Dysleksja- problem znany czy nieznany?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W SANOKU
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Dysleksja Hanna Mazela.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
Materiały przygotowane na zebranie rodzicielskie na temat:
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Dydaktyka ogólna.
Analizator wzrokowy to:
Problem znany czy nieznany? Małgorzata Makara
Dysleksja.
Opracowała: Monika Haligowska
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
Praca terapeutyczna z dzieckiem w przedszkolu i uczniem w kl. I-III
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
z dziećmi dyslektycznymi
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
to trudności w nauce czytania i pisania
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Dysleksja- problem znany czy nieznany? 1. Co to jest dysleksja? Kogo ten problem dotyczy. 2. Symptomy dysleksji. 3. W jaki sposób można skutecznie przezwyciężać specyficzne trudności występujące u uczniów z dysleksją? 4. Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją.

Dysleksja to specyficzne problemy w czytaniu i pisaniu. Dysleksja rozwojowa to zespól specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu występujących w wieku rozwojowym. Dysortografia to specyficzne problemy z opanowaniem poprawnej pisowni. Dysgrafia to trudności w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma. Ryzyko dysleksji to pierwsze nasilone trudności w nauce czytania i pisania.

Kogo ten problem dotyczy? Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznaje się tylko w wypadku stwierdzenia prawidłowego rozwoju umysłowego!

Objawy dysleksji u uczniów klas I-III szkoły podstawowej Motoryka duża – mała sprawność ruchowa całego ciała (dziecko słabo wykonuje ćwiczenia sprawnościowe) Motoryka mała – mała sprawność manualna (czynności samoobsługowe, korzystanie z nożyczek) Koordynacja wzrokowo-ruchowa – dziecko brzydko i niechętnie rysuje, pisze, nie mieści się w liniaturze, nieprawidłowo trzyma ołówek, ma trudności z rysowaniem szlaczków, z odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych Funkcje wzrokowo- przestrzenne – dziecko z trudem odróżnia podobne lub identycznie, lecz inaczej położone kształty, ma problemy z ułożeniem konstrukcji z klocków, mozaiki

Objawy dysleksji u uczniów klas I-III szkoły podstawowej (cd.) Funkcje słuchowo – językowe – przekręcanie wyrazów, zaburzenia słuchu fonematycznego (trudności w różnicowaniu głosek:( z-s,b-p,k-g) Pamięć fonologiczna – problemy z zapamiętywaniem dni tygodnia, miesięcy, sekwencji cyfr, wierszy, piosenek, tabliczki mnożenia Lateralizacja – występuje oburęczność lub słaba przewaga jednej ręki Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni – litery i cyfry zwierciadlane, problemy z odróżnieniem prawej i lewej strony, mylenie liter: p-b-d-g, m-w,n-u Orientacja w czasie – trudności z określeniem pory dnia, czasu, roku

Symptomy dysleksji w nabywaniu umiejętności szkolnych Czytanie: mało błędów, lecz wolne tempo czytania, głoskowanie lub sylabizowanie, słabe rozumienie tekstu bardzo szybkie tempo czytania, lecz z wieloma błędami, niewłaściwe i słabe rozumienie przeczytanego tekstu, domyślanie się treści na podstawie kontekstu

Symptomy dysleksji w nabywaniu umiejętności szkolnych (cd.) Pisanie: błędy podczas przepisywania tekstu, mylenie liter pod względem kształtu (i-ł-t, m-n, u-y, o-a-e, a-ą, e-ę) trudności z zapamiętywanie kształtu takich liter jak: f,h,g, mylenie liter identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni: p-b-d-g, m-w, n-u trudności w pisaniu ze słuchu mylenie głosek i-j

problemy z głoskami nosowymi; ą-om, ę-em trudności z zapisywaniem zmiękczeń pisanie wyrazów bezsensownych opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym pod względem słuchowo-artykulacyjnym (z-s, w-f,d-t,k-g) wolne tempo pisania szybkie męczenie się ręki niekształtne litery nieprawidłowe łączenie liter mało czytelne pismo

W jaki sposób można skutecznie przezwyciężać specyficzne trudności występujące u uczniów z dysleksją? 1. Czas wolny dziecka – rozwijać zainteresowania dziecka – zajęcia pozalekcyjne 2. Formy pomocy – zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia indywidualna, pomoc rodziców

3. Prawa ucznia z dysleksją - wczesna diagnoza - udział w ZDW, terapii pedagogicznej - dostosowanie wymagań szkolnych i sposobu oceniania do możliwości ucznia - wyrównywanie szans podczas egzaminów 4. Obowiązki ucznia z dysleksją oraz jego rodziców - systematyczna współpraca - współpraca rodzica ze szkołą – pracowanie w domu nad trudnościami - wypełnianie przez rodziców zaleceń zawartych w opinii Poradni PP - wykazanie się ucznia pracą nad przezwyciężaniem trudności

Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją otwarcie na problem dysleksji ze strony dyrektora’ szkoły, nauczycieli i terapeutów współpraca z rodzicami ucznia zmierzanie w kierunku osiągania sukcesu, a nie odnotowania niepowodzeń zapewnianie wszystkim uczniom sukcesu edukacyjnego pomoc w przełamywaniu barier objęcie terapią pedagogiczną uczniów z klas starszych realizacja programów terapeutycznych np. Edukacyjno- Terapeutycznego „Ortograffiti” i współpraca z Polskim Towarzystwem Dysleksji

Dobre rady Dzieci z dysleksja powinny uczestniczyć w takich formach aktywności jak: - zabawy manipulacyne – szycie ,, robienie zabawek z gazety, gałganków - ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie, kolorowanie, wyklejanie - ćwiczenie pamięci słuchowej, uwagi i funkcji językowych oraz wyobraźni – słuchanie audycji, nagrań, czytanie dzieciom książek - ćwiczenia motoryki dużej i równowagi – skakanie przez skakankę, jazda na rowerze - czytanie książek przez dzieci - dobre wzorce zachowań dawane przez rodziców - zdrowe podejście rodzica do sprawy – zgoda na przebadanie dziecka w Poradni PP, zgoda na udział dziecka w zajęciach terapeutycznych

Wskazówki do pracy w domu wykorzystywanie wszystkich zmysłów w procesie uczenia się chwalenie i motywowanie dziecka nagradzanie dziecka nawet za drobne sukcesy systematyczne utrwalanie materiału, wykonywanie wielu ćwiczeń praca metoda „małych kroczków”

Na udzielanie pomocy uczniom z dysleksją nigdy nie jest za późno Na udzielanie pomocy uczniom z dysleksją nigdy nie jest za późno. Rezultaty pojawiają się po 2-3 latach!