Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego Katarzyna Wąsowicz wasowicz@womczest.edu.pl
RODN "WOM" w Częstochowie Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych. 2019-01-12 RODN "WOM" w Częstochowie
Akty prawne dotyczące oceniania ucznia art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych http://www.men.gov.pl/ http://isap.sejm.gov.pl/search.jsp
ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa w drodze rozporządzenia warunki i sposób oceniania klasyfikowania i promowania uczniów z uwzględnieniem:
prawa ucznia do jawnej i umotywowanej oceny oraz informacji o wymaganiach edukacyjnych tworzenia wewnątrzszkolnych systemów oceniania dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce
Na czym opieramy się budując przedmiotowy system oceniania? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów … Statut szkoły ( tam zawarte są zasady oceniania, przyjęte w danej szkole) Program nauczania przedmiotu (oparty na podstawie programowej) Inne dokumenty szkolne
osiągnięcia edukacyjne ucznia Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów § 2. 1. Ocenianiu podlegają: osiągnięcia edukacyjne ucznia zachowanie ucznia (z wyjątkiem szkół dla dorosłych)
§ 2. 2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępu w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę
§ 7 Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
Co może być przedmiotem oceny z wychowania fizycznego? Zgodnie z § 2, ust. 2 oraz § 7 rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów… przedmiotem oceny z WF może być: a) wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, b) poziom i postęp wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania.
Cechy motoryczne zależą przede wszystkim od predyspozycji genetycznych Czy wyniki uzyskiwane przez ucznia na testach motorycznych można oceniać? Cechy motoryczne zależą przede wszystkim od predyspozycji genetycznych
Hierarchia właściwości ucznia, które mogą podlegać ocenie z wychowania fizycznego Wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć WF Poziom umiejętności wynikających z realizowanego programu Postęp umiejętności wynikających z realizowanego programu Poziom wiadomości wynikających z realizowanego programu Postęp wiadomości wynikających z realizowanego programu
Oceńmy ucznia za poziom umiejętności, jeżeli jednak mimo wkładanego wysiłku nie osiągnął on wymaganego poziomu stawianych przed nim wymagań, oceńmy go za postęp, jaki poczynił
Czy szkoła może zrezygnować z zapisów w statucie i opierać się na rozporządzeniu dotyczącym oceniania i klasyfikowania? szkoła nie może zrezygnować z zapisów w statucie i opierać się tylko na rozporządzeniu zgodnie z zapisami § 3 ust. 4 rozporządzenia „… szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia …”
§ 2.1. Statut szkoły określa w szczególności: … 4) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów
Na czym opieramy się budując przedmiotowy system oceniania? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów … Statut szkoły ( tam zawarte są zasady oceniania, przyjęte w danej szkole) Program nauczania przedmiotu (oparty na podstawie programowej)
szczegółowe cele kształcenia i wychowania treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków ….. opis założonych osiągnięć ucznia propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
Uczeń odbija piłkę sposobem oburącz górnym zapisy w programie nauczania – zakładane osiągnięcia Klasa IV U wykonuje prawidłowo pojedyncze odbicie sposobem oburącz górnym, przebija piłkę przez siatkę Klasa V U odbija sposobem oburącz górnym piłkę podaną przez współćwiczącego Klasa VI U wielokrotnie odbija piłkę nad sobą, kontroluje lot piłki i ułożenie ciała
propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć poziom i postęp w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę Katarzyna Wąsowicz
Mierniki wysiłku udział w lekcjach WF udział w nieobligatoryjnych, pozalekcyjnych zajęciach ruchowych (częstość), aktywność w czasie lekcji WF, wypełnianie funkcji organizacyjnych oraz wykonywanie na terenie szkoły prac na rzecz WF (strony WWW, gazetki, konkursy itp.) aktywny udział w zawodach ( sportowych, rekreacyjnych, turniejach klasowych itp.) Katarzyna Wąsowicz
Ocena klasyfikacyjna z wychowania fizycznego 2xw + U 3 W wysiłek ucznia U poziom (lub postęp) umiejętności wynikających z programu Katarzyna Wąsowicz
§3.2 ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce …
Dziękuję za uwagę Katarzyna Wąsowicz wasowicz@womczest.edu.pl