Posiedzenie Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Kraków, dnia 29 stycznia 2019 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
System ewaluacji NPR i NSRO
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Opracował J. Stryjkowski
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Zarzadzanie bezpiecznym systemem transportowym dziś…
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Analiza wypadków drogowych i ich skutków powstałych w wyniku najechania na drzewo na drogach województwa kujawsko-pomorskiego w latach 2006 – 2014 Runowo.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Seminaria nt. komitetów monitorujących na lata
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Symulatory w kolejnictwie
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Sprawozdanie roczne z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Stan na Warszawa, 24 maja 2018 r. Materiał.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Zapis prezentacji:

Posiedzenie Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Kraków, dnia 29 stycznia 2019 r.

Działania (podstawa prawna oraz zobowiązania umowne) planowane do realizacji przez Sekretariat KRBRD w 2019 roku Opracowanie raportu dot. ustalenia kosztów wypadków i kolizji na sieci dróg w Polsce na koniec 2018 roku zgodnie z ustawą PoRD. Przygotowanie Raportu KRBRD: „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2018 roku”. Prośba do WRBRD o terminowe przekazanie do SKRBRD Raportów Wojewódzkich. Działania edukacyjne w ramach centralnych obchodów Światowego Dnia Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych 17 listopada br. ZABAWA/koło TARNOWA. Sprawozdanie zawiera informacje o działaniach realizowanych przez SKRBRD niewynikających z Programu realizacyjnego. Są to miedzy innymi:

inne planowane działania wynikające z Programu Realizacyjnego 2018 – 2019 – Sekretariat KRBRD Ogólnopolskie szkolenia dla samorządowych zarządców dróg w zakresie stosowania inżynieryjnych środków poprawiających bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego; Ogólnopolskie szkolenia dla nauczycieli w zakresie edukacji dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego; Ogólnopolskie działania informacyjno – edukacyjne BRD skierowane do uczestników ruchu drogowego powyżej 60 roku życia; Ogólnopolski monitoring zachowań uczestników ruchu drogowego (Etap I) oraz (Rozpoczęcie oraz zakończenie Etapu II) Zakończenie i wdrożenie do realizacji Wytycznych dotyczących bezpiecznego ruchu rowerowego. „Działania edukacyjne dotyczące respektowania obowiązujących przepisów ruchu drogowego” etap II – Ogólnopolska kampania społeczna dot. problematyki nieudzielania pierwszeństwa przejazdu między pojazdami. Wytycznie i rekomendacje wskazane w odniesieniu do wszystkich analizowanych i badanych rodzajów urządzeń/rozwiązań dedykowanym rowerzystom. W wyniku badań opracowana zostanie procedura doboru ww. urządzeń, określająca: schematy rozwiązań technicznych i organizacji ruchu; warunki stosowania; przykłady zastosowania (zdjęcia – także z praktyki innych krajów); szacunkowe koszty realizacji (wdrożenia); aspekty pozytywne i negatywne wdrożenia; propozycje zmian legislacyjnych umożliwiających wdrożenie do polskiego porządku prawnego badanych rozwiązań eksperymentalnych.

inne planowane działania wynikające z PR 2018 – 2019 Kampanie viralowe o najistotniejszych nowych rozwiązaniach legislacyjnych i sposobie ich stosowania przez uczestników ruchu drogowego; Kształtowanie bezpiecznych zachowań motorowerzystów i motocyklistów w ruchu drogowym (realizacja II Motocyklowego Kongresu BRD); Monitoring i ewaluacja wdrożeniowa Wytycznych w zakresie prawidłowego oświetlania przejść dla pieszych – rekomendacja wdrożeniowa do FDS przez KRBRD oprócz zastosowanych map ryzyka i wytycznych zarządzania prędkością….w planach 2020 - włączenie wytycznych rowerowych (obecnie w realizacji przez SKR). Aktywne wspieranie budowy systemu opieki powypadkowej Reforma systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego w Polsce. Opracowanie strategii poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2020-2030 z zapewnieniem źródeł finansowania działań.

