Katowice, 7-8 października 2010

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jarosław Komża KOMŻA KONSULTING
Advertisements

16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ ZATRUDNIENIA I SPÓJNOŚCI SPOŁECZNEJ - partnerska koncepcja wdrażania PO KL w województwie pomorskim POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Rola Samorządu Województwa w procesie rewitalizacji – doświadczenia projektu NODUS Bogumiła Wiśniewska Spotkanie koordynatorów projektów URBACT II.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
System ewaluacji NPR i NSRO
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Działalność Krajowego Punktu Kontaktowego Programu URBACT w Polsce URBACT Infoday, Warszawa, 15 grudnia 2011 r.
1 Działanie Support for Cities w ramach programu Unii Europejskiej URBACT w Chorzowie Urząd Miasta Chorzów Hanna Pompa -Obońska.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
PROJEKT CLUE ZEROWA EMISJA GAZÓW CIEPLARNIANYCH W OBSZARACH MIEJSKICH W EUROPIE CLIMATE NEUTRAL URBAN DISTRICTS IN EUROPE.
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Konferencja: „Wdrażanie Inicjatywy JESSICA na Mazowszu” Warszawa 8 września 2011 Prof. Dr hab. Marek Bryx Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Rola Ministerstwa Rozwoju we wspieraniu rewitalizacji gmin w Polsce Projekt jest współfinansowany przez Unie Europejską ze środków Funduszu Spójności w.
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Warsztat konsultacyjny
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warsztat konsultacyjny
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
Zapis prezentacji:

Katowice, 7-8 października 2010 SPOTKANIE KOORDYNATORÓW PROJEKTÓW URBACT II REALIZOWANYCH W POLSCE Grupa Robocza NODUS Urząd Miasta Katowice WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA

NODUS Informacje wstępne

URBACT II GRUPY ROBOCZE SIECI TEMATYCZNE NODUS

PARTNERZY PROJEKTU

PRZEDMIOT PROJEKTU NODUS „Linking Urban Renewal with Regional Spatial and Strategic Planning” Powiązanie miejskich polityk odnowy z ponadlokalnym planowaniem przestrzennym i strategicznym Jak zapewnić koordynację między miejskimi politykami rewitalizacji z przestrzennym i strategicznym planowaniem na poziomie ponadlokalnym? /WARSTWA PROGRAMOWA Jak wyznaczać obszary zdegradowane (jaki poziom administracyjny i jakimi narzędziami, jak programować w nich działania, jak je monitorować i ewaluować?/ WARSTWA NARZĘDZIOWA

CZAS TRWANIA I BUDŻET PROJEKTU Rozpoczęcie projektu: 1 listopada 2008 Zakończenie projektu: 30 czerwca 2010 Łącznie czas trwania projektu: 20 miesięcy Budżet projektu: 254.710 € w tym: Budżet dla KATOWIC: 88.000 zł (wkład własny 17.600 zł oraz dofinansowanie z EFRR 70.400 zł)

ORGANIZACJA PRAC W PROJEKCIE NODUS LOKALNA GRUPA WSPARCIA ZESPÓŁ ROBOCZY LOKALNY PLAN DZIAŁANIA

KATOWICKA LOKALNA GRUPA WSPARCIA

SPOTKANIA PARTNERÓW PROJEKTU Katowice, maj 2009

Teoretyczne prace w projekcie

ETAPY REALIZACJI PROJEKTU ETAP I ADMINISTRACYJNE I PLANISTYCZNE UWARUNKOWANIA POLITYKI REWITALIZACJI ETAP II IDENTYFIKACJA OBSZARÓW ZDEGRADOWANYCH ETAP III ZAKRES INTERWENCJI W OBSZARACH ZDEGRADOWANYCH ETAP IV MONITOROWANIE ZRÓWNOWAŻONEGO FUNKCJONOWANIA INTERWENCJI

ETAP I ETAP I ADMINISTRACYJNE I PLANISTYCZNE UWARUNKOWANIA POLITYKI REWITALIZACJI PROBLEM: znalezienie optymalnego ponadlokalnego poziomu administracji odpowiedniego do rozwoju, koordynacji i integracji polityk rewitalizacji miejskiej i planowania przestrzennego ROZWIĄZANIE PROBLEMU: zewnętrzne studium eksperckie – „Analiza kompetencji poszczególnych poziomów administracji samorządowej w zakresie polityk planowania przestrzennego i rewitalizacji”

ETAP I W studium eksperckim wskazano, że biorąc pod uwagę uwarunkowania przestrzenne oraz społeczno - ekonomiczne, województwa śląskiego poziomem ponadlokalnym, który mógłby dać administracyjne podstawy dla integracji projektów rewitalizacji miejskiej z regionalnymi politykami planowania strategicznego i przestrzennego wydaje się być obszar metropolitalny w granicach co najmniej obecnej Metropolii Górnośląskiej (14 miast tworzących GZM).

