Projekt edukacyjny „ SWOJE ZNAĆ, SWOJE CHWALIĆ” Nauczyciel: mgr Małgorzata Wąż Uczniowie: klasa II a - Bernadetta Kujawska, Edyta Markulis, Natalia Bukowy, Milena Mordec, Katarzyna Betlej klasa II b - Magdalena Młynarczyk, Daniel Syjud, Iwona Rudzińska, Kamil Trznadel klasa I LO - Filip Ludwikowski, Iwona Ślęk, Anna Kipa klasa II LO - Ania Jeżowska, Agnieszka Strzelczyk, Angelika Śmiatacz, Marcin Janora, Natalia Kopacz, Marzena Gawor, Magdalena Jemioło, Anna Boroń
Cele projektu Zachęcanie do planowego poszerzania i pogłębiania wiedzy o miejscowości, w której uczeń mieszka i uczy się; Pogłębianie wiedzy o własnym regionie i jego społeczeństwie; Rozwijanie wartości rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej; Ukazywanie walorów i specyfiki regionu; Wdrożenie do stosowania rozmaitych technik i metod pracy pomocnych w gromadzeniu materiałów i ich opracowaniu; Zdobycie i/lub udoskonalenie umiejętności posługiwania się programami komputerowymi.
Opis projektu Projekt edukacyjny „ Swoje znać , swoje chwalić” został zrealizowany w ramach Edukacji z Internetem dla nauczycieli. Ten projekt jest kontynuacją działań podjętych w trakcie realizacji gimnazjalnej ścieżki edukacyjnej pt. „Nasze korzenie”, dzięki której młodzież miała okazję poznania lokalnego folkloru, obrzędów, twórców regionalnych i ich dzieł. Projekt jest także ciągiem dalszym i pracy uczniowskiej, i podjętych już wcześniej treści w czasie realizacji licealnej ścieżki edukacyjnej pt. „Dziedzictwo kulturowe regionu". Uczestniczyła w nim młodzież klas II gimnazjum oraz klas I i II LO. Uczniowie byli podzieleni na 5 zespołów realizujących samodzielnie zadania. Efekt końcowy pracy młodzieży zobaczyć można na stronie internetowej pod adresem www.mojprzeclaw.republika.pl
Narzędzia i programy komputerowe oraz internetowe wykorzystane w projekcie Wyszukiwarka Google – wyszukiwanie informacji. Microsoft Outlook - przesyłanie sprawozdań, materiałów, zdjęć. MS Word – bieżąca praca uczestników nad projektem, zapisywanie informacji. MS Publisher – wykonanie folderów reklamujących region. MS PowerPoint – wykonanie prezentacji o regionie , prezentacji o uczniowskich miejscach szczególnie ważnych i fotoreportażu z wycieczki. PDF Creator – kompresja plików . doc lub . pub do formatu pdf. MS Movie Maker – wykonanie reklamówki o regionie i o miejscach dla uczniów szczególnie ważnych. Ulead Studio Video 11- nagranie i obróbka słuchowiska. Nero StartSmart - wykonanie okładek do płyt audio CD lub mp3. Expressivo- przetworzenie tekstu pisanego w mówiony, stworzenie audioprzewodnika. Paint Shop Pro- obróbka grafiki, stworzenie widokówek
Organizacja pracy zespołów Nad projektem pracowała grupa mieszana, składająca się z osób chodzących do I i II klasy LO oraz II gimnazjalnej. W liczbach wygląda to następująco: - LO : I klasa - 3 osoby, II klasa - 8 osób - gimnazjum - II klasa -9 osób. W sumie do pracy nad projektem zgłosiło się 21 osób, a w rzeczywistości pracowało 20 uczniów. Przynależność do klasy bardzo ułatwiła nam podzielenie się na grupy i każda grupa liczyła od 3 do 5 osób. Każdy zespół sam wybrał zagadnienie do realizacji, gdyż uczniowie doszli do wniosku, że najłatwiej im będzie pracować wśród rówieśników z klasy. O takim podziale zadecydowały też same zainteresowania uczniów i ich doświadczenia w pracy z różnymi programami. Każda z grup zaproponowała własne zasady pracy , które okazały się bardzo podobne w treści. Na wspólnym spotkaniu ostatecznie przyjęliśmy formę i treść zapisu. Powstał dokument, który znajduje się w naszych zasobach.
