PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH Trzy rodzaje: przyczyny związane z nieodpowiednimi zewnętrznymi warunkami pracy dydaktycznej nauczycieli przyczyny, które wiążą się z działalnością dydaktyczną nauczycieli przyczyny związane z wadliwą pracą uczniów
PRZYCZYNY ZWIĄZANE Z NIEODPOWIEDNIMI ZEWNĘTRZNYMI WARUNKAMI PRACY DYDAKTYCZNEJ NAUCZYCIELI różnorakie braki systemu szkolnego nieprzystosowanie programów nauczania do możliwości ucznia, mała indywidualizacja pracy z uczniem, nie liczenie się z potrzebami ucznia nieodpowiednie podręczniki szkolne niedostateczne wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne trudne warunki organizacyjne pracy szkół drugoroczność
PRZYCZYNY, KTÓRE WIĄŻĄ SIĘ Z DZIAŁALNOŚCIĄ DYDAKTYCZNĄ NAUCZYCIELI błędy oraz usterki metodyczne i wychowawcze wynikające z niedostatecznej znajomości uczniów, brak wnikliwej obserwacji uczniów nieznajomość środowiska rodzinnego ucznia, słaby wywiad z rodzicami brak trafnej diagnozy rozwoju psychomotorycznego
PRZYCZYNY, KTÓRE WIĄŻĄ SIĘ Z DZIAŁALNOŚCIĄ DYDAKTYCZNĄ NAUCZYCIELI brak arkuszy spostrzeżeń odnotowujących rozwój i postępy uczniów błędy wynikające z braku dostatecznej opieki nad uczniami mającymi trudności w nauce, niekiedy nakłady finansowe organów prowadzących na organizowanie dzieciom zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych, sporadyczne obniżanie wymagań w stosunku do dzieci ze słabymi wynikami w nauce, brak współpracy między rodzicami a szkołą i poradnią psychologiczno-pedagogiczną
PRZYCZYNY, KTÓRE WIĄŻĄ SIĘ Z DZIAŁALNOŚCIĄ DYDAKTYCZNĄ NAUCZYCIELI brak właściwego przygotowania się do lekcji, zaniedbanie samokształcenia i podnoszenia kwalifikacji nieprawidłowe interakcje między nauczycielem a uczniem zaburzenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej (brak szczerości, prawdomówności w rozmowie) brak akceptacji ucznia, brak poszanowania jego godności nieprawidłowości w organizacji pracy lekcji stosowanie niewłaściwych metod nauczania(przewaga metod podających nad aktywizującymi
PRZYCZYNY, KTÓRE WIĄŻĄ SIĘ Z DZIAŁALNOŚCIĄ DYDAKTYCZNĄ NAUCZYCIELI nieodpowiednie formy pracy (dominującą formą jest jednolita praca zbiorowa lub stosuje się małą liczbę prac zróżnicowanych zespołowo lub indywidualnie) słabe wykorzystanie wiedzy w praktyce słaba kontrola i ocena przyswojonych wiadomości i umiejętności (niesystematyczna kontrola i ocena wiadomości uczniów, rzadkie sprawdzanie zeszytów, brak uzasadniania ocen, częste oceny niedostateczne, mało atrakcyjne formy i metody kontroli, brak systematyczności w pracy z uczniem słabym) niewłaściwa atmosfera na lekcji i osobowość nauczyciela (od zastraszania po pobłażanie uczniom, od krzykliwego tonu wypowiedzi po jego małomówność, od zbyt wygórowanych wymagań w nauce po zaniżanie poziomu klasy)
PRZYCZYNY ZWIĄZANE Z WADLIWĄ PRACĄ UCZNIÓW niechęć do nauki lenistwo lekceważenie obowiązków szkolnych nie zgłaszanie pomysłów na lekcjach brak wyboru zadań lekcyjnych, wyboru partnera do współpracy