Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 2

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)
Advertisements

Rola Krajowego Forum Wodnego
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
ZIELONA PREZYDENCJA Organizacja spotkań i konferencji w zielonym standardzie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ochrona środowiska naturalnego
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Utrata statusu odpadów (end of waste)
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Cel usługi: Wsparcie działalności nowych i istniejących już firm. Zaplanowano usługi dla przedsiębiorców Usługa dostępna do końca listopada 2011.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
By nie utonąć w śmieciach...
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
WKŁAD WŁASNY NIE MUSI STANOWIĆ WŁASNOŚCI BENEFICJENTA
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Zagospodarowanie odpadów
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
1 Project supported by the European Commission ANKIETA – PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA INSTRUMENTÓW WSPARCIA EKOINWESTYCJI I EKOINNOWACJI.
Mój region w Europie Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie inwestycji przedsiębiorstw.
podsumowanie ustawy dot. F-gazów
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
MP5 Z LINIĄ MAKULATUROWĄ
RODO Rafał Kiełkowski Wiceprezes Okręgowej Rady Lekarskiej
Jerzy Jendrośka Podyplomowe prawo ochrony środowiska
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 3. Prawne aspekty GPP
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 10
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 6
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 4. Ocena potrzeb
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 6
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 4
Zapis prezentacji:

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 2 Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7.2. Papier do kopiowania i papier graficzny

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP Moduł 1: Wprowadzenie Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 2: Strategiczne aspekty GPP Moduł 5: GPP na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym Moduł 3: Prawne aspekty GPP Moduł 6: Wstępne konsultacje rynkowe Moduł 7: Działania (Papier do kopiowania i papier graficzny) Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny

Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny Wpływ na środowisko Jak te produkty wpływają na środowisko? Kluczowe aspekty środowiskowe cyklu życia: niszczenie lasów i potencjalna utrata różnorodności biologicznej emisje zanieczyszczeń do powietrza i wody podczas produkcji masy celulozowej i papieru zużycie energii i wody podczas produkcji zużycie chemikaliów podczas produkcji 13 mln ha wynosi roczna globalna utrata obszarów leśnych(*) 25–70 m3/t wody i 5 000–10 700 kWh/t energii zużywanej do produkcji papieru nienadającego się do recyklingu (**) Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny

Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny Zakres Co jest objęte zakresem kryteriów GPP w UE? Produkty objęte zakresem niezadrukowany papier używany do pisania, drukowania i kopiowania (maks. gramatura: 170 g/m2) Produkty nieobjęte zakresem notatniki bloki rysunkowe kalendarze instrukcje obsługi Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny

Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny Ocena potrzeb Określenie właściwej ilości/jakości papieru Ocena potrzeb przed złożeniem zamówienia! Najważniejsze pytania: Czy nowy zakup jest konieczny? (pod kątem ilości i/lub jakości) Czy jest kompatybilny z posiadanymi urządzeniami do przetwarzania obrazu? Czy umowa o świadczenie usług skuteczniej spełniałaby potrzeby zamawiającego / zapobiegałaby oddziaływaniu na środowisko? (zob. przykładowe studium przypadku) Odpowiedzialne wykorzystanie papieru Przekazywanie dokumentów w formie elektronicznej Ograniczanie liczby niepotrzebnych kopii Druk dwustronny lub z opcją wielu stron na jednym arkuszu Wykorzystanie zużytego papieru do notatek Wprowadzenie w biurze systemu recyklingu papieru Więcej informacji: Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny

Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny Informacje ogólne Podejście w ramach GPP — papier do kopiowania i papier graficzny Nabywanie papieru na bazie pokonsumpcyjnych włókien wtórnych (papier pochodzący z recyklingu) lub papieru na bazie włókien pierwotnych pozyskanych w sposób legalny i/lub zrównoważony Nabywanie papieru wyprodukowanego przy zastosowaniu procesów charakteryzujących się niskim poziomem emisji i zużycia energii Unikanie niektórych substancji przy produkcji i bieleniu papieru  Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny

Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny Kryteria GPP w UE Papier do kopiowania i papier graficzny (2008) Przykłady: Specyfikacje techniczne (ST) Zakup papieru pochodzącego w 100% z makulatury, który jest co najmniej wyprodukowany bez użycia chloru pierwiastkowego (przykład papieru z recyklingu) Zakup papieru na bazie włókien pochodzących z legalnych źródeł, który jest co najmniej wyprodukowany bez użycia chloru pierwiastkowego (przykład papieru na bazie włókien pierwotnych) Kryteria udzielenia zamówienia (KU) — dodatkowe punkty zostaną przyznane w ilości proporcjonalnej do ilości pierwotnych włókien drzewnych pochodzących z certyfikowanych zrównoważonych źródeł (przykład papieru na bazie włókien pierwotnych) Wszystkie kryteria dostępne są w poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące papieru do kopiowania i papieru graficznego Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny

Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny Weryfikacja Sprawdzanie zgodności z kryteriami GPP dotyczącymi papieru do kopiowania i papieru graficznego O co pytać? W jakiej sytuacji? Raport z testów Dokumentacja techniczna Oznakowania ekologiczne Certyfikaty kontroli pochodzenia produktu Systemy ustalania pochodzenia drewna Zezwolenie FLEGT Próbka produktu Zgodność z kryteriami GPP dotyczącymi papieru do kopiowania i papieru graficznego należy ocenić na etapie wyboru najlepszej oferty Dodatkowa kontrola powinna być przeprowadzona podczas pierwszej dostawy w celu porównania zgodności dostarczonego papieru z próbkami produktu Wszystkie instrukcje dotyczące weryfikacji dostępne są w poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące papieru do kopiowania i papieru graficznego Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny

Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny Dostępność na rynku Jak zidentyfikować zrównoważone produkty Podstawy unijnych kryteriów GPP: Oznakowanie ekologiczne UE i etykieta Nordic Swan (papier pochodzący z recyklingu i na bazie pierwotnych włókien) zużycie wody i energii / emisje do atmosfery i zanieczyszczenie wody Blue Angel (papier pochodzący z recyklingu) użycie produktów chemicznych Inne istotne etykiety: FSC i PEFC Istnieją różne oznakowania ekologiczne! Niektóre oznakowania ekologiczne mają wyższą wartość niż inne — zamawiający powinni wybrać oznakowanie ekologiczne „typu I” (tj. zweryfikowane przez stronę trzecią i przyznane na podstawie wpływu cyklu życia) Więcej na temat oznakowania ekologicznego: zob. moduł 3 (Prawne aspekty GPP) Porównanie trzech oznakowań ekologicznych: Sprawozdanie dotyczące zagadnień technicznych Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny

Stosowanie etykiet w ramach GPP Dodanie innych kryteriów do zamówienia Oznakowania ekologiczne typu I są źródłem nie tylko kryteriów weryfikacji, ale również dodatkowych kryteriów Niektóre kryteria oznakowania ekologicznego — ale nie wszystkie — mogą być wykorzystane w procedurze zamówienia Np. oznakowanie ekologiczne UE: Kryterium 4(a): produkt z papieru nie może zawierać substancji, które zostały zidentyfikowane zgodnie z procedurą opisaną w art. 59 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady i umieszczone na liście kandydackiej substancji wzbudzających szczególnie duże obawy w stężeniu wyższym niż 0,10 % (w/w) Kryterium 5: We wszystkich zakładach produkcji masy włóknistej i papieru istnieje system dotyczący postępowania z odpadami powstałymi w procesie produkcji oraz plan gospodarowania odpadami […] Przyznawanie oznakowania ekologicznego UE papierowi graficznemu — zob. decyzja Komisji 2019/70, załącznik 1 Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny

Istotne ustawodawstwo UE Regulacje mające wpływ na sektor produkcji papieru Dyrektywa 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych — zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola Dokument referencyjny dotyczący najlepszych dostępnych technik (BAT) w zakresie produkcji masy włóknistej, papieru i tektury Ramowa dyrektywa wodna 2000/60/WE, motyw 22 dotyczący emisji do wód Rozporządzenie REACH (WE) nr 1907/2009 Więcej informacji: Dokument referencyjny dotyczący najlepszych dostępnych technik (BAT) Najważniejsze kwestie dotyczące wdrażania ramowej dyrektywy wodnej Lista kandydacka REACH dla substancji SVHC Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny

Studia przypadków Zakup usług kopiowania, drukowania i skanowania w Zurychu (Gmina Zurych, Szwajcaria) Wspólne udzielenie zamówienia na papier do kopiowania pochodzący w 100 % z recyklingu (Gmina Erlangen, Niemcy) Zakup papieru dla lokalnych organów samorządowych w Lombardii (Region Lombardii, Włochy) Helpdesk dla GPP Aby uzyskać wsparcie w zakresie GPP, skontaktuj się nieodpłatnie z unijnym punktem informacyjnym Helpdesk dla GPP Helpdesk Zestaw narzędzi opracowany dla Komisji Europejskiej przez ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Autor modułu: Ecosistemi Właściciel, Wydawca: Komisja Europejska, DG ds. Środowiska, 2019 Zdjęcia: dzięki uprzejmości Pixabay.com na licencji Creative Commons CCO Wyłączenie odpowiedzialności: Niniejszy zestaw narzędzi stanowi dokument służb Komisji o charakterze orientacyjnym i nie należy traktować go w żaden sposób jako wiążący dla tej instytucji. Komisja Europejska ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji nie ponoszą odpowiedzialności za możliwe wykorzystywanie informacji zawartych w niniejszym dokumencie. Moduł 7.2 — Papier do kopiowania i papier graficzny