Do głównych zadań takiej jednostki ponadlokalnej należałoby m.in.: ETAP I Do głównych zadań takiej jednostki ponadlokalnej należałoby m.in.: 1. unowocześnienie planowania przestrzennego polegającego na: Integracji terytorialnej i problemowej planowania, bieżącym monitorowaniu zjawisk społeczno-gospodarczych konsekwentnie budowanej bazie informacji i statystyki (mierniki, wskaźniki itp.), formułowaniu wytycznych lub założeń programowych dla formalnego planowania przestrzennego w jednostkach samorządowych obszaru metropolitalnego i regionie; 2. zdynamizowanie odnowy miast (programów rewitalizacji) polegające na: ocenie opracowanych i wdrażanych programów, analizie skali oddziaływania programów w relacjach miejskich, między-gminnych, metropolitalnych i regionalnych, i opracowywanie różnorodnych instrumentów interwencji, odpowiednich (użytecznych) dla miast, regionu lub sektora prywatnego, podejmowanie funkcji „kierownika projektu” na życzenie grupy miast (gmin) OM lub regionu, dla zarządzania procesem odnowy (programami rewitalizacji) lub wybranymi projektami takich programów.

ETAP II ETAP II IDENTYFIKACJA OBSZARÓW ZDEGRADOWANYCH PROBLEM: dostępność danych statystycznych ROZWIĄZANIE PROBLEMU: opracowanie własnej metody „jakościowo – ilościowej” - wybór 4 obszarów z LPR - rozpisanie obszarów na ulice - obliczenia i ocena jakościowa ekspertów

IDENTYFIKACJA OBSZARÓW ZDEGRADOWANYCH LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA KATOWICE NA LATA 2007-2013

IDENTYFIKACJA OBSZARÓW ZDEGRADOWANYCH KONSULTACJA EKSPERTA IVANA TOSICA

IDENTYFIKACJA OBSZARÓW ZDEGRADOWANYCH sfera społeczna/gospodarcza/przestrzenna/infrastrukturalna

ETAPY REALIZACJI PROJEKTU WYPRACOWANE PODEJŚCIE PROJECT PART-FINANCED BY THE EUROPEAN UNION

ETAPY REALIZACJI PROJEKTU ETAP III ZAKRES INTERWENCJI W OBSZARACH ZDEGRADOWANYCH PROBLEM:W jaki sposób zapewnić zrównoważony charakter interwencji? Identyfikacja prowadzonych działań Identyfikacja problemów (w odniesieniu do wskaźników) Zdefiniowanie celów Propozycja działań

ETAPY REALIZACJI PROJEKTU 21

ETAPY REALIZACJI PROJEKTU ETAP IV MONITOROWANIE ZRÓWNOWAŻONEGO FUNKCJONOWANIA INTERWENCJI PROBLEM: jaki zastosować mechanizm który zapewni zrównoważone funkcjonowanie interwencji w całym obszarze oraz w szerszym aspekcie terytorialnym i funkcjonalnym 22

ETAPY REALIZACJI PROJEKTU 23

RAPORT KOŃCOWY

Podsumowanie prac teoretycznych Zaproponowanie optymalnego poziomu administracyjnego dla integracji miejskich polityk rewitalizacyjnych z ponadlokalnym planowaniem przestrzennym Wypracowanie własnej metody identyfikacji terenów zdegradowanych „jakościowo-ilościowej” Zaproponowanie zrównoważonych interwencji do przeprowadzenia w obszarach Zaproponowanie potencjalnego zestawu wskaźników do badania skutków prowadzonych interwencji

Bezpośrednie rezultaty dla Katowic

REZULTATY PRAC W PROJEKCIE Generalnym celem Lokalnego Planu Działania Katowic jest opracowanie pierwszego zintegrowanego I międzysektorowego programu rewitalizacji miejskiej dla obszaru zdegradowanego, na przykładzie Nikiszowca. Będzie to pierwszy program dla obszaru zdegradowanego, przy pełnym zaangażowaniu lokalnej społeczności i znaczącym włączeniu reprezentantów władzy regionalnej. Wypracowany model / podejście będzie wykorzystane przy przygotowywaniu zintegrowanych programów dla pozostałych obszarów wskazanych w  Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta Katowice na lata 2007-2013. PROJECT PART-FINANCED BY THE EUROPEAN UNION

REZULTATY PRAC W PROJEKCIE AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA POTENCJAŁ PONADLOKALNY PROJECT PART-FINANCED BY THE EUROPEAN UNION

OBSZAR NIKISZOWIEC Janów – Nikiszowiec Zabytkowe osiedle Nikiszowiec DZIELNICA: Janów – Nikiszowiec OBSZAR: Zabytkowe osiedle Nikiszowiec LOKALIZACJA: wschodnia część miasta (5 km od centrum, w sąsiedztwie kopalni węgla) POWIERZCHNIA: Dzielnica – 860 ha (8,6 km2), Obszar - 19 ha LICZBA MIESZKAŃCÓW: Dzielnica - 11.800, Obszar - 3.500 CHARAKTER OBSZARU: obszar mieszkaniowy; obszar dziedzictwa historyczno – kulturowego 29

OBSZAR NIKISZOWIEC 30

OBSZAR NIKISZOWIEC 31

REZULTATY PRAC W PROJEKCIE Celem Lokalnego Planu Działania Miasta Katowice jest opracowanie pierwszego zintegrowanego i  międzysektorowego programu rewitalizacji miejskiej dla obszaru zdegradowanego, na przykładzie Nikiszowca. Oznacza to, że Program przygotowany będzie przy pełnym zaangażowaniu: mieszkańców Nikiszowca, lokalnych partnerów, i włączeniu we współpracę reprezentantów Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego. Wypracowany ogólny model postępowania będzie mógł być wykorzystany przy opracowywaniu zintegrowanych programów dla pozostałych obszarów wskazanych w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta Katowice na lata 2007-2013, z uwzględnieniem ich specyfiki. PROJECT PART-FINANCED BY THE EUROPEAN UNION

REZULTATY PRAC W PROJEKCIE 33

REZULTATY PRAC W PROJEKCIE - Kluczowe wartości / strategiczne obszary funkcjonowania z punktu widzenia dalszego rozwoju Nikiszowca - Pożądane procesy rozwojowe które z nich inicjować / kontynuować / wzmacniać? - Główni użytkownicy Nikiszowca / ich wymagania jakich partnerów zaangażować w budowanie programu? 34

REZULTATY PRAC W PROJEKCIE

LOKALNY PLAN DZIAŁANIA 36

POLA STRATEGICZNE

REZULTATY PRAC W PROJEKCIE

REZULTATY PRAC W PROJEKCIE PYTANIA, JAKIE ZADANO MIESZKAŃCOM: 1. Jakich zmian oczekuje Pan/Pani w Nikiszowcu? 2. Jakie są Pana/Pani zdaniem plusy Nikiszowca? 3. Jakie są Pana/Pani zdaniem minusy Nikiszowca?

będzie realizowany wyłącznie przez Urząd Miasta CO PROGRAM OZNACZA DLA MIESZKAŃCÓW ? Zintegrowany Program Rewitalizacji Nikiszowca wyznaczy ramy dla pożądanego kierunku rozwoju dzielnicy realizowanego przez różnych partnerów NIE będzie realizowany wyłącznie przez Urząd Miasta

CO PROGRAM OZNACZA DLA MIESZKAŃCÓW ? Zintegrowany Program Rewitalizacji Nikiszowca zapewni możliwość aktywnego uczestnictwa mieszkańców w planowaniu zmian jakimi objęty zostanie obszar Nikiszowca oraz poprawę dostępu do informacji o realizowanych na terenie osiedla przedsięwzięciach.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Przewodnicząca Zespołu Roboczego Katarzyna Staś, Wydział Rozwoju Miasta katarzyna.stas@katowice.eu Członkowie Zespołu Roboczego: Agnieszka Hajduk – Smaczniewska, Wydział Rozwoju Miasta Jadwiga Wajzer, Wydział Rozwoju Miasta 42