Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego Opracowała: mgr Marta Fabiś
Informacje ogólne czas: 60 min Poziom podstawowy – zadania zamknięte (11 zad.) Poziom rozszerzony – zadania zamknięte i otwarte (8 zad.) Zakres: gimnazjum (III etap edukacyjny) + szkoła podstawowa (II etap edukacyjny)
Rodzaje zadań Poziom podstawowy: rozumienie ze słuchu rozumienie tekstów pisanych znajomość funkcji językowych znajomość środków językowych (słownictwo i gramatyka) Poziom rozszerzony: znajomość środków językowych wypowiedź pisemna
Rozumienie ze słuchu teksty odtwarzane dwukrotnie + instrukcja w języku polskim dotycząca rozwiązywania zadań Poziom podstawowy: Czas trwania: ok 10 min Ilość zadań: 4 Typy zadań: ZAMKNIĘTE wybór wielokrotny (a, b, c), prawda / fałsz, dobieranie Poziom rozszerzony: Czas trwania: ok 12 min Ilość zadań: 2 Większa różnorodność środków językowych Teksty czytane są nieznacznie szybciej Nieco dłuższe teksty o trochę większym stopniu trudności
Rozumienie tekstów pisanych ok. 3-4 zadania (p.podst / p.rozszerz.) wielokrotny wybór (a,b,c), prawda/ fałsz, dobieranie większa różnorodność środków językowych Poziom rozszerzony: teksty są bardziej urozmaicone, nieznacznie dłuższe i o nieco większym stopniu trudności
Znajomość środków językowych (słownictwo i gramatyka) Poziom podstawowy: zadania zamknięte 2-3 zadania wielokrotny wybór (a,b,c), dobieranie Poziom rozszerzony: zadania otwarte uzupełnianie luk podanymi wyrazami w odpowiedniej formie, tłumaczenie fragmentów na język angielski, przekształcanie zdań, układanie zdań z podanych elementów
Przykładowe zadanie (p. rozszerzony)
Przykładowe zadanie (p.rozszerzony)
Znajomość funkcji językowych (tylko p.podstawowy)
Znajomość funkcji językowych (tylko p.podstawowy)
Wypowiedź pisemna (tylko poziom rozszerzony) formy: list, wiadomość, e-mail z elementami opisu, relacjonowania, zaproszenia, wyrażania i uzasadniania opinii i uczuć 50 – 100 słów 3 elementy, które uczeń powinien rozwinąć kryteria oceniania: treść (0-4 pkt.) spójność i logika wypowiedzi (0-2 pkt.) zakres środków językowych (0-2 pkt.) poprawność środków językowych (0-2 pkt.)
Przykładowy temat
Uwagi dodatkowe Wypowiedź nie podlega ocenie, jeżeli jest: nieczytelna całkowicie niezgodna z tematem niekomunikatywna (np. napisana fonetycznie) odtworzona z podręcznika lub innego źródła Dysleksja – nie bierze się pod uwagę błędów ortograficznych 0 pkt za treść – 0 pkt. Za pozostałe kryteria 1 pkt za treść – maksymalnie 1 pkt. Za pozostałe kryteria Poniżej 40 słów – praca oceniana tylko w kategorii treści
źródło Opracowano na podstawie Informatora o egzaminie gimnazjalnym od roku szkolnego 2011/2012 (CKE)