Pełnosprawny Student V Kraków, 15 listopada 2011r. Dobre praktyki Wydatkowanie dotacji na zadania związane z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych Kinga Dumnicka Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Podsumowanie wyników badania kwestionariuszowego Adresaci → wszystkie uczelnie wyższe Cel → opracowanie katalogu dobrych praktyk w zakresie wykorzystania dotacji przeznaczonej na zadania związane z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych.
Informacja zwrotna Odpowiedź z 12 uczelni: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie Akademia Medyczna we Wrocławiu Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sanoku Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Wałbrzychu Politechnika Łódzka Politechnika Wrocławska Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Uniwersytet Jagielloński Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie
Wykres 1: Liczba studentów niepełnosprawnych na poszczególnych uczeniach (2598)
Wykres 2: Podział studentów ze względu na typy niepełnosprawności
Wykres 3: Poziom wymaganego wsparcia ze względu na typy niepełnosprawności
Zmiana przedmiotu wydatkowania dotacji, o której mowa w art. 94 ust Zmiana przedmiotu wydatkowania dotacji, o której mowa w art. 94 ust.1pkt. 11 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym Do 2011 r.: zadania związane z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych. Od 2012 r.: zadania związane ze stwarzaniem studentom i doktorantom, będącym osobami niepełnosprawnymi warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia.
Znaczenie zmian obszar zadań dotyczących kształcenia obejmie całokształt zadań związanych ze stwarzaniem warunków do pełnego udziału w tym procesie działania uczelni (współ)finansowane ze źródeł dotacji nakierowane także na doktorantów zadania związane z rehabilitacją leczniczą nie będą finansowane ze środków dotacji
Wydatki bieżące w pierwszym roku budżetowym dotacji W pierwszym roku budżetowym (w roku otrzymania dotacji) środki dotacji są wykorzystywane na wydatki bieżące. Uczelnie często łączyły środki dotacji z innymi środkami, w tym własnymi.
Przykłady Dostęp do materiałów dydaktycznych Efektywna nauka języków obcych Dostosowanie zajęć w-f Dodatkowe uzupełniające dydaktyczne zajęcia (na wniosek studenta) Likwidowanie barier komunikacyjnych ze studentami głuchymi Koszty związane z transportem na uczelnię
Adaptacja sposobu sprawdzania postępów w nauce Adaptacja egzaminów/zaliczeń Organizacja imprez o charakterze integracyjnym i świadomościowym Obozy szkoleniowe, wyjazdy Wydawanie publikacji, magazynów, Ulotki informacyjne dla niepełnosprawnych kandydatów na studia
Koszty pracy Pełnomocnika rektora ds Koszty pracy Pełnomocnika rektora ds. studentów niepełnosprawnych i bieżąca działalność jego biura (Biura ds. Osób Niepełnosprawnych) Wynagrodzenia dla nauczycieli akademickich uczących studentów niepełnosprawnych na indywidualnym toku studiów Usługi asystentów osobistych osoby niepełnosprawnej
Wsparcie merytoryczne konsultantów i podnoszenie ich kompetencji zawodowych Kształtowanie wśród pracowników uczelni prawidłowych postaw wobec osób niepełnosprawnych. Przygotowanie kadry akademickiej do pracy ze studentami niepełnosprawnymi Warsztaty edukacyjne dla studentów niepełnosprawnych
Wydatki inwestycyjne w kolejnych latach budżetowych Środki dotacji są również wykorzystywane na wydatki inwestycyjne, często w połączeniu z innymi środkami, w tym własnymi.
Przykłady Zakup komputerów ze specjalistycznym oprogramowaniem Zakup sprzętu komputerowego do biblioteki i czytelni uczelnianych oraz instytutów Zakup sprzętu i oprogramowania do wypożyczalni specjalistycznego sprzętu dla osób ze schorzeniami narządu wzroku i słuchu
Wyposażenie wydziałów w sprzęt ratunkowy oraz przeszkolenie pracowników Pełna dostępność architektoniczna Likwidowanie barier komunikacyjnych ze studentami głuchymi: adaptacja wydziałów Dostosowanie warunków zakwaterowania Dni Adaptacyjne
Podsumowanie wyników badania Można wskazać 3 główne źródła finansowania wsparcia studentów niepełnosprawnych: dotacja MNiSW, środki własne uczelni, pieniądze unijne pozyskiwane na projekty realizowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dziękuję za uwagę Kinga Dumnicka Tel. 12 629 85 14 kinga.dumnicka@firr.org.pl Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego ul. Wybickiego 3A, 31-261 Kraków Projekt jest współfinansowany ze środków Fundacji im. Stefana Batorego oraz Gminy Miejskiej Kraków Patronat honorowy: Partner: Patroni medialni: