Katowice, 7-8 października 2010 SPOTKANIE KOORDYNATORÓW PROJEKTÓW URBACT II REALIZOWANYCH W POLSCE Grupa Robocza NODUS Urząd Miasta Katowice WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA
NODUS Informacje wstępne
URBACT II GRUPY ROBOCZE SIECI TEMATYCZNE NODUS
PARTNERZY PROJEKTU
PRZEDMIOT PROJEKTU NODUS „Linking Urban Renewal with Regional Spatial and Strategic Planning” Powiązanie miejskich polityk odnowy z ponadlokalnym planowaniem przestrzennym i strategicznym Jak zapewnić koordynację między miejskimi politykami rewitalizacji z przestrzennym i strategicznym planowaniem na poziomie ponadlokalnym? /WARSTWA PROGRAMOWA Jak wyznaczać obszary zdegradowane (jaki poziom administracyjny i jakimi narzędziami, jak programować w nich działania, jak je monitorować i ewaluować?/ WARSTWA NARZĘDZIOWA
CZAS TRWANIA I BUDŻET PROJEKTU Rozpoczęcie projektu: 1 listopada 2008 Zakończenie projektu: 30 czerwca 2010 Łącznie czas trwania projektu: 20 miesięcy Budżet projektu: 254.710 € w tym: Budżet dla KATOWIC: 88.000 zł (wkład własny 17.600 zł oraz dofinansowanie z EFRR 70.400 zł)
ORGANIZACJA PRAC W PROJEKCIE NODUS LOKALNA GRUPA WSPARCIA ZESPÓŁ ROBOCZY LOKALNY PLAN DZIAŁANIA
KATOWICKA LOKALNA GRUPA WSPARCIA
SPOTKANIA PARTNERÓW PROJEKTU Katowice, maj 2009
Teoretyczne prace w projekcie
ETAPY REALIZACJI PROJEKTU ETAP I ADMINISTRACYJNE I PLANISTYCZNE UWARUNKOWANIA POLITYKI REWITALIZACJI ETAP II IDENTYFIKACJA OBSZARÓW ZDEGRADOWANYCH ETAP III ZAKRES INTERWENCJI W OBSZARACH ZDEGRADOWANYCH ETAP IV MONITOROWANIE ZRÓWNOWAŻONEGO FUNKCJONOWANIA INTERWENCJI
ETAP I ETAP I ADMINISTRACYJNE I PLANISTYCZNE UWARUNKOWANIA POLITYKI REWITALIZACJI PROBLEM: znalezienie optymalnego ponadlokalnego poziomu administracji odpowiedniego do rozwoju, koordynacji i integracji polityk rewitalizacji miejskiej i planowania przestrzennego ROZWIĄZANIE PROBLEMU: zewnętrzne studium eksperckie – „Analiza kompetencji poszczególnych poziomów administracji samorządowej w zakresie polityk planowania przestrzennego i rewitalizacji”
ETAP I W studium eksperckim wskazano, że biorąc pod uwagę uwarunkowania przestrzenne oraz społeczno - ekonomiczne, województwa śląskiego poziomem ponadlokalnym, który mógłby dać administracyjne podstawy dla integracji projektów rewitalizacji miejskiej z regionalnymi politykami planowania strategicznego i przestrzennego wydaje się być obszar metropolitalny w granicach co najmniej obecnej Metropolii Górnośląskiej (14 miast tworzących GZM).
Do głównych zadań takiej jednostki ponadlokalnej należałoby m.in.: ETAP I Do głównych zadań takiej jednostki ponadlokalnej należałoby m.in.: 1. unowocześnienie planowania przestrzennego polegającego na: Integracji terytorialnej i problemowej planowania, bieżącym monitorowaniu zjawisk społeczno-gospodarczych konsekwentnie budowanej bazie informacji i statystyki (mierniki, wskaźniki itp.), formułowaniu wytycznych lub założeń programowych dla formalnego planowania przestrzennego w jednostkach samorządowych obszaru metropolitalnego i regionie; 2. zdynamizowanie odnowy miast (programów rewitalizacji) polegające na: ocenie opracowanych i wdrażanych programów, analizie skali oddziaływania programów w relacjach miejskich, między-gminnych, metropolitalnych i regionalnych, i opracowywanie różnorodnych instrumentów interwencji, odpowiednich (użytecznych) dla miast, regionu lub sektora prywatnego, podejmowanie funkcji „kierownika projektu” na życzenie grupy miast (gmin) OM lub regionu, dla zarządzania procesem odnowy (programami rewitalizacji) lub wybranymi projektami takich programów.