Wyzwania: Powrót do dyskusji nad kwestią zmian w zakresie praw i obowiązków kierowców/pieszych w ruchu drogowym. Stopniowe rozszerzanie obowiązku wykonania audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogi niższej kategorii i doprowadzenie do wzrostu liczby audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego (negocjacje w sprawie rozszerzenie obowiązywania Dyrektywy 2008/96/WE) Zwiększenie środków finansowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego / wzmocnienie finansowania bezpieczeństwa ruchu drogowego i zapewnienie stałych i stabilnych zewnętrznych źródeł w perspektywie długookresowej 2020 – 2030. Kompleksowe uporządkowanie kwestii oznakowania dróg na drogach krajowych (w tym m.in. problemu „przeznakowania” oraz zasadności stosowania danego oznakowania zarówno w prawie jak i na drodze). Zwiększenie nacisku na edukację bezpieczeństwa ruchu drogowego w szkołach. Wzmocnienie automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym doposażenie sprzętowe służb nadzoru nad ruchem drogowym. Nowe technologie a BRD: Drony - Czy to szansa na wsparcie operacyjnych działań służb nadzoru i ratownictwa?

KRBRD/WRBRD obszary i możliwości współpracy

KRBRD/WRBRD Informacja - to pomoc ofiarom wypadków drogowych – aktualizacja systematyczna Bazy podmiotów w regionach Zakres działalności dopasowany do grupy docelowej: instytucje niosące pomoc terapeutyczną, psychologiczną, rehabilitacyjną, porady prawne, zakup sprzętu medycznego itp. Aktywizacja i propagowanie działań WRBRD i ich sekretariatów, jako odpowiedników KRBRD i SKRBRD na poziomie województwa. m.in. utworzenie wspólnego ogólnopolskiego kalendarza działań i wydarzeń dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2017 roku i w latach następnych. Jednocześnie należy wskazać, że KRBRD na posiedzeniu plenarnym w dniu 21 grudnia 2016 roku podjęła decyzję o utworzeniu wspólnego ogólnopolskiego kalendarza działań i wydarzeń dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2017 roku i w latach następnych. Zaproponowane rozwiązanie ma na celu m.in. zapewnienie spójności i koordynacji pomiędzy działaniami dotyczącymi tematyki BRD, organizowanymi przez poszczególnych członków KRBRD jak również WRBRD. Kalendarz udostępniony jest na stronie internetowej KRBRD. Uchwała z dnia 9 maja br. poszczególni członkowie KRBRD zobowiązani zostali do przekazywania do końca grudnia każdego roku do Sekretariat KRBRD informacji o planowanych na kolejny rok wydarzeniach związanych z tematyką BRD. Mowa tu w szczególności o działaniach informacyjnych, promocyjnych i edukacyjnych. Informacje te są aktualizowane w każdym kwartale koku. W przyjętym w 2013 roku Narodowym Programie BRD za jeden z priorytetów uznano usprawnienie systemu pomocy ofiarom wypadków drogowych. W związku z tym ważnym kierunkiem działań było utworzenie po raz pierwszy w Polsce bazy danych o podmiotach i instytucjach pozarządowych, które w zakresie swojej statutowej działalności nieodpłatnie świadczą pomoc ofiarom wypadków drogowych. Zakres działalności podmiotów ujętych w bazie jest bardzo szeroki i dopasowany do grupy docelowej. Są tam instytucje niosące pomoc psychologiczną osobom, które muszą poradzić sobie z traumatycznymi przeżyciami związanymi np. z utratą bliskich bądź uczestniczeniem w wypadku, w którym ktoś zginął. To także podmioty świadczące pomoc medyczną, ponieważ dojście do pełnej sprawności osoby poszkodowanej w wypadku wymaga niejednokrotnie długotrwałej rehabilitacji. Będzie można także skorzystać z porad prawnych, związanych m.in. z pomocą w uzyskaniu odszkodowania. Wiedza, gdzie można szukać kompleksowej pomocy i kto może pomóc, zebrana w jednym miejscu, będzie dużym ułatwieniem dla poszkodowanych zwłaszcza, że krótki czas poświęcony na poszukiwanie pomocy po wypadku jest równie cenny, jak samo udzielenie pomocy ratowniczej. Adresy organizacji niosących pomoc powypadkową zostały uporządkowane według województw, można więc w łatwy sposób dotrzeć do podmiotów działających najbliżej miejsca zamieszkania, bądź miejsca zdarzenia. Baza została upubliczniona na stronie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (http://www.krbrd.gov.pl/pl/baza-danych.html). Nie jest to jednak zbiór zamknięty, planowane jest stałe poszerzanie bazy o kolejne organizacje i instytucje zajmujące się pomocą ofiarom wypadków oraz jej aktualizacja.

