Nowy Generator Wniosków Aplikacyjnych PO KL Zakres i zasady wypełniania części merytorycznej wniosku o dofinansowanie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Poznań 12 maja 2011 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Założenia zmian we wzorze wniosku o dofinansowanie 1 stycznia 2011 roku wprowadzono nowy wzór wniosku o dofinansowanie zgodnie z rekomendacjami z Badania projektów pilotażowych PO KL zatwierdzonymi przez KM PO KL, zakładającymi m.in. dostosowanie wzoru do metodyki Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) Zapewnienie zgodności poleceń w nowym wzorze wniosku o dofinansowanie oraz Kart oceny merytorycznej z brzmieniem kryteriów zatwierdzonych przez KM PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punktacja zgodnie ze wzorem KOM Część wniosku o dofinansowanie Liczba punktów 3.1 i 3.4 25 3.2 15 3.3 20 3.5 10 3.6 i 3.7 IV Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkt 3.1 Uzasadnienie potrzeby realizacji i cele projektu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkt 3.1 Uzasadnienie potrzeby realizacji i cele projektu Cel projektu wpisywany jest tylko w tabelach ze wskaźnikami Jeżeli informacje zawarte w przypadku opisywania celu głównego powtarzałyby się przy celach szczegółowych, to nie trzeba ich ponownie wpisywać W treści celu głównego i celów szczegółowych podawana jest ogólna informacja o liczbie osób, które zostaną objęte wsparciem (bez podziału na kobiety i mężczyzn) Jeśli w pkt. 3.1.3 źródło weryfikacji/pozyskania danych do pomiaru wskaźnika będzie takie samo przy dwóch lub więcej celach, to można posłużyć się skrótem jw. Podział na K i M w przypadku wskaźników wpisujemy tylko w przypadku, gdy wskaźnik dotyczy osób w zależności od decyzji projektodawcy źródłem weryfikacji/pozyskania danych do pomiaru wskaźnika może być dokumentacja prowadzona w ramach realizowanego projektu lub też dane zewnętrzne Opis wpływu, jaki realizacja projektu może mieć na podmioty inne niż grupa docelowa – element analizy interesariuszy (pokazanie szerszego kontekstu realizacji projektu) Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkt 3.1 Uzasadnienie potrzeby realizacji i cele projektu Określenie wartości wskaźników pomiaru celu szczegółowego zależy od sposobu sformułowania tego celu. W poniższym przykładzie sformułowane zostały dwa cele szczegółowe: PRZYKŁAD Dla celu szczegółowego (sformułowanego zgodnie z metodologią SMART): Objęcie do końca 2012 r. wsparciem 150 pracowników przedsiębiorstwa X i wskaźnika pomiaru: Liczba osób objętych wsparciem wartością obecną będzie 0 (tyle osób uzyskało wsparcie w ramach projektu przed jego rozpoczęciem), a wartością docelową 150 (tyle osób zostanie objętych wsparciem). Dla celu szczegółowego: Podniesienie do końca 2012 r. kwalifikacji 130 pracowników przedsiębiorstwa X i wskaźnika pomiaru: Liczba osób, które podniosły swoje kwalifikacje wartością obecną będzie 0 (tyle osób podniosło swoje kwalifikacje w ramach projektu przed jego rozpoczęciem), a wartością docelową 130 (tyle osób podniesie swoje kwalifikacje). Wartość docelowa to wartość, którą projektodawca zobowiązuje się osiągnąć w ramach danego projektu (zestawienie wartości obecnej i docelowej pokazuje przyrost, który dokona się dzięki realizacji projektu). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkt 3.2 Grupy docelowe Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkt 3.2 Grupy docelowe Pytanie „Uzasadnij wybór grupy docelowej, która objęta zostanie wsparciem” Pytanie dotyczy charakterystyki grupy docelowej jako całości i uzasadnienia wyboru do objęcia wsparciem w ramach projektu właśnie tej grupy Pytanie „Opisz potrzeby, bariery i oczekiwania uczestników/uczestniczek projektu oraz podaj wiarygodne źródła pozyskania danych o skali zainteresowania potencjalnych uczestników/uczestniczek planowanym wsparciem projektowym Pytanie jest uszczegółowieniem pierwszego pytania i dotyczy opisu na poziomie uczestników/uczestniczek projektu – należy tu opisać potrzeby, bariery i oczekiwania poszczególnych kategorii uczestników/uczestniczek Jeżeli grupa docelowa jest jednorodna, to opis grupy docelowej i uczestników/uczestniczek projektu będą do siebie zbliżone Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkt 3.2 Grupy docelowe Tabela 3.2.1 - czego dotyczy zestawienie w tej tabeli: uczestników czy osób? Wpisujemy tutaj niepowtarzających się uczestników, czyli tak naprawdę osoby, a nie sumę uczestników poszczególnych form wsparcia (tak jak to później jest monitorowane w załączniku nr 2 do wniosku o płatność – czyli jedna osoba jeden raz w całym projekcie). Czy w przypadku różnicy zdań w kwestii poziomu kształcenia np. czy zawodowe to średnie czy nie można stosować ISCED (Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia) i przełożenie polskiego systemu edukacji na ISCED przygotowane przez MEN? Kwalifikacja uczestników do udziału w projekcie, w oparciu o poziom wykształcenia, powinna być dokonywana z zastosowaniem przepisów ustawy o systemie oświaty, jeżeli zapisy odrębne nie stanowią inaczej. Natomiast na potrzeby monitoringu udzielanego wsparcia należy stosować kwalifikację ISCED (która została uwzględniona przy konstrukcji załącznika nr 2 do wniosku beneficjenta o płatność). