Raport o stanie gminy Nieporęt za 2018 rok Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo narodowe – stan uzyskany w rezultacie odpowiednio zorganizowanej obrony i ochrony przed wszelkimi zagrożeniami militarnymi i niemilitarnymi, tak zewnętrznymi jak i wewnętrznymi, przy użyciu sił i środków pochodzących z różnych dziedzin działalności państwa tj. stan dający poczucie pewności i gwarancje jego zachowania oraz szansę na doskonalenie. Zadania: realizacja zadań w zakresie bezpieczeństwa w tym m/in: współdziałanie z Policją, Strażą Gminną, Państwową Strażą Pożarną, WOPR, Siłami Zbrojnymi RP i innymi podmiotami; realizacja zadań w zakresie przepisów o ochronie przeciwpożarowej w tym zapewnienie realizacji zadań dot. funkcjonowania jednostek OSP; realizacja zadań w zakresie zarządzania kryzysowego; realizacja zadań w zakresie obrony cywilnej; realizacja zadań w zakresie spraw obronnych; realizacja zadań w zakresie zgromadzeń i imprez masowych.
Zarządzanie kryzysowe Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym Art. 2. Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Jednostki ratowniczo-gaśnicze OSP. OSP Gminy Nieporęt posiadają m/in. 6 samochodów ratowniczo - gaśniczych i 2 samochody osobowo-terenowe w tym: OSP Nieporęt - 3 sam. OSP Kąty Węgierskie - 3 sam. OSP Wólka Radzymińska - 2 sam. OSP Nieporęt OSP Wólka Radzymińska OSP Kąty Węgierskie.
Jednostki OSP utrzymują stałą gotowość bojową Lp. OSP Prezes Udział w dział. ratowniczo-gaśniczych w 2018 r. KSRG/ uwagi 1. OSP Kąty Węgierskie Jarosław Pisarek 159 od 2006 r. 2. OSP Nieporęt Łuczyk Dariusz 120 od 2009 r. 3. OSP Wólka Radzymińska Tomasz Sawczuk 64 Razem 343 206 działań ratown-gaśniczych w 2017 r. Lp. OSP Marka samochodu strażack. Rok prod. Uwagi 1 OSP Nieporęt MAN TGM 13.290 2015 zakup nowego 2. STAR 266P 1989 karosaż 2018 r. 3. NISSAN Terrano 1996 4. OSP Kąty Węgierskie MAN TGM 18.340 2014 5. FORD TRANSIT 2004 6. MERCEDES 2012 7. OSP Wólka Radzymińska Renault MD3B 2018 8. DAF 1995
Akcje ratowniczo-gaśnicze OSP Usuwanie gniazd os (szerszeni) – kładka nad Kanałem Królewskim Wiatrołomy - Józefów Zdarzenia drogowe – Stanisławów Pierwszy Pożary lasów -Wólka Radzymińska
Obrona cywilna, obronność i zarządzanie kryzysowe Formacje OC: Drużyna Wykrywania i Alarmowania (DWiA - 1) Punkty Alarmowania (PA – 10) SWO tworzą syreny typu EWSA 600W: Kompleks Rekreacyjno-Wypoczynkowy Dzika Plaża, Kompleks Rekreacyjno-Wypoczynkowy Nieporęt-Pilawa, Ochotnicza Straż Pożarna Nieporęt, Ochotnicza Straż Pożarna Wólka Radzymińska, Ochotnicza Straż Pożarna Kąty Węgierskie . SWiA uzupełniają: UG Nieporęt, JW. Zegrze Południowe, JW. Białobrzegi, Lantmannen Unibake Poland Sp. z o. o., Gaz System S.A. - Rembelszczyzna, Zintegrowany System Łączności Wojewody Mazowieckiego (SWiA).
Obrona cywilna, obronność i zarządzanie kryzysowe Energetyka jądrowa Poniżej zaznaczono proponowane lokalizacje EJ w Polsce W promieniu 300 km od granic Polski pracuje 8 elektrowni jądrowych, 2 elektrownie jądrowe są wyłączone z eksploatacji. Jedynym czynnym reaktorem w Polsce jest reaktor badawczy Maria (1974 r.) o mocy 30 MW – NCBJ Świerk pod Warszawą.
Obrona cywilna, obronność i zarządzanie kryzysowe Bezpieczeństwo to także współpraca w zakresie realizacji spraw obronnych zapewniająca: realizację Planu Operacyjnego Funkcjonowania Gminy Nieporęt na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno-militarnego) i wojny oraz Planu Obrony Cywilnej Gminy, działanie Głównego Stanowiska Kierowania Wójta Gminy Nieporęt oraz Zapasowego Miejsca Pracy. funkcjonowanie Stałego Dyżuru Wójta Gminy Nieporęt na czas zewn. zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, rozwinięcie Akcji Kurierskiej Administracji Publicznej dla potrzeb np. mobilizacji Sił Zbrojnych RP, współdziałanie z WKU Warszawa Śródmieście w przeprowadzeniu m/in: kwalifikacji wojskowej, świadczeń na rzecz obronności zabezpieczających mobilizacyjne rozwiniecie jednostek, realizację pozamilitarnych przygotowań obronnych dotyczących między innymi ochrony zdrowia mieszkańców: organizacja Zastępczych Miejsc Szpitalnych , dystrybucji preparatów jodowych, współpracę w ramach CIMIC z jednostkami wojskowymi z terenu Gminy. CIMIC (ang. Civil-Military Co-operation), oznacza współpracę cywilno-wojskową. CIMIC przejawia się m.in. we wsparciu przez państwo-gospodarza wojsk sojuszniczych HNS (Host Nation Support).
