Wielcy matematycy polscy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Advertisements

Zamki średniowieczne na Górnym Śląsku Uczestnicy : Szkolne Koło Miłośników Historii Zespołu Szkół nr 1 – Gimnazjum nr 5 w Siemianowicach Śląskich Opiekun:
Uczestnicy projektu: uczniowie klasy II gimnazjum Nauczyciel prowadzący: Magdalena Terpiłowska 1 MOJA SZKOŁA – DAWNIEJ I DZIŚ Gimnazjum Specjalne Nr 5.
Zespół Placówek Oświatowych im. hm Janka Bytnara „Rudego”
Matematyka ciekawa, ciekawsza…
KWASY W MEDYCYNIE Nauczyciel: mgr Monika Kosmala Uczestnicy:
„KONSTRUKCJE GEOMETRYCZNE Z PROGRAMEM C.a.R.”
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Aksjomaty Euklidesa a geometrie nieeuklidesowe
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
opiekun grupy:Beata Winiarska
Temat: Cegłów dawniej i dziś
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Zespół szkolny w Cegłowie
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROJEKT EDUKACYJNY DZIECI HOLOKAUSTU
Co to jest TIK?.
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
N ASZA PRACA Czyli jak rozwijamy nasze umiejętności.
O zainteresowaniach technicznych, głównie elektronicznych Życzliwe i umiejące pracować w grupie O szybkiej orientacji i spostrzegawczości Wytrwałe i.
SZKOŁA BLISKA MEMU SERCU
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
im. Adama Mickiewicza w Łebie
KLOCKOMANIA.
Stacje uczenia się WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
Wirtualny portret Ukraińców mieszkających na Ziemi Wałeckiej
Prezentacja projektu "Co Obrócić?" Nauczyciel: Monika Konofał
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Publicznego Gimnazjum we Wróblewie
Wojciech Krawczyk (fotograf)
Źródła energii na świecie
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego:
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
Tworzywa sztuczne wokół nas
Matematyka – Twierdza Szyfrów
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Grupa 1.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
W wybranym przez nas projekcie wzięli udział wybrani uczniowie ze wszystkich klas Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej oraz Szkoły Specjalnej Przysposabiającej.
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej w Kruczu.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
KONKURS PLASTYCZNY ZAWODY PRZYSZŁOŚCI - MAKIETA GRUPA PROJEKTOWA: Klaudia Zielińska Ewelina Socha Katarzyna Tomiczek Klaudia Binda Dominik Jordan Szymon.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 1 w Wodzisławiu Śląskim.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Sprawozdanie z udziału w projekcie: Lider Lokalnej Ekologii
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Szkoła Podstawowa nr 1 Twórcze umysły im. Wojska Polskiego w Żywcu
Zapis prezentacji:

Wielcy matematycy polscy Uczestnicy: 10 uczniów klasy III b Zespołu Szkół w Przecławiu Opiekun: mgr Grażyna Gurbiel

Cele główne projektu: przybliżenie uczniom postaci polskich matematyków i ich wkład w rozwój tej dziedziny nauki, angażowanie uczniów do wykorzystania technik informatycznych zarówno przy wykonaniu wybranych zadań jak i zaprezentowania wyników swojej pracy, kształtowanie i rozwijanie umiejętności zbierania, porządkowania, selekcjonowania, opracowywania i analizowania zebranych informacji, uczenie odpowiedzialności za swoją pracę, wyrabianie systematyczności.

Uczeń potrafi: Wyszukać informacje w różnych źródłach i dokonać ich selekcji. Wykonać zdjęcia przy pomocy aparatu cyfrowego oraz dokonać jego obróbki w programie graficznym. Wykonać zrzut ekranu w programie AviScreen Classic 1.3. Przygotować stronę WWW. Za pomocą programu Ulead Video Studio11 Plus dokonać obróbki filmu. W programie Audacity wykonać obróbkę dźwięku. W programie Movie Maker podstawić głos do tłumaczonego filmu. Front Page 2003 - do obróbki strony. Wykonać animację w programie Adobe Photoshop i Easy Gif Animator. Prezentować publicznie efekty swojej pracy. Współdziałać w grupie i wzajemnie się wspierać. Jest odpowiedzialny za efekty pracy grupy i całego zespołu. Przygotować prezentację Power Point ilustrującą realizację projektu i jego efekty.

Uczeń zna: Postać Wacława Sierpińskiego, Stefana Banacha , Alfreda Tarskiego, Zdzisława Pawlaka – zna ich wkład w rozwój matematyki. Wie kim byli: Marian Rejewski, Jerzy Różycki i Henryk Zygalski. Zna twierdzenie Banacha o punkcie stałym, przekształceniach zbliżających i ich zastosowanie. Zna pojęcie fraktali, umie wskazać fraktale np. w przyrodzie, wie gdzie znalazły zastosowanie. Wie co to jest i jak powstaje trójkąt i dywan Sierpińskiego .