 "60+ bezpiecznie w ruchu drogowym" Wspólne działania w regionach KRBRD/WRBRD – 60+  "60+ bezpiecznie w ruchu drogowym" SKR jako pierwszy beneficjent złożył WoD do CUPT w ramach POIŚ 2014 – 2020. Projekty odpowiadają merytorycznie rozwiązywaniu najistotniejszych problemów Polskiego BRD w zakresie komponentu edukacji uczestników ruchu drogowego i kadr BRD.

Kampanie KRBRD to kampanie WRBRD Kampanie KRBRD to kampanie WRBRD ?– narzędzie profilaktyczne do szerokiego zastosowania…. Kampania współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Kampania „kierujesz życiem” Wsparcie WRBRD działań informacyjno – promocyjnych KRBRD …<podaj dalej>….  Kampania „kierujesz życiem”

Systematycznie BRD w mediach: Regionalne Radio BRD Dobry przykład Małopolskiej Rady BRD dla innych WRBRD! Audycja w Programie Pierwszym Polskiego Radia

Wymiana informacji o……… Udział w spotkaniach krajowych i międzynarodowych, konferencjach, działaniach informacyjno-edukacyjnych Coroczne złożenie sprawozdania dotyczącego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i działań realizowanych tym zakresie w roku poprzednim, jest obowiązkiem ustawowym Przewodniczącego Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Prezesa Rady Ministrów, nałożonym ustawą - Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 140e ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, Przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (dalej „KRBRD”) – minister właściwy ds. transportu, składa Radzie Ministrów corocznie sprawozdanie dotyczące stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działań realizowanych w tym zakresie za rok ubiegły. Następnie, zgodnie z art. 140e ust. 4 ustawy, o której mowa w zdaniu poprzednim, corocznie do końca kwietnia Prezes Rady Ministrów składa ww. sprawozdanie Sejmowi, Senatowi i Prezydentowi. W roku bieżącym, w dniu 30 marca, sprawozdanie zostało przyjęte przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i przekazane do Stałego Komitetu Rady Ministrów w dniu 31 marca. Sprawozdanie zostało przyjęte przez Stały Komitet Stały Rady Ministrów w dniu 13 kwietnia br., a następnie – w dniu 22 kwietnia przez Radę Ministrów i przekazane do Sejmu, Senatu i Prezydenta RP (przez KPRM w dniu 28 kwietnia br.). Po raz pierwszy w raporcie zawarto rekomendacje na przyszłość. Przedstawione rekomendacje oparto o wyniki ankiet ewaluacyjnych rozesłanych do członków KRBRD, WRBRD oraz ekspertów na przełomie roku 2015/ 2016, dotychczasowych doświadczeń Sekretariatu KRBRD i wniosków z raportów szeregu instytucji opisujących w Polsce stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w ostatnich latach (m.in. Bank Światowy czy Najwyższa Izba Kontroli).

