RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU INTEGRACYJNYM NR27 IM. ”WESOŁYCH KRASNALI” W ROKU SZKOLNYM 2018/2019 Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Opracowanie: Aleksandra Korebko Anna Chechła Joanna Kopka
SPIS TREŚCI: Wprowadzenie Analiza danych: Podsumowanie Wnioski analiza ankiety dla nauczycieli, analiza ankiety rodziców, obserwacja, analiza dokumentacji. Podsumowanie Wnioski
Wprowadzenie W roku szkolnym 2018/2019 została przeprowadzona ewaluacja wewnętrzna, której celem było ustalenie, czy dzieci nabywają w przedszkolu wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej oraz sprawdzenie, w jakim zakresie diagnozuje się i analizuje osiągnięcia dzieci , uwzględniając ich możliwości rozwojowe. Zebrane informacje na temat posłużą wyrównywaniu szans edukacyjnych i wspomaganiu rozwoju dzieci .
Powołany przez dyrektora zespół ewaluacyjny, składający się ze specjalistów opracował projekt, harmonogram i narzędzia badawcze ewaluacji. Do zgromadzenia danych zastosowano metodę ankiety, badając 14 nauczycieli oraz 80 rodziców, obserwacja i analizę dokumentów.
Zagadnienia dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je w zabawie i w sytuacjach zadaniowych, podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji, w przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz
Pytania kluczowe 1. Jaka jest znajomość podstawy programowej wśród nauczycieli? 2. W jaki sposób nauczyciele uwzględniają osiągnięcia dzieci z poprzedniego etapu edukacyjnego planując swoją pracę? 3. Czy w przedszkolu podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów realizacji? 4. W jaki sposób analizuje się osiągnięcia dzieci z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych? 5. W jaki sposób wdraża się wnioski z analiz osiągnięć dzieci ?
Ankiety dla nauczycieli Pytanie i odpowiedzi Odp. % 1. Czy zna Pan/Pani rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego? Tak. 14 100% Nie - 2. Z jakich źródeł czerpie Pan/Pani swoją wiedzę? (można podkreślić kilka) Publikacje MEN, 12 87% Udział w szkoleniach RP Udział w zewnętrznych formach doskonalenia, Lektura czasopism oświatowych, 7 50% Przeglądanie edukacyjnych serwisów internetowych. 10 71%
Zgodnością programu z podstawa programową 3. Czym Pan/Pani się kieruje przy wyborze programu nauczania? (można podkreślić kilka) Zgodnością programu z podstawa programową 14 100% Poprawnością pod względem merytorycznym, dydaktycznym i wychowawczy 10 71% Dostosowaniem programu do potrzeb i możliwości dzieci, środowiska 9 64% Podanymi szczegółowymi celami kształcenia i wychowania 0% Opracowanymi kryteriami oceniania i metod sprawdzania osiągnięć dzieci 4. Kiedy dokonuje Pan/Pani analizy podstawy programowej?(można podkreślić kilka) Podczas opracowywania wymagań edukacyjnych 4 28% Podczas tworzenia rozkładu materiału 7 50% Planowanie zajęć edukacyjnych Podczas opracowywania dostosowywania programu do potrzeb i możliwości dzieci. Tak, na każdych zajęciach, 5 35% Tak, raz w miesiącu Tak, przed nowym cyklem tematycznym 70% Tak, na koniec roku szkolnego, Nie monitoruję.
5.Które z zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej według Pana /Pani opinii realizowane są w państwa placówce i w jakim stopniu? Przedszkole zapewnienia środki dydaktyczne potrzebne do realizacji PP. W wysokim stopniu W średnim stopniu W niskim stopniu 3 7 4 22% 50% 28% W przedszkolu wykorzystuje się urządzenia TiK. 23% Wyposażenie sal odpowiada liczebności dzieci. -
W przedszkolu istnieją odpowiednie warunki do nauczania. W wysokim stopniu W średnim stopniu W niskim stopniu 7 - 50% Przedszkole przygotowuje uczniów do właściwego odbioru i wykorzystywania mediów. 6 4 44% 28% Przedszkole tworzy możliwości rozwijania zainteresowań. 3 23% W przedszkolu docenia się sukcesy dzieci 14 100% Dzieci mają możliwość pracy zespołowej.
6.Czy realizacja podstawy programowej ma wpływ na osiągnięcia edukacyjne dzieci ? Tak 14 100% Nie - 7. Czy przeprowadza Pani diagnozę wiadomości i umiejętności dziecka? 8. Jakiego typu jest to diagnoza? Dojrzałość szkolna 4 28 % Obserwacja 10 71% 9. Czy badając osiągnięcia dzieci uwzględnia Pan / Pani ich możliwości rozwojowe? 10. Czy formułuje i wdraża Pani / Pan wnioski z analizy osiągnięć dzieci ?