Opis projektu Celem projektu było zapoznanie uczniów z postaciami polskich matematyków, którzy wpisali się do światowej historii matematyki. Zbliżały się ferie więc otrzymali następujące zadania: Zastanowić się co w projekcie uwzględnić. Jak to przedstawić. Jakich programów komputerowych użyć. Efektem było podanie następujących ustaleń : wykonanie prezentacji o Wacławie Sierpińskim, Stefanie Banachu, Zdzisławie Pawlaku i o Enigmie, stworzenie strony internetowej i encyklopedii multimedialnej, nakręcenie wywiadu oraz filmu o fraktalach, kampania reklamowa . W trakcie realizacji dochodziły nowe pomysły takie jak np.. wykonanie półki z informacjami o używanych narzędziach i programach czy portretów kilku wybranych matematyków.

Narzędzia i programy wykorzystane przy realizacji projektu Wyszukiwarki: Google, Mozilla Firefox Komputery Aparat cyfrowy – do wykonywania zdjęć niezbędnych w realizacji projektu Projektor multimedialny – do przedstawienia prezentacji Kamera filmowa do nakręcenia wywiadu i filmu z prezentacji dla innych klas Adobe Flash cs3 , Adobe Photoshop i Easy Gif Animator- do wykonania animacji Ulead VideoStudio 11 Plus – obróbka filmów video Microsft PowerPoint – do wykonania prezentacji multimedialnej Microsoft Word – do zapisywania wniosków, opracowywania informacji, Movie Maker – do podłożenia dźwięku w filmie FlipAlbum – do wykonania encyklopedii Catcher – umożliwia szybki zapis i robienie screenów Expressivo – do wykonania dźwięku w prezentacjach

Organizacja pracy zespołów Ze względu na małą liczebność uczestników projektu, uczniowie pracowali w zespołach dwuosobowych lub indywidualnie. Łącznie w projekcie wzięło udział 10 uczniów. Organizacja ich pracy wyglądała następująco: uczniowie samodzielnie zdobywają wiedzę na temat głównego tematu projektu, poszukują informacji, ciekawych stron internetowych, czasopism, książek całym zespołem przygotowują prezentację publiczną „Wielcy matematycy polscy”.

Organizacja pracy zespołów c.d. Podział na poszczególne zadania: - przygotowanie prezentacji multimedialnej, - przygotowanie zaproszeń, gazetki, portretów, - opracowanie animacji i filmów, - napisanie scenariusza wywiadu - przygotowanie materiałów do konkursu , zaplanowanie i zorganizowanie sposobu prezentacji, nagranie wywiadu, opracowanie notatki do gazetki szkolnej. Spotykamy się raz na dwa tygodnie aby obejrzeć efekty pracy, nanieść poprawki . W razie konieczności kontakt z opiekunem w czasie wolnym od zajęć.

Rola nauczyciela Wskazałam główne cele i działania projektu. Podjęłam decyzję dotyczącą harmonogramu prac. Pełniłam rolę doradcy na każdym etapie projektu. Dokonywałam korekty błędów ortograficznych i rzeczowych. Pomogłam dokonać selekcji przygotowanych materiałów. Dostarczyłam część materiałów uzyskanych w wyniku korespondencji z konsultantem. Ustaliłam termin prezentacji na forum szkoły (wcześniej na forum klasy). Zarezerwowałam salę na prezentację. Pomogłam w ustaleniu scenariusza prezentacji. Na bieżąco wspierałam działania uczniów i sprawdzałam efekty ich pracy. Wytłumaczyłam pojęcie granicy, ciągu geometrycznego oraz przekształceń zbliżających. Przybliżyłam pojęcie fraktala, udostępniłam materiały do stworzenia szyfrogramów.

Opis działań uczniów Uczniowie wybierają do realizacji zagadnienia zgodnie z ich zainteresowaniami i umiejętnościami. Opracowują zakres swoich zadań. Sporządzają karty pracy wraz z terminarzem. Wykonują prezentacje, animacje, portrety, zaproszenia, gazetkę, materiały do szyfrogramów. Piszą scenariusz wywiadu oraz plan prezentacji. Kręcą wywiad i film. Tworzą stronę internetową i umieszczają na niej efekty swojej pracy. Dokonują samooceny i oceny kolegów. Wykonane portrety oraz gazetkę prezentują w holu głównym szkoły. Prowadzą dokumentację fotograficzną swoich działań.

Organizacja pracy c.d. Wyszukiwanie materiałów Selekcja materiałów I co dalej? Podziwiamy efekty pracy

www.wpm.lua.pl Rezultaty pracy Rezultaty pracy uczniów można oglądać na stronie: www.wpm.lua.pl Są to: prezentacje: Stefan Banach, Twierdzenie Banacha, Wacław Sierpiński, Zdzisław Pawlak, Stanisław Ulam, Ułamki a fraktale, Alfred Tarski, Enigma – wraz z wmontowanym filmem, filmy: Wywiad z profesorem Wacławem Sierpińskim, Fraktale, Publiczna prezentacja, Encyklopedia Wirtualna, półka obrazująca narzędzia i programy użyte przy wykonywaniu zadań, Prezentacje przedstawiające dokonania poszczególnych grup.