Rola nauczyciela Moim głównym zadaniem było koordynowanie pracy uczniów, pilnowanie terminów wykonywanych zadań, Pomagałam w doborze merytorycznym materiału potrzebnego do dalszej obróbki, Motywowałam uczniów do pracy, jeśli zaszła taka potrzeba, Organizowałam potrzebny sprzęt lub zaplecze niezbędne do pracy nad projektem, Pomogłam w zorganizowaniu publicznej prezentacji, Podziwiałam, chwaliłam i oglądałam na bieżąco efekty pracy uczniowskiej, Gromadziłam i uzupełniałam naszą dokumentację w wersji papierowej i elektronicznej.
Opis działań uczniów Zebranie materiału potrzebnego do opracowania tras turystycznych: pieszej – szlakiem Przecławskich kapliczek , rowerowej na trasie Tuszyma – Dobrynin. Zebranie materiału związanego z przygotowaniem prezentacji „Przecław na godzinę wychowawczą” oraz „Magiczne uczniowskie miejsca”. Zebranie materiału związanego opracowaniem folderu o dwóch trasach wycieczkowych: * pieszej – szlakiem Przecławskich kapliczek , * rowerowej na trasie Tuszyma – Dobrynin. Zebranie materiału potrzebnego do nagrania audioprzewodnika trasy I i trasy II. Zebranie materiału potrzebnego do nagrania płyty Cd z legendami o Przecławiu i okolicy. Przygotowanie materiału związanego z opracowaniem pocztówek – Pozdrówki z Przecławia.
Opis działań uczniów Selekcja materiału do opracowania w programach komputerowych. Praca z narzędziami i programami komputerowymi w poszczególnych grupach. Opracowanie wyżej wymienionych form tj. folderu, prezentacji, audioprzewodnika, pocztówek, mp3 z legendami Zainteresowanie wycieczkami, folderem młodzieży naszej szkoły poprzez przygotowanie krótkiej audycji przez radiowęzeł. Rozpowszechnienie informacji o wycieczkach w środowisku. Przeprowadzenie wycieczki gimnazjalistów trasą numer I. Przygotowanie fotoreportażu z wycieczki i umieszczenie jej na szkolnej stronie internetowej. Prezentacja końcowych efektów pracy i poczynań grupy podczas publicznej prezentacji na forum szkoły.
Rezultaty pracy uczniów -1 Zespół I przygotował folder informujący o możliwości zwiedzania Przecławskich kapliczek lub Tuszymy i Dobrynina, który wykonany został w Publisherze. Umieszczono w nim niektóre informacje o trasach. Ciekawą reklamą, przygotowaną na wesoło jest też film, wykonany przy pomocy programu Movie Maker. Zespół ten wykonał także projekty widokówek- Pozdrówki z Przecławia Zespół II przygotował prezentację PP pt. "Przecław na godzinę wychowawczą" z najciekawszymi zabytkami i opisami. Druga prezentacja to miejsca, które są szczególnie lubiane przez uczniów pt. "Mój magiczny Przecław". Zespół nagrał także film pt. " Najciekawsze uczniowskie miejsca" w programie Ulead Studio Video 11
Rezultaty pracy uczniów - 2 Zespół III pisemne opracował dwie trasy wycieczek: * pieszej - szlakiem Przecławskich kapliczek na wzór wycieczki z przewodnikiem. * rowerowej na trasie Tuszyma - Dobrynin ze szczególnym uwzględnieniem interesujących miejsc. Prace zostały zapisane w PDF i Wordzie. Zespół IV wykonał audioprzewodnik trasy pierwszej na wzór audioprzewodników proponowanych obecnie w muzeach oraz nagrał audioprzewodnik trasy numer dwa. I to jest stworzenie Audio mp3.