Klasyfikacja ryzyka dla wybranych rodzajów wypadków drogowych na drogach wojewódzkich oraz dla obszarów województw i powiatów W 2015 roku podejmowano dodatkowe inicjatywy związane z działaniami z zakresu legislacji, infrastruktury, kampanii społecznych i projektów edukacyjno-informacyjnych, nadzoru, a także współpracy na szczeblu krajowym i międzynarodowym czy rozwojem badań naukowych w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego. W związku z coraz większą potrzebą stosowania nowoczesnych narzędzi, które umożliwiłyby identyfikowanie zagrożeń uczestnika ruchu na drodze, oszacowanie poziomu oraz ocenę bezpieczeństwa infrastruktury drogowej, na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opracowana została Metodologia klasyfikacji ryzyka dla wybranych rodzajów wypadków drogowych na drogach wojewódzkich oraz dla obszarów województw i powiatów wraz z dokonaniem klasyfikacji i przedstawieniem wyników na mapach.   W przedmiotowej metodyce oceny strategicznego ryzyka społecznego na drogach wojewódzkich jak i obszarze poszczególnych województw i powiatów zaproponowano prowadzenie szczegółowych analiz z uwzględnieniem: Wszystkich wypadków Rodzajów zdarzenia: zderzenia czołowe, zderzenia boczne, wypadnięcia z drogi, Okoliczności zdarzeń: niebezpieczna prędkość, wypadki w porze nocnej, Grup ryzyka: piesi, rowerzyści, motocykliści i motorowerzyści, dzieci, osoby starsze, alkohol. Analiza została wykonana w oparciu o dane dotyczące wypadków drogowych i ich skutków (ofiar śmiertelnych i rannych, w tym ciężko rannych) z okresu 3 następujących po sobie lat (2012-2014) dla odcinków dróg wojewódzkich (we wszystkich województwach) jak również dla obszarów województw i powiatów – w tym miast na prawach powiatu. Do obliczeń poszczególnych klas ryzyka przyjęto poziomy ryzyka przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali. Opublikowane na stronie internetowej KRBRD materiały zawierają klasyfikację ryzyka zagrożeń wypadkami różnego typu, przedstawioną w sposób tabelaryczny i graficzny (mapy), co pozwala na dokonanie porównania pod względem stopnia zagrożenia pomiędzy poszczególnymi drogami wojewódzkimi, ich odcinkami oraz jednostkami terytorialnymi kraju.

Wytyczne dotyczące prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych http://www.motofakty.pl Wytyczne dotyczące prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych http://myslowice.net/ http://www.mzuim.chorzow.eu Około 60 % wypadków na przejściach dla pieszych powodowanych jest w porze nocnej. 81 % wypadków ma miejsce na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych . Zainstalowane na przejściu dla pieszych oświetlenie powinno jednocześnie zapewnić:  pieszemu – właściwe warunki obserwacji otoczenia przejścia dla pieszych i zbliżających się pojazdów,  kierowcy – właściwe warunki rozpoznania sytuacji drogowej i obserwacji sylwetki pieszego. Stan aktualny  Zły stan istniejącego oświetlenie, co wpływa negatywnie na bezpieczeństwa pieszych na przejściach dla pieszych w Polsce.  Brak jednoznacznych i weryfikowalnych badań definiujących potrzebę instalacji oświetlenia dodatkowego (audyt BRD przejść dla pieszych).  Brak zdefiniowanych wprost (przepisami) wymagań oświetleniowych na przejściach dla pieszych.  Brak zaleceń projektowych dla inwestorów i wykonawców (ujętych w SIWZ – przetargi na modernizację oświetlenia na przejściach dla pieszych).  Brak badań weryfikujących stan oświetlenia na przejściach dla pieszych. http://www.bialystok.pl https://zdm.waw.pl

Szkolenie kadr BRD na poziomie regionalnym Realizacja szkolenia w proponowanej formule pozwoli na przeszkolenie wszystkich osób na poziomie samorządowym kierujących jednostkami infrastruktury drogowej w danej jednostce administracji samorządowej. Przewiduje się, że przeszkolonych zostanie łącznie około 3000 osób na co dzień realizujących projekty mające wpływ na stan bezpieczeństwa infrastruktury drogowej. W ramach projektu „Ogólnopolskie szkolenia dla samorządowych zarządców dróg w zakresie stosowania inżynieryjnych środków poprawiających bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego” zostaną przeprowadzone dwa główne zadania oraz działania informacyjno – promocyjne. Zadania główne będą polegały na : przygotowaniu szczegółowego scenariusza/programu szkoleń, materiałów informacyjnych o szkoleniu oraz materiałów szkoleniowych, przeprowadzeniu szkoleń,

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