Rezultaty pracy c.d. Film o fraktalach

Rezultaty pracy c.d. Encyklopedia wirtualna ] Zrzut ekranowy z prezentacji o Z. Pawlaku Zrzut ekranowy z prezentacji o S. Banachu Encyklopedia wirtualna ]

Rezultaty pracy c.d.

Rezultaty pracy c.d. Programy użyte przy projekcie Fragmenty prezentacji Tw. Banacha

Rezultaty pracy c.d.

Zrzuty ekranowe prezentacji o Enigmie Rezultaty pracy c.d. Zrzuty ekranowe prezentacji o Enigmie

Prezentacja - zdjęcia

Efekty edukacyjne: Uczestnictwo w projekcie pozwoliło uczniom rozwijać następujące umiejętności: zdobyli nowe wiadomości z zakresu matematyki wyszukiwanie w Internecie potrzebnych informacji i ich przetwarzanie komputerowe redagowanie oficjalnych pism (zaproszeń, ogłoszeń, listów, podziękowań, gazetek), promocję własnych działań - strona internetowa, występowanie przed publicznością z wykorzystaniem techniki multimedialnej (projektor, laptop). zarządzanie kontem e-mail (odbieranie i wysyłanie informacji), wykonywanie prezentacji w Power Poincie nauczyli się pisać wzory matematyczne przy pomocy edytora równań tworzenia i edytowania animacji, obróbki zdjęć i filmów, nauczyli się planowania zadań, współpracy.

Opinie i wnioski uczniów „Podczas wykonywania przeróżnych zadań uświadomiliśmy sobie, że matematyka to nie tylko nudne liczby i zadania, ale także bardzo piękne i ciekawe rzeczy, choćby fraktale, które nasz projekt obejmował. Gdy wykonywaliśmy wirtualną encyklopedię, która zawierała życiorysy polskich matematyków, dowiedziałem się ile tak naprawdę świat zawdzięcza naszym sławnym rodakom, np. złamanie szyfru Enigmy, wspaniałe fraktale czy też pojęcia w dziedzinie algebry czy statystyki. Podczas pracy w grupie zrozumieliśmy jak ważna jest współpraca między nami. Poznaliśmy swoich przyjaciół z innej strony - jako pracowitych i punktualnych, gdyż to było u nas najważniejsze. Wszystko musiało być na czas. Dzięki temu, że projekt był wykonywany z użyciem komputera nauczyliśmy się i udoskonaliliśmy obsługę wielu programów.” „Całe przygotowania i tworzenie filmu zaznajomiło mnie oraz moich kolegów z tematyką fraktali. Swoją wiedzę poprzez pokaz przekazaliśmy wielu innym uczniom. Moim zdaniem całe przedsięwzięcie warte było zachodu. Jako uczeń 3 klasy gimnazjum, myślę, że warto po sobie zostawić tak miły akcent i przekazać innym, młodszym kolegom, że uczymy się nie tylko na lekcjach, ale także poza nimi, oraz, że informatyka jest w życiu bardzo przydatna. W przyszłości razem z kolegą planujemy zrobić stronę z możliwością publikowania i oceny fraktali „ „Nauczyliśmy się tego, że praca może być także przyjemną zabawą”. „ Ten projekt dał mi wiele przygód i świetną zabawę. Komputery i matematyka okazały się doskonałym połączeniem”

Wnioski nauczyciela Projekt ten dostarczył mi wiele informacji w relacji z uczniami. Było to kolejne bardzo pouczające doświadczenie. Pracując nad projektem przekonałam się, jak bardzo ważna tematyka. Musi być przede wszystkim ciekawa, inspirująca dla uczniów i dająca im szanse pokazania się z jak najlepszej strony. Zmotywował mnie do zapoznania się z nowymi programami komputerowymi oraz zmusił do stosowania znanych w większym niż dotychczas zakresie. Udział w projekcie dał mi dużo satysfakcji. Zaangażowanie uczniów i ich wypowiedzi wskazują na to, że prace metodą projektu należy kontynuować. Odczuwałam radość widząc dumę bijącą od uczniów podczas prezentacji. Wypowiedzi widzów: „Ciężka praca ale wspaniałe, fantastyczne efekty.” „Bardzo ambitny projekt, włożyliście w to dużo pracy” „Warto zamieścić tą prezentację na stronie szkoły”

Kontakt Zespół Szkół w Przecławiu 39 -320 Przecław ul. Zielona 39a Wszelkie pytania i uwagi kierować na adres e - mail gmisia@o2.pl