Obrona cywilna, obronność i zarządzanie kryzysowe Ćwiczenie p/k KRYZYS – 18 w dniach 5 -7 czerwca 2018 r. Działanie zgodnie z Planem Zarządzania Kryzysowego Gminy Nieporęt - użycie sił i środków w sytuacjach kryzysowych. Rozwinięte Gminne Centrum Zarzadzania Kryzysowego Rejon zbiórki sił ratowniczych
Ćwiczenie p/k KRYZYS – 18 w dniach 5-7 czerwca 2018 r. Udzielanie pomocy medycznej ofiarom wypadku – pomocy udziela personel medyczny Centrum Medycznego Nieporęt Sp. z o. o. Prowadzenie działań ratowniczych na obszarze wodnym Jeziora Zegrzyńskiego – płonie statek żeglugi śródlądowej.
Podtopienia - styczeń 2018 Stanisławów Pierwszy – Bericap Polska Sp. z o.o. Stanisławów Pierwszy – rozlewiska przy ul. Strużańskiej
Uwaga ASF – od listopada 2017 r. do odwołania Zdarzenia epizootyczne ASF dodatni - w w/w okresie: Powiat legionowski – 202 szt. dzików Powiat nowodworski – 89 szt. dzików Razem 291 szt.
BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE Monitoring wizyjny obejmuje system telewizji dozorowej oparty na 11 kamerach. Wartość bieżąca monitoringu wizyjnego to 272194,13 zł. Użyczona przez gminę część monitoringu tzw. Stanowisko Kierowania znajduje się w Komisariacie Policji w Nieporęcie. System charakteryzuje się możliwością rozbudowy. Gmina sfinansowała realizację służb ponadnormatywnych przez funkcjonariuszy Komisariatu Policji w Nieporęcie. Koszt służb ponadnormatywnych policji wyniósł – 24.000,00 zł. Wystawiono 75 patroli w tym patrole mieszane ze strażą gminną skutkujących m/in. zatrzymaniem 9 przestępców i wylegitymowaniem 473 osób. Stanowisko Kierowania monitoringu wizyjnego. Wspólny patrol policji i straży gminnej.
Przykładowe koszty finansowe poniesione przez Gminę e w zakresie dot Przykładowe koszty finansowe poniesione przez Gminę e w zakresie dot. bezpieczeństwa Lp. Rodzaj przedsięwzięcia Udział własny Gminy /zł./ Koszt całkowity /zł./ 1. Systemy wczesnego ostrzegania przed zjawiskami katastrofalnymi – 4xEWSA600W dla gm. Nieporęt 12 042,57 60 212,87 2. Sprzęt p/poż - dla OSP gm. Nieporęt, 51,00 5 100,00 3. Zakup samochodu oznakowanego Hyundai i20 - dla KP w Nieporęcie 25 000,00 56 998,20 4. Mobilny Symulator Zagrożeń Pożarowych - dla KP PSP Legionowo 50 000,00 5. Zakup samochodu specjalnego Renault MD3B - dla OSP Wólka Radzymińska 204 100,00 824 100,00 6. Karosaż samochodu STAR 266P - dla OSP Nieporęt 209 100,00 7. Sprzęt ratowniczy - dla KP PSP Legionowo 5 000,00 8. Pełnienie służb ponadnormatywnych - dla KP w Nieporęcie 24 000,00 9. Ekwiwalent pieniężny - dla członków OSP gm. Nieporęt 21 019,16 Razem 525 312,73 1 255 530,23 Kwota dofinansowań (koszt całkowity – udział własny ) 730 217,50
Służą poprawie bezpieczeństwa Nowy samochód Renault MD3B dla OSP Wólka Radzymińska STAR 266P po karosażu OSP Nieporęt SWO ludności, Syreny EWSA600W - KRW Nieporęt-Pilawa Nowy samochód Hyundai i20 dla Policji w Nieporęcie
Rodzaje alarmów, sygnały alarmowe przeczytaj i zapamiętaj dla własnego bezpieczeństwa
Komunikaty ostrzegawcze Lp. Rodzaj komunikatu Sposób ogłoszenia komunikatu Sposób odwołania komunikatu Akustyczny system alarmowy Środki masowego przekazu 1. Uprzedzenie o zagrożeniu skażeniami Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Osoby znajdujące się na terenie…….około godz.….min….. może nastąpić skażenie…(podać rodzaj skażenia) w kierunku…(podać kierunek) Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu……... ( podać rodzaj skażenia ) dla…. 2. Uprzedzenie o zagrożeniu zakażeniami Formę i treść komunikatu o zagrożeniu zakażeniami ustalą organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu…. (podać rodzaj zakażenia ) dla… 3. Uprzedzenie o klęskach żywiołowych i zagrożeniu środowiska Informacja o zagrożeniu i sposobie postępowania mieszkańców …….(podać rodzaj zagrożenia, spodziewany czas wystąpienia i wytyczne dla mieszkańców) Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu……. (podać rodzaj klęski ) dla…….