Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe a badania naukowe XXI ZGROMADZENIE PLENARNE KONFERENCJI REKTORÓW PUBLICZNYCH WYŻSZYCH SZKÓŁ ZAWODOWYCH Zamość, 23-25 października 2014 r. Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe a badania naukowe Wiesław Miczulski Przewodniczący Komisji ds. Innowacyjności i Współpracy z Gospodarką KRePSZ
Plan wystąpienia: Zadania stawiane PWSZ. Infrastruktura badawcza w PWSZ. Realizacja projektów badawczych przez PWSZ. Wybrane przykłady projektów badawczych. Podsumowanie.
Zadania stawiane Państwowym Wyższym Szkołom Zawodowym Kształcenie kadr na potrzeby regionalnego rynku pracy, - szczególnie wspierane winno być kształcenie pro-gospodarcze/inżynierskie, działania na rzecz rozwoju regionu, współpraca z samorządami w regionie, współpraca ze szkołami, współpraca z przedsiębiorcami (bez działalności b + r nie ma innowacji rynkowej). Uczelnie – źródłem badań naukowych. Badania – źródłem nauczania na wyższym poziomie. Nauczanie bez badań – wtórność.
Zadania stawiane Państwowym Wyższym Szkołom Zawodowym Kształcenie kadr na potrzeby regionalnego rynku pracy, - szczególnie wspierane winno być kształcenie pro-gospodarcze/inżynierskie, działania na rzecz rozwoju regionu, współpraca z samorządami w regionie, współpraca ze szkołami, współpraca z przedsiębiorcami (bez działalności b + r nie ma innowacji rynkowej). Uczelnie – źródłem badań naukowych. Badania – źródłem nauczania na wyższym poziomie. Nauczanie bez badań – wtórność.
Przykłady działań sprzyjające prowadzeniu badań Elbląg Skierniewice Gorzów Wlkp. Kalisz Opole Sulechów Biała Podlaska Łomża Nowy Sącz Sanok Zamość Włocławek Wałcz Klastry (23) energetyczny metalowy przetwórstwa rolno- spożywczego informatyczny przemysłowy turystyczny Inkubatory CTT, CD, Informacja pa- tentowa lotniczy
Zadania stawiane Państwowym Wyższym Szkołom Zawodowym Kształcenie kadr na potrzeby regionalnego rynku pracy, - szczególnie wspierane winno być kształcenie pro-gospodarcze/inżynierskie, działania na rzecz rozwoju regionu, współpraca z samorządami w regionie, współpraca ze szkołami, współpraca z przedsiębiorcami (bez działalności b + r nie ma innowacji rynkowej). Uczelnie – źródłem badań naukowych. Badania – źródłem nauczania na wyższym poziomie. Nauczanie bez badań – wtórność.
Model uczelni trzeciej generacji Edukacja Badania Innowacje
Laboratorium mechaniki płynów i aerodynamiki PWSZ w Chełmie Laboratorium mechaniki płynów i aerodynamiki Pracownia materiałów budowlanych PWSZ w Elblągu Laboratorium materiałów budowlanych i żelbetu Laboratorium CAD
Centrum Doskonałości Badań Kół Zębatych PWSZ w Gnieźnie PWSZ w Kaliszu Centrum Doskonałości Badań Kół Zębatych Laboratorium tworzyw sztucznych PWSIiP w Łomży PWSZ w Nowym Sączu Laboratorium przetwórstwa rolno-spożywczego Komora hipoksyjna
PWSZ w Sulechowie Centrum Energetyki Odnawialnej
Lubuski Ośrodek Innowacji i Wdrożeń Agrotechnicznych PWSZ w Sulechowie Lubuski Ośrodek Innowacji i Wdrożeń Agrotechnicznych
Projekty badawcze, badawczo-rozwojowe i usługi badawcze realizowane przez PWSZ
Projekty badawcze, badawczo-rozwojowe i usługi badawcze prowadzone przez PWSZ, w latach 2007 – 2014, (28,688 mln zł) mln zł Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe
Projekty badawcze, badawczo-rozwojowe i usługi badawcze prowadzone przez PWSZ, w latach 2007 – 2014, (28,688 mln zł) mln zł Liczba PWSZ 13 2 10 Źródła finansowania
Projekty badawcze i badawczo-rozwojowe prowadzone przez PWSZ, w latach 2007 – 2014, finansowane przez NCN, NCBiR, UE i MNiSzW (22,008 mln zł) mln zł 10 2 6 9 Źródła finansowania
mln zł UE mln zł MNiSzW 3 1 1 4 2 2 1 2 mln zł NCN 2 2 3 1 1 Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe
Nazwa projektu oraz wykonawcy Polsko-Norweski Fundusz Badań Naukowych Wybrane przykłady projektów badawczych Nazwa projektu oraz wykonawcy Okres realizacji Źródło finansowania System informacji środowiskowo-przestrzennej jako podstawa do zrównoważonego gospodarowania ekosystemem Zalewu Wiślanego. Partnerzy: PWSZ Elbląg, UWM w Olsztynie, NORWEGIAN INSTITUTE FOR WATER RESEARCH w Bergen 2008 – 2010 2,02 mln zł Polsko-Norweski Fundusz Badań Naukowych Nowe standardy zimowego utrzymania dróg. Konsorcjum: PWSZ Leszno i firma Dobrowolski sp. z o. o we Wschowie. 2013 – 2015 4,5 mln zł Środki własne firmy oraz pozyskane z programu INNOTECH NCBiR. Ciepło z biomasy rodzimej. Partnerzy: PWSZ Sulechów i BTU Cottbus-Senftenberg 2012 – 2014 4,023 mln zł EWT Społeczno-gospodarcze uwarunkowania zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich objętych siecią Natura 2000 na terenie Zielonych Płuc Polski. PWSZ Biała Podlaska 2008 – 2011 1,112 mln zł NCN
Ciepło z rodzimej biomasy (2012 - 2014) Projekt badawczy Ciepło z rodzimej biomasy (2012 - 2014) BTU Cottbus-Senftenberg i PWSZ Sulechów
Usługi badawcze prowadzone w PWSZ, w latach 2007 – 2014, finansowane przez przemysł (736,4 tys. zł) Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe
Usługi badawcze prowadzone w PWSZ, w latach 2007 – 2014, finansowane przez samorządy (1932,3 tys. zł) tys. zł 2 2 1 2 2 2 Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe
Projekty badawcze i usługi badawcze prowadzone w PWSZ, w latach 2007 – 2014, finansowane z innych źródeł (4011,7 tys. zł) tys. zł IBE - Instytut Badań Ekonomicznych ORE - Ośrodek Rozwoju Edukacji Biała Podlaska Legnica 1+1 Legnica Krosno 272 Elbląg 1 3 5 3 Źródła finansowania
Projekty badawcze prowadzone w PWSZ, w latach 2007 – 2014, finansowane ze środków własnych (752,4 tys. zł) tys. zł 65 18 2 15 Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe
PODSUMOWANIE Rozwój własnej kadry → PWSZ będą niezależne kadrowo od uczelni akademickich. Lepsza jakość kształcenia. Powiązanie badań naukowych z gospodarką lokalną/regionalną i jej potrzebami → tworzenie rynku pracy dla absolwentów PWSZ. Dodatkowe źródło dochodów dla uczelni. Brak systemowych rozwiązań w zakresie finansowania badań przez przemysł. Brak dobrych rozwiązań prawnych umożliwiających dostęp PWSZ do środków finansowych przeznaczonych na badania. Mimo braku obowiązku prowadzenia badań
Dziękuję za uwagę