Rezultaty pracy uczniów - 3 Zespół V nagrał trzy legendy dotyczące Przecławia i okolic. Jest to nagranie mp3
Prezentacja projektu - 1 Reklama Przecławia na wesoło Foldery w wersji papierowej i elektronicznej
Prezentacja projektu - 2 Pocztówki z Przecławia
Prezentacja projektu - 3 Prezentacje o Przecławiu w PP Audioprzewodniki z trasami mp3
Opis publicznej prezentacji projektu 14 maja 2008 w Zespole Szkół w Przecławiu odbyła się publiczna prezentacja dwóch projektów wykonanych w ramach programu „Edukacja z Internetem” . Projekt edukacyjny „ Wielcy matematycy polscy” został zrealizowany przez uczniów klasy III b pod kierunkiem mgr Grażyny Gurbiel. W realizację projektu „Swoje znać, swoje chwalić” zaangażowała się młodzież klas: II a i II b gimnazjum oraz młodzież klas : I i II LO. Pracowali oni pod kierunkiem mgr Małgorzaty Wąż. Przedsięwzięcie miało charakter interdyscyplinarny. Zarówno w jednym, jak i drugim projekcie, młodzież zdobyła umiejętności i wiadomości z zakresu matematyki, języka polskiego, historii, edukacji regionalnej, czytelniczej, medialnej. Duży nacisk został położony na umiejętność posługiwania się technologiami komputerowymi.
Efekty uczniowskiej pracy zostały przedstawione zaproszonym gościom, to znaczy dyrekcji ZS: mgr B. Dybskiej, mgr J. Remiszewskiej, mgr E. Arciszewskiej oraz nauczycielom matematyki i języka polskiego, a także informatyki. Pracę kolegów podziwiali również uczniowie liceum i gimnazjum. Przedstawione zostały prezentacje multimedialne, foldery, audioprzewodniki, filmy, strony internetowe, nagrania mp3 oraz zdjęcia ilustrujące pracę nad projektem i prezentujące efekty tej pracy. Dopełnieniem całości prezentacji były dwie wystawy materiałów wykonanych przez uczniów podczas całej pracy, a także czarno-białe portrety matematyków polskich. Uczniowie zaangażowani w projekt sami opowiadali o kolejnych etapach pracy, wskazywali na sukcesy i trudności, dzielili się własnymi refleksjami. Zestawienie prezentacji z matematyki z prezentacją dotyczącą języka polskiego i historii okazało się ciekawym pomysłem Pod adresem uczniów i nauczycieli zostały skierowane słowa uznania ze strony zaproszonych gości, a dopełnieniem całości były życzliwe brawa.
Wnioski uczniów -cytaty To zupełnie nie przypomina nauki, raczej dobrą zabawę"- Milena z II a. " Miło pracować nad czymś nowym w gronie przyjaciół. Cieszę się, że i klasie spodobała się taka forma wycieczki" - Benia z IIa. " Nawet przystają przy tej gazetce i oglądają moje pocztówki"- Marcin, autor " Zupełnie inna wycieczka, tyle razy przechodziłam obok tych kapliczek, a dopiero teraz tak naprawdę je zobaczyłam" - Karolina, uczestniczka wycieczki z II a "Czy będziemy coś jeszcze robić" - Natalia z IILO
Wnioski nauczyciela Co ja sama zyskałam realizując projekt ? Projekt pozwolił mi spojrzeć na uczniów z zupełnie innej strony, czyli tej, którą najbardziej lubię. Zobaczyłam ich pasję, zainteresowania i umiejętności, którymi nie mieli okazji pochwalić się na lekcjach, Projekt utrwalił w moich uczniach i we mnie przekonanie, że nie ma rzeczy niemożliwych do wykonania, a wiedzę można zdobywać w sposób twórczy i ciekawy, Projekt stał się świetną diagnozą zarówno mojej wiedzy i umiejętności komputerowych, jak i moich uczniów.
Wnioski nauczyciela Jak to doświadczenie wykorzystam w przyszłości ? Projekt zintegrował zespoły klasowe, utrwalił wiele cennych umiejętności współdziałania w grupie, rozwiązywania konfliktów, podejmowania decyzji, jest więc dla mnie pomysłem do wykorzystania zarówno na lekcjach języka polskiego, jak i godzinach wychowawczych, Projekt stał się kopalnią twórczych pomysłów, z których mam zamiar skorzystać w przyszłości, Podejmę z kolejnymi klasami pracę właśnie metodą projektu, by wprowadzać swoich uczniów w nowe tematy w sposób interesujący i inspirujący ich do działań kreatywnych.
Zapraszam do obejrzenia efektów uczniowskiej pracy na stronie: www.mojprzeclaw.republika.pl lub wejść ze strony http://www.zsprzeclaw.scholaris.pl/ Zakładka –Aktualności- 13.05.08 projekt społeczno - obywatelski Kontakt ze mną: malgorzatawaz@gmail.com