ETAP II ETAP II IDENTYFIKACJA OBSZARÓW ZDEGRADOWANYCH PROBLEM: dostępność danych statystycznych ROZWIĄZANIE PROBLEMU: opracowanie własnej metody „jakościowo – ilościowej” - wybór 4 obszarów z LPR - rozpisanie obszarów na ulice - obliczenia i ocena jakościowa ekspertów
IDENTYFIKACJA OBSZARÓW ZDEGRADOWANYCH LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA KATOWICE NA LATA 2007-2013
IDENTYFIKACJA OBSZARÓW ZDEGRADOWANYCH KONSULTACJA EKSPERTA IVANA TOSICA
IDENTYFIKACJA OBSZARÓW ZDEGRADOWANYCH sfera społeczna/gospodarcza/przestrzenna/infrastrukturalna
ETAPY REALIZACJI PROJEKTU WYPRACOWANE PODEJŚCIE PROJECT PART-FINANCED BY THE EUROPEAN UNION
ETAPY REALIZACJI PROJEKTU ETAP III ZAKRES INTERWENCJI W OBSZARACH ZDEGRADOWANYCH PROBLEM:W jaki sposób zapewnić zrównoważony charakter interwencji? Identyfikacja prowadzonych działań Identyfikacja problemów (w odniesieniu do wskaźników) Zdefiniowanie celów Propozycja działań
ETAPY REALIZACJI PROJEKTU 21
ETAPY REALIZACJI PROJEKTU ETAP IV MONITOROWANIE ZRÓWNOWAŻONEGO FUNKCJONOWANIA INTERWENCJI PROBLEM: jaki zastosować mechanizm który zapewni zrównoważone funkcjonowanie interwencji w całym obszarze oraz w szerszym aspekcie terytorialnym i funkcjonalnym 22
ETAPY REALIZACJI PROJEKTU 23
RAPORT KOŃCOWY
Podsumowanie prac teoretycznych Zaproponowanie optymalnego poziomu administracyjnego dla integracji miejskich polityk rewitalizacyjnych z ponadlokalnym planowaniem przestrzennym Wypracowanie własnej metody identyfikacji terenów zdegradowanych „jakościowo-ilościowej” Zaproponowanie zrównoważonych interwencji do przeprowadzenia w obszarach Zaproponowanie potencjalnego zestawu wskaźników do badania skutków prowadzonych interwencji
Bezpośrednie rezultaty dla Katowic
REZULTATY PRAC W PROJEKCIE Generalnym celem Lokalnego Planu Działania Katowic jest opracowanie pierwszego zintegrowanego I międzysektorowego programu rewitalizacji miejskiej dla obszaru zdegradowanego, na przykładzie Nikiszowca. Będzie to pierwszy program dla obszaru zdegradowanego, przy pełnym zaangażowaniu lokalnej społeczności i znaczącym włączeniu reprezentantów władzy regionalnej. Wypracowany model / podejście będzie wykorzystane przy przygotowywaniu zintegrowanych programów dla pozostałych obszarów wskazanych w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta Katowice na lata 2007-2013. PROJECT PART-FINANCED BY THE EUROPEAN UNION
REZULTATY PRAC W PROJEKCIE AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA POTENCJAŁ PONADLOKALNY PROJECT PART-FINANCED BY THE EUROPEAN UNION
OBSZAR NIKISZOWIEC Janów – Nikiszowiec Zabytkowe osiedle Nikiszowiec DZIELNICA: Janów – Nikiszowiec OBSZAR: Zabytkowe osiedle Nikiszowiec LOKALIZACJA: wschodnia część miasta (5 km od centrum, w sąsiedztwie kopalni węgla) POWIERZCHNIA: Dzielnica – 860 ha (8,6 km2), Obszar - 19 ha LICZBA MIESZKAŃCÓW: Dzielnica - 11.800, Obszar - 3.500 CHARAKTER OBSZARU: obszar mieszkaniowy; obszar dziedzictwa historyczno – kulturowego 29
OBSZAR NIKISZOWIEC 30
OBSZAR NIKISZOWIEC 31
REZULTATY PRAC W PROJEKCIE Celem Lokalnego Planu Działania Miasta Katowice jest opracowanie pierwszego zintegrowanego i międzysektorowego programu rewitalizacji miejskiej dla obszaru zdegradowanego, na przykładzie Nikiszowca. Oznacza to, że Program przygotowany będzie przy pełnym zaangażowaniu: mieszkańców Nikiszowca, lokalnych partnerów, i włączeniu we współpracę reprezentantów Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego. Wypracowany ogólny model postępowania będzie mógł być wykorzystany przy opracowywaniu zintegrowanych programów dla pozostałych obszarów wskazanych w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta Katowice na lata 2007-2013, z uwzględnieniem ich specyfiki. PROJECT PART-FINANCED BY THE EUROPEAN UNION
REZULTATY PRAC W PROJEKCIE 33
REZULTATY PRAC W PROJEKCIE - Kluczowe wartości / strategiczne obszary funkcjonowania z punktu widzenia dalszego rozwoju Nikiszowca - Pożądane procesy rozwojowe które z nich inicjować / kontynuować / wzmacniać? - Główni użytkownicy Nikiszowca / ich wymagania jakich partnerów zaangażować w budowanie programu? 34
REZULTATY PRAC W PROJEKCIE
LOKALNY PLAN DZIAŁANIA 36
POLA STRATEGICZNE
REZULTATY PRAC W PROJEKCIE
REZULTATY PRAC W PROJEKCIE PYTANIA, JAKIE ZADANO MIESZKAŃCOM: 1. Jakich zmian oczekuje Pan/Pani w Nikiszowcu? 2. Jakie są Pana/Pani zdaniem plusy Nikiszowca? 3. Jakie są Pana/Pani zdaniem minusy Nikiszowca?
będzie realizowany wyłącznie przez Urząd Miasta CO PROGRAM OZNACZA DLA MIESZKAŃCÓW ? Zintegrowany Program Rewitalizacji Nikiszowca wyznaczy ramy dla pożądanego kierunku rozwoju dzielnicy realizowanego przez różnych partnerów NIE będzie realizowany wyłącznie przez Urząd Miasta
CO PROGRAM OZNACZA DLA MIESZKAŃCÓW ? Zintegrowany Program Rewitalizacji Nikiszowca zapewni możliwość aktywnego uczestnictwa mieszkańców w planowaniu zmian jakimi objęty zostanie obszar Nikiszowca oraz poprawę dostępu do informacji o realizowanych na terenie osiedla przedsięwzięciach.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Przewodnicząca Zespołu Roboczego Katarzyna Staś, Wydział Rozwoju Miasta katarzyna.stas@katowice.eu Członkowie Zespołu Roboczego: Agnieszka Hajduk – Smaczniewska, Wydział Rozwoju Miasta Jadwiga Wajzer, Wydział Rozwoju Miasta 42