11. Jeżeli wykorzystuje Pan / Pani wnioski wynikające z analizy osiągnięć, to jakie działania Pan / Pani podejmuje? Modyfikuję rozkład materiału 7 50% Modyfikuję pomoce dydaktyczne, Dobieram właściwe metody pracy 14 100% Zwiększam indywidualizację nauczania 10 71% Określam mocne i słabe strony dziecka Uczestniczę w szkoleniach, by zwiększyć własną wiedzę Inne …………………………………………. - 12. W jaki sposób motywuje Pan/Pani dzieci do uzyskania lepszych wyników? Wprowadzam dodatkowe zadania domowe, 5 35,5% Inne 9 64%
Ankiety dla rodziców 1. Czy zostali Państwo zapoznani z podstawą programową ? Zdecydowanie tak. 50 62% Raczej tak. 21 26% Raczej nie. - 2. Czy nauczyciele stosują się do podawanych kryteriów? 62 77,5% 18 22,5%
3. Czy nauczyciele informują o: ( prosimy zaznaczyć X dowolną ilość odpowiedzi) Postępach w nauce dziecka, nabytych umiejętnościach i wiadomościach Zdecydowanie tak Raczej tak Raczej nie Zdecydowanie nie 51 29 - 63% 36% Trudnościach w nauce jakie ma Państwa dziecko 50 30 62% 37,5% Umiejętnościach i zdolnościach, jakie posiada Państwa dziecko 47 33 58% 41% Zaleceniach do dalszej pracy z dzieckiem w domu 43 37 53,5% 46%
Możliwościach uczestniczenia w zajęciach rozwijających Zdecydowanie tak Raczej tak Raczej nie Zdecydowanie nie 60 20 - 75% 25% Możliwościach uczestniczenia w zajęciach wyrównawczych 38 36 6 47,5% 45% 7,5% 4. W jaki sposób otrzymujecie Państwo tę informację? Na zebraniach ogólnych 44 55% Na spotkaniach indywidualnych 42 52,5%
5. W jaki sposób nauczyciele motywują uczniów do uzyskania lepszych umiejętności ? ( prosimy zaznaczyć X dowolną ilość odpowiedzi) Stosują ciekawe metody pracy 53 66% Chwalą za dobrze wykonane zadanie 56 70% Mówią o naszych sukcesach rodzicom 44 55% 6. Jakie umiejętności Państwa zdaniem są kształtowane przez przedszkole ? Umiejętności społeczne 37 72% Myślenie 30 37,5% Aktywność twórcza 40 50% Umiejętności samoobsługowe Umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach Umiejętności rozwiązywania problemów 33 41% Przygotowanie do dalszej edukacji 51 63,5% Umiejętności pracy zespołowej 60 75%
Analiza dokumentacji szkolnej Na podstawie dokumentacji stwierdzono, że nauczycielki, dokonują analizy ocen zachowania, frekwencji i postępów w nauce swoich wychowanków (zeszyty obserwacji, diagnozy). Nauczycielki po każdym półroczu przygotowują sprawozdania, które przedstawiają na posiedzeniu rady pedagogicznej. W sprawozdaniu zamieszczone są dane dotyczące realizacji planów dydaktyczno-wychowawczych, analizy mocnych i słabych stron grup oraz wnioski do dalszej pracy. Analiza diagnoz oraz kart pracy dzieci wykazała, że u w większości można zauważyć zwiększanie wiedzy i umiejętności zawartej w podstawie programowej. Obserwacja dzieci podczas pracy i zabawy w różnych sytuacjach wykazała, iż wiedzę i umiejętności potrafią wykorzystać w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Wszystkie nauczycielki w dziennikach wpisują tematy, które realizują w oparciu o podstawę programową,
Czy dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je w zabawie i w sytuacjach zadaniowych Z ankiet i analizy dokumentów wynika, że wszyscy nauczyciele znają podstawę programową. Z arkuszy monitoringu realizacji podstawy programowej wynika, że nauczyciele w pełni realizują podstawę programową, co do ilości wymaganych godzin oraz co do treści podstawy dla danej grupy wiekowej. Wymagania wynikające z podstawy programowej sygnalizują na kartach hospitacji i z praktycznych obserwacji wynika, że są one realizowane.
W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz. Wszyscy ankietowani nauczyciele potwierdzają, że w swojej pracy uwzględniają możliwości rozwojowe dzieci. Duża część nauczycieli korzysta z informacji przekazywanych na ten temat od rodziców lub innych nauczycieli mających kontakt z dzieckiem. Wszyscy ankietowani nauczyciele potwierdzają, że w swojej pracy uwzględniają możliwości rozwojowe dzieci. Duża część nauczycieli korzysta z informacji przekazywanych na ten temat od rodziców lub innych nauczycieli mających kontakt z dzieckiem
Czy podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji Według ankietowanych nauczycieli przedszkole dysponuje odpowiednimi warunkami w średnim stopniu jak też w średnim stopniu wyposażeniem sal w stosunku do ilości dzieci . W wysokim i średnim stopniu zapewnione są środki dydaktyczne potrzebne do realizacji PP. Ankietowani rodzice potwierdzają że mają informacje o możliwości realizowania zajęć wyrównawczychAnkietowani rodzice potwierdzają że mają informacje o możliwości realizowania zajęć wyrównawczych ..
Mocne strony Nauczycielki znają i realizują podstawę programową z uwzględnieniem osiągnięć dzieci. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji. W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia dzieci z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych. Formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz. Nauczyciele systematycznie diagnozują i oceniają osiągnięcia dzieci.
Rekomendacje Kontynuować prowadzenie zajęć dodatkowych zgodnie z aktualnymi potrzebami dzieci. Kontynuować przeprowadzanie analiz oraz formułowanie i wdrażanie wniosków do dalszej pracy. Mobilizować i wspierać dzieci do systematycznej pracy , radości doświadczania i uczenia się. Położyć nacisk na dobór metod i form nauczania, wymagających od dzieci samodzielnego myślenia . Wypracować formy skuteczniejszej komunikacji między przedszkolem, a rodzicami aby większość rodziców wiedziała jakie sukcesy odnosi ich dziecko.