makroekonomiczna
Dochody budżetu państwa
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Finanse publiczne w świetle statystyk
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Rola państwa w gospodarce
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Pojęcie i zasady funkcjonowania publicznego systemu finansowego
Budżet państwa Pojęcie i funkcje Dochody i wydatki Zasady budżetowe
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Model krzyża Keynsowskiego.
„Naczelną zasadą polityki finansowej mojego rządu będzie (…) obniżanie podatków i innych danin publicznych” Donald Tusk Podwyżka podatku.
Finanse publiczne.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Polityka fiskalna państwa
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> PICTURE START.
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Zasady budżetowe.. Zasady budżetowe traktowane są jako: cechy idealnego budżetu, cechy idealnego budżetu, elementy definicji budżetu, elementy definicji.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Polityka fiskalna państwa Konspekt wykładu 10 WNE UW Prof. Jerzy Wilkin.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Wprowadzenie do prawa budżetowego
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
Budżet Państwa.
Zapis prezentacji:

Polityka fiskalna w gospodarce narodowej

Pojęcie budżetu państwa: plan finansowy zawierający dochody i wydatki państwa związane z realizacją przyjętej polityki społecznej, gospodarczej i obronnej, sporządzany na okres jednego roku oraz zatwierdzany przez władzę ustawodawczą; jedyna ustawa do podpisania której Prezydent RP jest zobligowany;

Podstawowe funkcje budżetu państwa: funkcja fiskalna – gromadzenie dochodów umożliwiających wydatki na realizację określonych zadań; funkcja redystrybucyjna; funkcja stymulacyjna – oddziaływanie dochodów i wydatków budżetowych na życie gospodarcze i społeczne obywateli.

Polityka fiskalna: zestaw celów polityki społeczno-gospodarczej realizowanych za pomocą narzędzi gromadzenia i wydatkowania środków budżetowych; polega na takim kształtowaniu dochodów i wydatków budżetu państwa, aby osiągnąć podstawowe cele w sposób optymalny, czyli maksymalizując tempo wzrostu gospodarczego przy zachowaniu niezbędnej równowagi finansowej; bardzo istotną kwestią, z punktu widzenia celów polityki fiskalnej, jest właściwe prognozowanie rozwoju sytuacji gospodarczej.

Zasady polityki budżetowej: rocznego budżetowania; zupełności – żadna z dziedzin finansowej działalności państwa nie może być pominięta; jedności; jawności (tworzenia, uchwalania, wykonania, kontroli); równowagi budżetowej.

Dochody budżetu państwa: najważniejszym źródłem dochodów budżetowych państwa są podatki. W 2006 roku ich udział w dochodach budżetu ogółem wyniósł w Polsce 88,5%; do głównych źródeł niepodatkowych dochodów budżetu zaliczamy przede wszystkim dochody jednostek budżetowych i dywidendy.

Dochody ogółem budżetu państwa w 2006 roku:

Wydatki budżetu państwa (1): wydatki tradycyjne (administracja, wymiar sprawiedliwości, obrona narodowa); wydatki gospodarki mieszanej (przedsięwzięcia wspierające bezpośrednio sektor prywatny); wydatki państwa dobrobytu (niwelacja różnic pomiędzy obywatelami wynikających z ich różnej sytuacji dochodowo – majątkowej).

Wydatki budżetu państwa (2): wydatki budżetowe charakteryzują się znaczącym stopniem inercji – ograniczenie ich absolutnych rozmiarów czy zahamowanie tempa ich wzrostu oznacza w praktyce „śmierć polityczną”; udział wydatków sztywnych w ogóle wydatków budżetowych (muszą być poniesione aby państwo mogło w ogóle funkcjonować).

Deficyt budżetowy: w projekcie budżetu przedstawionym przez rząd parlament nie może zwiększyć deficytu; konstytucja zabrania finansowania deficytu przez dodrukowywanie pieniądza; w budżecie musi być podane źródło finansowania deficytu;

Tab. 1.2. Wynik budżetu centralnego w Polsce w latach 1991-2006 (w % PKB) 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 -3,8 -6,0 -2,8 -2,7 -2,6 -2,5 -1,3 -2,4 -2,0 -2,3 -4,3 -5,0 -4,6 -4,7 -3,1 Źródło: Obliczenia własne na podstawie sprawozdań z wykonania budżetu państwa za poszczególne lata.

Deficyt budżetowy a dług publiczny deficyt budżetowy jest nadwyżką wydatków państwa nad jego dochodami; dług publiczny stanowią wszelkie zobowiązania państwa wobec banków, obywateli i zagranicy, powstałe w wyniku finansowania deficytu budżetowego drogą pożyczek

Dług publiczny w Polsce w latach 1991-2006 Rok Dług publiczny (w mld zł) Koszty obsługi długu (w mld zł) (w % PKB) Koszty obsługi długu (w % PKB) Dług publiczny per capita (w PLN) 1991 65,8 1,2 81,4 1,4 1722 1992 97,9 3,5 85,2 3,0 2556 1993 134,0 5,8 86,0 3,7 3489 1994 146,2 9,2 69,5 4,4 3797 1995 160,7 14,1 56,2 4,9 4163 1996 204,3 17,7 53,0 4,6 5293 1997 227,6 17,4 48,5 5881 1998 137,4 10,3 24,8 1,9 3541 1999 264,2 9,6 42,9 1,6 6843 2000 280,5 18,0 40,9 2,6 7341 2001 302,1 21,7 40,2 2,9 7908 2002 353,8 24,0 45,1 3,1 9231 2003 408,6 24,1 50,2 10697 2004 432,3 22,7 48,9 11316 2005 443,5 25,0 47,3 2,7 11609 2006 505,0 27,8 47,7 13082 Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS oraz sprawozdań z wykonania budżetu państwa.

Wydatki publiczne (1) budżet centralny (w Polsce określany jako budżet państwa ) jest uznawany za rdzeń finansów publicznych, ale prawie w każdym państwie poza nim funkcjonują budżety samorządowe, fundusze celowe i inne fundusze publiczne (jednostek finansów publicznych niebędących jednostkami budżetowymi); przyczyną tworzenia funduszy wyodrębnionych z budżetu są restrykcyjne, choć konieczne, zasady funkcjonowania budżetu, które w przypadku części funduszy okazują się nieracjonalne.

Wydatki publiczne (2)

Wydatki publiczne a poziom rozwoju

Struktura wydatków publicznych

Polityka fiskalna aktywna polega na podejmowaniu takich decyzji dotyczących zmian dochodów i wydatków budżetowych, które pozwolą osiągnąć zamierzone w danej sytuacji cele społeczno- gospodarcze poprzez zmiany stawek i struktury podatków oraz zmiany wydatków na roboty i inwestycje publiczne; każdorazowe wykorzystanie wymaga dodatkowej odrębnej decyzji państwa.

Polityka fiskalna pasywna (1) opiera się na założeniu, że określone elementy dochodów i wydatków budżetowych cechuje tendencja do automatycznego reagowania na zmiany sytuacji gospodarczej (tzw. automatyczne stabilizatory); automatyczne stabilizatory (regulatory) pojawiają się w gospodarce gdy zapadnie określona decyzja państwa, po uruchomieniu działają samoczynnie (problem konstrukcji systemu monitorowania);

Polityka fiskalna pasywna (2) po stronie dochodów dotyczy podatków uzależnionych od poziomu aktywności gospodarczej (podatki progresywne od dochodu, podatki pośrednie od sprzedaży); po stronie wydatków dotyczy transferów uzależnionych od sytuacji materialnej jednostek (zasiłki z tytułu bezrobocia, pomoc społeczna, subsydia dla rolnictwa);

Polityka fiskalna pasywna (3) automatyczne stabilizatory powodują tendencje do powstawania nadwyżki budżetowej w okresach ożywienia gospodarczego i deficytu w okresie recesji; automatyczne stabilizatory nie są w stanie oddziaływać na strukturę gospodarki i dostarczać bodźców do zmiany sytuacji w gospodarce.