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkt 3.3 Zadania Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkt 3.3 Zadania Czy konieczne jest powoływanie się w punkcie 3.3 na odpowiedzialność osobową za realizację poszczególnych zadań, skoro będzie ona wyjaśniana w punkcie 3.7 „zarządzanie projektem? Co do zasady nie trzeba powtarzać tych samych informacji dotyczących projektu w różnych punktach wniosku o dofinansowanie. W przypadku wskazywania odpowiedzialności osobowej za realizację poszczególnych zadań w punkcie 3.7 nie jest konieczne opisywanie tego zagadnienia w pkt. 3.3. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkt 3.4 Ryzyko nieosiągnięcia założeń projektu Obowiązek wypełniania pkt. 3.4 dotyczy tylko projektów, których wnioskowana kwota dofinansowania jest równa albo przekracza 2 mln zł. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkt 3.5 Oddziaływanie projektu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkt 3.5 Oddziaływanie projektu Pkt 3.5 wniosku można uznać za odpowiednik pytania z poprzedniego generatora „Uzasadnij zgodność celów z PO KL, Planem Działań (i innymi dokumentami strategicznymi)” – nacisk położony został na zgodność celu głównego projektu z PO KL. PRZYKŁAD Projektodawca przygotowuje wniosek o dofinansowanie w ramach Poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Efektem realizacji określonym dla Priorytetu VIII PO KL, w który wpisuje się cel główny projektu i planowane do osiągnięcia w jego ramach wskaźniki jest: Objęcie 200 tys. pracujących osób dorosłych wsparciem w formie szkoleń lub kursów przekwalifikowujących. Nie oznacza to jednak, że projektodawca musi założyć objęcie wsparciem w ramach projektu 200 tys. pracujących osób dorosłych. Projekt powinien po prostu przyczyniać się do osiągnięcia danego efektu realizacji Priorytetu VIII PO KL poprzez założenie wsparcia w formie szkoleń lub kursów przekwalifikowujących określonej grupy docelowej zgodnej z grupą docelową określoną w danym efekcie realizacji Priorytetu PO KL. Osiągnięcie całego efektu realizacji zapewni natomiast dopiero suma wszystkich projektów realizowanych w ramach Poddziałania 8.1.1. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkty 3.6 i 3.7 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkty 3.6 i 3.7 Czy w punkcie 3.6 można powoływać się jeszcze na projekty z SPO RZL, których realizacja zakończyła się pod koniec 2008? Doświadczenie projektodawcy powinno być jak najbardziej aktualne. Należy również pamiętać o obowiązującym przy wypełnianiu wniosku o dofinansowanie limicie liczby znaków (lepiej skupić się na aktualnym doświadczeniu). Zgodnie z instrukcją w punkcie 3.6 projektodawca opisuje wszystkie projekty aktualnie realizowane i zrealizowane w okresie ostatnich trzech lat, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Jeżeli wniosek składany jest w 2011 roku, to projekty, których realizacja zakończyła się w 2008 r. można uznać za zrealizowane w okresie ostatnich 3 lat. Czy w punkcie 3.6 można by było powołać się jedynie na numery zakończonych projektów, nie przytaczając całych ich nazw? Instrukcja nie wskazuje na obowiązek podawania tytułów zrealizowanych projektów, więc podanie samych numerów projektów (w celu umożliwienia ich identyfikacji) jest wystarczające. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Punkty 3.6 i 3.7 Pytanie „Opisz działania, jakie będą prowadzone w celu monitoringu projektu i jego uczestników” Zgodnie z instrukcją ocena i monitoring projektu i jego uczestników/uczestniczek oznacza bieżące weryfikowanie postępu projektu w celu uzyskania informacji, czy dotrzymywany jest harmonogram realizacji projektu, czy wsparcie udzielane jest założonej w projekcie grupie docelowej i czy ponoszone wydatki są zgodne z założeniami budżetu projektu, również w odniesieniu do czasu trwania projektu. Chodzi tu o uwzględnienie monitoringu w opisie zarządzania projektem. Jeżeli części informacji zawarto już w pkt. 3.1.3, to można odnieść się w opisie do tego punktu. Jakie informacje należy zawrzeć w opisie sposobu zarządzania projektem punkt 3.7 Generatora wniosków aplikacyjnych w odniesieniu do „aspektów zarządzania projektem w świetle struktury zarządzania podmiotem realizującym projekt”? Informacje dot. pozycji, którą personel zarządzający danym projektem i sam projekt będą zajmowały w strukturze organizacyjnej wnioskodawcy (np. czy w ramach tego podmiotu będą tworzone odrębne stanowiska i struktury organizacyjne na potrzeby projektu). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02
Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2019-01-02